Meditatie
Posted 02 September 2009 - 04:26 PM
Wat kun je bereiken met meditatie? Wat betekenen termen zoals verlichting en hogere bewustzijn? Hoe is dat? Heeft iemand er ervaring mee?
Ik zou het niet willen doen om te kalmeren ofzo of om concentratieproblemen op te lossen. Daar heb ik geen last van. Maar ik ben geïnteresseerd of het echt nog interessant kan zijn.
Posted 02 September 2009 - 07:11 PM
Tenminste ik ga het proberen.
Wat je kan bereiken met meditatie? Tja, ik denk dat het zeker rustgevend kan werken.
Ik weet verder niet zo veel over meditatie, behalve dat als je redelijk wat ervaring met meditatie hebt je dat op een zeer positieve manier kan gebruiken in je trips, je zou ze meer kunnen sturen. Wat dan ook een van de dingen is waar ik het voor wil gebruiken.
Posted 02 September 2009 - 07:16 PM
Het is een methode om je dagelijkse ik (ego) te overstijgen en in een overstijgende vorm van zijn terecht te komen, dit is dat hogere bewustzijn. Een staat waarin je dus niet jij bent, maar gewoon bent. Hier kunnen mensen veel rust, maar ook inzicht uit halen. Maar verwacht geen spectaculaire dingen. Die kunnen wel gebeuren, maar vaak slechts na jaren van meditatie en zelfs dan nog sporadisch.
Verlichting is een gelukzalige staat van zijn, die voortkomt uit een totale acceptatie van alles, dat alles is zoals het is en dat het goed is zoals het is. Omdat je volmondig JA kunt zeggen tegen alles, maar dan ook echt alles, ga je op in dit alles en kom je in een gelukzalige eenheid met het al. Slechts enkele zullen dit misschien ooit kunnen bereiken (gedurende hun leven). En vrij bekende is de Boeddha, wat ook 'de verlichtte' betekend.
Ik probeer het zelf dagelijks te doen (een vuistregel is om 1 minuut te mediteren voor elk jaar dat je leeft), maar dit lukt lang niet altijd. Ik doe het zelf om meer inzicht te krijgen in waar ik sta, vandaan kom en heen wil gaan. Maar dat is geen kwestie van mediteren, en hup, je weet het. Het is een lang proces van steeds dichter bij jezelf komen en duidelijker krijgen wie je bent en wat je wilt. Dit proces wordt bij mij ondersteund met ayahuasca zo nu en dan.

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -
Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.
Niks overleeft het leven.
Posted 02 September 2009 - 10:40 PM
Daar wil ik wel wat meer over weten!... je zou ze meer kunnen sturen. Wat dan ook een van de dingen is waar ik het voor wil gebruiken.
Dit is absoluut niet als bijdehand bedoelt, maar bedoel je met "dan ook echt alles" ook nare dingen als doodgaan, doden, martelen, gemarteld worden etc.?? En wat is volmondig JA zeggen eigenlijk?Omdat je volmondig JA kunt zeggen tegen alles, maar dan ook echt alles, ga je op in dit alles en kom je in een gelukzalige eenheid met het al. Slechts enkele zullen dit misschien ooit kunnen bereiken (gedurende hun leven).
Ik heb het een paar uur geleden even gedaan, voor 10 á 15 minuten schat ik (ik ben iets ouderIk probeer het zelf dagelijks te doen (een vuistregel is om 1 minuut te mediteren voor elk jaar dat je leeft), maar dit lukt lang niet altijd. Ik doe het zelf om meer inzicht te krijgen in waar ik sta, vandaan kom en heen wil gaan. Maar dat is geen kwestie van mediteren, en hup, je weet het. Het is een lang proces van steeds dichter bij jezelf komen en duidelijker krijgen wie je bent en wat je wilt. Dit proces wordt bij mij ondersteund met ayahuasca zo nu en dan.

Wat ik me afvraag is dit: om te mediteren moet je je hoofd leeg maken toch? Hoe kun je dan meer inzicht krijgen in jezelf en waar je staat als je niet mag denken?
