Jump to content

Photo

Ketaminehet officiŽle keta topic!

• Please log in to reply
234 replies to this topic

#221 Spekkie

Spekkie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 31 posts

Posted 09 February 2018 - 09:24 PM

Na veel uitstellen is het morgen (waarschijnlijk  :laugh: ) de dag dat ik eindelijk Ketamine ga proberen.Nu is mijn plan om het oraal te nemen en na een beetje onderzoek op internet kwam ik dit tegen:

It's gets converted to norketamine (hydroxy ketamine) by the liver before passing into the blood stream. Norketamine has a longer half life than ketaminewhich is what causes the prolonged analgesic effects of ketamine for a couple of hours after the peak has passed. Norketamine is more tranquilising and less psychedelic than snorted ketamine which passes into the bloodstream before first being metabolised. 

Als ik het goed begrijp is het effect dus wel iets anders dan snuiven. Nu snap ik alleen niet echt wat ze bedoelen met het stukje " Norketamine has a longer half life than ketamine which is what causes the prolonged analgesic effects of ketamine for a couple of hours after the peak has passed" . De after-effects zijn iets langer? 

#222 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 10 February 2018 - 11:23 AM

Oraal en nasale ketamine verschillen inderdaad een beetje in effect, maar voor mij is het voornamelijk de werkingsduur (en dosis) die anders zijn. Orale ketamine komt langzamer opzetten en duurt ook iets langer.

Echter ben ik het niet helemaal eens met de verklaring van je quote. Er zijn twee metabolieten van ketamine, namleijk; norketamine EN hydroxyketamine. DIt zijn dus verschillende stofjes. Beide worden verder gemetaboliseerd naar hydroxynorketamine, welke overigens hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk is voor het anti-depressieve effect. Verder heeft norketamine geen sterker verdovend effect, sterker nog het is ongeveer 4-keer zo zwak als ketamine, met betrekking tot het verdovende effect. Ik weet niet hoe de halfwaarde tijden verschillen, maar vermoed dat norketamine een minder lange halfwaarde tijd heeft. Maar omdat het een metaboliet is wordt het later gevormd en zal dus daarom langer aanwezig zijn. Voor mij duurt een nasale ervaringen (mits ik de dosis in min of meer 1x neem) ongeveer 45-60 min, met een uur na-effecten, terwijl oraal meestal wel 2 uur duurt, met paar uur na-effecten.

Qua dosis handteer ik de vuistregel dat nasaal twee keer zo potent is als oraal, maar dit kan per individu verschillen. Misschien ook goed om te melden is dat bij regelmatig oraal gebruik, ketamine je maagwand kan aantasten, maar bij sporadisch gebruik is dat niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken.

Tenslotte, het verschil in effect verklaar ik mede als verschil in de duur van de come-up, omdat nasaal binnen enkele minuten merkbaar is wordt je meer de ervaring in gesleurd, als het ware. Terwijl bij oraal, je meer tijd hebt om aan de nieuwe gemoedstoestand te wennen. En het daarom minder heftig aanvoelt, bij equivalente dosis.

Wat ik soms doe als ik voor een diepe ervaring wilt gaan, is een goede "basis" leggen met een orale dosis en als ik na 20-30 min de piek bereikt heb, neem ik kleine lijntjes nasaal, totdat ik op het gewenste effect ben. Maar voor een eerste kennismaking is dat wellicht te veel van het goede. Ik zou zeggen start met 150mg oraal OF met 75mg nasaal en laat het daarbij. Voor een volgende ervaring kan je hoger or wisselen tussen oraal en nasaal.

En natuurlijk, een goede reis!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#223 Spekkie

Spekkie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 31 posts

Posted 11 February 2018 - 10:03 AM

Thanks voor je reactie :) heb je advies opgevolgd en ben voor 150 mg gegaan.

Een uurtje na inname merkte ik nog niet echt wat qua effecten. Heel iets lichter in het hoofd misschien, maar niks bijzonders. Toen nog een kleine 100 mg bijgepakt om het op te krikken. Ik heb niet echt het idee dat dat veel nut heeft gehad. Een uurtje later merkte ik wel het een en andere maar echt chill was het niet. Ik las op jellinek het volgende :

"Bij een lage dosis ketamine komen mensen in een dromerige, zweverige toestand terecht. Ze raken gedesoriënteerd. Ze kunnen hun coördinatie verliezen en soms voelt het net alsof ze naast hun lichaam lopen. Het effect lijkt een beetje op zeeziekte. Mensen kunnen ook last krijgen van misselijkheid."

