Jump to content

Photo

Meditatie

• Please log in to reply
231 replies to this topic

#61 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1012 posts

Posted 30 March 2011 - 09:58 PM

Heb je trouwens wel overwogen om in een andere houding dan de lotushouding te zitten? Dat kan ook heel goed werken. Het voelt voor mij alsof die fysieke hindernis niet zó groot zou hoeven moeten zijn, maar wie ben ik.

Ja je hebt gelijk dat die fysieke hindernis niet zo groot zou hoeven moeten zijn. Het heeft ook gewoon met discipline en dat soort dingen te maken. Maar door dat ik steeds meer last kreeg ben ik toen gestopt en heb ik het nooit meer opgepakt. Het is ook een beetje makkelijk om te zeggen dat het alleen maar aan mijn knie zou liggen, maar dat was wel een soort van druppel die er voor zorgde dat ik er toen mee stopte. Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met Chi Kung. Wie weet komt zazen later weer op mijn pad. Eerst maar eens soepeler en leniger worden :)
The wisest mind has something yet to learn

#62 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 07 April 2011 - 03:03 PM

Een tijdje ben ik nu al bezig met het mediteren mbv een kralenketting. Gewoon een stuk draad met een stuk of wat kralen, heel simpel.
De toepassing ervan is tijdens het stilzitten telkens een kraal op te schuiven als er een gedachte opkomt die je afleidt. Zodra je deze handeling verricht zal je aandacht weer terugkeren naar je uitgangspunt, bijvoorbeeld de adem in je buik (of langs de neusgaten).
Dit is eigenlijk niet veel anders dan wat je normaal zou doen, maar het verschil zit m in het feit dat het opmerken en terugleiden van de aandacht een fysieke handeling wordt. Het voordeel hiervan is dat je veel eerder geneigd bent een afleiding op te merken, dan als dit proces van opmerken slechts mentaal zou zijn. Is iets dat je in eerste plaats het beste zelf kunt uitproberen. Wat ik ervan merk is dat het minder tijd en moeite kost om een langere tijd echt stil van binnen te zijn.
Daarbij komt dat je dit ook zonder formele meditatie houding kunt doen, bijvoorbeeld in de trein of als ergens dient te wachten. Nadeel is dat mensen denken dat je een vrome gristen bent...

Als je dit een tijdje doet, dan kun je de externe 'loop' verkleinen door ipv een kralenketting te gaan tellen op je vingers. Vast wel eens de bekende mudra gezien waarbij duim en wijsvinger elkaar raken?! Stel je voor om op deze manier op je hand tot 4 te tellen. Samen met je andere hand tel je zo tot 16. Nu kun je 16 keer een afleiding op je vingers tellen. Echt ideaal als je de smaak te pakken hebt met de kralenketting.

Na een tijdje dit te doen merk ik nu dat dit proces innerlijk eveneens makkelijker gaat. Stel je dit voor: Je zit op een heldere dag in een park of bos en het is bijna helemaal stil om je heen. Innerlijk ben je aan vanalles aan het denken. Terwijl je denkt merk je niet de stilte om je heen op. Maar er komt een moment waarop het even stilvalt van binnen en dan hoor je ineens hoe stil het is om je heen. Innerlijk valt dan samen met het externe, 1 van de mooiste manieren om gewaar te worden.
Doch, het is net als het oog van een storm want het duurt niet lang of je innerlijke dialoog kwaakt er weer op los. Doormiddelvan meditatie kun je dit moment van rust verlengen. Hoe makkelijker je dat voor elkaar krijgt, des te beter zal de kwaliteit van de meditatie zijn.

#63 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 07 April 2011 - 03:19 PM

dit weekend wat met conga's en drum bezig geweest en heb gemerkt dat je met een simpele continue dreun ver kan geraken. Ik heb het wel alleen nog maar geprobeerd onder lsd, maar door de constante dreun die terugkomt worden je gedachtes telkens afgebroken met een opgeruimd en helder hoofd als resultaat. De kunst is van blijven door te gaan met het ritme. Na zo'n kwartier begint het effect echt sterk te worden.
omgekeerd gaat ook

#64 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 07 April 2011 - 04:02 PM

Tof om te lezen dat er meer mensen mala's gebruiken :laugh: Draai je hem ook om op het einde, bij de grote " guru" kraal?(en in gedachte een buiging maken voor hetgene waar je je inspiratie uit wilt halen oid .) Hoeveel kralen zitten er op je ketting btw?

