Jump to content

Photo

Herbzkruiden voor van alles en nog wat

• Please log in to reply
147 replies to this topic

#1 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 01 October 2010 - 05:21 PM

Een topic waarin alle licht psychoactieve kruiden aan bod komen. Als je bekend bent met een bepaald kruid voel je vrij bij te dragen. Ik zat te denken aan middelen als damiana, kattenkruid, siciline, oranjebloesem en ga zo maar door.

hier de aftrap met damiana:

Poelster's Damiana topic

Erowid's korte beschrijving:

Damiana is used as a general tonic for the nervous, hormonal, and reproductive systems. It has an ancient reputation as an aphrodisiac. Some claim damiana tea has a relaxing effect not-unlike low doses of cannabis. Others argue that Damiana has no active ingredients, and that its medicinal reputation is based on damiana tonics from the late 1800s which were inactive, or contained enough alcohol and/or coca to produce unrelated effects.

Posted Image

Wat damiana naar mijn ervaring met je doet is de bloedsomloop verbeteren. Het is een beetje te vergelijken met ginseng, als je een sterk extract drinkt dan krijg je het warm - en je voelt je daarbij erg prettig en een beetje high. De verhalen van sterke trips zijn overdreven, maar er is zeker wel sprake van een licht euforisch effect.
Qua smaak is het best lekker, het smaakt nogal scherp& bitter en heeft vrij unieke smaak.
Er gaan verhalen van verslaving aan dit goedje en dat het in grote mate slecht is voor de lever, of dit waar is weet ik niet - en volgens mij is het risico erg gering mocht het zo zijn.

#2 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 02 October 2010 - 03:44 PM

Interessant...

Ik heb het idee dat veel kruiden vaak verkeerd gebruikt worden waardoor de werking tegenvalt, veel planten kun je beter eerst extracties op toepassen omdat je anders meer lichamelijke problemen kunt krijgen dan dat je een effect merkt.

De kruiden waar ik een duidelijke werking van voelde waren:

Kattenkruid (Nepeta cataria), niet zozeer psychedelisch of hallucinogeen maar wel "zintuigversterkend". Beter reactievermogen, licht "upper" gevoel
Calea zacatechichi, een lichte ontspanning zonder slaperigheid of high, geen effect op dromen voor mij.
Sinicuichi (Heimia salicifolia), geen audio hallucinaties maar wel een beetje dissociatief vervreemd gevoel.
Wild lettuce (Lactuca virosa), duidelijk ontspannend en rustgevend.

Ik vind wel dat de meeste kruiden wat duur zijn voor een recreatief effect, ook omdat ik altijd kleine pakjes kocht als ik iets wilde proberen, maar grootverpakkingen zou ik toch niet op maken.
Verbing weirds language.

#3 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 02 October 2010 - 04:43 PM

^ Erg interessant de kruiden die je hier noemt. Catmint aka kattenkruid ken ik al, maar die andere zijn nieuw. Ze zijn inderdaad niet al te goedkoop. Maar kattenkruid koop ik per 50 gram voor 4 euro en vaak krijg ik nog bijna de helft gram extra omdat bijna niemand dat spul koopt. Damiana eveneens, dat gaat voor eenzelfde prijs over de toonbank.

Een manier om kruiden een beetje degelijk te testen is om extract te maken. Neem een dosis van minstens 10 a 20 koppen thee en kook dit in stapjes, telkens afgieten en nieuw spul in nieuw water koken en later inkoken. Wasknijper op je neus en snel naar binnen gieten! Dit kun je natuurlijk het beste doen op een nuchtere maag & geest. Daarna gewoon observeren.

:klaver:

Oranjebloesem

Wikipedia entry

Uitgebreide info, chemische compositie

Posted Image

Posted Image

Dit is voor mij nog een beetje een onduidelijk kruid. Bij de smartshop vertelden ze dat het de werking van Damiana versterkt. Of dat zo is? Heb nog geen site gevonden die deze uitspraak ondersteunt.

