Jump to content

Photo

Ouderschap & DrugsWat is wel, wat is niet "normaal"?

• Please log in to reply
42 replies to this topic

#1 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 14 September 2009 - 11:19 AM

Hier maar neergezet, leek mij onder het kopje maatschappij het best geplaatst. Zo niet, voelt u vrij om het een slinger te geven, maar toch liever niet in het publiek zichtbare deel ;)
[Admin: ik heb het topic vooralsnog verplaatst naar het Algemene subforum, omdat het over drugs gaat (de Chilllout is juist voor alles dat niet echt met drugs te maken heeft). Wil je 'm toch ergens anders, laat het dan even weten.]
Edit: vooruit dan maar, laat google zijn tanden er maar in zetten. :w00t:

Tot voor kort beschouwde ik mijzelf nog als "wilde student", "jongere", "rebel". In dat referentiekader vond ik het ook best normaal om drugs te gebruiken, je bent allemaal eens jong, toch? Of laat ik het zo verwoorden: ik kon mijn gebruik maatschappelijk verantwoorden, vertelde mijn oma over de paddotrips, liep met leraren de coffeeshop binnen en probeerde hier en daar eens wat nieuws met vrienden op mijn stundentenkamer.

Nu rol ik toch langzaam aan een volgende levensfase in, waarin het vrouwelijk schoon vraagt of kinderen acceptabel zijn in de komende 5-10 jaar. Shit... nog nooit over na gedacht. Ik zou toch altijd die neo-hippie in identiteitscrisis blijven, iaw bloemetjes van binnen, net pak & aktentas van buiten? Ik had mij geestelijk gesettled in dat beeld, een jonge shamaan in opleiding, incognito in zakelijke kledij.

Op zich is dat zelfbeeld nog steeds acceptabel, wat is er verkeerd aan een shamaan in pak, met een 9-5 baan, prima te combineren... maar plak daar een burgelijk gezinnetje aan vast? heh? wat? hoe?

Ik ben opgegroeid tussen ouders die een grote wietplantage hadden en waar er een duidelijk verschil op verjaardagen was tussen volwassenencake en kindercake. Ik weet ook nog dat ik eens goed ziek ben geweest van de volwassenencake. Ook kan ik me de bakjes volwassenenchampignons in de koelkast nog goed herinneren, en de drogende "champignons" op de theedoeken boven de ventilatoren.

Ik vind het moeilijk om een oordeel te geven of de hippieleefstijl van mijn ouders een negatief pedagogisch effect had, al zou een conservatief persoon mijn eigen huidige gebruik ongetwijfeld daaraan koppelen. Als klein kind heb ik nooit problemen gehad met mijn ouders, ik denk zelfs dat de filosofische discussies die ik als klein jochie tot laat in de avond had met mijn ouders bij hebben gedragen aan het gemak waarmee ik nu nieuwe informatie absorbeer en meningen vorm. Ik ervaarde mijn beide ouders als bijzonder lieve en plezierige personen, soms streng, maar ze gaven mij vooral een sterk verantwoordelijkheidsgevoel mee waardoor veel terechtwijzing onnodig was. (dat sterke verantwoordelijkheidsgevoel verschilt ook per persoon wie je over mijn karakter vragen zou stellen)

Een standpunt is dus nog niet echt duidelijk voor mij, en ik loop tegen dilemma's aan zodra ik er een mening over probeer te vormen:

In welke levenssituaties is drugsgebruik acceptabel? Uiteraard heeft de overheid een heel andere visie dan de gemiddelde psychonaut. Uiteraard verschilt het enorm per situatie. Een vriend van mij is opgegroeid tussen alcohol drinkende ouders, en ik zie dat het negatieve sporen heeft achtergelaten, sociaal onzeker en angstig gedrag. Mijn ouders waren stoners, namen een blottertje als ontbijt voor ze mij naar school brachten en in hun hippiewinkel aan het werk gingen, en ik ervaar dat gedeelte van mijn jeugd als zeer degelijk en plezierig. Hoe kan je psychonautische reizen en kinderen combineren? Ik zal nooit trippend met een baby op schoot kunnen zitten denk ik, ik zou geen jong leven in gevaar kunnen brengen om zelf maar een beetje plezier te hebben, maar ik weet dat mijn ouders rustig onder acid mijn luiers verschoond hebben. Ze rookten nooit in mijn buurt, enkel in de tuin als ik er niet bij was, en veel spacecake.