Ritme is uiteindelijk mn favoriet.. Osho heeft een meditatie(dynamic meditation) ontworpen speciaal voor de drukke westerling.link

Hierop zijn wat gasten doorgegaan en hebben het gemixt met andere stylen, verreweg de beste meditatie plaat die bestaat imo
link

"Knowing the Truth Is to Experience Existence as it Is."

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#65 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 08 April 2011 - 10:36 AM

^Hé, ik had nog beloofd dat ik zou melden of ik het boek Touching Enlightenment - finding realization through the body een aanrader vind. Het lijkt me wel gepast om het in dit topic te doen. Ik ben nu over de helft (ga het van ´t weekend uitlezen) en dat lijkt me wel voldoende om een mening te geven. Mocht die mening na het uitlezen van het boek toch sterk veranderd zijn dan meld ik dat uiteraard wel even. O ja, auteur: Reginald A. Ray

Ik vond dit boek in ongelezen staat bij de kringloop. Leuk voor mij! Maar blijkbaar had de persoon die het in eerste instantie gekocht had dus andere verwachtingen. En het zou mij niet verbazen als dit een boek is waarvan enerzijds een grote groep mensen bij het lezen zegt: yes yes yes, dat is nou precies wat ik bedoel! En hé, dit zijn de missende puzzelstukjes. En anderzijds een grote groep mensen het na 15 pagina´s hoofdschuddend terzijde schuift.
Ik hoor dus bij die groep enthousiastelingen. En ik vraag me af of dat komt omdat ik voor het lezen van dit boek ook al interesse had in het aanwezig zijn in het lichaam en het idee had dat spiritualiteit soms gebruikt wordt om nog meer ´disembodied´ te raken. Dus dit boek sluit heel mooi aan bij mijn eigen inzichten.
Maar als je sterk van mening bent dat omdat de fysieke realiteit een illusie is (what comes and goes is not real) het daarom gezond is om er geen aandacht aan te besteden, dan is er een grote kans dat je dit boek niet om door te komen vindt. Om dit boek te waarderen moet je wsl vanuit jezelf al een soort drive hebben om beter in je lichaam te willen zitten, om helemaal aanwezig te zijn in het hier en nu. Ik ben benieuwd of ik dit 10 jaar terug een leuk boek had gevonden.

Maar we leven nu. Een van de dingen die voor mij heel interessant zijn is zijn uitleg waarom zoveel mensen lange tijd mediteren zonder dat er werkelijk iets veranderd, of sterker nog dat mensen soms minder lekker in hun vel gaan zitten door meditatie. Dit komt volgens hem doordat veel mensen op een manier mediteren die ´disembodiment´ stimuleert. Bijvoorbeeld je aandacht richten op hoe je adem je neus in en uitgaat. Laat dit nou net de techniek zijn die ik de eerste dagen tijdens mijn vipassana retraite aangereikt kreeg. Voor mensen die niet al te spacey zijn kan dit een goede techniek zijn, maar voor iemand zoals ik lijdt zoiets alleen maar tot verminderde aanwezigheid. Toen ik dit las, viel voor mij echt het kwartje: daarom voelde ik mij zo naar tijdens die retraite. Beter was het geweest als ze meteen met de echte vipassana waren gestart waarbij heel het lichaam centraal staat.

Dus het centrale thema van het boek is ´embodiment.´ Hij legt uit hoe zo´n meditatie in zijn werk kan gaan (Maar het is ook iets wat de hele dag doorgaat. Vooral in stressvolle situaties kun je de neiging zien om te vluchten uit het lichaam. Omdat stress-energie die in het lichaam opgeslagen ligt omhoog komt; karmische energie die nu eindelijk is volledig gezien wil worden.)

Zijn mening is dat dit ook ongeveer de weg van de boeddha was toen hij zich afkeerde van de manier waarop zijn meditatieleraren meditatie beoefenden. ¨When the buddha affirmed the importance of nourishing and caring for his body as essential to his spiritual development, and when he touched the larger body of the earth as evidence of the legitimacy of his path, he seperated himself decisively from the increasing disembodiment sought by so many spiritual teachers and traditions of his day, including his own previous meditation masters and the dominant Samkhya-Yoga system.¨

Het probleem is niet de de fysieke realiteit, maar het vasthouden aan het idee wat we erover hebben.

