Mijn laatste kweekjes met PF-cakes waren geen succes. Hier werd mij aangeraden die cakes te laten voor wat ze zijn. Zo geschiedde.
Ik heb er een logje van gemaakt voor mijn archief. En ik dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk om te lezen? De schrijfstijl is een beetje wazig geloof ik. Ik zat te klooien met verleden/huidige tijd

General info
Begindatum: 3/11/09
Substraat: 500 g biologische rogge
Inoculaat: PESA sporenspuit van een smartshop
Teks
substraat: Perfect grain spawn van de DVD Let's Grow Mushrooms! (thanks Iorek)
casen: ???
[3/11/09]
Ik heb een leuke snelkookpan overgenomen van een (oud) vrouwtje (thanks Snaphino).
Die moet ik eerst dus even testen. Best spannend, overal op internet kom ik waarschuwingen tegen dat je toch echt eerst de manual moest doorlezen. Maar daar ben ik nou net naar op zoek, want die kreeg ik er natuurlijk niet bij.
Gelukkig is het een simpel modelletje, en na wat ruimtelijk analyseren en redeneren snap ik hem denk ik wel.
Het ventieltje sluit af als het water stevig kookt. Terwijl de druk opbouwt wordt hij verder en verder omhoog gedrukt. En bij een bepaalde druk kan er dan weer gas uit.
Genoeg theorie, tijd voor een test...
Na een hoop herrie was het duidelijk dat hij heet werd, druk opbouwde, maar dat het ventiel best wel lek was. Hoe hoger de druk werd, hoe meer stoom in verticale richting het ventiel uitspoot. Volgens mij niet de bedoeling, want de goede druk is pas bereikt als het ventiel echt open gaat. Dan ontsnapt de stoom in horizontale richting.
De snelkookpan is zo’n 20 jaar oud. Dus het veertje dat het ventiel controleerd vertrouw ik niet 100%. Dat is vervelend, want alleen bij 15 psi wordt een temperatuur van 121C bereikt. En die temperatuur heb je voor zo ver ik weet echt nodig bij steriliseren.
Ach, dan hoop ik maar op het beste.
Goed. Rogge dus. Ik begin met 500g rogge. Meer heb ik niet, en als het goed is is dat precies genoeg voor de 2,5L die ik straks wil vullen (basisrecept voor een halveliterpot: 100g (125 ml) rogge). [Achteraf gezien was dat te net wat te weinig, maar meer rogge had ik toch niet. Voortaan maak ik voor de zekerheid wat meer substraat.] Ik spoel de rogge goed schoon zodat de granen straks minder aan elkaar plakken. Dan laat ik de rogge een dag weken, hij barst dan minder snel tijdens het koken.
[4/11/09]
Ik kook de rogge tien minuten, ondertussen roer ik af en toe. Nú neemt de rogge echt veel water op. Een mooi voordeel van deze tek is dat er zoveel water als mogelijk opgenomen wordt, en door het afgieten is teveel water ook niet mogelijk. (het schijnt dat veel ervaren kwekers dit nog niet goed doen, misschien een tip?) Dan giet ik de hete rogge in een vergiet. Flink schudden! Door de hitte verdampt al het water aan de buitenkant van de granen. Ze zitten van binnen dus helemaal vol met water, maar de buitenkant is droog. Ideaal.
Ik heb wat bonne maman potten uit de PF-tijd gebruikt, en een wat grotere glazen pot. Stom, nu hebben we vanwege die stomme PF-tek de hele tijd van die dure jam gegeten. Al is hij het opzich waard, superlekker =D.
In elke deksel zit een groot gat, diameter van ongeveer een centimeter. In dat gat zit een flinke dot polyfill (ook wel watten).
Ik vul de potten voor 2/3 met rogge. Dan kan je straks goed schudden. Aluminiumfolie eroverheen om de goede waterbalans niet te verpesten tijdens het steriliseren.
In de snelkookpan ermee. Rustig op temperatuur laten komen om de potten van binnen ook lekker op te warmen. En dan is het risico dat de potten barsten ook kleiner. Dan op druk laten komen, en 90 minuten op 15 psi laten koken. Die 90 minuten is relatief lang, meestal kom je kortere tijden tegen geloof ik, maar ik hou me netjes aan m’n tek ; ).
‘s nachts af laten koelen. Schudden vlak na het koken is niet nodig omdat we de rogge zo netjes gehydrateerd hebben.
[5/11/09 I-Day]
Nu kan je de potten uit de snelkookpan halen en de folie verwijderen. Als het goed is plakken de granen nog niet, en zit er ook weinig of geen vocht in de pot. Dit was bij mij goed gelukt. Als ik de pot omdraaide bleef maar een tiental granen aan de onderkant plakken. Hier houdt de tek die ik volgde op. De rest even met eigen ervaring doen en hopen op een goed resultaat
Tijd voor inoculatie. Het standaard verhaaltje. Spuit goed schudden, met vuur roodgloeiend maken, eventueel af laten koelen in een papiertje doordrenkt met alcohol. En dan zorgvuldig wat druppels in elke pot spuiten. Ik had niet heel veel sporen-vloeistof meer, dus elke pot kreeg een halve milliliter. Normaal zou ik zelf wat meer inspuiten, ik weet niet wat gebruikelijk is.
Steriliseer de spuit steeds opnieuw voor je hem in een nieuwe pot steekt!
Ik heb de potten in een monotub gezet. Donker, en mbv een aquariumverwarmer een graad of 28. Nu is het werk gedaan. Ga lekker wat anders doen en hopelijk wacht je over een paar dagen een mooie verassing!
[9/11/09 +4]
Zo, leuk weekendje gehad, paddenstoelen gelukkig vergeten. Anders wordt ik altijd zo zenuwachtig..
Ik doe de box open en schrik meteen van de temperatuur. 23C maar. Ik vond het al vreemd, de laatste tijd kreeg ik hem nooit goed op temperatuur, maar zo erg was het nog niet geweest.
Op mijn kamer is het maar 18C, een isolatieprobleempje dus. Even een handoek om de wanden gehangen, dat helpt vast.
Ondertussen stiekem een blik geworpen op de potten, en daar word ik blij van! Heel wat wit, mooi wit ook. En al na vier dagen. Zo goed is het bij mij nog nooit gegaan. Super. Het stinkt niet, en voor zover ik weet is cobweb de enige witte vijand, en die krijg je voor zover ik weet alleen bij het casen.
Waarschijnlijk een mooi succesje dus. Ik heb de potten meteen even geschud allemaal. Op 50% schud ik er nog vier, en bij 75% nog twee. Kan ik het effect daarvan meteen testen. Maar voor nu doe ik de box weer dicht en begint het grote wachten.
Wordt vervolgd...
Ik heb drie vraagjes voor jullie:
- Heb ik een eventuele schimmelsoort over het hoofd gezien. Met andere woorden, maak jij me aan het huilen
?
- Hebben jullie ervaring met steriliseren met een niet-ideale snelkookpan (lees: < 15 psi)?
- Welke casing-tek raden jullie me aan? Ik heb fijn vermiculiet en coco-coir liggen.
Ik hoop dat jullie het wat vinden!