Jump to content

Photo

Meditatie

• Please log in to reply
231 replies to this topic

#201 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 22 March 2012 - 07:10 PM

Guerilla meditatie

Soort van undercover operatie. Voorwaarden is het loskoppelen van de formele vorm en actieve principes.

Onder vorm wordt verstaan de houding en de randvoorwaarden van stilte, goed moment etc. Je kunt dus alles doen qua vorm, maar ondertussen niet mediteren.
De actieve principes aan de andere kant, zijn in feite de cognitieve en attentionele vaardigheden die worden ontplooit. Dus het actief blijven luisteren naar je adem, of het afwijzen van binnenkomende gedachtes vallen hieronder. In brede zin is het een taskmanager die zich richt op het concentreren van alle cognitieve capaciteit op een enkelvoudig aspect.

Voorbeeld is voor het slapengaan. Meestal blow ik dan wat en de handelingen die eraan vooraf gaan, kan ik doen terwijl ondertussen alle gedachtes en afleidingen worden opgemerkt en geredigeerd. Meestal is dit voor mij ook de prettigste tijd, zodat het geen nazi-anti-gedachten avontuur wordt, maar een vriendelijk en rustgevend moment van mooi-gemaakte stilte.

Ander voorbeeld is tijdens het fietsen naar een locatie. Vooral als het een vaste route is. In feite zijn alle gewoontes heel makkelijk te doen zonder gedachtes. Tijdens het fietsen komt er dan een 'beginners mind' vrij is het mogelijk om een vaste route als min of meer nieuw te ervaren.

Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken. Het is moeilijker dan formele meditatie, maar het is praktisch en met het verstrijken van tijd en voldoende oefening kun je het eigen maken.

#202 Blazingeclipse

Blazingeclipse

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 126 posts

Posted 22 March 2012 - 08:19 PM

Als ik naar de trein loop (iets wat ik zowat dagelijks doe) dan komen er allerhande creatieve gedachten boven en lijk ik erg in touch met onderbewuste gedachtes. Is dat een beetje hetzelfde?

#203 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 22 March 2012 - 09:35 PM

Mwah ja. Ik geloof dat ik dat soms ook wel doe. In de trein bijvoorbeeld even de staat op zoeken die ik tijdens zazen ook aan neem. Het kan natuurlijk overal, maar het werkt het beste als je er echt even de tijd voor neemt en met niets anders bezig bent.

#204 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 March 2012 - 10:12 PM

Wat ik er nog niet bij heb vermeld is dat om dit te laten gelukken een mechanisch hulpmiddel is aan te bevelen.

Namelijk een ketting met kralen die je op de draad kunt verschuiven. Want... elke gedachte is gesymboliseerd in een kraal en het opschuiven van een kraal is de handeling die aangeeft dat er een gedachte is opgetreden die de meditatie heeft onderbroken.
Dit vaak oefenen leidt ertoe dat het opmerken en 'wegschuiven' van een gedachte een onbewuste en mechanische handeling wordt. Als namelijk het onbewust opmerken wegvalt, doordat je tegelijkertijd naar de trein wandelt bijvoorbeeld, dan zal de mechanische handeling nog een 'vangnet' bieden.
Mijn ervaring is dat dit vangnet echt een wereld van verschil maakt. Het is namelijk fysiek en dergelijke handelingen zullen in je aandacht boven mentale fluctuaties uitgaan, maw die mis je gewoon minder makkelijk.

Mocht dit goed gaan, kun je ook op je vingers werken. 4x4 = 16, zoveel mogelijkheden heb je met 2 handen. En dit werkt ook aardig. Valt iig minder op in het openbaar...

#205 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 23 March 2012 - 10:32 PM

Mocht dit goed gaan, kun je ook op je vingers werken. 4x4 = 16, zoveel mogelijkheden heb je met 2 handen.

Of: 210 = 1024, nog veel meer mogelijkheden ;)

#206 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 25 March 2012 - 11:27 AM

Dier zijn en je haar laten groeien.
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#207 Blazingeclipse

Blazingeclipse

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 126 posts

Posted 25 March 2012 - 11:42 PM

Ik zal de kralenketting eens proberen, misschien dat het werkt. Ik heb zowizo graag iets in mijn haden om mijn handen bezig te houden. Tic word opeens nuttig bij meditatie, ik ben benieuwd.