Werkzame bestanddelen:
Monoterpenen: a-pineen, beta pineen 17.75%, limoneen tot 19%, humuleen, a-pineen, a-terpineen, b-phellandreen, b-pineen, campheen, terpineen. Monoterpenische alcoholen: linalol 30-35%, a-terpineol 2-4%, trans-nerolidol 3-6%, geraniol 2.5%, nerol 1.5%, farnesol. Terpenische esters: linalyl-acetaat 5-7%, neryl-acetaat 3%, geranyl-acetaat 1%. Sesquiterpenische alcoholen: tans-nerolidol 3.5-6%, farnesol I en II. Aldehyden: 2,5-diméthyl-2-vinyl-hex-4énal, decanal, bazaldehyde. Ketonen: jasmon. Zwavelhoudende stoffen: methyl-methylanthranylaat 0.6%, indol 0.1%. Fenylzuur en benzoëzuur.

#4 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 04 October 2010 - 02:28 PM

Valeriaan (link binnen dit forum)

Sinicuichi

Lactuca virosa

#5 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 07 October 2010 - 02:55 PM

Kava kava

Erowid's kava vault

Posted Image

In het verleden heb ik hier heel prettige ervaringen mee gehad. De precieze effecten zijn een beetje ondergestoft in mn geheugen, maar ik meen dat het een rustgevend en hypnotisch effect gaf. Iets dat je in een toestand brengt die niet helemaal wakker genoemd kan worden, maar het is ook geen slapen.

Op Erowid zijn de tripreport allemaal in de trant van 'relaxed and high'. Van dit kruid is het 100% zeker dat je er effect van krijgt, vooral als je extract gebruikt. Enige nadeel is dat het niet meer verkrijgbaar is in Nederland, ivm mogelijke leverschade bij grote dosis.

Lees anders eens door de topics die de zoekfunctie oplevert met kava kava. Zitten enkele interessante dingen tussen.

#6 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 07 October 2010 - 03:01 PM

In het licht van voorgaande post over Kava kava is dit (mogelijk) interessant gelijkwaardig kruid:

Mulungu

Vond informatie op de site van een online smartshop :)

Verdere informatie is op de website van een andere online smartshop te vinden.

Posted Image

Iemand hier ervaring mee?

#7 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 07 October 2010 - 05:06 PM

Bijvoet (Wikipedia)

Ik vind dit een erg leuk kruid. Het groeit letterlijk overal, en je kunt er een thee van maken die geweldig goed smaakt, en een verrassend duidelijk effect heeft (hoewel dit wel per persoon verschilt). Qua smaak combineert het best goed met munt en valeriaan. Het effect van bijvoet op mij is dat ik, wanneer ik het neem voordat ik ga slapen, een veel duidelijker hypnagogische staat ervaar. Allerlei associatieve gedachtes volgen elkaar op, wat wel iets koortsachtigs heeft. Als gevolg daarvan kom ik vaak lastiger in slaap, maar als ik dan eenmaal weer wakker word herinner ik me vaak zeer levendige dromen met een hele aparte inhoud.
Sometimes we live
no particular way
but our own

#8 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 07 October 2010 - 07:57 PM

Dit is voor mij nog een beetje een onduidelijk kruid. Bij de smartshop vertelden ze dat het de werking van Damiana versterkt. Of dat zo is? Heb nog geen site gevonden die deze uitspraak ondersteunt.

Neh, nooit van gehoord. Kan me er ook niks bij voorstellen.