#66 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 10 April 2011 - 10:40 AM

Meditatie is voor mij vooral een manier om innerlijke rust te verkrijgen. Ik zie meditatie niet als een manier om het ego te overstijgen. Maar als een manier om het ego te verstillen Ook zie ik meditatie niet als een pad naar verlichting. Maar wel als een techniek die innerlijke rust kan bevorderen.
Het help mij dus om het ego stil te krijgen. Maar wat het voor mij niet doet is het ego overstijgen.

#67 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 10 April 2011 - 03:24 PM

Tof om te lezen dat er meer mensen mala's gebruiken :laugh: Draai je hem ook om op het einde, bij de grote " guru" kraal?(en in gedachte een buiging maken voor hetgene waar je je inspiratie uit wilt halen oid .) Hoeveel kralen zitten er op je ketting btw?

Ben uit mezelf op het idee van een ketting gekomen en het vingertellen. Verder sluit ik me aan bij wat Magickmumu zegt.

#68 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 10 April 2011 - 10:55 PM

tellen deed ik ook wel eens om op een gegeven moment niets meer te denken. Ik telde eerst tot tien, toen tot vijf, toen tot drie, toen tot twee en toen tot een, een, een, een, een, ... Op een gegeven mooment raak je vanzelf de tel kwijt en kun je stoppen met tellen. Zodra er een gedachte aankomt, zie je hem meteen.
The mind is a jungle.

#69 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 11 April 2011 - 03:04 PM

De truuc met de ketting is dat je niet intern hoeft te tellen, er hoeft geen 1, 2, 3 door je gedachtenstem te worden geuit. In plaats daarvan schuif je gewoon een kraaltje door en na een tijdje wordt dit een automatisme; zodra er een gedachte opkomt doe je de handeling en daardoor vergeet je die gedachte alshetware. Op deze manier omzijl je de gedachte die de gedachte opmerkt, maar heb je wel een soort van waakhond die alle opmerkt. :)

#70 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 16 April 2011 - 10:47 AM

@ bergtrip thanks voor de review..Ziet er intressant uit.

Ben wel benieuwd wat volgens jullie het verschil is tussen het ego overstijgen en het ego stil krijgen.

There can be no political revolution, no social revolution, no economic revolution. The only revolution is that of the spirit; it is individual. And if millions of individuals change, then the society will change as a consequence, not vice versa. You cannot change the society first and hope that individuals will change later on.

#71 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 01 May 2011 - 03:55 PM

Het verschil vraag je?
Als we naar de opening van dit topic kijken lezen we dat CKS zich het volgende afvraagt.

Wat kun je bereiken met meditatie? Wat betekenen termen zoals verlichting en hogere bewustzijn? Hoe is dat? Heeft iemand er ervaring mee?

Ik zou het niet willen doen om te kalmeren ofzo of om concentratieproblemen op te lossen.

Als je het hebt over het overstijgen van het ego, heb je het volgens mij over een term als verlichting of zoiets. Dus niet over kalmeren. Kalmeren is het stil maken van het ego. Innerlijke rust vinden.

#72 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 01 May 2011 - 04:01 PM

:) Wat gebeurd er dan als je het ego overstijgt? Waarom heeft overstijgen wel iets met verlichting te maken, en het kalmeren niet?

#73 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 01 May 2011 - 05:22 PM

Ik weet niet of overstijgen iets met verlichting te maken heeft. Maar ik neem aan dat het er iets mee te maken heeft. Bij kalmeren denk ik niet aan verlichting. Kalmeren is het leeg maken van de geest. In contact komen met je innerlijke zelf en je ego stil maken. Innerlijke rust en kalmte vinden.

Meditatie is voor mij vooral een manier om innerlijke rust te vinden. En eigenlijk niet om het ego te overstijgen.

#74 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 01 May 2011 - 06:49 PM

Het ego is een deel van jezelf. Volgens mij heel ongezond om dat te overstijgen. Het kunnen identificeren van impulsen die voortkomen uit het ego (waaronder voortdurende gedachtenstromen, irritaties of wensen), vind ik persoonlijk dan wel weer nuttig. Ik hoef die impulsen niet eens per sé stil te krijgen, herkenning is voldoende.
Maar misschien ben ik een te reductionistisch denker voor meditatie.
Verbing weirds language.