#208 Twilight

Twilight

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1622 posts

Posted 26 March 2012 - 12:32 AM

Klinkt wel interessant Macaco! Thanks voor het posten.

#209 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 06 April 2012 - 07:47 AM

Voor fans van Doctor Who: The Dalek Relaxation Tape.

http://www.youtube.c...?v=tJSQFzw1pEE#!
The mind is a jungle.

#210 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 06 April 2012 - 10:29 AM

^ haha, geniaal :D

#211 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 09 April 2012 - 10:03 PM

Leuk topic dit. Vandaag eens de rust en tijd genomen om het (bijna) helemaal te lezen.

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met mediteren en wat yoga. Ik moest gewoon echt iets doen want ik had slapeloze nachten van onafgebroke gedachtenstromen die ik niet kon stoppen. Ik heb het idee dat m´n situatie door mediteren erg veel is verbeterd. Daarnaast ben ik door de yoga veel beter in contact gekomen met m´n lichaam en heb ik tegenwoordig eigenlijk nooit meer last van de pijn in m´n onderrug waar ik toen echt flink last van had. Nu mediteer ik vaak terwijl ik in de trein zit onderweg naar m´n stage, vooral om m´n hoofd leeg te maken eigenlijk. Het is wel erg moeilijk nog om het echt structureel in m´n dag in te bouwen. Ik zou het graag sochtends doen en ik zet m´n wekker ook extra vroeg maar die wordt eigenlijk iedere ochtend een half uurtje verzet. Aan de hand van wat ik hier zoal gelezen heb denk ik dat ik zo in de ochtend toch even moet doorzetten zodat ik het mediteren een vast onderdeel van m´n dag wordt. De laatste tijd probeer ik ook te mediteren als ik van de metro naar m´n stageplek loop, het lijkt net of de weg dan 2x zo lang is maar veel lichter af te leggen. Een beetje zwevend naar m'n werk, das wel lekker.

In juni ga ik deelnemen aan een 10-daagse vippasana meditatie cursus. Ik zag dat er meer mensen waren hier die zoiets hadden gedaan. Ben wel benieuwd hoe het gaat bevallen, leef er echt naar toe, maar heb ook wel enige twijfels. Ben namelijk redelijk dromerig en dwaal vaak af in gedachten tijdens gesprekken. Misschien moet ik er extra voor waken dat ik wel een beetje grounded blijf? Of zouden andere technieken misschien beter zijn voor zo'n persoonlijkheid? In ieder geval wil ik het proberen tenzij het me sterk word afgeraden.

#212 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 11 April 2012 - 09:52 PM

Hahaha, die relaxation tape! :D

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#213 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 12 April 2012 - 12:37 PM

Ja, het is wel een goed idee dat je gegrond wilt blijven tijdens die vipassana retraite. Toen ik er was, bijna 10 jaar terug, zat dat niet echt in het programma ingebakken. Terwijl ik hoor dat bij sommige vipassana avonden of weekenden in het land ook loopmeditatie wordt gedaan. Bij die retraite, net over de Belgischse grens, was dat dus niet zo. Maar ik heb het wel wat op kunnen lossen door tijdens de pauzes te rekken en strekken in de tuin. Beetje jammer dat je geen springtouw mee mag nemen. Dat zou echt ideaal zijn. Ander nadeel zou kunnen zijn dat de eerste 4(?) dagen je niet de volledige vipassana meditatie doet maar iets wat anapana ofzo heet. Daarbij richt je je aandacht op het punt tussen je neus en bovenlip. Na verloop van tijd ga je daar energie waarnemen. Maar hierbij ligt naar mijn idee de focus wel erg sterk op het hoofd. Dit is als introductie op de volledige vipassana meditatie waarbij het hele lichaam gescand wordt.

Ik vond het wel zwaar en heb serieus overwogen om eerder weg te gaan. Maar achteraf blij dat ik het heb afgemaakt. Toch wel een unieke belevenis. Ik had toen trouwens zo goed als geen ervaring met meditatie dus dat zal het ook wel zwaar hebben gemaakt.

