Jump to content

Photo

Ontbrekende groepensplit uit 'DHPedia Meehelpen?'

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 December 2009 - 10:50 PM

Ik mis nog enkele chemische groepen op de hoofdpagina onder "Welke structuur zoek je?"
(of ik vergis me en deze vallen onder de reeds aanwezige basismolecuultjes):

fentanyl-based (narcotische middelen met andere structuur dan opiaten/opioïden)
xanthine-based (caffeïne, theobromine, theophylline)

En onder "Naar welk effect zoek je?" vroeg ik me af waar cannabis geplaatst wordt/kan worden, het staat nog niet in een van de effect-categorieën.

Ik weet ook niet hoe/wat/waar we alles precies in willen onderverdelen :)

Ook: TEK's? of willen we het kookboek-gehalte laag houden?
Verbing weirds language.

#2 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 22 December 2009 - 11:20 PM

Er zijn zo weinig recreatief interessante xanthines dat ik die (voorlopig) niet de moeite waard vond en alle fentanyl analoga kunnen prima onder 'opiaten en opioïden', ookal is dat niet echt op structuur en meer op farmacologische activiteit, maar het dekt de lading wel, want je hebt hetzelfde 'probleem' eigenlijk ook bij cannabinoïden..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#3 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 22 December 2009 - 11:39 PM

Maar welk effect heeft cannabis nu eigenlijk? Je zou het verdovend kunnen noemen, maar dat plaatst het in dezelfde groep als alcohol en GHB, en of het daar nou past?

Daarnaast, moet er een apart deel voor syntheses / extracties komen, of is dat niet wenselijk binnen de wiki?
Verbing weirds language.

#4 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 22 December 2009 - 11:48 PM

Van mij mogen cannabis en cannabinoïden in een aparte groep. :)

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 23 December 2009 - 01:03 AM

je hebt hetzelfde 'probleem' eigenlijk ook bij cannabinoïden..

Mja, daar heb ik het artikel van aangepast, omdat ik het nogal slordig vond.

#6 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 23 December 2009 - 02:06 AM

De artikelen op zich moeten natuurlijk kloppend zijn, maar wat ik meer bedoel is de onderverdeling op de hoofdpagina.

Cannabinoïden staan wel in de onderverdeling gebaseerd op moleculaire structuur, maar zijn in de onderverdeling gebaseerd op farmacologische effecten niet terug te vinden.
Daarom mijn vraag: hoe omschrijf je psychische toestand van het "stoned" zijn eigenlijk? Het is geen psychedelische staat van bewustzijn, geen dissociatieve staat.... etc.

Waar stof X en Y chemisch in dezelfde groep vallen, zullen ze farmacologisch soms beiden bij andere groepen horen, neem bijvoorbeeld Tropanen waar Cocaïne (stimulant) maar ook Scopolamine (deleriant) onder vallen, of Opiaten waar zowel Morfine (narcotisch) als DXM (dissociatief) onder vallen.

Of inderdaad andersom: zijn stoffen die beiden cannabinoïden als stempel hebben en farmacologisch hetzelfde of vergelijkbare effecten vertonen, zoals THC of HU-210 tegenover JWH-018, eigenlijk wel allen tot dezelfde chemische categorie te rekenen? De overeenkomst tussen THC en HU-210 zie ik wel, maar JWH-018 is toch eigenlijk een totaal andere compound (zij het met affiniteit voor dezelfde receptor)?

Ik wil geen mierenneuker zijn, maar vind het wel lastig om te bedenken wat waar thuishoort, en voor de overzichtelijkheid denk ik dat we wel zo gestructureerd en correct mogelijk alle informatie moeten categoriseren :)
Verbing weirds language.

#7 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 23 December 2009 - 10:10 AM

Ik vind juist dat cannabis een eigen groep verdient, omdat het - afhankelijk van o.a. set en setting, en wellicht nog andere factoren - soms sederend / ontspannend werkt, soms psychedelisch (eet maar eens op een lege maag een stuk goeie speeskeek) en soms stimulerend; ik ken plenty mensen die niet kunnen slapen nadat ze geblowd hebben, en van stoned naar een goed concert gaan krijg ik eerder meer energie dan minder.

Allround psychoactive dus!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 23 December 2009 - 03:02 PM

Klopt, maar ik denk dat er ook rekening met de overzichtelijk van de hoofdpagina rekening moet worden gehouden. Ik heb hier in het verleden al over lopen dubben en zoals het nu is, is het denk ik voorlopig het best in evenwicht tussen correctheid, volledigheid en overzichtelijkheid..