Zijn er psychonaut-ouders hier op DHP? Hoe doe je dat? Kindertjes op bed en zaterdagavond een tripje? Of zit je stoned met je bong aan de ontbijt tafel de kinders wijze woorden toe te praten voor een nieuwe schooldag? Tot waar en niet verder voor jou?

En wat voor moraal breng je je kinderen bij? Niet gebruiken tot je 18 bent anders betaal ik je rijbewijs niet? Alle drugs zijn des duivels, maar pappie heeft zijn ziel toch al verkocht? Of, zeg je zoals mijn vader deed: "Als je ooit wiet gaat roken of paddo's gaat eten, doe het dan uit mijn kwekerij, want ik wil wel dat je biologische groenten eet"?

Ik worstel met deze vragen, en hoor graag jullie meningen. Niet alleen zo van "Jezus wat onverantwoordelijk" of "Ik voeg alvast wat THC aan de moedermelk toe", maar graag hoe je nu met je kinderen omgaat op dit vlak, of misschien nooit kindgespuis om deze redenen wilt, of als je ze ooit zou krijgen, hoe je dit onderwerp met ze zou behandelen.

Nog even als toevoeging aan de subtitel: "Normaal" bestaat niet. Normaal is het wellicht om helemaal van de boze slechte drugs af te blijven. Maar goed, niemand is hier normaal, dus laten wij onze referentie tien dimensies opschuiven en even pretenderen dat psychonautisme normaal is, wat het voor mij ook is. Hoe voeden wij het kroost dan op in dit abnormale gekken asiel genaamd maatschappij?

:)
Verbing weirds language.

#2 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 14 September 2009 - 12:14 PM

Denk dat je wel een zekere verantwoordelijkheid moet nemen als je kinderen hebt. Lijkt me dat het niet echt goed is als je constant wasted bent als je kinderen erbij zijn, ook niet echt een goed voorbeeld.
Ik denk dat je trippen (of psychonautisch reizen zoals jij het noemt) niet echt kan combineren met kinderen, misschien dat je een keertje los kan gaan als je de kinderen naar oma/opa brengt maar je kan niet beneden gaan zitten trippen als je kindje zaterdagavond ligt te slapen (nouja het kan wel maar wat als die de hele tijd gaat huilen, niet kan slapen, ziek word, etc terwijl jij in een andere wereld zit.) Ook niet echt relaxed trippen, je kan niet bijvoorbeeld een paar uur gaan wandelen of de hele zondag uitslapen want kindje moet verschoond worden, eten, aandacht etc.

<disclaimer: ik heb geen kinderen, en wil ook geen kinderen>
Ik snap ook echt niet waarom mensen zo graag kinderen willen, je hele leven gaat in het teken van die kinderen staan, je hebt geen enkele vrije tijd meer, zeker niet de eerste jaren. En het lijkt me ook een enorme verantwoordelijkheid, een hond of kat lijkt me wel leuk, maar dat vind ik al teveel verantwoordelijkheid, want je kan niet zomaar even een dagje of meerdere dagen "wegblijven".

Edited by mind, 14 September 2009 - 12:15 PM.

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#3 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 14 September 2009 - 12:16 PM

een hond of kat lijkt me wel leuk, maar dat vind ik al teveel verantwoordelijkheid, want je kan niet zomaar even een dagje of meerdere dagen "wegblijven". [/i]

je kan als je weggaat ook gewoon je hond meenemen ;) en je kat kan heel goed alleen zijn :) .....

Vandaag is mijn Lievelingsdag!!

THE FOLLOWING ERROR(S) WERE FOUND
You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#4 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 14 September 2009 - 01:04 PM

Ik snap ook echt niet waarom mensen zo graag kinderen willen, je hele leven gaat in het teken van die kinderen staan, je hebt geen enkele vrije tijd meer, zeker niet de eerste jaren. En het lijkt me ook een enorme verantwoordelijkheid, een hond of kat lijkt me wel leuk, maar dat vind ik al teveel verantwoordelijkheid, want je kan niet zomaar even een dagje of meerdere dagen "wegblijven".

