Jump to content

Photo

Cubies willen wélMijn verslag van een Ps. Cubensis kweek op rogge (foto's!)

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Gish

Gish

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 59 posts

Posted 10 November 2009 - 11:52 PM

Aan de slag met rogge en een snelkookpan

Mijn laatste kweekjes met PF-cakes waren geen succes. Hier werd mij aangeraden die cakes te laten voor wat ze zijn. Zo geschiedde.
Ik heb er een logje van gemaakt voor mijn archief. En ik dacht, misschien vinden jullie het ook wel leuk om te lezen? De schrijfstijl is een beetje wazig geloof ik. Ik zat te klooien met verleden/huidige tijd :laugh:. Maar je komt er vast wel uit!

General info
Begindatum: 3/11/09
Substraat: 500 g biologische rogge
Inoculaat: PESA sporenspuit van een smartshop
Teks
substraat: Perfect grain spawn van de DVD Let's Grow Mushrooms! (thanks Iorek)
casen: ???

[3/11/09]
Ik heb een leuke snelkookpan overgenomen van een (oud) vrouwtje (thanks Snaphino).
Die moet ik eerst dus even testen. Best spannend, overal op internet kom ik waarschuwingen tegen dat je toch echt eerst de manual moest doorlezen. Maar daar ben ik nou net naar op zoek, want die kreeg ik er natuurlijk niet bij.
Gelukkig is het een simpel modelletje, en na wat ruimtelijk analyseren en redeneren snap ik hem denk ik wel.

Posted Image

Het ventieltje sluit af als het water stevig kookt. Terwijl de druk opbouwt wordt hij verder en verder omhoog gedrukt. En bij een bepaalde druk kan er dan weer gas uit.
Genoeg theorie, tijd voor een test...
Na een hoop herrie was het duidelijk dat hij heet werd, druk opbouwde, maar dat het ventiel best wel lek was. Hoe hoger de druk werd, hoe meer stoom in verticale richting het ventiel uitspoot. Volgens mij niet de bedoeling, want de goede druk is pas bereikt als het ventiel echt open gaat. Dan ontsnapt de stoom in horizontale richting.
De snelkookpan is zo’n 20 jaar oud. Dus het veertje dat het ventiel controleerd vertrouw ik niet 100%. Dat is vervelend, want alleen bij 15 psi wordt een temperatuur van 121C bereikt. En die temperatuur heb je voor zo ver ik weet echt nodig bij steriliseren.
Ach, dan hoop ik maar op het beste.

Goed. Rogge dus. Ik begin met 500g rogge. Meer heb ik niet, en als het goed is is dat precies genoeg voor de 2,5L die ik straks wil vullen (basisrecept voor een halveliterpot: 100g (125 ml) rogge). [Achteraf gezien was dat te net wat te weinig, maar meer rogge had ik toch niet. Voortaan maak ik voor de zekerheid wat meer substraat.] Ik spoel de rogge goed schoon zodat de granen straks minder aan elkaar plakken. Dan laat ik de rogge een dag weken, hij barst dan minder snel tijdens het koken.

[4/11/09]
Ik kook de rogge tien minuten, ondertussen roer ik af en toe. Nú neemt de rogge echt veel water op. Een mooi voordeel van deze tek is dat er zoveel water als mogelijk opgenomen wordt, en door het afgieten is teveel water ook niet mogelijk. (het schijnt dat veel ervaren kwekers dit nog niet goed doen, misschien een tip?) Dan giet ik de hete rogge in een vergiet. Flink schudden! Door de hitte verdampt al het water aan de buitenkant van de granen. Ze zitten van binnen dus helemaal vol met water, maar de buitenkant is droog. Ideaal.

Posted Image

Ik heb wat bonne maman potten uit de PF-tijd gebruikt, en een wat grotere glazen pot. Stom, nu hebben we vanwege die stomme PF-tek de hele tijd van die dure jam gegeten. Al is hij het opzich waard, superlekker =D.
In elke deksel zit een groot gat, diameter van ongeveer een centimeter. In dat gat zit een flinke dot polyfill (ook wel watten).

