Meditatie
Posted 10 March 2011 - 12:13 AM

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 10 March 2011 - 09:44 AM

Ik zit er nu over te denken om een meditatiebankje te nemen, en dan wellicht ook zen-meditatie te doen. Hier in Groningen is ook een groepje dat wekelijks samen zazen doet. Als ik zelf dagelijks zazen zou beoefenen dan kan ik me best voorstellen dat het stimulerend is om daar wekelijks heen te gaan.
Posted 10 March 2011 - 05:13 PM
Ik vind zen (de enige meditatievorm waarmee ik ervaring heb) iig een relatief heel toegankelijke stroming voor 'nuchtere' Westerse mensen omdat het totaal niet 'zweverig' is en juist van vorm heel kaal en zakelijk. Er wordt nooit ingewikkeld gedaan, er zijn geen belangrijke rituelen, symbolen, dogmatische uitgangspunten of idolen en er is alle ruimte voor humor (die is zelfs bijna essentieel). Ook de oefening zelf is zo eenvoudig als het maar kan: Gewoon Stilzitten. Maar dan wel écht stilzitten als het even kan, met alle overgave die je kunt opbrengen. Stevig rechtop, rustig ademhalen onderin je buik en niets meer dan dat. Daarmee is het ook meteen een hele saaie oefening die je direct zal confronteren met al je onrust en verveling.Thanks JJJ, ga 't morgen meteen proberen. Een keer een cursus zen-meditatie doen is inderdaad wel een interessant plan.

Er zijn genoeg andere meditatietechnieken die veel meer een duidelijk doel hebben en die misschien wel effectiever zijn om tot rust te komen, je gedachten te ordenen enz.
no particular way
but our own
Posted 10 March 2011 - 06:11 PM
Posted 17 March 2011 - 07:16 PM
http://www.mro.org/z.../meditation.php <- vind ik ook wel een mooie uitleg van de zazen-oefening.
no particular way
but our own
Posted 17 March 2011 - 11:09 PM
Posted 18 March 2011 - 11:37 AM
Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 18 March 2011 - 12:37 PM
Als je krampachtig niet wil denken zit je nog steeds aan de gedachtes vast, of ben je er teveel mee bezig. Dus loslaten. Gedachtes gaan niet weg, maar hebben wel minder invloed op je. Uiteindelijk worden de stiltes vanzelf langer, omdat er voor de gedachtes ook geen lol meer aan is als je ze geen aandacht geeft.

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -
Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.
Niks overleeft het leven.
Posted 18 March 2011 - 01:03 PM
Posted 23 March 2011 - 09:28 PM
no particular way
but our own
Posted 24 March 2011 - 09:19 PM

Thank you, the mdgt.
Posted 29 March 2011 - 10:05 AM
Thanks!
Thank you, the mdgt.
Posted 29 March 2011 - 12:21 PM