Ik snap wat je bedoelt en ik wil voorlopig ook nog lang geen kinderen. Maar als er iemand me verteld dat je leven in een klap veranderd wanneer je je eigen kind voor de eerste keer vast houdt kan ik me daar wel veel bij voorstellen. Ik wil ooit wel kinderen, het verschilt per persoon natuurlijk. Het lijkt me een heel mooi iets.

Ik denk dat je kinderen heel goed kan opvoeden terwijl je jezelf nog psychonaut kan noemen.
Als ik zo lees hoe jouw ouders je opgevoed hebben in combinatie met al die middelen dacht ik zelf wel even van 'Shit he, wat een toffe ouders! Had ik dat ook maar.'
Het ligt ook heel erg aan de moeder van de kinderen hoe zij het ziet.
Hoe jouw ouders het gedaan hebben vind ik helemaal geen slechte manier, maar ik zou het wel in wat mindere mate doen misschien. Minder 'champignons voor volwassenen' en 'cake voor volwassenen', maar wanneer ze er naar vragen natuurlijk meteen uitleggen wat het ongeveer doet voor zover het kind dat snapt. :P

#5 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 14 September 2009 - 02:05 PM

Ik weet zeker dat ik vader ga worden op een dag, en weet ook zeker dat ik psychonaut ben voor de rest van mijn leven.

dacht ik zelf wel even van 'Shit he, wat een toffe ouders! Had ik dat ook maar.'

Die reactie snap ik, maar tegelijk besef ik ook dat mijn ouders op sommige punten zeer onverantwoord waren. Mijn opvoeding was absoluut niet slecht, maar ik zou het zelf nooit zo doen, of zelf niet zo kunnen in ieder geval. Ik zou echt niet trippend mijn kinderen terecht kunnen wijzen (wordt ik dan te boos of juist te soft?), en ik zou ook niet weten hoe ik zou reageren op een huilende baby in een trip.

Aan kinderen eerlijk uitleggen wat drugs doen ben ik wel voorstander van, maar ze ook een degelijke verantwoordelijkheid meegeven. Veel mensen zeggen ook tegen hun eigen kinderen: "Hier, neem toch een biertje, je moet het 'leren' drinken", wat ik echt de grootst mogelijke onzin vind.

Wellicht dat ik over tien jaar een oppas regel voor de kinderen om zelf eens te gaan trippen, ik weet het niet en blijf het ook moeilijk vinden, want wat als je midden in je trip gebeld wordt door de oppas omdat je kind iets heeft uitgehaald? Kinderen zijn toch een beetje een 24/7 commitment.

Ik heb wel eens met een van mijn ouders getript, maar ik weet niet of dat ooit zou gebeuren met mijn kinderen, als ze uberhaupt al interesse in entheogenen hebben.
Samen met mijn vader was wel een zeer relaxte sfeer, heb hele diepe gesprekken met hem gevoerd, en vooral omdat je zo dicht bij elkaar staat snap je elkaar goed en kan je echt doordringen tot elkaar.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er een hoop mensen zijn die nooit met familie willen trippen, omdat het toch wel awkward kan zijn als je die setting niet gewend ben. Ik heb mijn vader altijd als een soort van shamaan gezien, als stamoudste, hij had een verzorgende, filosofische, lesgevende rol, mijn moeder meer een opvoedende.

Verder hangt het natuurlijk ook heel erg van jezelf af. Een vriend van mij voert stoned heel normale gesprekken en kan ook gewoon normaal werken, terwijl ik dan giechelend koekjes zit te schranzen (wat dan niet echt een opvoedkundig beeld geeft). Sommige trips kan ik ook heel goed sturen en ik loop ook wel eens trippend op de werkvloer, maar op andere stoffen raak ik echt de weg kwijt.
Verbing weirds language.

#6 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 14 September 2009 - 04:31 PM

De meesten praten hier alsof ze alleen zullen zijn als ouder, maar ik denk dat je altijd nog een ouder moet hebben om het uberhaupt zo ver te laten komen dat er kinderen zijn, dus ook dat er altijd nog een ouder zal zijn om de kinderen op te vangen als 1 van de ouders gaat trippen. Ik denk dan ook dat psychonautisme en ouderschap best goed samen kan gaan en dat een goede trip je best veel kan leren over hoe je als ouder bent en wat je je kind kunt leren.
The mind is a jungle.

#7 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 14 September 2009 - 04:41 PM

Dat is zeker waar.

