Stoppen met benzo's I.V.M. zwangerschap..Cold turkey of afbouwen?
Posted 09 August 2009 - 08:56 PM
Ik zit met een dringende vraag, SWIM is zwanger en slikt al een ruime periode diverse soorten benzodiazepines (z'on 10 jaar.) Nu ze zwanger is wil ze natuurlijk stoppen in verband met de gezondheid van haar kind. Ze twijfelt of ze coldturkey moet gaan, ik heb haar aangeraden om aftebouwen I.V.M. ontwenningsverschijnselen. Ze slikt(e) ongeveer 40mg oxazepam en 20mg temazepam per dag.
Is het verstandiger voor haar gezondheid en die van haar kind dat ze cold turkey gaat?
Of kan ze beter zo als ik aangeraden heb afbouwen, zo ja wat raden jullie aan qua afbouwdosering/tempo.
Alvast bedankt lieve mensen!
{create your own realities}
Peace, Love, Unity, Respect
Posted 09 August 2009 - 09:06 PM
Wel kan ik je zeggen dat afkicken van benzo's bijzonder zwaar kan vallen. Als ik me niet vergis kan cold turkey bij een zeer zware verslaving zelfs gevaarlijk zijn! ik zou dus sowieso afbouwen aanraden boven de cold turkey (ook grotere slaagkans volgens mij), maar ik zou hiervoor echt eens een arts aanspreken, liefst de hare.
Posted 10 August 2009 - 06:58 AM
Dus nogmaals ik zou zo spoedig mogelijk een arts over informeren.
Zwangerschap/Lactatie:
Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Op grond van de farmacologische werkzaamheid kunnen hypothermie, hypotonie, matige ademhalingsdepressie en voedingsproblemen bij pasgeborenen optreden, vooral na langdurig gebruik tijdens het laatste trimester. Bovendien kan bij de pasgeborene dan afhankelijkheid zijn opgetreden en bestaat het risico van onttrekkingsverschijnselen in de postnatale periode.
Benzodiazepinen gaan over in de moedermelk. Tijdens gebruik geen borstvoeding geven.
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 11 August 2009 - 10:54 PM
wel echt mee stoppen onder goede begeleiding anders krijg je mogelijk ook nog kinderbescherming op je dak enzo. wil je niet bangmaken, ken de situatie ook niet.. maar bespreek het echt. laat zien dat het serieus is.
Posted 12 August 2009 - 09:02 AM
Als ze het bijvoorbeeld nam voor bepaalde angsten die erg heftig waren kan ik me voorstellen dat een baby er ook niet bij gebaat is als die heftige angsten weer terugkomen. Die kunnen dan misschien net zo'n slechte invloed hebben op de baby als de benzo's.
Ik sluit me dus volledig bij de vorige antwoorden aan: ga naar de behandelende artsen/ psychiaters en bespreek alles wat je wilt weten. Laat je niet na 5 minuten consult weer buiten de deur zetten maar zorg er voor dat je echt geholpen wordt.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users