Jump to content

Photo

Bieslookhuh?

• Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 Libelle

Libelle

homo agnitio agnitius

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,349 posts

Posted 04 September 2009 - 11:30 PM

Zojuist struikelde ik over een artikel op Wikipedia waarin beweert wordt dat de bollen bovenaan de stengel van de bieslook hallucinerend zouden werken en dus maar beter niet genuttigd konden worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bieslook

Toen vroeg ik mij dus af welke stof er in die bollen zit. Hoe heet de werkzame stof van die bol? En hoe werkt die stof dan?

Ik heb echt heeeeel google af gezocht en serieus niets kunnen vinden. Niet dan ik met die dingen wil gaan trippen, zeker niet, maar als je nou zoiets op internet zet dan zet je toch op zijn minst de werkzame stof erbij?
Van het Pad.

#2 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,622 posts

Posted 05 September 2009 - 12:41 PM

Wat ik apart vind is dat die bewering alleen op de Nederlandse wikipedia is te vinden.
Op de Engelse kan ik niks vinden wat ongeveer hetzelfde zegt.

Misschien gewoon onzin? Of misschien niet eens echt hallucinogeen?

#3 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 05 September 2009 - 03:01 PM

Nooit van gehoord, wel is me opgevallen dat Wikipedia de laatste jaren steeds onbetrouwbaarder wordt :D .
Sometimes we live
no particular way
but our own

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,400 posts

Posted 06 September 2009 - 09:55 AM

Ik kan er ook niks over vinden.

Raar hoor.

#5 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,328 posts

Posted 06 September 2009 - 03:23 PM

Waar is Static als je hem nodig hebt, die heeft dit ongetwijfeld wel geprobeerd :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#6 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,018 posts

Posted 06 September 2009 - 03:44 PM

Mijn 5 ct:

In veel vedische dieten wordt het eten van uiachtigen als onzuiver gezien, ze wekken een negatieve, lust-achtige energie op die concentratie en meditatie zou bemoeilijken. Daarom vermijden veel Brahma's uien, knoflook, prei en bieslook. Denk dat de persoon die dat wiki stukje geschreven heeft wel de bel heeft horen luiden...en geen idee heeft waar de klepel hangt.

http://harmonist.us/...s-and-garlic-2/

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#7 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,699 posts

Posted 06 September 2009 - 07:46 PM

^Interessant. Ik had er nog nooit van gehoord betreft de lookachtigen. In mijn dieet zijn het vrij hardnekkig terugkerende ingrediŽnten (lees: elke dag wel minstens een van die soorten), zou dus wel eens een leuke test zijn om te kijken of ik iets kan merken al zou ik er een tijd mee stoppen. Maar nog maar even niet, want het is gewoon zo lekker ui met knoflook fruiten in de olijfolie.....whooooohoooo die geur alleen al.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#8 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,617 posts

Posted 18 September 2009 - 01:37 PM

Mijn 5 ct:

In veel vedische dieten wordt het eten van uiachtigen als onzuiver gezien, ze wekken een negatieve, lust-achtige energie op die concentratie en meditatie zou bemoeilijken. Daarom vermijden veel Brahma's uien, knoflook, prei en bieslook. Denk dat de persoon die dat wiki stukje geschreven heeft wel de bel heeft horen luiden...en geen idee heeft waar de klepel hangt.

http://harmonist.us/...s-and-garlic-2/

Wat voor lust zou het opwekken dan? Het eten wordt er te lekker van, waardoor je gulzige trek krijgt?

Voor de rest zou ik die vedische reinheid met heel veel korrels zout nemen. De brahmanen hebben de hele kosmos ingedeeld in rein en onrein, met hunzelf natuurlijk het pinnakel van rituele reinheid. Zo mogen ze geen water accepteren van mensen uit lagere kasten, en daarmee ook hun eten niet: dat is onrein. etc etc. Het is trouwens heel grappig dat de figuren uit het hindoeÔsme die wij 'spiritueel' noemen, vaak maling hebben aan al die regels, omdat het allemaal onzin zou zijn. De wereldverzakers zijn mensen die zichzelf de wet voorschrijven, en daarna alle sociale taboes aan hun laars lappen. Tenzij ze natuurlijk in sektarisch verband hun eigen regeltjes op gaan stellen.