Neroli is een bekende etherische olie, gemaakt van de Citrus aurantium. Eveneens afkomstig uit de Citrus aurantium is synefrine, een stof die wat milder werkt dan efedrine, maar eveneens thermogene eigenschappen heeft en om die reden veel verwerkt zit in afslankers en soms ook in energizers.

http://en.wikipedia....wiki/Synephrine
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#9 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 08 October 2010 - 02:15 AM

Enige nadeel is dat het niet meer verkrijgbaar is in Nederland

Nuttig wellicht om te weten dat er een soort van "Opiumwet" voor kruidenpreparaten is. Kava Kava staat er ook op.

Simpel gezegd mag je de plant wel kweken, maar geen preparaten voor consumptie (of cosmetische doeleinden etc) bereiden/vervaardigen/verhandelen die meer dan één microgram pyrrolizidine-alkaloïden per kilogram preparaat bevatten (zoals planten uit tabel 1), en de planten uit tabel 2 zijn helemaal niet toegestaan.

Dit is de warenwet, dus bezit & kweek is niets mis mee, enkel het bereiden van product voor consumptie :)
Vandaar dat smartshops het niet meer hebben. Zaden zouden gewoon verkrijgbaar moeten zijn, onder het naampje "sierplanten".

http://wetten.overheid.nl/BWBR0012174/

Edited by Feroxium, 08 October 2010 - 02:19 AM.

Verbing weirds language.

#10 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 14 October 2010 - 04:39 PM

Catmint aka Kattenkruid

Posted Image

Posted Image

Daarom heet het dus Catmint...

Posted Image

CATMINT: Cataria Vulgaris, kattekruid

Dit kruid is uit de muntfamilie. Het is een tot 1 meter hoge plant, een rechtopstaande stengel, met gerkartelde hart-tot niervormige bladeren en witte of roze bloemetjes. Groeit in het wild in bermen, langs spoorwegen en op dijken in heel Europa. Vroeger was dit kruid, in de Europese geneeskunde, een veel toegepast middel bij verschillende kwalen, zoals menstruatiepijn, rusteloosheid, nervositeit, slapeloosheid, verkoudheid en tandpijn. Catmint is geen geneesmiddel. Het kent echter veel medicinale toepassingen. Raadpleeg je huisarts als je het met dit doel zou willen gebruiken.

Werkzame stoffen: Etherische olie (0,2 tot 0.7%), bestaande uit (80 tot 95%) nepatalacton, caryofylleen, kamfer, dihydronepetalacton humuleen, nepetalzuur, carvacrol, thymol en pulegon.

Effect: Catmint is een mild hallucinogeen. Na het roken en/of drinken van sterke thee geeft een behagelijke ontspanning, een marihuana-achtige “high� en een stimulerende werking op je verbeeldingskracht. De smaak is erg lekker. Goed voor een ontspannen avond. Katten schijnen een voorliefde te hebben voor het kruid. Ze zullen het altijd weer opzoeken en worden er duidelijk ontspannen van.

Gebruik: Voor een sterke thee gebruik je ongeveer 25 gram op een liter water. Even laten koken en 15 minuten laten trekken. Daarna zeven, eventueel honing of suiker toevoegen en is klaar voor gebruik. Als je het rookt moet je er een flinke joint van draaien. Tabak versterkt overigens het effect als je dit erbij gebruikt. Om in te nemen kun je een volle eetlepel oplossen in een glas warm water.

Combinaties: Voor een ontspannende thee combineren met gelijke delen Passiebloem en Valeriaan. Voor een verdovende en spacey ervaring kun je 10 gram Catmint mengen met 10 gram Wild Lettuce en 1 gram muntblad en dat als sterke thee bereiden, of roken in een waterpijp. Een goed middel tegen een kater is: gelijke hoeveelheden Catmint, Skullcap, Kamille, Dille en Betonie, bereid als thee. Dit middel wordt "Witch Asprine" genoemd. Verder ook te combineren met o.a. Damiana, Galangal en Wijnruit.

Bijwerkingen: De literatuur vermeldt geen toxische bijwerkingen.

