Jump to content

Photo

Wiet kweken

• Please log in to reply
59 replies to this topic

#1 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 11 April 2010 - 03:49 PM

Ik ben van plan dit jaar eindelijk eens op tijd te beginnen met het neerzetten van wietplanten. Ik heb totaal geen ervaring, dus ik zou graag wat tips hebben.

Afgelopen jaar had ik eens een flinke zooi wiettopen die bevrucht waren gekregen met allemaal mooie zaadjes er in, van een verrukkelijk wiettje. Nu wil ik die dus gaan planten. Wanneer kan ik het best beginnen met ontkiemen en planten? Wat voor potgrond heb ik nodig? Wat kan ik het best wel doen, en wat niet?
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#2 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 11 April 2010 - 03:57 PM

gewoon 5 planten of echt kweken?

goed opletten dat je de mannetjes op tijd verwijderd. Vrouwtjes hebben bij de blad-oksel een haartje zitten mannetjes niet.

ontkiemen zal ik al aan beginnen, en planten kan nadat de nachtvorst weg is....dus dat is al zo :cool:

Buiten geen potgrond (ivm Onkruid) Goede verse aarde, wat kalk en wat meststoffen :cool:

in pot dan met potgrond. Goede potgrond bestaat voor een deel uit klei en een deel uit veenaarde. Hier doe je nog wat perniet bij en wat meststoffen.

ga je het trouwens buiten doen?...of binnen?

Vandaag is mijn Lievelingsdag!!

THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND
You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#3 d0gmaz

d0gmaz

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 198 posts

Posted 11 April 2010 - 07:08 PM

Tsja op tijd de mannetjes er tussenuit halen, of de planten verduisteren 12u duister / 12 u licht (met een aantal vuilniszakken of in een schuur ofzo) zodat je snel weet wat de mannetjes en de vrouwtjes zijn. Of alleen een tak verduisteren vd planten zodat je ze niet geheel in bloei hoeft te zetten. Verder goede grond kopen (je hebt ook grond die al voorzien is van voeding voor een hele kweek zodat je niet hoeft te rommelen met voeding enzo). Hier een link met de zonsopkomst en ondergang 2010.

#4 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 11 April 2010 - 11:15 PM

Ik ga ze gewoon lekker buiten zetten!

Ontkiemen, ergens warm op watjes met water ofzo, en dan onder klein laagje aarde in pot met grond naar bovenstaande samenstellingen?
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#5 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 11 April 2010 - 11:41 PM

nee ik zou ze niet in een pot doen tenzij je hele grote potten hebt :)

Als je een tuin hebt. Een stukje tuin reserveren voor je wietplanten. Grond omscheppen en bijvullen met wat cocopeat of perliet, wat kalk en pas later gaan bijmesten met compost. Denk aan de PH waarde van de grond. Niet meer dan 7ph. Als je ph te hoog word ff wat kalk bijgooien.
Je kan beter verse compost dan mestproducten gebruiken. Mest anders bij met wormenhumus als je zelf geen compost hebt.
Als je in de tuin plant kan je nooit teveel compost gebruiken. Je kan wel teveel mestproducten gebruiken (onnatuurlijke) dus daar moet je ff rekening mee houden. Maar wormenhumus of verse compost, cocopeat of perliet en wat kalk en je bent klaar ;)

Als je toch in potten wil houden. Ik hoop in grote potten dan. Goede potgrond kopen en niet bij de eerste beste tuincentra ;) Mengen met perliet of cocopeat, wat kalk en misschien een beetje compost/wormenhumus :D
En dan gelden eigenlijk dezelfde regels. Ook hier je ph waarde goed in de gaten houden.

Ik doe liever in de tuin zelf. Op een speciaal stukje waar ik de grond eerst goed luchtig omschep. Dan perliet of cocopeat en de kalk erdoorheen scheppen. Dit laat ik ff staan en controleer de ph waarde. Daarna ga ik de ontkiemde zaadjes verplanten naar de tuin. En kijk ik tot ze goed opkomen. Alle onkruid goed weghouden. Na een week of 3 ga je echt compost erbij gooien. Hou je ph waarde van de grond in de gaten. Er zijn nog groeimiddelen te koop voor de eerste 3 weken ofso. Die je al in je grond kan mengen, maar dat doe ik nooit. Het groeit vanzelf wel :) Het blijft ergens een onkruid natuurlijk.

