Ja dat ook allemaal. Dood gaan sowieso, dat is een fact of life en we gaan het allemaal en daar is niks ergs aan, je gaat weer op in de eeuwige brei van energie. Maar pas wanneer je je compleet kunt verzoenen met alles, dat alles goed, dan kan je nirvana/moksah bereiken. Daarom is het ook zo moeilijk. Er zijn zoveel dingen waar je het niet mee eens bent, zaken uit het tijdelijke bestaan die zo belangrijk lijken en je je aan hecht, die de weg naar het totale opgaan in het alles versperren. Volmondig ja zeggen is dus met alle overtuiging 'ja' zeggen, tot in elke vezel van je zijn zien dat het goed is en dan 'ja' tegen het alles zeggen.Dit is absoluut niet als bijdehand bedoelt, maar bedoel je met "dan ook echt alles" ook nare dingen als doodgaan, doden, martelen, gemarteld worden etc.?? En wat is volmondig JA zeggen eigenlijk?Omdat je volmondig JA kunt zeggen tegen alles, maar dan ook echt alles, ga je op in dit alles en kom je in een gelukzalige eenheid met het al. Slechts enkele zullen dit misschien ooit kunnen bereiken (gedurende hun leven).
[...]
Ja, ik ben het wel helemaal met je eens. Het ultieme pijnpunt is het accepteren van alles. Wat ik zelf vrij lang heb geprobeerd is om steeds meer dingen te accepteren. En het is interessant om te zien hoe ver je dan kunt komen (als je b.v. de moordenaar in jezelf kunt vinden [het zaadje daarvan], dan voel je ook minder weerstand tegen iemand die daadwerkelijk voor moord in de gevangenis zit.) Maar ik ben er achter gekomen dat deze acrobatiek nog steeds op het niveau van het ego zit. Want je kunt heel ver gaan in je acceptatie van alles, maar je krijgt het nooit sluitend.
Zoals ik het nu zie, is het enige probleem dat er iets is (ego o.i.d.) dat alles probeert te accepteren. Alles is al goed zoals het is, en daar heeft het ego, wat een luchtspiegeling is, niks mee te maken. Tot een bepaald punt heeft het beoefenen van acceptatie zijn plek, maar uiteindelijk moet dit ook overboord worden gegooid. De oceaan leeft in de illusie dat hij een golf is, maar al die tijd is hij nooit iets anders dan oceaan. Het probleem ligt volledig bij het illusoire ego. Voor zover er een probleem is, want dat is er natuurlijk niet.
Binnen het grote Ja is zelfs een ´nee´ (tot hier en niet verder!) volledig welkom.
Misschien is mijn oefening wel dat er geen oefening is.