#11 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 14 October 2010 - 04:46 PM

Ok leuk al die kruidjes samen in een thread, maar ik wil er nog iets mee doen; namelijk een lijst met combo's. Hiervoor wil ik nog tenminste 2 kruiden toevoegen, maar nu weet ik niet hoe je de naam juist spelt - zodat ik er info bij kan zoeken. Het gaat om:

- Siciline (spelling verkeerd). Afrikaans kruid, erg aromatisch, doet aan salie denken maar smaakt veel sterker & beter, heeft vochtuitdrijvende werking, kan ermee smudgen.

- Afrikaanse hi... hy... hyp nogwat dinges :glare: T zijn gedroogd donkerrode bloemen, thee wordt bloedrood en smaakt zuur & wrang. Bevat veel ijzer zo lijkt het, belachelijk sterk spul, bijna een maaltijd in een theekopje. :)

Iemand een idee wat ik bedoel?

#12 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 14 October 2010 - 05:07 PM

- Siciline (spelling verkeerd). Afrikaans kruid, erg aromatisch, doet aan salie denken maar smaakt veel sterker & beter, heeft vochtuitdrijvende werking, kan ermee smudgen.

Silene capensis, denk ik.

- Afrikaanse hi... hy... hyp nogwat dinges :glare: T zijn gedroogd donkerrode bloemen, thee wordt bloedrood en smaakt zuur & wrang. Bevat veel ijzer zo lijkt het, belachelijk sterk spul, bijna een maaltijd in een theekopje. :)

Geen idee, maar op de DHPedia staat een hele lijst met verschillende kruiden/planten, misschien kan je hem daar tussen vinden;
DHPedia - Planten

(En als er nog een aantal missen, wat ongetwijfeld het geval is, mag je deze ook gerust aanvullen :))

EDIT: Hibiscus, bedoel je die misschien?? Schoot me ineens te binnen en is de enieg plant met zowel rode bloemen en begint met iets van Hy..Hi..

Edited by Poelster, 14 October 2010 - 05:43 PM.
Helder moment

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#13 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 18 October 2010 - 01:39 PM

Sisline thee. Er is niet zo heel veel over bekend, lijkt het - iig is het niet Silne Capensis. We hebben hier warempel een nogal onbekend kruidje! (Zoek even op de naam, kan het niet doorlinken.)

Laatste dagen veel gebruikt ivm flinke verkoudheid. Merkte dat een geconcentreerd afkooksel een licht geestverruimende werking heeft. De effecten ervan waren een lichte high en een soort van gevoel dat er stromingen in je lichaam zijn. Moet het nog een paar keer vaker proberen om het zeker te weten en wat duidelijker te kunnen formuleren, zodra ik weer helemaal gezond ben.

Zeker een interessant kruid en het is nog lekker ook. Alleen jammer dat er bijna geen nuttige informatie over te vinden is. Wat ik weet is dat het uit West Afrika komt en de naam is afgeleid van een grote stam daar, de Madinka stam. Het spul zou ontstekingsremmend zijn, overgevoelig tandvlees beschermen, verkoudheid bestrijden en de weerstand verhogen.

Posted Image

Posted Image

Zodra ik genoeg info bij elkaar heb zal ik m toevoegen aan de DHP Wiki...

Edit: De latijnse naam van deze plant is "Lippia Multiflora Moldenke". Link 1

#14 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 18 October 2010 - 02:08 PM

EDIT: Hibiscus, bedoel je die misschien?? Schoot me ineens te binnen en is de enieg plant met zowel rode bloemen en begint met iets van Hy..Hi..

Ja Hibiscus, de Afrikaanse variant welteverstaan. Heb hier helaas niet botanische naam, dus kan m zo niet aanwijzen. Zie hier een fotootje van mn stash:

Posted Image

Dit spul is nogal ijzerhoudend, wat je merkt in de dikke rooie thee die eruit trekt. Echt een aanrader voor mensen met tekorten lijkt me. Het smaakt alleen nogal zuur en wrang, niet echt lekker. Een sterke dosis is ook niet te zuipen trouwens.