Toch moet je jezelf wel heel goed kennen, en weten dat je geen rare dingen gaat doen voor de neus van je kroost.
Je kan geen munchiebui krijgen en twee pakken gevulde koeken leeg eten terwijl je ze net hebt gezegd dat ze geen koekje mogen.

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar psychonauten die reeds kinderen hebben, zijn die er op DHP?
Verbing weirds language.

#8 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 14 September 2009 - 04:56 PM

Toch moet je jezelf wel heel goed kennen, en weten dat je geen rare dingen gaat doen voor de neus van je kroost.

Als je al een tijd als psychonaut door het leven gaat en dan aan kinderen begint lijkt het me toch wel dat je jezelf wel een beetje kent? Als dat na al die jaren psychedelica nog niet is gebeurd... :P

Ik ben zelf nog niet zo lang bezig dus om dat nou al te kunnen claimen, maar toch weet ik inmiddels al wel van mezelf dat ik mezelf redelijk onder controle kan houden, tot nu toe dan.
Verder ben ik het met Fork eens.
En trouwens, je zou je kinderen toch ook best een keer bij een oppas kunnen brengen? Dat kunnen ook je ouders zijn.
Je haalde in je eerste post het scenario aan dat als ze dan bellen... Maar je kan toch net zo goed op je werk zijn en een flinke reistijd nodig hebben om bij je kinderen te zijn? Het lijkt me dat de mensen die op je kinderen passen daar dus wel goed mee om weten te gaan, anders zou je in de eerste plaats niet beginnen aan oppassen. Maar misschien ga ik nu even te ver met dit voorbeeldje.

Geen idee eigenlijk of er hier op DHP al ouders zitten...

#9 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 14 September 2009 - 05:50 PM

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar psychonauten die reeds kinderen hebben, zijn die er op DHP?

Ja.

De meesten praten hier alsof ze alleen zullen zijn als ouder, maar ik denk dat je altijd nog een ouder moet hebben om het uberhaupt zo ver te laten komen dat er kinderen zijn, dus ook dat er altijd nog een ouder zal zijn om de kinderen op te vangen als 1 van de ouders gaat trippen. Ik denk dan ook dat psychonautisme en ouderschap best goed samen kan gaan en dat een goede trip je best veel kan leren over hoe je als ouder bent en wat je je kind kunt leren.

Ik dacht aan de situ thuis trippen, neem aan dat je dat met je partner mee doet dan. Maar dat hoeft idd niet, je kan beter met je maten trippen en moeder de vrouw het huis laten schoonmaken en het kind verzorgen.
*zijn er nog feminazi's hier?*

Ik wil ooit wel kinderen, het verschilt per persoon natuurlijk. Het lijkt me een heel mooi iets.

Ik denk dat je kinderen heel goed kan opvoeden terwijl je jezelf nog psychonaut kan noemen.
Als ik zo lees hoe jouw ouders je opgevoed hebben in combinatie met al die middelen dacht ik zelf wel even van 'Shit he, wat een toffe ouders! Had ik dat ook maar.'
Het ligt ook heel erg aan de moeder van de kinderen hoe zij het ziet.
Hoe jouw ouders het gedaan hebben vind ik helemaal geen slechte manier, maar ik zou het wel in wat mindere mate doen misschien. Minder 'champignons voor volwassenen' en 'cake voor volwassenen', maar wanneer ze er naar vragen natuurlijk meteen uitleggen wat het ongeveer doet voor zover het kind dat snapt. :P

Wat is er mooi aan? Het huilt en poept de hele dag en daarna word het gruwelijk irritant en vervelend.
En zoals Schopenhauer al zegt, verliezen vrouwen hun schoonheid nadat ze kinderen hebben gekregen.
En ik ben echt superblij dat ik niet zulke ouders heb gehad, vind het dik onverantwoordelijk om acid te nemen bij het onbijt als je kinderen hebt, wat voor voorbeeld geef je dan? Ook de hele dag stoned zijn is duidelijk geen rolmodel. Dan geef je echt een verkeerd signaal af.

Ik weet trouwens vrij zeker dat ik GEEN vader ga worden (al weet je natuurlijk nooit hoe het loopt..)

Edited by mind, 14 September 2009 - 06:05 PM.

• Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#10 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 14 September 2009 - 06:12 PM

Ik zeg toch ook dat ik het nooit in zo'n mate zal doen als hoe hij z'n ouders beschrijft?
Het ligt er trouwens maar net aan hoe je als ouder laat zien hoe je met zoiets om gaat (de roes).
Ik denk niet dat ik graag stoned wil zijn waar m'n kinderen bij zijn.

En ja, wat er mooi aan is. Ik snap eigenlijk niet waarom ik dat uit moet gaan leggen.

#11 ErnstJünger

ErnstJünger

Highbrow Opera Elite

• RIP
  • PipPipPipPip
  • 658 posts

Posted 14 September 2009 - 06:21 PM

Als meervoudig vader en toegewijd psychonaut heb ik hier nooit enige contradictie in ondervonden.
Ik had in mijn studententijd al wat geëxperimenteerd, maar het echte psychonautisme is maar iets van enkele jaren geleden, toen er dus al wat kinderen waren.

Ik kan alleen persoonlijk getuigenis afleggen hoe diepzinnig trippen onder dergelijke constellatie kan zijn. Hoe dan ook (en ik hou de dysfunctionele thuissituaties even buiten beschouwing) is het een ongekende verrijking. Een verdieping zonder weerga. (Misschien haal ik teveel de clichés boven, maar ik kan daar nu enkel zo over getuigen).
Mij lijkt een leven zonder kinderen (dan als bewuste keuze en niet uit een medische overweging) een weg die linea recta leidt tot hedonisme en navelstaarderij. Kinderen vormen daar een probaat middel tegen. ^_^
Toegegeven, verschillende paden kunnen daar op uit komen, maar het helpt ongelofelijk als bewustwording dat de eigen instant gratification toch niet leidraad van een leven mag vormen.

Ik vind het moeilijk algemene regels te verkondigen, want elke thuissituatie en elk kind is anders. Wat hier nooit zou lukken, kan elders misschien moeiteloos.
Met z'n tweeën trippen met de kinderen in de buurt is eigenlijk een ongeschreven regel. Zoals hierboven staat: een tripsitter is genoeg zekerheid om geen risico's te moeten nemen.
Ik heb al enkele keren in hun bijzijn 'iets' genomen. Ik kan dus niet bezweren dat mijn kinderen mij nooit in een andere geestesgesteldheid gezien hebben. Er is immers niets mis met euforie, chemisch-geïnduceerd of niet.
Alles hangt dan af van de intentie van de trip. En van de substantie zelf.
Acid kan (voor mij dan toch). Paddo's dan weer niet.

En toch naast al die verantwoordelijkheid (is echt geen lelijk woord noch downgrading des levens) bestaat er ruime mogelijkheid om met je partner diep te trippen, door ze een nachtje bij de grootouders te doen bijvoorbeeld.
Als ik daags na een helse trip onuitgeslapen eruit moet om het ontbijt te prepareren, vloek ik misschien heel even, maar eigenlijk is dat heel mooi en kan ik daar niet op compromiteren. Zij moeten immers niets inbinden of inleveren gewoon omdat ik gisterennacht gebeten werd door het psychedelische virus.
Als afsluiting/integratie van de trip is dat echt mooi hoor.

Tevens biedt de psychedelica grote lessen in die opvoedkundige taak. Je kan soms zo gevangen zitten in een patroon, heilig overtuigd zijn van de effectiviteit van een methode. En dan neem je beide een empathogene upper en kan je deze zaken in een 'nieuw' perspectief plaatsen, briljante ideeën opperen, goede voornemens articuleren,...

Als psychedelica zo'n positieve evolutie voor een individu kunnen vormen, dan kan dit zeker met betrekking tot opvoeding. Al is dat een maatschappelijk zeer marginaal beeld om uit te dragen.
Maar ik kan enkel zo getuigenis afleggen; als psychonautische Luther dan maar :P

#12 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 14 September 2009 - 06:42 PM

Wie heeft er een ErnstJunger vertaler als plugin voor me firefox?