Dit is precies hoe ik me voelde. Verward, een continue gevoel van zeeziekte en erg onrustig. Op de bank gaan liggen met muziek en na enkele uren was ik wel klaar voor bed.

Dit was mijn eerste kennismaking met dissociatief. Echt chill kon ik het niet noemen. Weet niet of de dosis te laag was of dat dit gewoon niet mijn drugs is. Ik had ongeveer 3 uur van te voren gegeten en een jointje gerookt, weet niet of dit invloed heeft gehad. Een vriend van mij heeft het gesnoven en die heeft wel de gewenste effecten gehad.

#224 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 11 February 2018 - 11:08 AM

Either you love it or you hate it, lijkt heel erg te gelden voor ketamine. Een maat van me vind het niks omdat het effect hem doet denken aan flauwvallen. Dus kan zijn dat het niet jou drug is, maar wellicht was de dosis inderdaad gewoon te laag.

Mocht er een volgende keer voor je zijn, dan zou ik zegen, probeer nasaal. Leg dan 2x 100mg klaar, in kleine lijntjes (~10mg). Als je de eerste 100mg heb genomen, geef het 10-15 min, na je laatste lijntje, omdat kijken waar dat effect je heen brengt. Door de snellere come-up zal je makkelijker de ervaring in worden getrokken. Vind je het nog steeds niet prettig, dan zou ik het daarbij laten. Mocht je het effect toch verder willen verkennen neem dan steeds je klein lijntje van de tweede 100mg totdat je het gewenste effect heb. 

Hoeveel had je maat gesnoven?

3 uur van te voren gegeten zal geen probleem zijn. Natuurlijk deels afhankelijk van hoe sterk die joint was en hoe stoned jij was, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk ook de ervaring niet negatief hebben beïnvloed.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#225 Spekkie

Spekkie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 31 posts

Posted 11 February 2018 - 11:45 AM

Dat zal heel goed kunnen inderdaad. Dat flauwvallen gevoel kan ik me heel goed voorstellen, zou het zelf ook wel zo omschrijven denk ik.

Nasaal zit er niet in ivm het bloed doneren verhaal. Denk volgende keer de dosis iets te verhogen en als het dan niet bevalt is het gewoon niks voor mij. Heb het in iedergeval een keer geprobeerd :)

Maat begon met 80 mg snuiven en daarna nog twee keer 25 mg erbij gepakt volgens mij.

#226 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 17 February 2018 - 02:22 AM

Welkom, zal ik maar zeggen. B) De wereld van ketamine is inderdaad vrij uniek. Maar er staat ook nog heel wat op je te wachten, dit was slechts het puntje van een hele grote ijsberg!!

75mg over een uur, is een perfecte kennismaking. Voor een volgende ervaring zou ik adviseren om een zelfde dosis te nemen, maar dan wel dichter achter elkaar. Je zult merken dat je dan een stuk dieper zal gaan. 125mg is een behoorlijke sprong. Afhankelijk van over welk tijd bestek je dit van plan bent te nemen, uiteraard.

Overigens is combinatie met een jointje in mijn ogen niet direct een gevaarlijke combinatie, dit is een ander verhaal met alcohol!

Succes/plezier met de volgende ervaring

Bedankt voor de tip want het heeft me een beetje gered denk ik.

Ik had net rond 23:35 uur 80mg keta in 3 lijnen klaargelegd om lekker voor de eerste keer alleen, de keta wereld te verkennen. 2x eerder gehad. Lekker bakkie thee en jointje erbij

Eerst een lijn van 40mg, toen 10 min later 20mg erbij en rond 00:05 de laatste.

Ik voelde me tot +-00:10uur eigenlijk hartstikke goed net als wat ik van de vorige keer gewend was. Maar dat veranderde eigenlijk best snel in een vervelend gevoel dat ik niet kon beschrijven.