#15 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 21 October 2010 - 03:51 PM

Combo's

Damiana & Oranjebloesem (neroli) Volgens sommige leveranciers versterkt de oranjebloesem de werking van de Damiana, maar ik denk dat het meer de smaak versterkt. Aanrader voor als je een lekker theetje wilt.

Kattenkruid & Afrikaanse Hibiscus (2/3 kattekruid, 1/3 hibiscus) In de rijke smaak van Kattenkruid zit een soort ijzerachtig smaakje dat alshetware uitvergroot in Hibiscus terugkomt, daarom combineren beide kruiden qua smaak heel goed. De Hibiscus smaakt niet meer zo ranzig hierdoor.

Sisline & Salie Beide hebben ongeveer gelijkwaardige effecten zoals vochtafrdrijvend, antiseptisch en weerstandsverhoging. Om die reden kunnen ze ook samen gedronken worden. Qua smaak werkt dit ook, salie smaakt iig een stuk lekkerder icm met Sisline.

Ps. ik vul de post over Sisline nog steeds aan, inmiddels heb ik al wat meer info over het spul.

Iemand nog meer combo's?

#16 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 29 October 2010 - 04:31 PM

Gisteren was ik bij een kruiden-reform zaak om wat voorraad in te slaan. Wilde Bijvoet eens proberen. Hadden ze niet, schijnt verboden te zijn... In plaats daarvan heb ik maar Alsem gehaald. Kon niet zien welke Alsem het precies was, maar zoals misschien bekend is zijn Alsem en Bijvoet familie van elkaar.

Grappige tekst over Bijvoet.

#17 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 30 October 2010 - 11:56 AM

Artemisia Vulgaris (Wilde Bijvoet, Mugwort)
Artemisia Absinthium (Groot Wormkruid, Alsem, Absintalsem)

(en vele anderen) zijn gewoon legaal voor verkoop voor consumptie en verwerking in producten.
Gelden natuurlijk wel de overige warenwetten met betrekking tot niet onderbouwde claims m.b.t. geneeskrachtige werking, labeling van ingrediënten, etc; maar zowel bijvoet als alsem mag je gewoon in een zakje als kruid verkopen.

Artemisia Maritima / Seriphidium Maritimum (Zeealsem)
Artemisia Cina (Echt Wormkruid, Santonica, Levantijns Wormkruid)

zijn de enige twee uit het Artemsia geslacht die onder het Warenwetbesluit Kruidenpreparaten vallen en niet verkocht mogen worden voor consumptie.

Edited by Feroxium, 30 October 2010 - 08:10 PM.

Verbing weirds language.

#18 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 30 October 2010 - 03:51 PM

Ik vind hybiscus-drank trouwens vooral erg lekker. :) Verder heb ik er niets over te melden.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#19 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 30 October 2010 - 05:12 PM

Artemsia Vulgaris (Wilde Bijvoet, Mugwort)
Artemsia Absinthium (Groot Wormkruid, Alsem, Absintalsem)

Ik weet eigenlijk niet zeker welke ik nu thuis heb. Het werd verkocht als Alsem, dus ik denk dat het Artemsia Absinthium is. Wat ik er eigenlijk even over kwijt wil is dit: WAT RANZIG! Ongelooflijk, zelfs met honing had ik na 2 slokken (wel sterk theetje) al geen moed meer nog meer naar binnen te gieten.

#20 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 30 October 2010 - 05:45 PM

Waarom denk je dat absint zoveel anijs en andere sterk smakende kruiden bevat? Zodat je de alsem nauwelijks proeft. ;)

En volgens mij deden ook nog een speciale handeling om de echte gore smaak van alsem te verwijderen, maar weet niet meer precies wat het was, volgens mij een stoomdestillatie ofzo.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users