Jump to content

Photo

Meditatie

• Please log in to reply
231 replies to this topic

#81 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 03 May 2011 - 10:41 AM

Mijn gevoel veranderd de betekenis niet. Stijgen geeft een beweging omhoog aan. Of een stijging in waarde. Prijzen stijgen. Een vliegtuig stijgt. Water stijgt.
Als ik op een paard ga zitten stijg ik op. beter een kleine die stijgert dan een grote die weigert.
Kijk eens naar de betekenis van stijgen en overstijgen in de woordenboeken.

ben ik nou zo vaag. Is dit nou zo moeilijk te begrijpen???
en wat bedoel je met wat het woord voor mij in de praktijk inhoud. Stijgen heeft voor mij in de praktijk dezelfde inhoud. een beweging omhoog.

#82 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 03 May 2011 - 07:35 PM

Overstijgen hoeft niet altijd letterlijk een feitelijk stijgen aan te geven. Het wordt vaak genoeg symbolisch gebruikt: bijvoorbeeld overstijgen in de zin van het niet langer onderhevig zijn aan....en dan in dit geval het ego. Wat kan gebeuren als het ego verstilt. Lijkt mij niet dat hij een letterlijk stijgen bedoelt, dat je in ene boven je ego zit...

Maar zoals ik zei semantiek en niet interessant genoeg om over door te zagen (en dan niet letterlijk dus ;)). Voor mij zijn het allemaal woorden om iets te omschrijven waar woorden geen recht aan doen. Je kunt ook zeggen dat je onder je ego uit komt, voorbij gaat of achter vandaan komt. Allemaal manieren om uitdrukking te geven aan een gevoel waarbij je dagelijkse 'ik' minder aanwezig is en je meer een soort 'zijn' bent.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#83 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 03 May 2011 - 08:53 PM

Ah dus eigenlijk overstijgt hij zijn ego niet en is het maar symbolisch bedoeld
:laugh:

Sorry lerez, maar ik krijg er een beetje een punt hoofd van. Net alsof ik zo vaag ben.
Ik ben toch duidelijk geweest of niet.

#84 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 03 May 2011 - 09:07 PM

Ik heb het gevoel alsof jullie niet willen begrijpen wat ik bedoel. Ik begrijp wel dat je iets symbolisch bedoelt. En zijn wel meer vormen van beeldspraak bijvoorbeeld chasing the dragon.
Dan zit je ook niet echt achter een draak aan. of een bruine trui breien of zoeits. Ik ben niet dom dat had ik de eerste keer al begrepen. :laugh:

#85 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 03 May 2011 - 09:33 PM

Waarom lo(o)p(en) je/jullie dan zo te miepen over dat stijgen omhooggaan betekend of niet? Je bent wel duidelijk geweest, maar het gaat alleen nergens (zinnigs) over.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

#86 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 04 May 2011 - 12:09 AM

Volgens mij was het bij meditatie de bedoeling dat je gewoon je bek houdt en niet pagina's lang gaat ouwehoeren over hoe het nou wel of niet moet.
The mind is a jungle.

#87 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 04 May 2011 - 08:21 AM

Er werd door twee mensen een accent gelegd op het verschil tussen overstijgen en kalmeren, ik vroeg mij af waarop dat accent gebaseerd is, no big deal.. maar die is nergens op gebaseerd behalve vooroordelen over symbolen, overstijgen is niks symbolisch.. het is eerder iets wetenschappelijks.

Maargoed ik begrijp dat het niet dieper zal gaan als dit, prima ! :thumbsup:

"Knowing the Truth Is to Experience Existence as it Is."

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#88 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 04 May 2011 - 04:31 PM

Waarom lo(o)p(en) je/jullie dan zo te miepen over dat stijgen omhooggaan betekend of niet? Je bent wel duidelijk geweest, maar het gaat alleen nergens (zinnigs) over.

Ik miep er niet over door. Daar heb ik geen zin in. Ik denk dat ik duidelijk ben geweest.
Hier heb ik geen zin in want het gaat inderdaad nergens over.