Posted 03 September 2009 - 06:24 AM
Je passief en vooral open opstellen.
Een goede vriend van me die hier al jaren lang ervaren mee heeft en er ook veel onderzoek naar heeft gedaan vertelde me dat iedereen onbewust ook een beetje in een meditatie toestand terecht komt als ze (bijvoorbeeld) van de zon genieten of intens naar muziek luisteren. Oftewel, meditatie is vooral een soort van genieten. En dat klopt ook wel, want met meditatie focus je je op liefde. In ieder geval heeft die indicatie me best wel geholpen want ik doe nu een stuk minder moeilijk wanneer ik het weer probeer.
Wil niet zeggen dat het voor iedereen werkt.
Posted 03 September 2009 - 12:57 PM
Hoe kun je dan meer inzicht krijgen in jezelf en waar je staat als je niet mag denken?
Je bent niet omdat je denkt. Je bent ook niet wat je denkt. Gedachtes zijn de ruis die je ervan weerhoud jezelf echt te horen.
"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"
"Prove me wrong..."
Posted 03 September 2009 - 02:57 PM
In het boekje werd de beste manier om te mediteren simpel uitgelegd als: gaan zitten met rechte rug, concentreren op je ademhaling, houding corrigeren, gedachtes die opkomen benoemen als zijnde gedachtes, ze loslaten en weer teruggaan naar dat concentreren op de ademhaling... vooral bewust blijven en niet wegdromen dus. Dit dan 20-40 min per dag doen (veel meer heeft volgens het boekje weinig zin omdat de aandacht dan verslapt).
Dan is er verder nog wat ze daarin mindfulness noemen, wat vooral de nadruk legt op het niet op de automatische piloot door het leven gaan. Dat je jezelf traint om bij bepaalde taken, zoals bijvoorbeeld tandenpoetsen, een wandeling maken, kleren strijken, whatever, met je volle aandacht bij het moment bent... je lichaam observeert, details opmerkt van dingen om je heen. Dit hoeft niet bij alles want dan duurt je dag wel heel lang, maar je kunt het opbouwen en trainen bij bepaalde taken.
Sprak me wel aan eigenlijk. Lukt nog moeilijk dat wel. dat mindfulness gebeuren doe ik eigenlijk al tijden af en toe, maar mediteren in zittende houding vind ik erg lastig omdat ik overal pijn krijg en dan ga denken van 'wanneer is de tijd om aah'. Maarja alle begin is moeilijk.
Gebruikte al wel yoga oefeningen, maar dan voor het verkeerde doel, namelijk in slaap vallen.
Posted 03 September 2009 - 06:10 PM

Posted 03 September 2009 - 07:59 PM

Dit werkt in het begin vaak veel beter omdat je dan geen last van lichaam krijgt, wat vaak gebeurd na lange tijd een zithouding aanhouden. Een volgende stap is om ademhalingsoefeningen te doen, zo heb je nog steeds iets fysieks waar je mee bezig bent, maar het is al stuk minder fysiek, meer geestelijk en door het bezig zijn omzeil je het probleem van dat je aandacht aan de haal gaat.
Ademhalingsoefeningen zijn ook een discipline binnen yoga, naast fysieke houdingen. op deze manier kun je stapsgewijs leren mediteren. In tai ji weet ik het zo gauw niet, want daar ben ik er nog niet echt aan toe gekomen.
Als je meer wilt weten of het echte stilzitten, kijk dan eens naar zen. Een bekende leraar is Suzuki, hij heeft meerdere boeken geschreven waarin hij het proces heel helder uitlegt.
Uiteindelijk is echte meditatie niet stilzitten, maar gewoon je normale dingen doen terwijl je in de meditatie staat bent.
Veel psychedelische drugs brengen je direct naar de meditatie ervaring, waarbij de hallucinaties bijverschijnselen zijn. Als je ooit tot meditatie komt, dan merk je dat het heel nauw verwant is aan een trip.