En zo snel mogelijk controleren of je wel allemaal vrouwtjes hebt!! :D :D

Ik zit te denken maar dit is het eigenlijk wel. Succes :D

You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#6 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 12 April 2010 - 12:34 AM

Doe maar - nederwiet, de lyrics vertellen je precies wat je moet doen voor hollandse groenten.

Edited by mind, 12 April 2010 - 12:34 AM.

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#7 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 12 April 2010 - 07:20 AM

Het voordeel van potten is dat je practisch elke soort kan telen omdat je ze kan gaan verduisteren zo eind juli.
In de volle grond zul je een soortje moeten zetten die op tijd klaar is.

Voor 5 of minder planten in potten zou ik pre-mix gebruiken die je per baal bij de growshop haalt en waar alles al in zit voor de groei fase. Alleen een fles wortelstimulator erbij kopen. Wel minimaal potten van 30 L maar liefst 60 liter gebruiken,
Planten in potten zijn gevoelig voor toprot dus hou daar rekening mee. (niet nat laten regenen in de bloei en zorg voor voldoende ventilatie wanneer ze binnen staan. Oh ja en een paar bloeiende planten in je schuur of garage ruik je tot aan de voordeur ;) )

En ternslotten , gebruik stekken of op z'n minst gefeminiseerd zaad wanneer je in potten teelt. Het is zonde om grond, plek en aandacht te verspillen aan mannetjes.
Stekken zijn sowieso veel practischer voor de kleine teler dan telen uit zaad.

Voor de volle grond zou ik de handleiding van stije volgen, waarbij de luchtigheid van de aarde en een gezond bodemleven essentieel voor een gezonde plant is.

Het allermakkelijkst is om gewoon een stukje grond om te scheppen in je tuin, stekjes erin en de natuur zijn gang laten gaan. Wat vaak verbazingwekkend mooie planten oplevert ;)

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#8 tms

tms

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 118 posts

Posted 12 April 2010 - 03:04 PM

Wellicht heb je hier wat aan: Buiten kweken

#9 d0gmaz

d0gmaz

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 198 posts

Posted 14 April 2010 - 12:19 AM

ik sluit me helemaal aan bij anjin, dit is verreweg het makkelijkst gewoon allmix/premix kopen, wortelbooster erbij is helemaal goed ook goed voor plantjes in stress..In potten kun je prima resultaten halen in volle grond worden sommige soorten ofcourse groter maar het heeft wel een hoop nadelen.

#10 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 24 April 2010 - 06:24 PM

Ff een andere vraag. Namelijk over (voor)bloeien van de planten. Ik heb inmiddels een paar redelijk opgeschoten planten. Het zijn verschillende soorten, maar ze gaan nu al in de bloei. Mijn Jack Herer heeft een top die behoorlijk rijp begint te worden en de Trainwreck begint ook al te bloeien. Ook de kleinere plantjes laten hun geslacht al zien.

Mooi om te weten dat het vrouwtjes zijn, maar niet zo leuk dat ze in de bloei gaan. Ze krijgen ruim zonlicht per dag en staan op het oosten. Verder is de Jack in kokosgrond gepot en de rest staat gewoon de in de potgrond. Geen symptomen van ziekte. Eerst schoot alleen de Jack in de bloei, die kwam van onder de lampen. Maar mn Trainwreck kwam uit zaad en die heeft nu ook al kleine topjes.

Ik wil graag weten hoe dit komt. Kan het zijn dat de ruimte waarin ze staan doordat er iedere avond wordt geblowd van invloed is? Of kan het komen omdat de Jack ze heeft aangestoken. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Vind het ook nogal vaag, op mn vorige adres had ik hier geen last van.

Is het beste om de planten te toppen om ze terug in de groeifase te krijgen?