Hier

overstijgen is niks symbolisch.. het is eerder iets wetenschappelijks.

Als het geen kwestie is van semantiek en als het niet symbolisch is bedoelt dan stijg je dus wetenschappenlijk. Ik snap hier werkelijk niets meer van. Maar ja dat zal wel komen omdat ik niet verlicht ben :laugh:
En blijkbaar heb ik vooroordelen over symbolen. :glare:

Ik vind dit allemaal een beetje bullshit en ik ben het zat.

Meditatie helpt mij niet (letterlijk) mijn ego te overstijgen. Misschien dat dit bij andere mensen wel zo is, dat weet ik niet. Maar bij mij niet.
Als je denkt dat je letterlijk en wetenschappelijk je ego overstijgt moet je dat maar gaan uitleggen hoe dat zit. Ik ben er klaar mee. :angry:

#89 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 04 May 2011 - 04:36 PM

haha, grappig hoe paradoxaal het kan worden.
omgekeerd gaat ook

#90 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 04 May 2011 - 04:39 PM

Volgens mij was het bij meditatie de bedoeling dat je gewoon je bek houdt en niet pagina's lang gaat ouwehoeren over hoe het nou wel of niet moet.

De vraag van CKS was niet hoe het moet. Maar wat je ermee kunt bereiken en wat niet. Dit is denk ik voor iedereen persoonlijk. Ik heb zo duidelijk mogelijk aan proberen te geven wat meditatie voor mij doet, alleen schijnt Dukun dit niet te begrijpen ofzo.
Misschien dat Dukun andere ervaringen heeft met meditatie. Dat is okay. Laat hem dan vertellen over zijn eigen ervaringen en niet doorgaan met zeiken over mijn ervaringen en bevindingen.

#91 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 04 May 2011 - 04:47 PM

haha, grappig hoe paradoxaal het kan worden.

ik zie de paradox ook. daarom vind ik het allemaal zo zinloos.

Wat ik bedoel is dat ik niet letterlijk boven mij eigen ego uitstijg of eraan voorbij gaat of erachter vandaan kom.
Symbolisch kan ik er wel inkomen, maar letterlijk. Nee dat heb ik nog nooit mee gemaakt. En als ik boven mijn ego uit zou willen stijgen heb ik een behoorlijk grote raket nodig (groot ego). Dan lukt mij niet door enkel te mediteren. Wat wel lukt is om innerlijke rust te vinden waardoor het ego stiller word. Maar ik stijg er niet boven uit. Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb het over mijn persoonlijke ervaring.
Persoonlijke ervaring dus. Niet wat meditatie inhoud of wat het is, maar wat mijn eigen ervaringen zijn.
Misschien kan ik niet mediteren en snap ik er niets van. Dat kan. Misschien dat er mensen zijn die boven hun eigen ego uitstijgen of eraan voorbij gaan door te mediteren. Maar dit is niet mijn ervaring.
Misschien dat ik het fout doe en dat ik niet kan mediteren. Okay dat is ook goed.

Mij geeft meditatie innerlijke rust. En het helpt me meer bewust te zijn.
Misschien heeft dukun andere ervaringen. Allemaal prima.

#92 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 04 May 2011 - 08:35 PM

Misschien dat ik het fout doe en dat ik niet kan mediteren. Okay dat is ook goed.

Mij geeft meditatie innerlijke rust. En het helpt me meer bewust te zijn.

Lijkt mij inderdaad precies waar het om gaat.

Sowieso zeggen de grote meesters dat je niet moet mediteren met 'een doel'. Niet dat je het niet om bepaalde redenen kan doen of er iets uit krijgt, maar dat je het niet moet doen om 'iets' er uit te krijgen. Het is inderdaad gewoon verstillen en observeren wat je ervaart. Niks meer, niks minder. Bewust zijn. Je kunt het niet fout doen.

Er kan van alles gebeuren: grote inzichten, ervaringen van nirvana, weet ik wat, maar dat is niet het 'doel' van elke meditatie sessie. Zoals ook mooi beschreven staat in dat stuk wat JJJ gepost had over dat zen saai is.