Posted 04 September 2009 - 05:05 PM
Dankjewel, nou heb ik een beetje een beeld.Veel psychedelische drugs brengen je direct naar de meditatie ervaring, waarbij de hallucinaties bijverschijnselen zijn. Als je ooit tot meditatie komt, dan merk je dat het heel nauw verwant is aan een trip.
Ik denk dat ik liever niet bewegend wil proberen te mediteren. Het lijkt me niet zo effectief, maar misschien heb ik dat mis.
Weet iemand waarom de lotushouding de standaard is? Waarom zou ik niet gewoon kunnen liggen? Is het beter om te zitten?
Posted 04 September 2009 - 05:45 PM
Ja dat ook allemaal. Dood gaan sowieso, dat is een fact of life en we gaan het allemaal en daar is niks ergs aan, je gaat weer op in de eeuwige brei van energie. Maar pas wanneer je je compleet kunt verzoenen met alles, dat alles goed, dan kan je nirvana/moksah bereiken. Daarom is het ook zo moeilijk. Er zijn zoveel dingen waar je het niet mee eens bent, zaken uit het tijdelijke bestaan die zo belangrijk lijken en je je aan hecht, die de weg naar het totale opgaan in het alles versperren. Volmondig ja zeggen is dus met alle overtuiging 'ja' zeggen, tot in elke vezel van je zijn zien dat het goed is en dan 'ja' tegen het alles zeggen.Dit is absoluut niet als bijdehand bedoelt, maar bedoel je met "dan ook echt alles" ook nare dingen als doodgaan, doden, martelen, gemarteld worden etc.?? En wat is volmondig JA zeggen eigenlijk?Omdat je volmondig JA kunt zeggen tegen alles, maar dan ook echt alles, ga je op in dit alles en kom je in een gelukzalige eenheid met het al. Slechts enkele zullen dit misschien ooit kunnen bereiken (gedurende hun leven).
De lotus houding wordt doorgaans gebruikt omdat het een actievere houding is dan liggen en dus de kans dat je in slaapt valt veel kleiner is, maar in principe maakt je houding niet uit. Ook is bij de lotus je ruggengraat volledig gestrekt, waardoor de kundalini energie vrij kan stromen.
"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -
Posted 04 September 2009 - 09:04 PM
Ik denk dat ik liever niet bewegend wil proberen te mediteren. Het lijkt me niet zo effectief, maar misschien heb ik dat mis.
Ligt eraan of je een goede leraar hebt. Tai chi/yoga kunnen erg goed zijn, maar helaas zijn de meeste leraren niet echt van de meditatie, maar alleen van de soepelheid van het lichaam (wat op zich een mooi begin is). Ik doe zelf nu zo'n drie jaar Chi Kung en dat is gewoonweg magisch. Het brengt een heleboel verstilling/ontspanning en verandert je bewustzijn op den duur permanent. Gewoon zittend mediteren kan natuurlijk ook, maar het mooie aan de fysieke meditatievormen vind ik nu juist dat je het bewustzijn en het lichaam samen traint en zo 'heel' wordt.
Posted 05 September 2009 - 02:50 PM

Op een dieper niveau, maar dat is heel subtiel, moeilijk merkbaar maar zeker aanwezig, heeft het me ook wel vrij fundamenteel veranderd. Regelmatig even goed stilstaan geeft denk ik een vrij diepgaande wending aan je persoonlijkheid en aan je relatie met jezelf (of zoiets). Er zijn denk ik wel belangrijke verschillen tussen gebruik van psychedelica en meditatie, als spirituele methode. Meditatie is namelijk veel 'saaier'. Wanneer je uit bent op heftige openbaringen, plotselinge inzichten en beelden en andere 'effecten', dan moet je er niet aan beginnen. Om te gaan trippen is het voor velen (voor mij ook wel) zeker deels een drijfveer om 'je grenzen op te zoeken', gewoon iets nieuws en heftigs mee te maken en wakker geschud te worden. Voor meditatie kan dat in mijn ogen niet werken als motivatie. Daarvoor moet je werkelijk geïnteresseerd zijn om jezelf te leren kennen, desnoods en misschien júist door de vreselijkste staat van verveling heen. Het is 'geen circus', zoals iemand ooit zei, dat maakt het een stuk serieuzer maar in mijn ogen ook werkelijker en confronterender dan trippen.