Werd er druk van in me hoofd, werd wat misselijk en begon me zorgen te maken. Ik ging van de bank af om moeizaam wat rond te dolen en te piekeren. De tijd kroop. Ik wilde er van af. Sterker nog, dit wil nooit weer!

Na iets van 10minuten durende eeuwigheid, moest ik plotseling snel naar buiten rennen om over te geven wat ontzettend op luchtte. Had toen nog even 5 minuten van de buitenlucht genoten en ging weer naar binnen.

Hierna ging eigenlijk alles wel weer goed maar merkte duidelijk dat de keta aan het uitwerken was. Was nu rond 00:30uur ofzo en begon weer van de muziek te genieten maar met de teleurstelling dat het aan het uitwerken was. Ik moest toen eigenlijk al wel weer lachen want toen 10 minuten terug zei ik nog dat ik het nooit meer zou nemen.

Ik ga er in dit geval maar van uit dat die paar toastjes die ik vlak ervoor had gegeten, een beetje raar gingen doen door de keta(?). Ik ga het daarom wel zeker nog een keer proberen maar als ik soortgelijke ervaring ga krijgen, zal dat wel de laatste keer zijn. Of dan zou alleen een lage dosis wat voor me zijn. Maar kan me dat eigenlijk niet voorstellen. 

Kortom...  Was dus wel blij dat ik jou advies had opgevolgd.  :D

"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#227 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 19 February 2018 - 11:09 AM

Ketamine heb ik nog nooit als vervelend ervaren, dus kan je geen advies geven over wat je met dat gevoel kan doen. Maar het klinkt alsof je jezelf tegen te ervaring aan het verzetten was, Mocht je bij je volgende keer weer zoiets ervaren, probeer dan het over je heen te laten komen. Het effect, als het ware, te accepteren.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#228 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 201 posts

Posted 24 February 2018 - 09:55 AM

Ketamine heb ik nog nooit als vervelend ervaren, dus kan je geen advies geven over wat je met dat gevoel kan doen. Maar het klinkt alsof je jezelf tegen te ervaring aan het verzetten was, Mocht je bij je volgende keer weer zoiets ervaren, probeer dan het over je heen te laten komen. Het effect, als het ware, te accepteren.

Klopt maar daar heb ik bij psychedelica eigenlijk nooit last van vandaar dat ik het meer aan de misselijkheid koppelde. Ik zal de volgende keer in ieder geval niet meer eten zo vlak ervoor  ;)

"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#229 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 22 November 2018 - 03:21 PM

Yo DHP'ers (Phlogiston in het bijzonder):

Weten jullie iets over de relatie tussen de verschillende enantiomeren van ketamine in relatie tot psychedelische effecten? Ik weet dat s-ketamine een stuk potenter is dan r-ketamine (en ook dan racemisch, lijkt me logisch), maar is s-ketamine ook 'psychedelischer'? Is daar ergens iets in de literatuur over te vinden? Is daar uberhaupt consensus over onder psychonauten?

Wij verlicht mij?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#230 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 23 November 2018 - 03:29 PM

Om te beginnen zou ik niet willen zeggen dat (S)-ket stukken potenter is dan ®-ket. Het is ongeveer 5x zo potent. Wat logischer wijs rac-Ket 2-3 minder potent maakt als (S)-ket. Dit is voor de NMDA receptor.

Door dit (kleine) potentie verschil is (S)-ket meer sedatief en wordt om die reden dan ook gebruikt in de kliniek voor dit doeleinde. Echter het lijkt er op dat ®-ket de betere antidepressiva is, waarschijnlijk omdat een ®-ket metaboliet de AMPA receptoren kan activeren, waarbij de corresponderende metaboliet van (S)-ket dat niet. Maar er zijn ook al weer aanwijzingen dat niet of niet klopt, of niet het hele verhaal is.

Beide enantiomeren binden ook op andere receptoren. Vergeleken met de affiniteit voor de NMDA receptors bind (S)-ket 10x minder sterk op de mu en kappa receptoren. Interessant genoeg bind ®-ket hier ook ongeveer 5x minder sterk, in vergelijking met (S)-ket. Dan binden ze beide ook op D2 receptoren, als agonist. Als ik goed onthouden hebben, binden ze hier even sterk.