Posted 29 March 2011 - 12:58 PM

Maar goed. Ik zou die cursussen zeker wel aanraden. Mediteren leer je gewoon door het te doen, maar goede tips kunnen echt heel veel helpen. Een goed meditatie-kussen kan ook erg veel bijdragen aan een goede houding. Je kunt daardoor je knieën (ik had dit wat minder en legde er meestal nog een handdoek onder) makkelijker tegen de grond krijgen waardoor je een erg stabiele driehoek vormt waar je op kunt rusten. Ook kun je je bekken hierdoor makkelijker ontspannen en wat naar voren buigen zodat je veel makkelijker diep door je buik kunt ademhalen, wat echt heel veel bijdraagt aan een goede meditatie. Ook je ogen half open houden en gewoon 45 graden naar beneden op de grond voor je richten (zonder echt scherp te kijken) kan een goede tip zijn. Hierdoor zul je minder snel wegdromen in gedachten. Een rechte en ontspannen houding is ook iets om veel aandacht aan te besteden. Dus zorgen dat je niet ineengezakt gaat zitten. Mediteren liggend op je bed of languit op de bank zal denk ik voor veel mensen echt een stuk lastiger worden, ook dan ga je veel sneller wegdromen. Dus een rechte actieve houding kan veel bijdragen om in het hier en nu te zijn (of te blijven). Ook is het wel verstandig om voordat je gaat zitten even goed te rekken en strekken en zorgen dat alles een beetje los zit, dat maakt in die houding zitten ook veel makkelijker.
Al doe ik dus bijna nooit meer (heel af en toe nog thuis een kwartiertje) echt aan zazen, ik vind het nog steeds veel makkelijker om de rust te vinden in de chaos en naar een soort van centrum in me zelf terug te keren. Dat heeft wel veel te maken met die tijd en de dingen die ik toen geleerd en ontdekt heb. Eigenlijk mediteer ik nog vaak genoeg zonder in een bepaalde houding te gaan zitten. Gewoon in de bus, trein of metro of terwijl ik aan het lopen ben of de afwas doe. Wat dat betreft kun je in alle mogelijke houdingen en bij alle mogelijke bezigheden eigenlijk wel mediteren. Maar buiten dat ben ik eigenlijk al tijden weer van plan om weer aan bepaalde meditatie-achtige dingen te gaan doen. Maar voor mij voelt het verstandiger om aan meer bewegende vormen van meditatie te doen. Als ik ooit echt weer fanatiek aan zittende meditatie ga doen, dan moet ik echt zorgen dat ik eerst maanden lang mijn lichaam daar op voorbereid. Door echt veel leniger en soepeler te worden. Maar in alle drukte gun ik mezelf er de tijd niet echt voor. Wat eigenlijk ook weer nergens op slaat, want al 'kost' het misschien wel tijd, uiteindelijk ben je alleen maar productiever en efficiënter in je andere bezigheden

Oh ja waar waren we? Meditatie-cursussen. Kijk op http://www.zen-deshimaru.nl/. Ik was daar in ieder geval erg over te spreken en het schijnt nu 80 euro voor 5 lessen te zijn. Gedurende die tijd kun je wel gratis elke dag in het centrum met een groep mediteren, en ook dan kun je dus genoeg tips krijgen. Ook is die locatie voor jou volgens mij wel ideaal. Echter één minpuntje, de cursus is vorige week al weer begonnen. Dus of je moet weer tot over twee maanden wachten of misschien langs gaan en kijken of je tegen een gereduceerd tarief nog de laatste drie lessen kunt volgen.
Het gaat hier trouwens om echt de traditionele soto-zen vorm, die Deshimaru ooit naar Europa heeft gebracht. Die lijn wordt hier nu dus voortgezet door enkele opvolgers (hij is overleden). Dus de meeste mensen die daar komen, zijn ook in traditionele kleding aan het mediteren. Om even een beeld te schetsen. Overigens komen er ook zeker wel mensen in gewoon een trainingsbroek en een t-shirt. Sowieso iedereen bij de cursus natuurlijk. Dus er wordt niet van je verwacht dat je zo'n zwart gewaad (ben de naam even kwijt) aan doet

