Jump to content

Photo

Cacti lamp alternatief voor HPS lamp

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 16 January 2010 - 03:16 PM

Weet iemand een goed type lamp die niet al te groot is (voor 4 cacti) zodat ik mijn geliefde cacti in de wintertijden wat extra verlichting kan geven, voor zover ik weet zijn er al bulb modellen van de led grow lampen maar ik kon zo 123 niet vinden en uitvinden of die geschikt waren voor cacti, mischien is een fluorescent lamp goed?

Peace
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#2 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 16 January 2010 - 05:38 PM

TL-balkje is zuinig (of led - nog beter inderdaad), al geven die dan weer niet zoveel warmte, daar is halogeen beter voor.

Ben geen expert, maar heb een tijdje een reptielenlamp (van een tuin/dierencentrum) gebruikt voor mijn sanpedrootjes, die geven én veel licht en lekkere warmte (25-28 schijnt ideaal te zijn).
Qua spectrum enzo schijnt het ook nog uit te maken, maar die reptielenlampen worden gemaakt om woestijn licht na te bootsen (veel UV of zo?) dus ik dacht dat dat ook wel de cactussen ten goede zou komen. Ging prima in ieder geval, al moet je wel oppassen voor bruine brand/uitdroog plekken als je het overdrijft.
Verbing weirds language.

#3 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 16 January 2010 - 09:08 PM

Thnx voor de info, heb er tijdelijk een 20 watt fluorescent (spaarlamp) omheen gezet van de ikea hopelijk heeft die genoeg spectrum om ze tenminste van een beetje licht te voorzien.

#4 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 16 January 2010 - 09:17 PM

Zal vast wel :)
Zorg in ieder geval dat ze niet te koud staan. Ze kunnen aardig wat hebben, maar een koude bijkeuken vinden ze niet leuk bijvoorbeeld.
Verbing weirds language.

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 16 January 2010 - 09:22 PM

Heuhm, cacti bij-lichten en warm zetten in de winter? :)

#6 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 17 January 2010 - 12:41 AM

Het is vrij donker waar ze staan, ze hebben nooit goed licht gekregen en ik merk nu dat ze niet helemaal happy zijn (worden zacht etc) en heb ze niet teveel water gegeven.

Vandaar dat ik ze even wat licht wilde geven.

#7 ErnstJünger

ErnstJünger

Highbrow Opera Elite

• RIP
  • PipPipPipPip
  • 658 posts

Posted 17 January 2010 - 08:04 PM

Hmmm :thumbsup: Moet ik toch ook maar eens nader onderzoeken.
Heb gisteren een 6-jaar oude peyote mogen weggooien: hij was tot pulp gedevolueerd. En nu zie ik een nog andere - en nog oudere - ook al zo'n lelijker teint aannemen.
Vreemd omdat de ganse peyote-familie hier al ettelijke winters... euh overwinterd heeft zonder zo te degraderen...

#8 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 17 January 2010 - 09:52 PM

zoals al aangegeven door feroxium: tl-balkjes (cool white).
makkelijkste is 2 (of meer) balkes aan de onderkant van een schap in een kast bevestigen en dan je plantjes, stekjes, cacti etc op de schap eronder zetten.

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users