Jump to content

Photo

Cannabis en AD(H)D

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 May 2010 - 12:17 AM

Kwam het volgende artikel/brief tegen:

Cannabis als medicatie tegen ADD

En vroeg me af, zijn er wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar ADD en cannabis (evt. i.c.m. dex/ritalin)?
Verbing weirds language.

#2 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 22 May 2010 - 05:40 AM

Valt me wel op dat lui met AD(H)D vaak druggies zijn.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#3 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 22 May 2010 - 07:19 AM

Ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van cannabis op add is gedaan?
Het zou mij in elke geval niet verbazen als het voor sommige mensen goed werkt.
Cannabis is een medicijn voor veel mensen met verschillende gezondheid klachten.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6420 posts

Posted 22 May 2010 - 09:46 AM

Ik kende ooit iemand en die dude had echt de ergste vorm van ADHD die ik ooit heb gezien. (kon die dude dan ook niet langer dan 10 minuten uitstaan (serieus).

Hij had twee medicijnen die vooral goed voor hem werkte en dat waren pep en wiet, maar toen hij de nadelige effecten van elke dag pep ging merken is hij meer gaan blowen, wat hem echt een stuk verdraagzamer maakte, dus wiet werkt zeker voor sommige ADHDers. Het grappige was dat hash lang niet hetzelfde effect op hem had als wiet.

En ik heb btw het artikel nog niet gelezen, nu even geen tijd voor en tevens een schopje naar Wetenschap.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2449 posts

Posted 22 May 2010 - 10:03 AM

ik weet wel dat gespecialieerde hulpverleners die veel werken met ad(h)ders (tenminste degenen die ik ben tegengekomen en watik hoor van kennissen) het als een redelijk vaststaand feit zien dat blowen kan helpen bij ad(h)d. Waar ze dat op baseren weet ik echter niet. Ik ga er van uit/hoop dat ze dat, vanuit hun vak, baseren op wetenschappelijk bewijs, maar er zijn denk ik idd zo bizar veel ad(h)ders die blowen en dat dan zelf ok bewust doen omdat het hun helpt, dat het ook best kan dat ze het daardoor geconcludeerd hebben.
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#6 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 May 2010 - 11:36 AM

Vreemde vind ik dus dat amfetamine en cannabis zo verschillen, hoe/waarom zouden beiden werken?
Verbing weirds language.

#7 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 22 May 2010 - 03:47 PM

pep zorgt voor orde en overzicht in chaos zodat je er iets mee kan, blowen ontneemt je de noodzaak iets met die chaos te doen / zet het om in achtergrondruis / dagdromen / filosoferen?

das mijn ervaring ermee iig...

niet vergeten trouwens dat onder de Ad(h)d populatie ook al 2x zoveel tabak wordt gerookt als bij normale populatie. kheb ff geen bronnen echter, maar zo werd mij dat geleerd @studie
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#8 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 22 May 2010 - 04:14 PM

Ik kende ooit iemand en die dude had echt de ergste vorm van ADHD die ik ooit heb gezien. (kon die dude dan ook niet langer dan 10 minuten uitstaan (serieus).

Hij had twee medicijnen die vooral goed voor hem werkte en dat waren pep en wiet, maar toen hij de nadelige effecten van elke dag pep ging merken is hij meer gaan blowen, wat hem echt een stuk verdraagzamer maakte, dus wiet werkt zeker voor sommige ADHDers. Het grappige was dat hash lang niet hetzelfde effect op hem had als wiet.

En ik heb btw het artikel nog niet gelezen, nu even geen tijd voor en tevens een schopje naar Wetenschap.

Hehe, ken ook een dude met extreme adhd, echt _NIEMAND_ trok die kerel, maar als die extreem stoned was, was het wel te doen.

Maar als het met blowen wat rustiger in je hoofd word, dat je bijvoorbeeld goed kan slapen.. kan me wel voorstellen dat het voor adhd'ers goed is. Volgens mij werkt dat ritalin ook echt niet voor veel van die lui.