Ik vul de potten voor 2/3 met rogge. Dan kan je straks goed schudden. Aluminiumfolie eroverheen om de goede waterbalans niet te verpesten tijdens het steriliseren.
In de snelkookpan ermee. Rustig op temperatuur laten komen om de potten van binnen ook lekker op te warmen. En dan is het risico dat de potten barsten ook kleiner. Dan op druk laten komen, en 90 minuten op 15 psi laten koken. Die 90 minuten is relatief lang, meestal kom je kortere tijden tegen geloof ik, maar ik hou me netjes aan m’n tek ; ).
‘s nachts af laten koelen. Schudden vlak na het koken is niet nodig omdat we de rogge zo netjes gehydrateerd hebben.

[5/11/09 I-Day]
Nu kan je de potten uit de snelkookpan halen en de folie verwijderen. Als het goed is plakken de granen nog niet, en zit er ook weinig of geen vocht in de pot. Dit was bij mij goed gelukt. Als ik de pot omdraaide bleef maar een tiental granen aan de onderkant plakken. Hier houdt de tek die ik volgde op. De rest even met eigen ervaring doen en hopen op een goed resultaat

Tijd voor inoculatie. Het standaard verhaaltje. Spuit goed schudden, met vuur roodgloeiend maken, eventueel af laten koelen in een papiertje doordrenkt met alcohol. En dan zorgvuldig wat druppels in elke pot spuiten. Ik had niet heel veel sporen-vloeistof meer, dus elke pot kreeg een halve milliliter. Normaal zou ik zelf wat meer inspuiten, ik weet niet wat gebruikelijk is.
Steriliseer de spuit steeds opnieuw voor je hem in een nieuwe pot steekt!

Ik heb de potten in een monotub gezet. Donker, en mbv een aquariumverwarmer een graad of 28. Nu is het werk gedaan. Ga lekker wat anders doen en hopelijk wacht je over een paar dagen een mooie verassing!

[9/11/09 +4]
Zo, leuk weekendje gehad, paddenstoelen gelukkig vergeten. Anders wordt ik altijd zo zenuwachtig..
Ik doe de box open en schrik meteen van de temperatuur. 23C maar. Ik vond het al vreemd, de laatste tijd kreeg ik hem nooit goed op temperatuur, maar zo erg was het nog niet geweest.
Op mijn kamer is het maar 18C, een isolatieprobleempje dus. Even een handoek om de wanden gehangen, dat helpt vast.

Ondertussen stiekem een blik geworpen op de potten, en daar word ik blij van! Heel wat wit, mooi wit ook. En al na vier dagen. Zo goed is het bij mij nog nooit gegaan. Super. Het stinkt niet, en voor zover ik weet is cobweb de enige witte vijand, en die krijg je voor zover ik weet alleen bij het casen.
Waarschijnlijk een mooi succesje dus. Ik heb de potten meteen even geschud allemaal. Op 50% schud ik er nog vier, en bij 75% nog twee. Kan ik het effect daarvan meteen testen. Maar voor nu doe ik de box weer dicht en begint het grote wachten.

Posted Image

Wordt vervolgd...

Ik heb drie vraagjes voor jullie:
  • Heb ik een eventuele schimmelsoort over het hoofd gezien. Met andere woorden, maak jij me aan het huilen :P?
  • Hebben jullie ervaring met steriliseren met een niet-ideale snelkookpan (lees: < 15 psi)?
  • Welke casing-tek raden jullie me aan? Ik heb fijn vermiculiet en coco-coir liggen.
Updates zullen er zeker komen. Dan zal ik wat meer (en betere) foto's van het mycelium schieten. Voor nu moeten jullie het hier mee doen =p.

Ik hoop dat jullie het wat vinden!

#2 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 11 November 2009 - 12:08 AM

ziet er goed uit zover
moar!

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#3 ErnstJünger

ErnstJünger

Highbrow Opera Elite

• RIP
  • PipPipPipPip
  • 658 posts

Posted 11 November 2009 - 12:39 PM

Heel goed!
Dit vind ik nu zeer interessante, relevante info!

