Jump to content

Photo

Meditatie

• Please log in to reply
231 replies to this topic

#221 Blazingeclipse

Blazingeclipse

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 126 posts

Posted 12 April 2012 - 09:26 PM

Hehe, zo'n cursus klinkt duidelijk niet als de methode om voor mij meditatie te leren. Tien uur stillzitten, nee, dat word hem dus niet. Al kan ik me voorstellen dat zo intensief ermee bezig zijn wel een goeie kickstart is.

#222 dezoveelste

dezoveelste

Silent one

• Members
  • 17 posts

Posted 03 May 2012 - 06:46 PM

Ik heb mijn eigen manier van mediteren en gebruik het om "los te komen" of gewoon te kalmeren. Ik ga in kleermakerszit zitten op men bed. Daarna adem ik heel traag en heel lang door men neus in dan adem ik door men mond uit maar vouw men lippen zo dat er dan een zacht ruisen ontstaat. Ik concentreer me op het inademen , uit het ademenen en het geluid van men eigen ademhaling men hoofd is dan volledig leeg. Ik herhaal dit tot ik volledig ontspannen ben. maar iedere keer dat ik uitadem doe ik dit net iets langer. En bij iedere "ruis" wordt ik net iets "lichter" in men hoofd en "stijg" ik precies op als een ballon die langzaam opstijgt. Hierna kan ik vaak beter slapen of lukt het beter om "een poetisch pad te bewandelen". Ik ben namelijk van mening dat een dichter elke dag vele paden ziet , ideen , aanzetten, onderwerpen voor het schrijven van gedichten. Maar Als je al door honderduizend andere dingen in beslag wordt genomen en je geest gevangen zit dan zie je die paden wel maar KUN je ze gewoon niet bewandelen.
Groeten D.

#223 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 28 May 2012 - 04:31 PM

Even bumpen deze.

Wie houd het nog steeds vol? Voor een deel is meditatie ook gewoon afzien en volhouden. Net als conditie opbouwen eigenlijk. Mij gaat het wel wat 'slechter', sla wat vaker een dag over.

Ook zijn er periodes dat het van een leien dakje gaat en keren dat ik zit en opeens me afvraag wat ik nou weer aan het doen was, helemaal geabsorbeerd in gedachtes.

#224 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 29 May 2012 - 10:26 PM

Bij mij gaat het steeds beter. Ik sla nog wel regelmatig een dag over maar wanneer ik tijd heb doe ik het ook wel eens 2x op een dag. De ervaring is wel echt heel erg wisselend, eigenlijk precies zoals jij zegt. Soms dan heb ik zo´n lekkere sessie gehad en dan denk ik dat ik zo de rest van m´n leven me verder chill ga voelen omdat ik het helemaal gevonden heb. Maar een dag later valt het weer echt flink tegen en kom ik niet in de buurt bij waar ik de dag ervoor ongeveer leek te beginnen. Op die dagen dat het slecht gaat twijfel ik ook heel erg aan m´n houding en of ik het wel goed doe. Dan lijkt het onmogelijk om lekker te zitten. Het hele proces van zelfinzicht krijgen door zulke simpele oefeningen blijft me wel echt fascineren.

Over 2 weken dus die 10-daagse cursus, ben benieuwd.

#225 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 31 May 2012 - 11:48 AM

Gaat bij mij nog steeds prima, eigenlijk. Al varieert het wel per keer hoe goed het gaat, maar dat hoort er allemaal bij. Wat ook varieert is de tijd die ik er voor neem. Eergisteren bijvoorbeeld, had ik weinig tijd en zat ik maar zeer kort. Maar op andere dagen een half uur. Ik probeer nooit een dag over te slaan, hoewel ik dat soms wel zou willen, ik heb niet altijd evenveel zin er in. Maar ook dat hoort er bij.

#226 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 20 June 2012 - 11:06 AM

Over 2 weken dus die 10-daagse cursus, ben benieuwd.

Konijn zit dus as we speak te mediteren. :)

#227 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 31 August 2012 - 04:32 PM

Heb mn meditatie regime uitgebreid naar minstens een uur per dag. Begin nu een stuk beter te merken wat het met je doet.

Alleen is het altijd weer een moeilijke opgave, vooral het eerste half uur. Maar als dat eenmaal achter de rug, dan gaat de rest vanzelf.
Ik neem nog altijd een kaars als concentratie punt, werkt erg goed. Verder geen visualisatie. Alleen een 'body-scan', dwz van top tot teen elke cel proberen af te tasten met den geest. Voor de rest gewoon elke mentaal/verbale activiteit onderscheppen en opschorten.