Edited by Poelster, 23 May 2010 - 12:28 AM.

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#9 Videlic

Videlic

Nederlandse pussy

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1440 posts

Posted 23 May 2010 - 02:42 PM

Is het juist niet zo dat cannabis kenmerken van add/adhd juist versterkt? Ik herken me in veel van de add kenmerken en in periodes dat ik veel blow ben ik chaotischer, vergeetachtiger, zit ik meer in mijn hoofd, enz.

Ik weet niet of ik add heb, als zoiets uberhaupt bestaat (ik geloof meer in gedragspatronen die aan te passen zijn), en heb ook niet de behoefte om me daarop te laten testen. Maar ik heb het idee dat thc de add kenmerken versterkt. Heb ook weleens iemand gesproken die beweerde dat 'ie het had en die persoon deelde die mening en liet cannabis liever links liggen.

Life is too interesting to be bored.

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6420 posts

Posted 23 May 2010 - 03:12 PM

Misschien heeft THC net zoals amfetamine een ander effect op mensen met ADHD..??

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2449 posts

Posted 23 May 2010 - 06:07 PM

ik denk dat je met pep je aadacht kunt kanaliseren en dat thc al je chaos gewoon 'verdooft'. voor mij werkt blowen trouwens niet, net als van ritalin word ik er een chaotishe zombie van
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#12 Naoto

Naoto

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 164 posts

Posted 24 May 2010 - 04:45 AM

Volgens Thomas E. Brown, een Amerikaanse ADHD-deskundige, worden zowel ADD als ADHD veroorzaakt door een regulatieprobleem in de hersenen.
Bij ADHD blijken de neurotransmitters dopamine en norepinefrine/noradrenaline in bepaalde delen van de hersenen slecht te functioneren. Hierdoor ontstaan problemen met de overdracht van zenuwprikkels. Sterk vereenvoudigd kun je zeggen dat er in de hersenen twee belangrijke mechanismen zijn:

het activeren van zenuwcellen (excitatie). Hier reageren zenuwcellen op prikkels uit de omgeving.
het afremmen van zenuwcellen (inhibitie). Hier reguleren de zenuwcellen het teveel aan excitatie.
Gebleken is dat bij mensen met ADHD het inhibitiesysteem niet actief genoeg is: het natuurlijke filter dat omgevingsprikkels hoort te onderscheiden in onbelangrijk, misschien belangrijk, belangrijk en zeer belangrijk functioneert nauwelijks. Het gevolg hiervan is dat de persoon zich niet kan concentreren op hetgeen op dat moment van belang is, omdat hij/zij actief reageert op vrijwel alles wat hij/zij waarneemt: geluiden, beelden, geuren, temperatuur enz. Het klinkt paradoxaal, maar ADHD'ers worden hyperactief door inactiviteit! Dat dit door de persoon zelf, maar ook voor de omgeving als bijzonder vervelend wordt ervaren is evident.
Ook bij mensen met ADD is waarschijnlijk de balans verstoord tussen het activerend en het remmend systeem in de hersenen. Alleen is hier geen sprake van een structurele inhibitie. Bij ADD'ers schijnen prikkels juist niet voldoende door te komen; zij vertonen namelijk geen kenmerken van hyperactiviteit. Enkele van de mogelijke oorzaken zijn:

Het remmend systeem werkt te sterk.
Het activerend systeem werkt onvoldoende.
Er is geen optimaal evenwicht tussen de twee systemen.

http://www10.antenna...resultaten.html

Nou is mijn vraag: doet cannabis iets met dopa/serotonine? Aangezien cannabis ook erg gewild zijn bij schizo types.
Geprobeerd: Alcohol, Wiet, Hash, Salvia, Codeine, DXM, Truffels, Speed, XTC, MCPP & Methylphenidate
Officieel diagnose: ASS