Momenteel volg ik een college over het hindoeÔsme, en de prof denkt dat het verbod op deze producten niet zo zeer te maken heeft met het voedsel zelf, maar met de manier van productie: het water dat er voor wordt gebruikt, de plekken waar het wordt verbouwd, en vooral door wie het wordt verbouwd. En dat zulke dingen historisch geworteld zijn, en tot taboe geworden zijn zelfs ondanks dat de oorspronkelijke redenen van restrictie niet meer gelden.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#9 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,046 posts

Posted 18 September 2009 - 09:25 PM

Bieslook, uien en knoflook zijn rajas in de ayerveda.

Sattva = bewustzijn, kalm en puur (bewustzijn)
Rajas = beweging, rusteloos en minder bewust
Tamas = stilstand, onbeweeglijk. dit is de laagste graad

Een Brahman wordt geacht om alleen voedsel te nemen dat sattva is en zodoende het bewustzijn zo heleder mogelijk maakt.
Sattva is vooral bij dingen als rijst, melk, en de meeste smaakloze groenten.

Dit past weer in een bredere filosofie waarin het (materiŽle) universum uit drie guna's bestaat, sattva, rajas en tamas.
Lees verder:

Ayurveda

Gunas

Trouwens, volgens mij bedoeld de schrijver van het aritkel over bieslook dat het ouderwets giftig is, daarbij gooit hij giftig en hallucinerend op 1 hoop. Wat op zich geen rare gedachtengang is. Paddo''s zijn in principe ook giftig. Kotsen is een normalen bezigheid bij ayahuasca. Maar er is een subtiel verschil in de wijze waarop het giftig is. Of het past in je metabolisme en gaat ervan trippen zonder schade aan je organen, of het kan niet gemetaboleerd worden en is schadelijk gif.

#10 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,400 posts

Posted 18 September 2009 - 09:53 PM

Paddo''s zijn in principe ook giftig.

Eh, nee.

#11 Libelle

Libelle

homo agnitio agnitius

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,349 posts

Posted 18 September 2009 - 10:01 PM

8.1. Giftigheid van psilocine
Psilocybe [Stropharia] cubensis bevat als alkaloiden vrijwel
uitsluitend de psycho-actieve tryptamines psilocine en
psilocybine. In het menselijk lichaam wordt psilocybine
vrijwel onmiddellijk in psilocine omgezet. De 'LD50' (de
hoeveelheid die de helft van de behandelde proefdieren doodt)
in muizen is, gerelateerd aan het lichaamsgewicht, ruim
zeshonderd maal zo groot als de psycho-actieve dosis (zie ook
http://www.hyperreal...ugs/misc/ld50s). De geschatte LD50
voor via de mond ingenomen psilocine is minstens twee- a drie
maal zo groot.

Dat wist ik ook niet.
Je zou dus drie maal zoveel moeten eten voor je van je stokje gaat.
Verder vermeld de site dat er geen gevallen bekend zijn van een OD of verslaving aan psilocybine.

Maar waarom zeg je dan dat psilocybine niet giftig is Dreamer?
Van het Pad.

#12 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,075 posts

Posted 18 September 2009 - 10:02 PM

Paddo''s zijn in principe ook giftig.

Eh, nee.

I 2nd that. kijk maar eens hoe veel paddo's je op kunt. je zult eerder je hoofd uit spacen dan dat je overlijdt aan de gevolgen van vergiftiging door paddo's. nouja, je kunt natuurlijk ook sterven aan overmatig water drinken, maar dat maakt water nog niet giftig. same goes for mushies.

