Tryptamines en PhenethylaminesVerschillen en overeenkomsten
Posted 24 November 2009 - 05:19 PM
Ik weet van de bekendere tryptamines tot in redelijk wat details hoe ze werken, en dat het aannemelijk is dat psychedelische phens ook op die manier zouden werken; maar daar komt mijn grote vraag: waarom dan, en waarom lijken de effecten dan zo op elkaar, is er een overeenkomst die ik niet zie? Bij tryptamines kan je er nog een beetje logica in vinden als je naar de structuur van de moleculen kijkt maar phens blijven voor mij een raadsel; is er nou iets heel opvallends waar ik recht over heen kijk of is het ook gewoon niet bekend?
Meningen over verschillen en overeenkomsten wat de subjectieve ervaring betreft ben ik ook best nieuwsgierig naar en zouden denk ik ook prima in dit topic passen; zelf heb ik nog geen ervaring met psychedelische phens maar vermoedelijk ga ik binnenkort maar eens een 2c-x proberen om het zelf maar eens te ervaren.
Tune up, turn around, drop in.
Posted 24 November 2009 - 07:05 PM
Hoe dat deze activatie zorgt voor een hele reeks andere gebeurtenissen in je hoofd is voor iedereen een raadsel

Posted 24 November 2009 - 07:12 PM
Werkt het als een soort van "sleutel" (vormpje x met molecuultjes n op bepaalde plaatsen kan enkel koppelen), want dan lijkt me dat er tussen (psychedelische) phenethylamines en tryptamines toch ook een structuurovereenkomst zou moeten zitten, wil het op dezelfde receptor werken?
Of zie ik het verkeerd?
Posted 24 November 2009 - 07:27 PM

Posted 24 November 2009 - 08:34 PM
want dan lijkt me dat er tussen (psychedelische) phenethylamines en tryptamines toch ook een structuurovereenkomst zou moeten zitten, wil het op dezelfde receptor werken?
Of zie ik het verkeerd?
Dat was dus ook mijn gedachte; bij tryptamines is het nog redelijk logisch maar waarom phenethylamides dat dus ook doen blijft daar in de grote vraag.
Posted 24 November 2009 - 08:51 PM
Ik zie een psychoactieve stof altijd voor me als een soort sleuteltje wat aan de zijkant van een buisje past, welke daardoor open of dicht schakelt, door de electromagnetische krachtjes die het sleuteltje uitoefenen. Dat klopt toch ongeveer?
(sorry voor de vage omschrijving

Posted 24 November 2009 - 10:25 PM
Het is inderdaad verleidelijk om te denken dat het aan de -CH2-CH2-N (ethylamine) keten ligt, maar de data komen dan niet overeen, fenethylamines verliezen hun activiteit als het tertiaire amines worden terwijl tryptamines hun psychedelische effect verliezen als het secundaire amines worden.
Wat is er dan wel bekend van fenethylamines; dat er beter een methoxy op de 2- dan op de 3-positie kan zitten en dat vooral de 4-positie open staat voor modificatie. En op de 4-positie geldt zeer sterk dat lipofiele groepen beter werken dan hydrofiele. bijv. een methoxy werkt minder goed dan een propyl-groep.
Wat is er bekend over tryptamines; dat er vooral op de amine van de ethylamine-staart gesubstitueerd kan worden (zolang het maar een tertiaire amine blijft). bijv. dat een DET beter werkt dan een DMT. Dus weer voorkeur naar lipofiele groep. Tevens is het ook het geval dat de 5-methoxy varianten beter binden dan de 'kale' tryptamines. En dat er verder op de 4-positie een hydroxy groep mag zitten, maar verder zijn er weinig variaties toegestaan.
Dus zelf ben ik (voorlopig) van mening dat een tryptamine en een fenethylamine in dezelfde pocket van de 5HT2a receptor binden en aangezien beide structuren vlak zijn, denk ik, dat ze op een volgende manier in de receptor passen;

Ik heb voor de duidelijkheid een van de actievere fenethylamines gekozen, namelijk 2C-P en als tryptamine DMT, maar dat daar net zo goed een andere kunnen zijn, maar vond dat het al wel duidelijk was zo.
Dit is maar een gedachtespinsel van me en om deze theorie te bewijzen zou ik graag de volgende structuren getest zien worden op mogelijke psychedelische eigenschappen

Zo zijn er nog wel een paar die ik vermoed die zouden kunnen werken, maar die houdt ik voorlopig nog voor mezelf

Ohja en ik heb ook nog totaal geen vermoeden hoe LSD in dit plaatje zou moeten passen..