Ik heb de shroom-buzinezz opgegeven, maar wil later het kweken misschien nog eens een kans geven, en dan kan ik dankbaar gebruik maken van dit logje

#4 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 11 November 2009 - 02:31 PM

Nuttig! Ik ga ook maar eens rogge proberen, ik volg je dagboek met grote interesse.

Heb ik een eventuele schimmelsoort over het hoofd gezien?

Ik ben geen expert, maar het ziet er gezond uit :crybaby5fa:

niet-ideale snelkookpan (lees: < 15 psi)?

Ideaal is een snelkookpan met meerdere standen. Het is trouwens normaal dat er stoom uit de pan komt, zolang het er maar niet direct uitkomt zodra het begint te koken. De overdruk moet toch weg.

Omdat mijn snelkookpan een drukmeter heeft houd ik wel eens stiekum het ventieltje vast, zodat de druk een tijdje hoger wordt. Dat valt duidelijk onder handelingen die volgens de veiligheidsregels niet toegestaan zijn, en kan je beter alleen doen als je een drukmeter hebt, en handschoenen tegen hete stoom.
Verbing weirds language.

#5 Shulgin

Shulgin

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 22 posts

Posted 11 November 2009 - 09:48 PM

Leuk dat je een logboek begint rond je experimenten met verschillende technieken, 'k heb zelf bijna al het materiaal in huis om aan een kweek te beginnen, je brengt me op ideeën om het hele avontuur hier ook neer te ploffen :)
Ik ga je log zeker blijven volgen, succes ermee!

#6 Gish

Gish

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 59 posts

Posted 13 November 2009 - 06:12 PM

[13/11/09 +8]
Zo, weer wat daagjes verder. Surprise; het groeit nog steeds door!

De linker twee potten zijn geschud, de rechter laat ik verder denk ik met rust.
Posted Image

Posted Image

En voor deze foto heb ik een van de foto's maar even opengemaakt. Hopen dat dat geen schimmeltjes oplevert :). Naja, deze foto vond ik het eigenlijk wel waard!
Posted Image

=====

niet-ideale snelkookpan (lees: < 15 psi)?

Ideaal is een snelkookpan met meerdere standen. Het is trouwens normaal dat er stoom uit de pan komt, zolang het er maar niet direct uitkomt zodra het begint te koken. De overdruk moet toch weg.

Omdat mijn snelkookpan een drukmeter heeft houd ik wel eens stiekum het ventieltje vast, zodat de druk een tijdje hoger wordt. Dat valt duidelijk onder handelingen die volgens de veiligheidsregels niet toegestaan zijn, en kan je beter alleen doen als je een drukmeter hebt, en handschoenen tegen hete stoom.

Ga je dan over de 15psi? Dan is een drukmetertje wel handig ja :laugh:. Maar dan is het met mijn pannetje vast allemaal goed. Ik las trouwens dat mensen met lagere druk gewoon wat langer koken. Dat werkt blijkbaar ook wel.

je brengt me op ideeën om het hele avontuur hier ook neer te ploffen :)

Doen! Logjes zijn altijd leuk om te volgen, en je krijgt meteen goede tips ;).

Ik vind het wel maf dat het mycelium bij mij zo overal groeit, maar wel zwakjes. Bij anderen ziet het er altijd veel voller uit. Nu heb ik ze natuurlijk geschud, maar ook voor het schudden groeide het echt overal. Op de meeste foto's die ik langs zie komen is het veel meer in 'eilandjes':
Posted Image
Enig idee hoe dat komt? Ik gebruik wel multispore natuurlijk, dus ik verwacht ook geen super rhizo's. En ik denk ook echt niet dat het schimmel is, want die pot die ik open maakte rook echt oké.

En heeft iemand ervaring met casen? Ga ik dat steriliseren, of vind je het niet nodig? Gaat het lukken met coco en vermiculiet, of moet er zeker nog wat bij?

