De artikelen op zich moeten natuurlijk kloppend zijn, maar wat ik meer bedoel is de
onderverdeling op de
hoofdpagina.
Cannabinoïden staan wel in de onderverdeling gebaseerd op moleculaire structuur, maar zijn in de onderverdeling gebaseerd op farmacologische effecten niet terug te vinden.
Daarom mijn vraag: hoe omschrijf je psychische toestand van het "stoned" zijn eigenlijk? Het is geen psychedelische staat van bewustzijn, geen dissociatieve staat.... etc.
Waar stof X en Y chemisch in dezelfde groep vallen, zullen ze farmacologisch soms beiden bij andere groepen horen, neem bijvoorbeeld Tropanen waar Cocaïne (stimulant) maar ook Scopolamine (deleriant) onder vallen, of Opiaten waar zowel Morfine (narcotisch) als DXM (dissociatief) onder vallen.
Of inderdaad andersom: zijn stoffen die beiden cannabinoïden als stempel hebben en farmacologisch hetzelfde of vergelijkbare effecten vertonen, zoals THC of HU-210 tegenover JWH-018, eigenlijk wel allen tot dezelfde chemische categorie te rekenen? De overeenkomst tussen THC en HU-210 zie ik wel, maar JWH-018 is toch eigenlijk een totaal andere compound (zij het met affiniteit voor dezelfde receptor)?
Ik wil geen mierenneuker zijn, maar vind het wel lastig om te bedenken wat waar thuishoort, en voor de overzichtelijkheid denk ik dat we wel zo gestructureerd en correct mogelijk alle informatie moeten categoriseren
Verbing weirds language.