Meditatie
Posted 22 March 2012 - 07:10 PM
Soort van undercover operatie. Voorwaarden is het loskoppelen van de formele vorm en actieve principes.
Onder vorm wordt verstaan de houding en de randvoorwaarden van stilte, goed moment etc. Je kunt dus alles doen qua vorm, maar ondertussen niet mediteren.
De actieve principes aan de andere kant, zijn in feite de cognitieve en attentionele vaardigheden die worden ontplooit. Dus het actief blijven luisteren naar je adem, of het afwijzen van binnenkomende gedachtes vallen hieronder. In brede zin is het een taskmanager die zich richt op het concentreren van alle cognitieve capaciteit op een enkelvoudig aspect.
Voorbeeld is voor het slapengaan. Meestal blow ik dan wat en de handelingen die eraan vooraf gaan, kan ik doen terwijl ondertussen alle gedachtes en afleidingen worden opgemerkt en geredigeerd. Meestal is dit voor mij ook de prettigste tijd, zodat het geen nazi-anti-gedachten avontuur wordt, maar een vriendelijk en rustgevend moment van mooi-gemaakte stilte.
Ander voorbeeld is tijdens het fietsen naar een locatie. Vooral als het een vaste route is. In feite zijn alle gewoontes heel makkelijk te doen zonder gedachtes. Tijdens het fietsen komt er dan een 'beginners mind' vrij is het mogelijk om een vaste route als min of meer nieuw te ervaren.
Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken. Het is moeilijker dan formele meditatie, maar het is praktisch en met het verstrijken van tijd en voldoende oefening kun je het eigen maken.
Posted 22 March 2012 - 08:19 PM
Posted 22 March 2012 - 09:35 PM
Posted 23 March 2012 - 10:12 PM
Namelijk een ketting met kralen die je op de draad kunt verschuiven. Want... elke gedachte is gesymboliseerd in een kraal en het opschuiven van een kraal is de handeling die aangeeft dat er een gedachte is opgetreden die de meditatie heeft onderbroken.
Dit vaak oefenen leidt ertoe dat het opmerken en 'wegschuiven' van een gedachte een onbewuste en mechanische handeling wordt. Als namelijk het onbewust opmerken wegvalt, doordat je tegelijkertijd naar de trein wandelt bijvoorbeeld, dan zal de mechanische handeling nog een 'vangnet' bieden.
Mijn ervaring is dat dit vangnet echt een wereld van verschil maakt. Het is namelijk fysiek en dergelijke handelingen zullen in je aandacht boven mentale fluctuaties uitgaan, maw die mis je gewoon minder makkelijk.
Mocht dit goed gaan, kun je ook op je vingers werken. 4x4 = 16, zoveel mogelijkheden heb je met 2 handen. En dit werkt ook aardig. Valt iig minder op in het openbaar...
Posted 23 March 2012 - 10:32 PM
Of: 210 = 1024, nog veel meer mogelijkhedenMocht dit goed gaan, kun je ook op je vingers werken. 4x4 = 16, zoveel mogelijkheden heb je met 2 handen.

Posted 25 March 2012 - 11:27 AM

- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -
Posted 25 March 2012 - 11:42 PM
Posted 26 March 2012 - 12:32 AM
Posted 06 April 2012 - 07:47 AM
Posted 06 April 2012 - 10:29 AM

Posted 09 April 2012 - 10:03 PM
Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met mediteren en wat yoga. Ik moest gewoon echt iets doen want ik had slapeloze nachten van onafgebroke gedachtenstromen die ik niet kon stoppen. Ik heb het idee dat m´n situatie door mediteren erg veel is verbeterd. Daarnaast ben ik door de yoga veel beter in contact gekomen met m´n lichaam en heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer last van de pijn in m´n onderrug waar ik toen echt flink last van had. Nu mediteer ik vaak terwijl ik in de trein zit onderweg naar m´n stage, vooral om m´n hoofd leeg te maken eigenlijk. Het is wel erg moeilijk nog om het echt structureel in m´n dag in te bouwen. Ik zou het graag sochtends doen en ik zet m´n wekker ook extra vroeg maar die wordt eigenlijk iedere ochtend een half uurtje verzet. Aan de hand van wat ik hier zoal gelezen heb denk ik dat ik zo in de ochtend toch even moet doorzetten zodat ik het mediteren een vast onderdeel van m´n dag wordt. De laatste tijd probeer ik ook te mediteren als ik van de metro naar m´n stageplek loop, het lijkt net of de weg dan 2x zo lang is maar veel lichter af te leggen. Een beetje zwevend naar m'n werk, das wel lekker.
In juni ga ik deelnemen aan een 10-daagse vippasana meditatie cursus. Ik zag dat er meer mensen waren hier die zoiets hadden gedaan. Ben wel benieuwd hoe het gaat bevallen, leef er echt naar toe, maar heb ook wel enige twijfels. Ben namelijk redelijk dromerig en dwaal vaak af in gedachten tijdens gesprekken. Misschien moet ik er extra voor waken dat ik wel een beetje grounded blijf? Of zouden andere technieken misschien beter zijn voor zo'n persoonlijkheid? In ieder geval wil ik het proberen tenzij het me sterk word afgeraden.
Posted 11 April 2012 - 09:52 PM

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 12 April 2012 - 12:37 PM
Ik vond het wel zwaar en heb serieus overwogen om eerder weg te gaan. Maar achteraf blij dat ik het heb afgemaakt. Toch wel een unieke belevenis. Ik had toen trouwens zo goed als geen ervaring met meditatie dus dat zal het ook wel zwaar hebben gemaakt.
Posted 12 April 2012 - 01:15 PM

Posted 12 April 2012 - 01:30 PM
Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.
Posted 12 April 2012 - 01:34 PM
Posted 12 April 2012 - 01:50 PM
Ik denk niet dat als je mediteren thuis lastig vindt dat je dan tijdens die retraite er ineens lol in krijgt. Het zal ook wel verschillen per keer maar toen ik er was waren er na 1,5 dag niet echt veel glimlachende mensen meer te zien. Dus in die zin vond ik de sfeer wel uitdagend. Je wordt echt op jezelf teruggeworpen. Ik heb het meer ervaren als een soort bootcamp, waarbij ik de laatste 3 dagen echt verslapte en amper nog serieus mediteerde, dan dat het een instructie-cursus was. Maar weer anderen vertellen wel dat ze 10 dagen op wolkjes hebben gelopen. Dus ja, alles is mogelijk.
Je moet je eigen ervaring hier dan maar even posten.
Posted 12 April 2012 - 01:52 PM
Ze zeggen dat je geen ervaring met meditatie nodig hebt om eraan te beginnen.
Posted 12 April 2012 - 02:06 PM
De tweede keer was voor mij een sterke verdieping van de inzichten die ik de eerste keer heb opgedaan. Het was makkelijker om het ritme aan te houden, er was minder geestelijk verzet en hierdoor kon ik gedisciplineerder mediteren en heb ik er uiteindelijk nog meer aan gehad. Op lange termijn geeft het me nog steeds (na ongeveer 1 jaar) rust en inzicht. Het motiveert mij ook in mijn dagelijkse meditatie. Die is vaak zo kort dat de effecten ervan soms niet te merken zijn, maar wetende dat het op lange termijn zeer positieve gevolgen heeft doet mij ermee doorgaan.
Posted 12 April 2012 - 02:10 PM
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users