Evt kan ik wat pics posten morgen...

#11 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 24 April 2010 - 07:45 PM

elke soort heeft een eigen "bloeiperiode". M.a.w elke plant heeft een aantal weken nodig om te gaan bloeien de een eerder dan de ander.
Maar het belangrijkste is licht, hoe langer licht de plant krijgt hoe sneller hij zal bloeien.

Als je ze binnen hebt staan geruime tijd dan is de temperatuur dus goed. Waarschijnlijk is bij jou het volgende gebeurt.
Door de temperatuur binnen groeien ze netjes.
Je had ze al binnen staan. De winter is voorbij.
De dagen duren nu langer dan de nachten. Dus je planten denken dat ze moeten gaan bloeien.
Als je dit tegen wil gaan moet je ze langer in het donker houden.
Planten die al bloeien zou ik zelf laten uitbloeien. Degene die nog niet bloeien meer in het donker houden....

Jack Herer is na 12 weken ongeveer klaar.....trainwreck weet ik niet hoe lang die duurt maar is denk ik ook ongeveer zoiets...hoe lang heb je ze al staan?

#12 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 25 April 2010 - 03:55 PM

De Jack heb ik ongeveer 2 maanden geleden gekregen en die kwam onder de lampen vandaan. De Trainwreck, vegissing overigens - het waren zaadjes van een K-Train -, die heb een maand geleden in de grond gezet.

Wat opvalt is dat de Jack in kokosgrond staat en daar niet veel groter op is geworden. De K-Train staat in potgrond en schiet de grond uit. Als ik de Jack water geeft sijpelt het er allemaal uit. Die kokosgrond kan mij niet echt overtuigen, potgrond werkt veel beter. Naast dit kleine probleempje staan ze dus allebei in de bloei.

Posted Image

Posted Image

Dit zijn dus beide planten (plus mn teen). Je kunt meteen zien wat de Jack is, die heeft een duidelijke top bovenin. De andere plant groeit dus een stuk beter, ondanks dat ie pas een maand uit zaaf is. Maar deze heeft dus nu ook al topvorming. Verder heb ik nog 2 kleinere en die houden zich nog koest.
Ik geef ze trouwens geen voeding. Komt omdat ik geen geld heb om groeivoeding te kopen. Hopelijk volgende maand.

#13 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 25 April 2010 - 04:49 PM

Wat opvalt is dat de Jack in kokosgrond staat en daar niet veel groter op is geworden. De K-Train staat in potgrond en schiet de grond uit. Als ik de Jack water geeft sijpelt het er allemaal uit. Die kokosgrond kan mij niet echt overtuigen, potgrond werkt veel beter

meestal meng je de kokos met de potgrond.....en als groeivoeding kan je gewoon wormenstront gebruiken...das vrij goedkoop :laugh: ....

Maar als ze nu gaan bloeien komt dat door het licht verschil....en als die jack herer onder lampen vandaan kwam en je hebt hem nu 8 weken...dan zit je al bijna op 12 weken.....en omdat het langer licht is denken de planten ook dat ze moeten bloeien....die jack en je Ktrain zou ik nu 12 uur donker en 12 uur licht geven dan groeit de top nog goed door

#14 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 26 April 2010 - 06:10 PM

uhm nee zo werkt het niet helemaal.
praktisch alle wiet wordt getriggered om te gaan bloeien wannneer ze minder dan een x aantal uren licht per dag krijgen.
het omslagpunt ligt vaak zo rond de 18 uur daglicht.

wanneer het aantal uren licht minder is dan die 18 uur denkt de plant dat de winter eraan komt omdat de dagen korter worden en schiet in bloei.

wanneer je wiet te vroeg zaait (bv in feb , begin maart ofzo) en ze op de vensterbank binnen zet dan zijn er nog onvoldoende daglicht uren om de plant goed in de groeifase te laten komen.
zij zal dan de bloei gaan inzetten en je merkt dat meestal doordat de planten eerst gaan uitlopen (om ruimte voor toppen te maken) waarna de groei stopt en er bloempjes gaan verschijnen.