#214 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 12 April 2012 - 01:15 PM

^ Ik denk dat ik naar dezelfde ga als waar jij bent geweest dan. De plaats heet geloof ik Dilsen-Stokkem. Ik voel een beetje dezelfde spanning als wanneer ik paddo's op heb en zit te wachten tot het gaat beginnen. Zin in :laugh:

#215 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 12 April 2012 - 01:30 PM

vipassana ... Dat wil ik ook nog eens doen, ik kan mijn gedachten totaal niet stil houden en mediteren is erg moeilijk voor me. Misschien dat zoiets een flinke duw in de juiste richting kan zijn? Misschien is het ook erg naief ...
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#216 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 12 April 2012 - 01:34 PM

^ ik denk dat jij binnen 2 dagen gillend weg rent.

#217 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 12 April 2012 - 01:50 PM

Is idd hetzelfde, en ik vermoed dat de methodiek ook nog steeds gelijk is.

Ik denk niet dat als je mediteren thuis lastig vindt dat je dan tijdens die retraite er ineens lol in krijgt. Het zal ook wel verschillen per keer maar toen ik er was waren er na 1,5 dag niet echt veel glimlachende mensen meer te zien. Dus in die zin vond ik de sfeer wel uitdagend. Je wordt echt op jezelf teruggeworpen. Ik heb het meer ervaren als een soort bootcamp, waarbij ik de laatste 3 dagen echt verslapte en amper nog serieus mediteerde, dan dat het een instructie-cursus was. Maar weer anderen vertellen wel dat ze 10 dagen op wolkjes hebben gelopen. Dus ja, alles is mogelijk.

Je moet je eigen ervaring hier dan maar even posten.

#218 konijn

konijn

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 318 posts

Posted 12 April 2012 - 01:52 PM

Ik kwam er via deze site terecht: dutch dhamma

Ze zeggen dat je geen ervaring met meditatie nodig hebt om eraan te beginnen.

#219 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 12 April 2012 - 02:06 PM

Ik heb het twee keer gedaan. De eerste keer had ik daarvoor niet heel veel gemediteerd. Was wel al jaren bezig met chi kung, en regelmatig psychedelica in een ceremoniele setting, wat me zeker heeft helpen voorbereiden. Ik heb er ontzettend veel aan gehad, tijdens de eerste keer leerde ik echt waarom meditatie zo vet is en wat je er allemaal aan hebt. Ik was in een rustige staat toen ik erin kwam (was al maanden op pad in India), dus misschien heeft dat geholpen, maar ik vond het absoluut niet zwaar. Tuurlijk, je zit tien uur per dag te mediteren en je krijgt pijn op plekken waar je nooit eerder gevoel hebt gehad en je gedachten gaan maar door en door en het kan zwaar frustrerend zijn, maar tegelijkertijd leer je ook afstand te nemen van die sensaties, gedachten, gevoelens en merk je dat achter alle heisa een rust ligt waaruit een continue stroom bliss komt - als je het maar weet aan te spreken.

De tweede keer was voor mij een sterke verdieping van de inzichten die ik de eerste keer heb opgedaan. Het was makkelijker om het ritme aan te houden, er was minder geestelijk verzet en hierdoor kon ik gedisciplineerder mediteren en heb ik er uiteindelijk nog meer aan gehad. Op lange termijn geeft het me nog steeds (na ongeveer 1 jaar) rust en inzicht. Het motiveert mij ook in mijn dagelijkse meditatie. Die is vaak zo kort dat de effecten ervan soms niet te merken zijn, maar wetende dat het op lange termijn zeer positieve gevolgen heeft doet mij ermee doorgaan.
The mind is a jungle.

#220 BergTrip

BergTrip

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 414 posts

Posted 12 April 2012 - 02:10 PM

@konijn:: Ja dat is dezelfde organisatie. Je hebt idd geen ervaring nodig, maar ik vraag me af of het schrikeffect wat minder is als je wel is eerder met enige regelmaat een uurtje stil hebt gezeten. Maar er waren toen wel meer mensen die net als ik heel weinig zit-ervaring hadden. Voordeel daarvan kan zijn dat je er meer open in staat. Je hoeft niet bepaalde methodes en foefjes te ontleren.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users