@ libelle:

zou je ooit op het idee komen om 18 kilogram verse paddo's naar binnen te schuiven (hier de psychoactieve dosis geschat op 10 gram verse cubensis, vermenigvuldigd met 600, keer 3 vanwege het ingestie-gegeven)? eerder dood door ene gescheurde maag dan op andere wijze

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#13 Libelle

Libelle

homo agnitio agnitius

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,349 posts

Posted 18 September 2009 - 10:03 PM

Overigens is deze handleiding niet echt voor de doorgewinterde tripper of juist weer wel:

8.2.2. Procedure
1. Neem een zakje onbuigbaar gedroogde paddestoelen uit de
koelkast of vriezer;
2. sla ze in het zakje met de hak van een schoen tot gruis;
3. schenk een koel glas enigszins zuur vruchtensap in,
bijvoorbeeld vers sinaasappelsap. In zure dranken lossen
de werkzame stoffen het best op. Vers vruchtensap bevat
vitamine-C, dat een anti-oxyderende werking heeft. De
opgeloste psycho-actieve stoffen vervallen daardoor
minder snel;
4. roer een afgestreken theelepel paddestoel-poeder door de
drank (dat is ongeveer een gram);
5. neem een slokje en houdt de drank een minuut onder je
tong. De werkzame stoffen worden zo direct in je
bloedbaan opgenomen, dat gaat veel sneller dan via je
maag;
6. spoel even heen en weer in de mond en slik door.

Het is beter om per uur niet meer te nemen dan een afgestreken
theelepel per persoon (met een lichaamsgewicht van van circa
75 kilo).

Per uur een gram psilo? Beetje veel niet?
Van het Pad.

#14 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,400 posts

Posted 18 September 2009 - 10:09 PM

Maar waarom zeg je dan dat psilocybine niet giftig is Dreamer?

Beter lezen. Volgens mij zeggen ze dat de ld50 van psilocine 3x zo hoog is als van psilocybine, welke op 60x een normale dosis ligt.

Je zult zo'n 17 kilo verse 'mexicaantjes' moeten eten wil je er aan overlijden.

zullen we weer fijn over bieslook gaan praten ja?

#15 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,744 posts

Posted 22 September 2009 - 08:11 AM

nouja knoflook dan eerst ff: toen ik in tsjechie was voor paar weken heb ik ťcht wel de link tussen knoflook en lust gemerkt hoor. maar de meeste knoflook hier uit china is nogal tegenvallend vergeleken met wat ze daar uit de grond trekken...

je huid wordt veel gevoeliger en vetter en de doorbloeding van je lagere regionen krijgt ook een flinke boost. dan heb ik het wel over een halve bol per dag eten ofzo, en weet niet of dat dan weer goed voor je lever is.

maar ik plaats knoflook wel in de categorie "actief voedsel"

en bieslook vast ook maar dat eet ik nie zo vaak.
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#16 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,018 posts

Posted 22 September 2009 - 07:02 PM

Als je al de subtiele effecten van knoflook merkt dan merk je vast ook dat je van veel vlees opgefokt raakt? Dat is namelijk vedisch not done. Ik ben vrijwel vegetarier en na een BBQ merk ik dat gdachtes sterker worden. Ben daarom flink aan het minderen.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9,400 posts

Posted 22 September 2009 - 07:58 PM

^ hehe, je zou idd niet willen denken. Uiterst gevaarlijk!

#18 Libelle

Libelle

homo agnitio agnitius

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,349 posts

Posted 22 September 2009 - 08:13 PM

Maar nog weet ik niet welk stofje dat nou is.... :)
Van het Pad.

#19 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,744 posts

Posted 22 September 2009 - 08:31 PM

Als je al de subtiele effecten van knoflook merkt dan merk je vast ook dat je van veel vlees opgefokt raakt? Dat is namelijk vedisch not done. Ik ben vrijwel vegetarier en na een BBQ merk ik dat gdachtes sterker worden. Ben daarom flink aan het minderen.

zeer zeker, doe het al bijna twee jaar niet meer. en de paar keer dat ik gezondigd heb heb ik er expres op gelet. soortvan meer tunnelvisie krijg je. is in principe goed voor mij want meestal ben ik all-over the place, maar dan neem ik liever een nakkie pep, daar hoeven geen koeien voor te sneuvelen.

@libelle: ik geloof niet dat het aan 1 specifiek stofje ligt. bij knoflook is het gewoon de algehele samenstelling denk ik. de vettigheid op je huid die ik noemde lijkt ook precies op de vettigheid van een doormidden gesneden knoflookteen. alleen iets minder extreem en sappig natuurlijk.
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#20 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5,699 posts

Posted 22 September 2009 - 08:48 PM

Ik merk het zeker ook wel als ik vlees gegeten heb na een hele tijd niet.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users