Over het algemeen lijkt het er dus op dat ketamine niet specifiek een NMDA antagonist is en omdat (S)-ket op verschillende receptoren meer potent is als ®-ket verklaard dit waarschijnlijk waarom dit stofje als meer psychedelisch wordt ervaren. Welk mechanisme exact hier toe valt niet te gokken.

EDIT: ( R ) wordt dus blijkbaar ®, geen zin omdat te veranderen, lijkt me wel duidelijk wat ik bedoel

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#231 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 23 November 2018 - 04:44 PM

Thanks P! Maaar eh, 5x zo potent is toch stukken potenter en niet een "klein" potentieverschil? Heb bovendien nog nergens gelezen dat r-ketamine (fuk de haakjes) effectiever zou zijn wat betreft anti-depressief potentieel... Heb je daar literatuur voor? Zou ik graag lezen. Dat ketamine niet alleen een NMDA-antagonist is had ik inderdaad begrepen. En waarschijnlijk is NMDA-antagonisme én niet het hele verhaal wat betreft antidepressieve effecten én niet qua psychedelische effecten...

Snap trouwens niet alles wat je zegt. Welke van de twee bindt het minst goed op de opioid-receptoren?

Beide enantiomeren binden ook op andere receptoren. Verge eken met de affiniteit voor de NMDA receptors bind (S)-ket 10x minder sterk op de mu en kappa receptoren. Interessant genoeg bind ®-ket hier ook ongeveer 5x minder sterk, in vergelijking met (S)-ket. Dan binden ze beide ook op D2 receptoren, als agonist. Als ik goed onthouden hebben, binden ze hier even sterk.

Enne, is het volgens jou dus inderdaad zo dat s-ket als meer psychedelisch wordt ervaren dan r-ket of racemic ket? Ik ben nog steeds een beetje verward. :)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#232 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 24 November 2018 - 02:03 PM

Ik zou het pas bij ~20x flink meer potent noemen en bij ~50x stukken meer potent, maar maakt verder ook niet uit. :)

Wat betreft het anti-depressief potentieel van R-ket en het metaboliet komt uit deze paper: NMDAR inhibition-independent antidepressant actions of ketamine metabolites

Het verhaal over dat ket ook andere receptoren activeert kan je hier terug lezen; Interaction of the Chiral Forms of Ketamine with Opioid, Phencyclidine, σ and Muscarinic Receptors

Maar hier zijn de harde nummers, in ieder geval;

1z1v12f.jpg

Ik had de exacte nummers dus niet helemaal goed onthouden, maar mijn verhaal klopt nog wel, ongeveer.

Over het subjectieve gedeeld, tsja, wat definieer je als psychedelisch effect, wanneer je het over ketamine hebt?

Voor mij staat als feit boven water dat S-ket meer potent is, dan rac-ket. Nooit R-ket gehad, (helaas).

Als ik ketamine neem om te K-holen, dan is mij dit nooit echt goed gelukt op S-ket, maar geen problemen met rac-ket. S-ket alleen voelt heel kill, heeft niks warms en het voelt alsof ik er daarom niet mee kan holen. Als ik al aan het trippen ben op iets anders, zoals LSD, dan geef ik S-ket de voorkeur, want deze versterkt het psychedelische effect van LSD meer dan rac-ket dat doet. En ik wordt er niet zo sloom van als met rac-ket.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#233 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 25 November 2018 - 02:53 PM

Thanks Poelster! Uitstekende informatie. :)

Thank you, the mdgt.

#234 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 26 November 2018 - 08:08 AM

Maar, hoe ervaar jij de verschillende enantiomeren dan?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#235 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,674 posts

Posted 26 November 2018 - 05:26 PM

Geen persoonlijke ervaring. Was benieuwd wat ik kon verwachten qua 'psychedelische' ervaringen met ketamine in het kader van klinisch onderzoek waar s-ketamine in doseringen wordt gebruikt waar ik in principe geen noemenswaardige ervaringen verwacht (maar wel mogelijk een antidepressief) effect. Was benieuwd naar de verschillende tussen de varianten en of daar nog iets zinnigs over te zeggen valt. Valt me tegen hoeveel eenduidige kennis daarover te vinden is eigenlijk.

Thank you, the mdgt.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users