Nouja wel leuk taalgebruik, ik stel me bij deze user ook iemand voor van de gegoede klasse uit de Gouden Eeuw die met een tijdmachine hierheen is gekomen omdat ze nu goede psychedelics hebben. Nootmuskaat was niet te betalen in die tijd, ook had je fat stacks gouden dukaten.
Als ik die tripreports van u lees denk ik ook dat u er zo tijdens een trip bijloopt bijloopt *niet als belediging bedoelt*. Het enige nadeel is dat ik van u taalgebruik expres spellingsfouten wil gaan maken.
Enfin, wat bedoelt u met "navelstaarderij"? Vast niet de belly van smatjes bij die cafetaria begluren?
Ik kon er dit over vinden, ik neem aan dat u het als een soort ketterij bedoelt gezien de andere "christelijke" referentie (Luther) ?

En je kan ook gaan werken tegen hedonisme lijkt me? (niet dat ik dat doe, veel te veel verantwoordelijkheid :P )
Om mezelf even met een spreekwoord uit de Gouden Eeuw te beschrijven: "Ledigheid is des duivels oorkussen" en daar lig ik fulltime op haha.
En wat is er trouwens mis met Hedonisme? Het is toch "A brave new world" tegenwoordig?

Edited by mind, 14 September 2009 - 06:51 PM.

#13 yookai

yookai

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 163 posts

Posted 14 September 2009 - 09:28 PM

Ik denk dat als je aan kinderen begint je bereid moet zijn hun de beste opvoeding te geven.
Voor de rest is geen één opvoeding dezelfde en werkt ook niet één manier de beste.
Verschilende karakters verschilende aanpak.
Ik denk eigenlijk dat je dat zelf al zeer goed aangeeft.

Los hiervan zie ik bij vrienden waar drugs niet in de taboesfeer zit dat deze in het algemeen er verantwoordelijker mee omgaan.
Hoe kun je bijvoorbeeld als kind ook weten dat je verkeerd bezig bent als je als enige maatstaf andere gebruikende vrienden hebt?
Mischien is het ook wel belangrijk dat je kind zowel weet hoe het in elkaar zit als zelf moet kunnen beslissen of het hetzelfde wilt doen als zijn ouders.

Trippen met een baby ofzo waar ik op moet passen zou ik ook niet durven hoewel ouderschap full time is zul je er wel even een half dagje tussenuit kunnen ook zeker?
Er zijn volgens mij weinig ouders die niet af en toe een babysit of dergelijke huren.

#14 Bosgeest

Bosgeest

held op sokken

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1519 posts

Posted 14 September 2009 - 09:38 PM

van je eigen link :) "Navelstaren is ook een uitdrukking in de Nederlandse taal. Er wordt dan 'voortdurend in gedachten met jezelf bezig zijn' mee bedoeld."

on-topic, heb zelf geen kinderen, wil ze nu iig niet en als ik vader mocht worden zou ik ook een stuk serieuzer worden qua eigen gebruik, ofwel stoppen. Alleen nog geen idee hoe of wat met het opvoeden, dat komt dan wel en hangt ook wel af vd moeder lijkt me.

#15 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 14 September 2009 - 10:00 PM

Ah, mijn selectief lezen skill zuigt blijkbaar. :)

#16 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6371 posts

Posted 14 September 2009 - 10:22 PM

Ik denk dat een opvoeding en psychonautisme gewoon hand-in-hand kunnen gaan.

Zoals hierboven al staat geschreven zou ik het uiterst onverantwoordelijk vinden als er "hard" wordt getript voor de ogen van het kind. Dit hangt natuurlijk wel beetje af van de leeftijd van het kind, zolang het in de buurt van een baby (0-3) is en er een nuchter persoon aanwezig is, is het geen probleem, die hebben toch nog niet genoeg besef van de wereld omdat te begrijpen, maar vanaf hun 4e jaar hebben ze waarschijnlijk door dat er iets aparts aan de hand is. Maar zodra ze volwassen zijn (dit is voor de ene persoon 16 voor de ander 25), kan het weer wel, zolang ze het maar weten.

En zodra de kinderen, maar welke vraag dan ook hebben over drugs, vind ik dat ze de waarheid moeten weten.
Maar de waarheid moet wel worden aangepast naar de leeftijd van een kind.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#17 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 15 September 2009 - 08:38 AM

ja die zijn er

You have posted a message with more emoticons that this board allows. Please reduce the number of emoticons you've added to the message

#18 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 15 September 2009 - 11:32 AM

^ volgens mij is de vraag vooral of die personen iets kunnen vertellen over de opvoeding van hun kind(eren) ten aanzien van drugs.

#19 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 15 September 2009 - 12:31 PM

Ben blij dat er een diverse discussie ontbrandt naar aanleiding van mijn vragen.