Hoop dat je er iets aan hebt.
Posted 29 March 2011 - 07:49 PM
Ik zit zelf bij een groep in Utrecht en die bevalt mij heel erg goed, er is een heel fijne en oprechte sfeer zonder veel poespas. Er zijn nu en dan ook introductiecursussen. 195 euro voor 8 lessen lijkt mij echt nogal aan de prijzige kant.
Oja, kort geleden heb ik op internet Ton Lathouwers ontdekt, een Nederlandse zenleraar die me soms aardig weet te raken. Misschien vinden anderen hier hem ook wel cool. Op http://mahakarunachan.zeninzutphen.nl/ zijn praatjes te beluisteren; in dit interview staan ook een paar mooie dingen. Hij put uit het traditioneel Boeddhisme maar ook uit westerse filosofie en (vooral Russische) literatuur en weet e.e.a. heel erg oprecht over te brengen.
no particular way
but our own
Posted 30 March 2011 - 09:39 AM
Ik had al heel veel aan jouw tips, JJJ, als het gaat om houding, maar ik denk dat daar nog wel het een en ander aan te verbeteren is. Vooralsnog lukt het mij prima om rechtop te zitten, met mijn knieën op de grond, maar omdat ik nog geen been op m'n andere been kreeg voor een half lotus positie, krijg ik na een minuut of twintig wel pijn in mijn hielen van de kleermakerszit. Ook ben ik er niet helemaal zeker van of ik wel écht rechtop zit en het lukt me ook totaal nog niet om mijn ogen halfopen te houden. Dicht vind ik eigenlijk veel prettiger.
Anyway, toch zou ik graag een cursus willen doen over een tijdje - en die van Icelus lijkt op zich best ok. Zo lang er maar niet teveel bullshit omheen hangt en men open staat, vind ik 't goed.
Thank you, the mdgt.
Posted 30 March 2011 - 04:00 PM
Vooralsnog lukt het mij prima om rechtop te zitten, met mijn knieën op de grond, maar omdat ik nog geen been op m'n andere been kreeg voor een half lotus positie, krijg ik na een minuut of twintig wel pijn in mijn hielen van de kleermakerszit. Ook ben ik er niet helemaal zeker van of ik wel écht rechtop zit en het lukt me ook totaal nog niet om mijn ogen halfopen te houden. Dicht vind ik eigenlijk veel prettiger.
1) Misschien is de 'Burmese posture' ook een manier die je kunt proberen. M'n ervaring was in het begin trouwens wel dat de halve lotus best wel pijn kan doen zodat je denkt 'dit werkt echt niet', maar dat na een paar minuten die pijn dan ineens helemaal verdwijnt. Maar je moet dan idd wel eerst je been op je andere been krijgen. Ik deed trouwens ook lange tijd een soort 'kwart lotus', met m'n voet op m'n onderbeen ipv m'n bovenbeen. Maar 20 minuten zonder pijn zitten is op zich ook al best oke.
2) Echt rechtop zitten is idd lastig om zelf te beoordelen. Toen ze bij een introductiecursus mijn houding gingen verbeteren voelde 'rechtop' zo'n beetje alsof ik bijna achterover viel, heel anders dan ik in m'n hoofd had. Je moet het gevoel hebben dat je met je kruin recht omhoog duwt, en je schouders hangen (ontspannen) iets naar achteren. Belangrijk voor rechtop zitten is denk ik dat je je bekken naar voren kantelt, en dat is ook waarom je op een kussentje zit met je knieën lager dan je zitvlak.
3) Ogen open of dicht maakt denk ik een groot verschil, en is ook gewoon een kwestie van het type meditatie. Ogen dicht is voor je hersenen en bewustzijn denk ik een heel andere situatie dan ogen (half-) open. Met je ogen dicht drijf je snel richting een soort van (al dan niet bewuste) slaaptoestand of trance. Dat kan ook interessant zijn maar is niet wat zen beoogt, zen gaat om aanwezigheid en ook juist een soort van wakkerheid. Ik kan me wel voorstellen dat je met je ogen dicht meer het gevoel hebt dat je 'aan het mediteren bent' terwijl je met je ogen open meer het idee krijgt dat je gewoon maar een beetje suf voor je uit zit te kijken. Maar dát is het hem nou juist, denk ik.

no particular way
but our own
Posted 30 March 2011 - 04:22 PM
Dat is precies zoals die gast in Hardcore Zen het beschrijftterwijl je met je ogen open meer het idee krijgt je gewoon maar een beetje suf voor je uit zit te kijken. Maar dát is het hem nou juist, denk ik.

Het voelt heel suf, een beetje 2 uur naar een kale muur zitten staren, maar blijkt uiteindelijk heel erg effectief.
Overigens heb ik zelf geen/nauwelijks ervaring met (zen) meditatie.
Posted 30 March 2011 - 04:36 PM
Kwart lotus lukt me ook nog wel, maar ik krijg echt heel veel pijn in mijn enkels als ik het langer dan twee minuten doe. Door te oefenen kon ik ook recht zitten in kleermakerszit. Ik krijg daar niet echt problemen of pijn bij, alleen wat stijfheid die na een paar minuten weg is. Uiteindelijk moet je een houding vinden die je een tijd vol kunt houden en die niet te veel pijn doet. Het verandert trouwens ook wel naarmate je meer mediteert.
Posted 30 March 2011 - 04:55 PM
Op het gevaar af om een vreselijke purist te zijnHet voelt heel suf, een beetje 2 uur naar een kale muur zitten staren, maar blijkt uiteindelijk heel erg effectief.

no particular way
but our own
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users