En om het ook de uitwerking te vergelijken;
Op tryptamines heb ik vooral diepgaande innerlijke reizen, terwijl fenethylamines meer een sociale trip zijn, maar komt dan weer door dat fenethylamines ook (deels) dopamine receptoren kunnen activeren..
En verder vind ik sowieso iedere trip anders, dus verder qua effecten kan ik weinig zinnigs melden.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 24 November 2009 - 11:10 PM

Wat zijn de namen van de 3 structuren, of is er geen triviale naam voor? Kon ze niet vinden namelijk

Posted 24 November 2009 - 11:34 PM
Met name de ethyl-amine en het kleine stukje geconjugeerde systeem zijn vooral belangrijk voor de binding als ik mij goed herinner (google faalt mij keihard op dit moment).

(voorbeeld met dmt (li) en 2cb (re))
De rest bepaald hoe de pi-verdeling en dus de binding en interactie met de receptor wordt.
Posted 25 November 2009 - 07:14 AM
En dan ook waarom methyl-2C-B nog wel een psychedelicum is en dan dimethyl-2C-B totaal al zijn psychedelische kwaliteiten verliest (as far as I know)
Dat noem ik nou niet bepaald een over eenkomende SAR (Structure Activity Relationship)
Dus zoals ik al zei denk ik dat desondanks het heel verleidelijk is om te denken dat de twee ethylamines de overeenkomst zijn, ze dat niet zijn, want de data klopt daar gewoon niet voor.
En @ Feroxium:
Ik kan je wel de IUPAC namen geven, maar er zijn geen triviale namen voor. En je kon ze waarschijnlijk niet vinden, omdat ik die net bedacht hebt

Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 25 November 2009 - 09:58 AM
Is het wel zo dat psychedelica alleen op de 5HT2a-receptoren agoneren? Ik dacht dat sommige ook op de -b en -c werkten... maar ik kan me vergissen.
Als alle psychedelica agonisten zijn voor de 5HT2a receptors, dan zou alles toch evenveel kruistolerantie hebben, nietwaar? En dat is volgens mij niet het geval.
En nog een taalkundig vraagje: wat is eigenlijk de officiƫle spelling van "phenethylamine" in het Nederlands? Fenethylamine? of toch met ph?
Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 25 November 2009 - 10:04 AM
Ik denk dat dit heel goed te verklaren is door het verschil in resonantie in de twee stoffen. Daarbij kan het, dan wel niet, gunstige stikstof atoom de boel helpen dan wel verpesten.Dus zoals ik al zei denk ik dat desondanks het heel verleidelijk is om te denken dat de twee ethylamines de overeenkomst zijn, ze dat niet zijn, want de data klopt daar gewoon niet voor.
Ik ben er nog niet over uit in ieder geval en zou de boel zeker niet rond de benzeenring localiseren.
Ook na het bestuderen van dit artikel: http://www3.intersci...357186/abstract voel ik mij nog niet echt een stap dichterbij een definitieve conclusie. Hoewel ze wel zeggen dat de zuurstof op de 5-positie in veel phenethylamines overeen zou kunnen komen in waterstofbinding met de aromatische stikstof van de tryptamines. (waarbij ik de rode lijnen dus iets had moeten doortrekken).
Maar goed, leuke dingen en hopelijk snel meer onderzoek hier naar