#7 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 13 November 2009 - 06:57 PM

Ik geloof dat anand coir en verm casing niet steriliseerd. Casen met enkel verm kan zeker zonder sterilisatie. Werk je met turf dan absoluut steriliseren.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#8 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 13 November 2009 - 07:26 PM

On a side note... waar in godsnaam is er nog rogge te koop? (ik wil roggebrood maken :))
(als dit onder sources valt... excuus, censureer maar)
Ik ben de hele stad doorgeweest, maar supermarkten en zelfs natuurvoedingswinkels hebben geen hele roggekorrels.
Ik heb wel bij een bekende huishoudwinkel erg mooie potjes gekocht, rechte glazen potten met stalen deksel. Daar kan ik mooi rogge in bewaren voor het roggebrood!

Wat is trouwens de beste manier om filters in de potten aan te brengen, watten, tyvek of moet ik een stukje uit een hepa-filter halen en in de pot vastplakken?
Voor PF-tek potjes liet ik de boel altijd luchtdicht, maar begreep dat rogge (alle whole grains) graag wat wil ademen.
Verbing weirds language.

#9 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 14 November 2009 - 10:39 AM

Probeer een molen, vaak het makkelijkst. Ook PF-potjes moeten ademen ;-). Voor rogge: Polyfill, dat zijn aquarium filter watten:

http://www.thenook.o...ek/polyfill.htm

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#10 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 14 November 2009 - 11:33 AM

voor een eerste kweekje zou ik trouwens beginnen met de PF-tek en niet gelijk een casing gaan proberen aangezien dit toch een stuk sneller wordt besmet dan de normale pf-cakejes en nogal demotiverend werkt (uit eigen ervaring :) ).

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#11 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 14 November 2009 - 01:58 PM

PF-tek heb ik al meerdere malen gedaan, met succes.

Wilde nu eens iets nieuws proberen :)

Editje: Dank McHennemAn, na een bezoekje aan de dierenwinkel ben ik nu de trotse eigenaar van een zak polyfill en een mooie thermostaatverwarming voor de incubator. Duidelijke foto's na het volgens van je linkje, handig! :D

Editje2: Ben enthousiast bezig de Gish-tek (:P) na te apen, heb alleen gerst gebruikt in plaats van rogge. Hopen dat het goed gaat, stond op veel plekken dat gerst iets minder ideaal was maar op zich ook prima was :D
Ook druk op zoek naar vermiculiet, ik had een grote zak maar die is helaas leeg en bij het tuincentrum was net iemand me voor die 50 hagedissen-eieren ging uitbroeden (blijkbaar wordt het daar ook vaak voor gebruikt).
Verbing weirds language.

#12 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 15 November 2009 - 10:56 AM

Gerst werkt prima :) .
Sometimes we live
no particular way
but our own

#13 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 15 November 2009 - 01:42 PM

vermiculiet-perliet kun je meestal ook wel bij de growshop krijgen

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#14 Gish

Gish

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 59 posts

Posted 18 November 2009 - 08:57 PM

[18/11/09 +13]
Slow but steady... In de potten die ik schud lijkt het wel alsof het mycelium steeds weer op nieuw moet beginnen. Is dit echt zo? En is het schudden dus puur voor verspreiden van t myc? Want waarom moet je dan op 75% nog steeds schudden soms? Dan rem je het proces toch alleen?
In de potten die ik niet meer schud ziet het er al goed uit. 70% denk ik. Nog even...
=============

Ik vind het wel maf dat het mycelium bij mij zo overal groeit, maar wel zwakjes. Bij anderen ziet het er altijd veel voller uit. Nu heb ik ze natuurlijk geschud, maar ook voor het schudden groeide het echt overal. Op de meeste foto's die ik langs zie komen is het veel meer in 'eilandjes':
[img]../img]
Enig idee hoe dat komt? Ik gebruik wel multispore natuurlijk, dus ik verwacht ook geen super rhizo's. En ik denk ook echt niet dat het schimmel is, want die pot die ik open maakte rook echt oké.