#13 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 24 May 2010 - 12:29 PM

van cannabis is gebleken dat het werkt op d.m.v. anandamine, dit is een neurotransmitter die een rol speelt bij pijn, honger, depressie, vruchtbaarheid en geheugen, het is een vrij nieuw ontdekte stof waar nog niet alles over bekend is. voor zover bekend heeft het weinig effect op serotonine/dopamine.

blowen en ADHD:
ik denk zelf dan ook dat blowen alleen de uiterlijke kenmerken van ADHD, dit wil zeggen dat de omgeving er minder last van heeft, het verhelpt de oorzaak niet. voor velen van hun is dit toch een "oplossing" omdat ze graag binnen de samenleving willen functioneren en ook vrienden willen hebben, bedenk je maar eens hoe kut het is als jij het persoon bent waarbij mensen niet langer dan 10 minuten in de buurt kunnen zijn omdat je zo stront irritant bent. Hierdoor kiezen veel ADHDers er voor om toch te blowen terwijl het hun problematiek (concentratie) niet verhelpt en in veel gevallen verergert.
wat ook een groot probleem is voor ADHDers is hun ritalin gebruik, de bijwerkingen van dit product: gespannen, prikkelbaar, slaapstoornis (ADHDers slapen als een blok zonder medicatie omdat ze hun hele energie in de loop van de dag verbruiken, met medicatie slapen ze een stuk moeilijker), hoofdpijn, tics, angst/paniek aanvallen, etc (jaja een hele waslijst). blowen maakt hun in dat opzicht rustiger en verminderd bijwerkingen die gepaard gaan met ritalin, het is dan niet dat blowen ADHD verhelpt. verder is het zo dat blowen wel de volgende bijwerkingen van ritalin kan (niet in alle gevallen) versterken zoals onrust hartkloppingen en zweten.

amfetamine en ADHD:
het verschil tussen ADHDers en "gewone" mensen is het informatieverwerkingsysteem; stel je voor dat dat systeem bij een "gewoon" iemand een snelweg is waar alle informatie doorheen komt, dit past gewoon en wordt rustig verwerkt, bij een ADHDer is dit systeem een klein nauw steegje waar precies dezelfde informatie doorheen moet komen, dit gaat natuurlijk niet werken. door je veel te bewegen activeer je je hersenen waardoor deze meer kunnen verwerken, je verbreed je systeem zeg maar. dit is de reden dat ADHDers druk worden, door zich te bewegen kunnen zij zich makkelijker concentreren. wat amfetamine doet is van dat kleine nauwe steegje een snelweg maken, zodat alle informatie verwerkt kan worden en ADHDers niet omkomen in de prikkels die zich door hun hersenen proberen te persen, doordat alle prikkels normaal verwerkt kunnen worden zonder dat ze hun hersenen hoeven te activeren door beweging verdwijnen de uiterlijke kenmerken van ADHD. de omgeving heeft geen last meer en de ADHDer kan zich focussen. het vervelende echter van Ritalin is echter dat het veel bijwerkingen heeft die ADHDers van hun dagelijkse levensvreugde ontneemt, daarom wordt medicatie vaak niet ingenomen of worden andere middelen gezocht om de bijwerkingen tegen te gaan.

ik heb een aantal jaren in het speciaal onderwijs gewerkt en heb daar met leerlingen gepraat die speed boven ritalin verkiezen omdat de bijwerkingen minder zouden zijn. er is sinds relatief korte tijd ook een nieuw "medicijn" voor ADHD genaamd risperdal, dit is voor mensen bij wie ritalin niet goed aanslaat (wat mij betreft de meerderheid van de gevallen) hier heb ik geen kennis over, toen ik klaar was met mijn stage begon dat medicijn net op te komen (een aantal jaar geleden), maar wat mij betreft is het het eerst volgende middelen met veel bijwerkingen (even vluchtig op internet opgezocht net) en weinig resultaat, dacht ook dat het middel meer gebruikt werd om psychoses tegen te gaan, maar dat per ongeluk is ontdekt dat het ook bij ADHD zou werken. antipsychotica werkt versuffend en stompt mensen af, denk dat dat bedoelt wordt met werkzaam, heb hier echter geen bronnen voor.