no particular way
but our own
Posted 07 September 2009 - 06:26 PM
Omdat je het inzicht niet denkt (in taal), maar inziet, met je derde oog, een soort mentaal beeld. Denken vindt plaats in de tijd en (gewoon)zien in de ruimte, maar tijd en ruimte zijn geen gescheiden fenomenen. Iets dat ook uit Einsteins relativiteitstheorie blijkt. Dat tijd en ruimte gescheiden lijken is en illusie van ons normale dagelijkse bewustzijn. Het zijn twee projecties van een het zelfde fenomeen: de tijd-ruimte. In meditatie kun je het dagelijks bewustzijn overstijgen en in de wereld van tijd-ruimte terecht komen, waarin een soort onmiddellijk inzicht mogelijk is. Dit is niet iets dat zomaar gebeurd en vergt heel veel oefening en ook zijn de inzichten moeilijk te vertalen naar ons dagelijks bewustzijn en haar ratio.Wat ik me afvraag is dit: om te mediteren moet je je hoofd leeg maken toch? Hoe kun je dan meer inzicht krijgen in jezelf en waar je staat als je niet mag denken?
Posted 09 September 2009 - 02:00 AM
echt whaa
Posted 09 September 2009 - 03:39 PM
Nou, ja ik ben wel eens dergelijke toestand terecht gekomen, maar veel meer dan een glimps zou ik het niet willen noemen. Ik heb nog duidelijk meer oefening nodig.Kan jij dat?
Posted 10 September 2009 - 12:15 PM
dit is ook wel fijn, k heb vandaag een deel van de zitmeditatie ervan gedaan. Omgaan met pijn in ledematen, rug en dergelijke vond ik wel nuttig. Verder relaxte stem (doet me denken aan mn yogalessen), en geen irritant new age muziekje erdoor zoals andere zooi die k tegenkwam
Posted 10 September 2009 - 04:19 PM
Volgens mij hebben mensen elke dag inzichten waar ze geen logisch redeneren voor nodig hebben. Als ik langs een boom loop en ik vind die boom mooi, dan is dat ook een directe ervaring die niet te vertalen is naar ratio. Het is volgens mij juist iets dat 'zomaar' gebeurt. Het idee dat je er heel veel oefening voor nodig zou hebben om dat te 'bereiken', is volgens mij alleen maar iets dat je van die staat zal afsluiten, zeker niet iets dat je zal helpen.In meditatie kun je het dagelijks bewustzijn overstijgen en in de wereld van tijd-ruimte terecht komen, waarin een soort onmiddellijk inzicht mogelijk is. Dit is niet iets dat zomaar gebeurd en vergt heel veel oefening en ook zijn de inzichten moeilijk te vertalen naar ons dagelijks bewustzijn en haar ratio.Wat ik me afvraag is dit: om te mediteren moet je je hoofd leeg maken toch? Hoe kun je dan meer inzicht krijgen in jezelf en waar je staat als je niet mag denken?
no particular way
but our own
Posted 17 September 2009 - 05:10 PM
Meditatie is echt een goede en gezonde manier om achter jou eigen waarheid te komen.
Gewoon voelen, er zijn. Niet denken en daarna handelen, maar gewoon zijn.
Door alles wat leeft stroomt de energie wat wij Leven noemen. Wij als mens zijn gezegend met een ruim bewustzijn wat ons de kans geeft om alles vanaf verschillende perspectieven te bekijken. Zodoende kunnen wij van alles wat wij meemaken erg veel leren. Meditatie geeft erg veel inzicht in alles wat je in je leven meemaakt en in het leven opzicht.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users