Heeft echt niemand een idee? Het is namelijk een probleem wat ik vaker heb, en ik weet echt niet hoe het komt. Al m'n zoekwerk heeft ook nog niets opgeleverd...
Er zijn hier toch wel wat ervaren mensen die hier een idee over hebben??

#15 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 18 November 2009 - 09:05 PM

Ik denk toch dat het er dan aan ligt dat je multispore samples gebruikt.

Ik heb wat PF-teks gedaan in het verleden waarbij ik voorkweekte en selecteerde op agar, het verschil in myceliumstructuur was heel groot.
In de rijstmeelmixjes waarbij ik rechtstreeks inoculeerde met een sporenspuit kreeg ik ongeveer dezelfde structuur als op jouw foto's.

Ik heb nu overigens weer gewoon multispore in gerst gedaan, wacht nog op de eerste tekenen van myceliumgroei :P
Verbing weirds language.

#16 Gish

Gish

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 59 posts

Posted 24 November 2009 - 06:00 PM

[24/11/09 +19] Bijna drie weken. Bijna klaar.

Deze ben ik blijven schudden.
Posted Image

En bij deze was ik eerder gestopt met schudden.
Posted Image

Closeup (niet geschud)
Posted Image

En daar trek ik de volgende conclusie uit: SHAKE IT!!! Het lijkt in het begin juist af te remmen, maar het tegenovergestelde is dus waar.

Nu is t bijna tijd om te gaan casen.. Ben benieuwd!

==============

Ik denk toch dat het er dan aan ligt dat je multispore samples gebruikt.

Ik heb wat PF-teks gedaan in het verleden waarbij ik voorkweekte en selecteerde op agar, het verschil in myceliumstructuur was heel groot.
In de rijstmeelmixjes waarbij ik rechtstreeks inoculeerde met een sporenspuit kreeg ik ongeveer dezelfde structuur als op jouw foto's.

Ik heb nu overigens weer gewoon multispore in gerst gedaan, wacht nog op de eerste tekenen van myceliumgroei :D

Okay, dan gooien we het daarop.

Jij hebt wel groei nu toch? Me want's pics =)

#17 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 24 November 2009 - 07:07 PM

On a side note... waar in godsnaam is er nog rogge te koop? (ik wil roggebrood maken :bloos:)

Bij mijn natuurwinkel verkopen ze allerlei soorten hele granen, waaronder rogge. Als je in A'dam woont kan ik je wel de juiste richting op wijzen.

@Gish: looking nice! :D Waar ga je de casing mee doen? Vermiculiet? Vermiculiet + Coco Noir?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#18 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 24 November 2009 - 11:17 PM

Wow gish, ziet er heel mooi uit.

Er zijn bij mij nu hier en daar wat plekjes van ongeveer 1cm, ik ben jaloers op je :P
Maar ook heel handig, want nu weet ik dat ik zo af en toe moet schudden, dank!

Biologische rogge heb ik inmiddels kunnen bestellen via een groothandel, wel per 10KG, maar zo ik kan dus even vooruit :P
Verbing weirds language.

#19 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 26 November 2009 - 10:32 AM

Mooi man! Wil als ik eindelijk eens op mezelf woon daar ook is wat mee proberen. ^_^

#20 Gish

Gish

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 59 posts

Posted 26 November 2009 - 10:36 PM

@Twilight: Dat is wel een idee ja. Heb het idee dat je ouders zo'n sissende snelkookpan niet helemaal gaan waarderen als je er wat anders dan eten in doet :). Maar.. Er zijn zeker veel manieren om thuis toch wat shroomies te verkrijgen hoor! En als je een paar avondjes per maand alleen thuis bent lukt dat steriliseren ook nog wel stiekem ;).

@Gish: looking nice! :) Waar ga je de casing mee doen? Vermiculiet? Vermiculiet + Coco Noir?

Denk dat ik het ff simpel hou. Pure verm dus. Als ik tijd teveel heb misschien toch een bakje met coir..
Het kan geen kwaad als de potjes wat lang in de incubator blijven staan he? Of toch morgen alvast casen (zijn nog niet helemaal 100% gekoloniseerd allemaal).

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users