ADD is net weer een ander verhaal dan ADHD, zelfde symptomen maar geen hyperactiviteit. ADD = Attention Deficit Disorder, ADHD = Attention Deficit Disorder with hyperactivity. ik denk dat ADDers blowen meer gebruiken om zich af te stompen en hun het idee te geven dat ze zich kunnen concentreren, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. er zijn geen studies voor zover ik weet die aantonen dat blowen ADD verhelpt of de symptomen weghaalt, ik heb een aantal leerlingen gehad die zeiden dat het voor hun hielp, dit zag ik echter in de klas niet terug en ook niet op hun cijferlijsten.
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#14 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 24 May 2010 - 12:48 PM

Misschien heeft THC net zoals amfetamine een ander effect op mensen met ADHD..??

ik denk niet dat dat effect zo anders is bij adhd mensen, hun baseline ligt vooral ergensanders.
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#15 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 05 June 2010 - 08:44 PM

Ik als ADHD'er heb vanaf mijn 12e tot aan mijn 18e wekelijks geblowd, omdat het mij ongevoeliger maakte. De omgeving interesseerde mij niet zo meer, en ik werd er minder levendig van, en veranderde meer in een gevoelloze, botte l*l. Als ik niet blowde, werd ik gevoeliger voor prikkels, deed ik meer aan zelfreflectie en de resultaten hiervan waren veel intenser dan wanneer ik wel weer blowde.
Ik denk dat je als ADHD'er, autist, borderliner, etc. jezelf goed moet bijstellen, en dat kost veel tijd, want het is een lang proces. Middelen zoals wiet is pure zelfmedicatie om de gevolgen van je gedrag te verzachten.

Dit is mijn ervaring.

#16 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 08 June 2010 - 08:31 AM

Effe geen zin om 't artikel zelf op te zoeken, als je geinteresseerd bent raad ik je aan om vindingrijk te zijn. :D

Science: Cannabis effective in the treatment of Tourette
Syndrome and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)

German scientists from the universities of Goettingen, Hamburg
and Dresden reported of the treatment of a 15-year-old boy with
treatment refractory Tourette Syndrome (TS) and attention deficit
hyperactivity disorder (ADHD) leading to severe physical and
psychosocial impairment. Administration of THC resulted in a
considerable improvement of tics without adverse effects,
allowing parallel stimulant treatment of comorbid ADHD. Along
with THC treatment, intracortical inhibition, that is inhibition of
signal transmission between nerve cells in the cortex of the brain,
was increased.

Authors concluded that "our observation suggests that delta-9-
THC might be a successful alternative in patients with severe TS
refractory to classic treatment. Particularly in the case of
stimulant-induced exacerbation of tics, delta-9-THC might enable
successful treatment of comorbid ADHD. The enhancement of
intracortical inhibition might be mediated by modulating release of
several neurotransmitters including dopamine and gamma-
aminobutyric acid."

(Source: Hasan A, Rothenberger A, Münchau A, Wobrock T,
Falkai P, Roessner V. Oral delta9-tetrahydrocannabinol improved
refractory gilles de la tourette syndrome in an adolescent by
increasing intracortical inhibition: a case report. J Clin
Psychopharmacol 2010;30(2):190-2.)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#17 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 08 June 2010 - 04:57 PM

Ik prefereer toch psychedelische middelen zo 1x in het half jaar, en verder diëten, sporten, sociaal leven leiden, voedingssupplementen slikken, lezen, enz.

#18 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 08 June 2010 - 05:37 PM

^heb jij Tourette?
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#19 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 10 June 2010 - 01:08 PM

^heb jij Tourette?

why?

#20 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 11 June 2010 - 11:50 AM

^Daar ging dat stuk van snaap over waar jij op leek te reageren.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users