#75 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 01 May 2011 - 10:24 PM

Mooie ego truuk om kalmeren van het ego niet als fundament voor verlichting te zien :thumbsup: Ik ben nog steeds benieuwd wat je dan onder overstijgen verstaat?

Zodra de geest helemaal leeg is, overstijg je het ego.. Daarna kun je weer gebruik maken van het ego, maar dan als instrument.. je identificeert je er niet mee. Het heeft niets te maken met totaal geen ego hebben, maar met de manier waarop je het ego gebruikt.Voor mijn gevoel is " de herkenning" hetzelfde als het stil krijgen, zodra je dingen doorziet vanaf een afstand, heb je de keuze of je hetgene wilt loslaten of juist niet... maar hoe dan ook, het is dan een bewuste keuze.

Dat is het overstijgen van het ego voor zover ik het heb begrepen

#76 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 02 May 2011 - 04:34 PM

Ik ben nog steeds benieuwd wat je dan onder overstijgen verstaat?

Zodra de geest helemaal leeg is, overstijg je het ego.. Daarna kun je weer gebruik maken van het ego, maar dan als instrument.. je identificeert je er niet mee. Het heeft niets te maken met totaal geen ego hebben, maar met de manier waarop je het ego gebruikt.Voor mijn gevoel is " de herkenning" hetzelfde als het stil krijgen, zodra je dingen doorziet vanaf een afstand, heb je de keuze of je hetgene wilt loslaten of juist niet... maar hoe dan ook, het is dan een bewuste keuze.

Dat is het overstijgen van het ego voor zover ik het heb begrepen

In het woord overstijgen zit het woord stijgen. Stijgen geeft aan dat je naar boven gaat. Stijgen betekend eigenlijk altijd een beweging naar boven. In tegenstelling tot dalen wat een bewing naar beneden aangeeft.
Bij het leegmaken van de geest is er volgens mij geen sprake van stijgen of overstijgen van wat dan ook. Je gaat juist steeds meer in het moment en in het nu.

#77 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 02 May 2011 - 04:38 PM

Sommige mensen hebben zulke opgeblazen ego,s dat ze vanzelf beginnen te stijgen.
Deze mensen beginnen soms heel spiritueel te doen en identificeren zich ook vaak met spirituele ideeën, bewegingen en concepten. En als je gaat stijgen begin je ook te zweven toch.
Daarom worden mensen die hun ego overstijgen door anderen wel eens zweverig genoemd.
:laugh:

#78 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 02 May 2011 - 07:07 PM

ik vind het nogal een semantische discussie worden zo. Overstijgen? Verstillen? Verlichting? Ik denk dat het allemaal mooie woorden zijn om iets te beschrijven wat niet helemaal gevat kan worden in woorden. Niet teveel belang aan hechten, want dan ga je heel ver voorbij aan het idee achter mediteren.

They who know, don't talk
They who talk, don't know

"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#79 magickmumu

magickmumu

met alu hoedje

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1009 posts

Posted 02 May 2011 - 09:16 PM

Dukun vraagt wat ik onder overstijgen versta. Hij vraagt dus naar de betekenis van een woord. (of wat ik denk dat het betekend) En dat is semantiek ja.

Verder denk ik net als Lerez dat je hier niet teveel bij stil moet staan.
Ik heb in eerste instantie alleen cks zijn vraag proberen te beantwoorden. Wat meditatie voor mij doet, en wat het niet doet. Maar dit zijn mijn ervaringen. Misschien dat andere mensen wel verlichting bereiken of hun ego overstijgen. Maar voor mij doet het dat niet.
En om eerlijk te zijn ben ik ook niet op zoek naar verlichting of het overstijgen van mijn ego.
Het gaat er mij meer om innerlijke rust en helderheid te vinden.
En het bewustzijn een beetje te verruimen.

@ Dukun.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is. Als het niet zo is, stel gerust een gerichte vraag.

#80 Dukun

Dukun

Spiritueel wereldwonder

• Members
  • PipPipPip
  • 319 posts

Posted 03 May 2011 - 01:27 AM

Ik vraag niet naar de betekenis van een woord, ik vraag wat dat voor jouw in de praktijk inhoud.. Niet welk gevoel je krijgt bij bepaalde labels zonder het te kunnen onderbouwen... :laugh:

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users