maar omdat de dagen dan ook aan het lengen zijn zal dit niet van harte gaan en de plant gaat na een tijdje weer terug naar de groeifase.
dit kost de plant veel energie en dat ga je merken in de volheid van je struik later.

ook heb je goede kans op hermafrodieten wanneer de dames zo moeten switchen.

je kan wel eerder beginnen met opkweken binnen maar dan zal je ze onder wat tl balkjes moeten zetten om te compenseren voor het gebrek aan (dag)licht uren.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#15 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 26 April 2010 - 06:41 PM

Ik kweek nu al een paar jaar op balkon, telkens voor eigen consumptie. Nooit moeite gedaan om grote opbrengsten te halen, maar best tevreden met de resultaten steeds. Hoe ik het doe:

Laten ontkiemen in kleine plastic bloempotjes met gewone aarde. "Geen gedoe met voorkiemen en zo."

Koop bij de Gamma of Praxis zo'n grote zwarte emmer voor beton. Boor met een boormachine (houtboortje erin) flink wat gaten in de bodem en een paar onderaan de zijkant. Schilder de emmer wit, zodat hij in de zomer minder heet wordt. Vul de emmer met Gamma potaarde.

Plantje op tijd ompotten naar een grotere pot, maar nog niet meteen naar de speciekuip. Zodra de plant een centimeter of dertig hoog is kan hij naar de grote emmer.

Zodra de planten flink groot zijn zet je de emmer waar ze in zitten bovenop een nieuwe emmer, weer helemaal gevuld met verse potaarde, eventueel met wat extra meststoffen. De wortels zullen zich snel een weg banen door de gaten die je eerder geboord had en zich door de hele emmer eronder verspreiden. Ik heb dit ook eens gedaan met zo'n plastic kinderbadje: gevuld met aarde en mest, en daar vervolgens de grote emmers in geduwd. Je voorkomt op deze manier overbemesting, en volgens mij vindt de plant het ook wel leuk om haar wortels door wat verse aarde te laten groeien. De oude aarde wordt na enige tijd namelijk nogal gruisachtig, waardoor het moeilijk vocht vasthoudt.

Posted Image

Maar als je echt goeie wiet wilt produceren zul je denk ik met zuurgraadmeters en zo moeten gaan werken. Misschien ga ik dat later nog wel eens doen. Dit jaar sla ik het kweken even over.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#16 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 26 April 2010 - 07:34 PM

uhm nee zo werkt het niet helemaal.
praktisch alle wiet wordt getriggered om te gaan bloeien wannneer ze minder dan een x aantal uren licht per dag krijgen.
het omslagpunt ligt vaak zo rond de 18 uur daglicht.

wanneer het aantal uren licht minder is dan die 18 uur denkt de plant dat de winter eraan komt omdat de dagen korter worden en schiet in bloei.

oh ja andersom :D ;)

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 27 April 2010 - 12:33 PM

Wow, dit topic voelt nu al als een klassieker.

Doet me denken aan de tijd dat Blowmonkey hier nog regelmatig rondhing.

Er moeten toch zeker wel tientallen wiet-kweek topics rondzwerven?

#18 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 27 April 2010 - 02:08 PM

Wat is eigenlijk de reden dat je telkens naar grotere potten overschakelt? Het lijkt mij altijd makkelijker om gewoon meteen de plant in de volle aarde / grootste bak te zetten... ?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#19 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 27 April 2010 - 02:10 PM

Wat is eigenlijk de reden dat je telkens naar grotere potten overschakelt? Het lijkt mij altijd makkelijker om gewoon meteen de plant in de volle aarde / grootste bak te zetten... ?

Mij is uitgelegd dat de plant dan veel te veel aandacht gaat besteden aan het ontwikkelen van een grote penwortel, waardoor de groei van de rest van de plant achterblijft. Ook kun je kleine potten wat makkelijker van de ene naar de andere zonnige plek verplaatsen.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#20 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 27 April 2010 - 07:20 PM

grote potten met kleine plantjes zijn erg moeilijk op de juiste vochtigheidsgraad te houden.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users