Daarom moet je er ook gewoon niet teveel over lullen.

#93 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 04 May 2011 - 09:12 PM

Inderdaad.

#94 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 04 May 2011 - 11:30 PM

Sowieso zeggen de grote meesters dat je niet moet mediteren met 'een doel'.

precies, "niet je ego overstijgen" en alleen kalmeren is ook een doel, ik begrijp de labels ook niet daarom. Wanneer je gedachtes stoppen, hoe kan je dat dan omschrijven... wat maakte dat verschil dan uit?

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#95 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 05 May 2011 - 04:47 PM

Het gaat er niet of/dat kalmeren ook een doel is. Ik heb het namelijk over mijn eigen persoonlijke ervaring met meditatie. Wat meditatie voor mij doet.
Meditatie helpt mij de geest leeg te maken en meer bewust te zijn. Het geeft mij innerlijke rust.
Door meditatie kan ik mijn ego stiller maken. Maar ik heb niet het gevoel dat ik mijn ego (letterlijk) overstijg door te mediteren.

Als jij denkt dat overstijgen dezelfde betekenis heeft als kalmeren het leeg maken van de geest innerlijke rust vinden, dan hebben we het over semantiek. De betekenis en het gebruik van woorden.
CKS vroeg of meditatie meer voor je kan doen dan alleen maar kalmeren en concentreren. Maar voor mij is dat juist wat het voor mij doet. Innerlijke rust. En innerlijke rust is niet het doel. Het is de uitkomst. Wat het voor mij doet.
Ik begrijp wel dat je denkt dat als je de geest leeg maakt en innerlijke rust ervaart je ook gelijk het ego overstijgt, omdat het ego stil is. Maar ik ervaar dat niet zo. Jij kunt wel zeggen dat ik het wel zo ervaar, maar hoe kun jij nou iets zeggen over mijn ervaring.
Net zo min als ik iets kan zeggen over jou ervaring. Misschien dat jij een andere ervaring of uitkomst heb met meditatie. Voel je vrij om over je ervaring te schrijven. Jij schrijft zelf dat het overstijgen van het ego wetenschappelijk is.
Dat kun je bijvoorbeeld toelichten. Ik ben denk ik duidelijk geweest. Doei dukun. :blah: :beuk:
:laugh:

Waarschijnlijk ga je nu weer schrijven dat je het niet begrijpt. Duidelijker kan ik het niet uitleggen sorry.

#96 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 05 May 2011 - 07:27 PM

je draait er de hele tijd omheen.. laat maar hangen :duimpje:

#97 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 05 May 2011 - 08:07 PM

bokswedstrijdje? Je kan elkaars ego er ook uit meppen :)
omgekeerd gaat ook

#98 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 05 May 2011 - 08:08 PM

Vanuit het perspectief van de aarde beweegt mars in een hele vreemde slingerende baan langs de hemel. En vanaf mars lijkt de aarde te slingeren.

Zo is het soms ook met mensen.

http://en.wikipedia....trograde_motion
Verbing weirds language.

#99 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 05 May 2011 - 08:32 PM

okay :laugh: :duimpje:

http://www.youtube.com/watch?v=t8NVQ0iao0g

#100 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 05 May 2011 - 10:46 PM

Maar ik ervaar dat niet zo. Jij kunt wel zeggen dat ik het wel zo ervaar, maar hoe kun jij nou iets zeggen over mijn ervaring.

Ik vraag 3 x of je de ervaring kan toelichten.. Je ervaart het niet als overstijgen, okee wat is dat overstijgen dan? Wat ervaar je niet?Ik vraag er iets over, dat is iets heel anders..

Er is geen wedstrijd.. enkel pure intresse waarom er een accent word gelegd op het verschil tussen kalmeren en overstijgen, en dat is dus voor mummu gebaseerd op gevoel die hij verder niet kan en wil onderbouwen.. duidelijk!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users