Posted 25 November 2009 - 05:36 PM
Nog twee vraagjes dan:
Is het wel zo dat psychedelica alleen op de 5HT2a-receptoren agoneren? Ik dacht dat sommige ook op de -b en -c werkten... maar ik kan me vergissen.
Als alle psychedelica agonisten zijn voor de 5HT2a receptors, dan zou alles toch evenveel kruistolerantie hebben, nietwaar? En dat is volgens mij niet het geval.
En nog een taalkundig vraagje: wat is eigenlijk de officiƫle spelling van "phenethylamine" in het Nederlands? Fenethylamine? of toch met ph?
Ze zijn sowieso niet alleen agonisten op de 5HT2a receptoren, er spelen sowieso meerderen mee dus welke nou precies verantwoordelijk is voor de psychedelische effecten is dacht ik ook niet 100% zeker. Helaas is er zo weinig concreet onderzoek naar dit onderwerp wat het zo veel speculatie maakt.
Deze is van LSD; maar geeft de enorme varriatie in ieder geval aan:
Posted 25 November 2009 - 06:10 PM
Waneer je naar de 'klassieke' psychedelica kijkt kan men iig zeggen dat de 5-HT2-reeks met name belangrijk is voor psychedelische activiteit.
Posted 25 November 2009 - 06:51 PM

Ik heb voor het gemak weer 2C-P gepakt, want 2C-B zou een vertekend beeld geven, want een broom is een vrij grote jongen..
Maar je ziet duidelijk dat ze nooit in dezelfde pocket zouden kunnen passen, op deze manier althans..
Ik denk dat resonantie niet echt van invloed is hier, maar eerder dat een tertiair amine een H-acceptor is en een secundair amine een H-donor en dat maakt nogal wat verschil, want ze binden liever niet op dezelfde plekken.Ik denk dat dit heel goed te verklaren is door het verschil in resonantie in de twee stoffen. Daarbij kan het, dan wel niet, gunstige stikstof atoom de boel helpen dan wel verpesten.
Ga nog eens goed tellen in mijn overlay, volgens mij ligt de 5-methoxy over de stikstof van indole..Hoewel ze wel zeggen dat de zuurstof op de 5-positie in veel phenethylamines overeen zou kunnen komen in waterstofbinding met de aromatische stikstof van de tryptamines.

En zou iemand het hele artikel kunnen uploaden, want aan het abstract heb ik niet zoveel.

En voor Snaapie, in het Nederlands is het fenethylamine, afgeleid van fenylethylamine.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 25 November 2009 - 07:49 PM
Misschien helpt dat... ik kan met mijn beperkte kennis ook niets anders vinden dan vage overlay plaatjes.

Er is wel software en ik zag ook wel wat PDF'jes over het onderwerp, maar overal moet je dan betalen

Posted 26 November 2009 - 02:35 AM
Ik ben in ieder geval niet bepaald overtuigd gezien deze moleculen op deze mannier vrij duidelijk niet homoloog in de binding-pocket kunnen zitten.
Hier de pdf trouwens.
En zie hier nog wat 'bewijs' dat de amine wel degelijk van belang is bij binding in 5HT-receptoren.
Kijk, leuk plaatje:

Posted 26 November 2009 - 08:12 AM
Hier is duidelijk te zien waarom ik de 5-MeO heb gekozen in mijn overlay. (mocht mijn overlay kloppen);
4-MeO-MiPT: 20 - 30 mg
4-OH-MiPT: 12 - 25 mg
5-MeO-MiPT: 4 - 6 mg
De 5-MeO-variant is degene die de meest actieve varianten oplevert, zoals te zien is in de tabel.
En even over de hydroxy op een fenethylamine, daarom ben ik heel erg benieuwd wat de tweede verbinding in het lijst van 3 gaat doen in de mens, ik vermoed namelijk dat die actiever zal zijn dan de methoxy variant, maar minder actief dan 2C-P.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 23 December 2009 - 12:46 AM
^ LSD is idd een erg 'vies' molecuul, wat betrefd receptor affiniteit.
Waneer je naar de 'klassieke' psychedelica kijkt kan men iig zeggen dat de 5-HT2-reeks met name belangrijk is voor psychedelische activiteit.
Lichtelijk off-topic misschien maar van wat ik weet is LSD voor zo ver bekend het psychedelica met de laagste minimum dosis, dus zou die 'viesheid' van receptor affiniteit misschien de potentie verhogen ten op zichte van stoffen die zich meer specifiek binden?
(Ik zou hier eigenlijk vergelijkende 'kaarten' van moeten hebben om er meer dan een theorie van de maken, maar ik vraag me nu eigenlijk alleen af in hoeverre het mogelijk is)
Posted 23 December 2009 - 11:14 AM
Salvinorin A

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users