Ik zou bijna willen zeggen dat het als een opiaat is.

Middelen erbij..? mss dat cafeine nog net kan, maar het lijkt meer zoiets van hoe nuchterder des te beter. Dan is de weg vrij zegmaar voor de natuurlijke afgifte van dope.
Wat wel frappant is dat de behoefte om er tijd en moeite in te steken juist komt vanuit psychedelica. :)

#228 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 31 August 2012 - 08:45 PM

Tof om te horen!

Moet het zelf weer een beetje opbouwen na allerlei hektiek van de vakantie en begin van het nieuwe schooljaar, maar het gaat aardig. Zou net als jij wel een stuk langer willen zitten elke ochtend, ik doe nu ongeveer 20 - 30 minuten, maar ik geloof je meteen als je zegt dat het met een uur een stuk beter werkt.
Doe jij het trouwens 's ochtends? Heb je een vaste tijd? Zelf vind ik een vast moment op de dag wel prettig, niet per se echt stipt op hetzelfde tijdstip, maar gewoon na het douchen in de ochtend.

Ik heb zelf nog nooit middelen gebruikt voor meditatie en het lijkt me verder ook onzin. Wat wel kan is andersom; tijdens een trip besluiten om een korte tijd te mediteren om de trip wat meer diepgang te geven. Maar middelen gebruiken met als doel beter te mediteren lijkt me gewoon z'n doel voorbij gaan.
Snap wel wat je bedoelt met opiaat, maar ik denk dat het effect wat dit teweeg brengt, dat daar geen enkele drug aan kan tippen.

#229 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 01 September 2012 - 01:17 AM

even vorige post ge-edit Twilight...^^^

maarre over het hoe en wat van het moment op de dag, in de middag probeer ik tijd vrij te houden voor een uur(tje).

#230 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 September 2012 - 06:14 PM

Vandaag wil het niet echt lukken. Maar proberen is beter dan het helemaal overslaan. Gisteren ging het beter, een uurtje vol. Later op de dag profijt van gehad, bij iedere neiging tot onrust jezelf herinneren dat je een uur moeite heb gedaan voor die rust. Dat helpt om in het centrum te blijven.

Over het algemeen is meditatie een soort aan/uit relatie. Sommige dagen klikt het gewoon niet zo makkelijk en over langere termijn is dat bij bepaalde periodes elke dag, en sommige periodes maar 1x per week. Denk dat je zoiets in termen van jaren moet zien. Papier op papier leggen totdat het een zichtbare stapel wordt (die gewicht krijgt).

Wat dat betreft is het wel de bonzaiboom onder de mindskills.

#231 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 04 October 2012 - 10:46 PM

Ik wil nog altijd een report schrijven over m'n 10-daagse vipassana. Nu was ik net bijna klaar en druk ik per ongeluk op backspace, issie weg!

Het was iig nog al een intense beleving met veel ups en diepe downs. Uiteindelijk heb ik er wel een aantal waardevolle inzichten opgedaan.

Momenteel probeer ik 2 uur op een dag te mediteren. 1 uur in de ochtend en 1 in de avond. Dat werkt echt wel goed. Ik bemerk vaak dat ik in situaties waar ik normaal gesproken in de stress zou schieten nu rustig blijf. Het mediteren helpt me te ontspannen, en daardoor zorgt het dat ik lekker slaap. Ik heb afgelopen 2 jaren vrij heftige slaapproblemen gehad en m'n levenskwaliteit is mede dankzij het mediteren echt sterk verbeterd.

Ik wil nog wel een keer een uitgebreide tripreport schrijven maar ik vind het nog moeilijk. Ik denk niet dat ik al helemaal op een rijtje wat er die 10 dagen is gebeurd. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik ben gegaan. Het enige nadeel vond ik dat de begeleiding erg mager was. Ik heb me wel alweer ingeschreven voor de volgende 10 dagen :)

#232 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 05 October 2012 - 11:12 AM

^Dan zal het je idd wel iets goeds gebracht hebben als je nog een keertje gaat. De begeleiding was bij ons ook matig. Eentje was ijzersterk, maar de rest van de begeleiders kon het niet echt handelen. Ik bedoel, ze kwamen soms wat labiel over. Dat is misschien het nadeel van vrijwilligers.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users