Ik bedoel, laten we eerst de pagina's schrijven over wiet, hash, THC en noem maar op voordat we over de juiste indeling gaan nadenken, want de wiki op zichzelf heeft voor mij duidelijk een hogere prioriteit.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 swinepork

swinepork

Silent one

• Members
  • 2 posts

Posted 19 June 2011 - 01:18 PM

Ik vind juist dat cannabis een eigen groep verdient, omdat het - afhankelijk van o.a. set en setting, en wellicht nog andere factoren - soms sederend / ontspannend werkt, soms psychedelisch (eet maar eens op een lege maag een stuk goeie speeskeek) en soms stimulerend; ik ken plenty mensen die niet kunnen slapen nadat ze geblowd hebben, en van stoned naar een goed concert gaan krijg ik eerder meer energie dan minder.

Allround psychoactive dus!

Dosering, Set en Setting; maar ook Brein.
De meeste mensen worden zeer actief van Dexedrine, ik word rustig: ik kan dan eindelijk mijn mond houden en rustig blijven zitten.
Mijn Dopamine-4 receptoren zijn gewoon wat langer.
Dat is met Cannabis denk ik ook zo; van daar al die misverstanden.
Je ziet iemand die aan schizofrenie lijdt en die angstig wordt van Cannabis, en je extrapoleert het naar iedereen.
Terwijl een ander Brein (en het bijbehorende lichaam) met schizofrenie juist minder last heeft van zijn angsten.

#10 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 19 June 2011 - 03:28 PM

Mijn Dopamine-4 receptoren zijn gewoon wat langer.

Offtopic, maar wat bedoel je hier mee en hoe staat dit in relatie tot de effecten die je beschrijft?

#11 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 19 June 2011 - 10:54 PM

.....
Waar stof X en Y chemisch in dezelfde groep vallen, zullen ze farmacologisch soms beiden bij andere groepen horen, neem bijvoorbeeld Tropanen waar Cocaïne (stimulant) maar ook Scopolamine (deleriant) onder vallen, of Opiaten waar zowel Morfine (narcotisch) als DXM (dissociatief) onder vallen.
.....

DXM is geen opiaat, alhoewel de levo-isomeer van methorphan een opioid is. Opiaten zijn stoffen die afkomstig zijn uit papaver somniferum of daarvan afgeleid zijn.

#12 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 20 June 2011 - 02:40 PM

Anderhalf jaar geleden zat dat gegeven nog niet zo duidelijk in mijn hoofd ;)
Verbing weirds language.

#13 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 13 September 2011 - 09:38 PM

Opiaten zijn stoffen die afkomstig zijn uit papaver somniferum of daarvan afgeleid zijn.

De groep opiaten is afgeleid van morfine. Niet alle stoffen afkomstig van de papaver somniferum behoren daartoe.

#14 telefoon

telefoon

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 130 posts

Posted 10 January 2012 - 02:38 PM

ik Mis ook nog een Trip sitter FAQ in de DHP wiki.

De basis stappen + vragen.

wat heb je op, hoeveel heb je op.
Voel je je nog wel goed?

en andere Rustige vragen die mensen zich zelf laten realiseren dat er niets aan de hand is.

ook al is de trip van belang er zijn Duidelijke DO's en Don'ts

en als Beginnende Psychonaut wellicht handig om te lezen!

#15 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 10 January 2012 - 03:00 PM

^ het is je vrij om deze sectie(s) en informatie toe te voegen.

Het blijft namelijk een wiki die je gewoon kunt editten.

#16 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 10 January 2012 - 04:12 PM

Maar het is misschien wel een idee op een soort van "Emergency FAQ" op de frontpage te zetten.

en andere Rustige vragen die mensen zich zelf laten realiseren dat er niets aan de hand is.

Vaak is er niets aan de hand inderdaad. Maar als iemand aangeeft veel gebruikt te hebben (van een stof waarbij dat gevaarlijk kan zijn), moeite met ademhalen heeft, een rare kleur krijgt, schuim op z'n mond heeft, etc, etc... Absoluut niet schamen om naar de eerste hulp te gaan of een ambulance te laten komen. Iemand geruststellen is één ding, maar iemands leven zeker stellen is nog veel belangrijker.
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users