Hartelijk dank ErnstJünger voor het delen van je ervaring, ik heb zelf nog een lange weg te gaan voor ik aan kinderen toe ben, maar weet wel dat ik kinderen wil en denk er over na. Uiteraard, als mijn vriendin/vrouw dan bevalt en kinderen groeien op is alles uiteindelijk weer anders, maar een beetje een voorstelling maken van het hoe en wat doe ik wel.

Inderdaad, alle verhalen / ervaringen / argumenten zijn welkom. Misschien wordt ik uiteindelijk wel een kinderloze navelstarende hedonist, als blijkt dat kinderen niet in mijn leven passen, wie weet, maar juist omdat dit zo'n taboe-onderwerp is is het erg interessant om meningen te horen.

Verder is mijn vriendin absoluut geen psychonaut, ze heeft wel eens MDMA en paddo's gebruikt voor de lol, maar ze deed dat meer recreatief dan om een diepe trip te krijgen, dus ik verwacht in de toekomst meer zelf of met vrienden te trippen, en dan zelf op de kinderen te passen als zij met een van haar hobbies in de weer is.
Verbing weirds language.

#20 Stije

Stije

teknobarbie

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1052 posts

Posted 15 September 2009 - 12:33 PM

oh echt? :P (sarcasme bakje in de hand :) :P )

Mja.....hoe je daar mee omgaat of wil omgaan is persoon afhankelijk....en wat je samen afspreekt met elkaar....het is niet tof om dik te spacen als je op zondag ook nog met de kleine naar de speeltuin wil :) ....en hoe je zelf over drugs denkt.....

Het direct confronteren met gebruik van middelen is sowieso niet altijd handig....je wil niet jouw eigen principes/ideeën/gebruik je kind opdringen..... je rookt niet bij een kind...ergo je snuift niet bij een kind.... kinderen voelen veel aan en vooral de vibe die ergens heerst.... als mama en papa half trippend op de bank zitten merkt een kind dat echt wel....als je stoned bent en je hangt lekker loom merkt een kind dat ook wel...wat niet wil zeggen dat het slecht is btw .... ik kan niet voor iemand zeggen wat wel of niet mag bij een kind...sommige mensen roken wel bij hun kind.... wat ik wel doe is uitleggen wat het is als er toch een confrontatie is.... als je zelf confrontaties uit de weg gaat is het nog steeds belangrijk uiteindelijk dit uit te leggen...

Ik heb vaak genoeg vaag op zondag in de speeltuin gestaan, maar ik weet dat ik toen helder genoeg was om de verantwoordelijkheid te dragen...ik ben sowieso vrij nuchter onder dope :) ...deslaniettemin veranderd er echt wel wat ...net als met huisdieren...ook dan voel je de verantwoordelijkheid....soms juist als je dope op hebt....

eigenlijk heel simpel dus.... je kan best gebruiken als je kinderen hebt.... indien je zelf de verantwoordelijkheid kan behouden.... een kind an zich is al een drug op zich :)

sowieso is een kind krijgen iets wat 2 mensen beslissen (of 1) waarbij een 3e leven word betrokken die er niet om heeft gevraagd..... dit kind word op aarde gezet...de 2 mensen zijn er verantwoordelijk voor.... mensen die dan beslissingen nemen als: we dopen het kind, we besnijden het, we huwelijken het uit, we geven het aan bij de kerk, we willen dat het geen vlees eet, we willen dat het punk leukvind, etc. etc. etc.
Doen dit voor henzelf en niet voor het kind.....
een kind zal uiteindelijk zelf keuze's maken..... hoe dan ook.... ook al heb je ze alles verteld...ze doen toch wat ze zelf willen....en hopenlijk nemen ze de normen en waarden mee die je ze hebt geleerd (met twee stuks bestek eten, beleefd zijn, etc. etc. )

zorg er in ieder geval wel voor dat het kind waar jij of jullie voor verantwoordelijk zijn geen schade/leed/pijn/verdriet/etc. heeft omdat jij of jullie zo graag drugs gebruiken....... pas als je een kind hebt besef je pas wat een invloed het heeft....niet de invloed op je vrijheid en al die bullshit wat iedereen altijd denkt......maar de invloed op de kijk van het leven........en ook je kijk op dope....

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users