Jump to content

Photo

Medicatie bij (sociale) angststoornissenadviezen, tips en ervaringen.

• Please log in to reply
37 replies to this topic

#21 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 05 August 2009 - 06:37 PM

Trust me, it helps. :)

Het is een erg onschuldig medicijn dat adrenaline response blokt. Je lichamelijke symptomen verdwijnen, niemand bemerkt je zenuwen, jezelf inclusief, daar wordt je zelverzekerd van en zo werkt het zelfversterkend. Uitstekende optie.

Wil je het testen? Simpel:

Bel huisarts:

dokters assistente: Hoe kan ik u helpen?

Jij: Ik heb binnenkort een rijbewijs en ben erg nerveus mijn instructeur raade mij aan propranolol te proberen.

Dan krijg je een recept voor 4x40mg.

Nerveus klinken is een pre.. ;-)

Wil je dat liever niet, de beste optie is naar je huisarts, staat er vast voor open, zeker in het kader van het verslavingsrisico van benzo en amphetamines...

Angstgevoelens en gespannenheid
Propanolol wordt gebruikt bij ernstige examenvrees en plankenkoorts. Iedereen voelt spanning voor een examen of optreden. Uw hart gaat dan sneller kloppen, u transpireert en uw handen trillen. Dit is heel normaal en hoeft niet behandeld te worden. Pas als de spanning extreem is, kan behandeling met geneesmiddelen worden overwogen. Propranolol zorgt dat uw hartslag wat minder snel gaat en dat u minder trilt. Het werkt na ongeveer een halfuur en blijft enkele uren werken.

Klik voor meer informatie over geneesmiddelen bij angstgevoelens en gespannenheid

http://www.efarma.nl...ethod=infotekst

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#22 SuperFunker

SuperFunker

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 634 posts

Posted 05 August 2009 - 10:43 PM

sorry heb niet de hele thread gelezen. Maar heb je wel eens gedacht aan psychotherapie? Er zijn verschillende vormen en sommige kunnen zeer effectief zijn. Dat is op de lange termijn een beter optie dan medicatie. Medicatie vind ik vaak toch de "makkelijke" weg voor hulpverleners. Therapie is vaak wat trager in effect dan medicatie maar op de lange termijn beter en dan hoef je je lichaam ook niet vol te gooien met chemicaliën.
Succes in ieder geval!

#23 Zeeaap

Zeeaap

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 22 posts

Posted 06 December 2009 - 11:17 AM

sorry heb niet de hele thread gelezen. Maar heb je wel eens gedacht aan psychotherapie? Er zijn verschillende vormen en sommige kunnen zeer effectief zijn. Dat is op de lange termijn een beter optie dan medicatie. Medicatie vind ik vaak toch de "makkelijke" weg voor hulpverleners. Therapie is vaak wat trager in effect dan medicatie maar op de lange termijn beter en dan hoef je je lichaam ook niet vol te gooien met chemicaliën.
Succes in ieder geval!

Wat ben ik blij deze reply terug te vinden in dit topic, het aanraden van iets alternatiefs! Ik zie wel dat dit topic gedateerd is, maar ben toch benieuwd naar wat TS heeft gedaan in de tussentijd.

Ikzelf heb een behoorlijke periode met een sociale fobie rondgelopen, wat langzaamaan overging naar 'allround' angststoornissen, ik zag overal van te voren al negatieve dingen gebeuren -fysiek of mentaal- en deze gedachtepatronen belemmerden mij in bijna alles. Ik deed nog wel veel en ging overal naar toe, maar altijd met een druk op mijn schouders en altijd maar voorbereid zijn op een paniekaanval.
Ik ben destijds bij een psycholoog en maatschappelijk werker geweest. Ik koos bewust niet voor medicijnen. Die psycholoog en mw'er konden mij goede tools geven om ermee te kunnen dealen op het moment dat ik een paniekaanval voelde opkomen bijvoorbeeld. Zo heb ik het nog een paar jaar gered, tot ik er toch schijt mee an was dat die angststoornissen wel op de achtergrond aanwezig waren.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een alternatieve geneeswijze, en ben bij hypnotherapie terecht gekomen. Mijn doel van deze therapie was er achter te komen wat de oorzaak was, accepteren dat het er nu eenmaal is kon ik niet meer en ik wilde weten waar het vandaan kwam en hoe ik er weer van af kwam.
In tegenstelling tot wat Supergroover zegt over de traagheid in effect moet ik juist zeggen dat ik bij sessie twee er al achter was waar het punt nu lag. Hier zou een psychiater misschien een jaar over doen? Ik heb vervolgens nog een aantal sessies gehad om dat punt van oorzaak te verwerken, en daarna nog een of twee omdat ik het prettig vond om ook tijdens hypno-sessie je eigen innerlijke kracht aan te spreken en weer naar voren te halen.
Ik kan met alle trots vertellen dat ik sinds dat half jaartje hypnotherapie, een ander mens ben geworden. Ik voel me sterk, maar me niet druk meer van te voren en ik vertrouw nu vele malen meer op mijn eigen fysieke en mentale kracht dan dat ik dat destijds kon.

#24 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 02 January 2010 - 07:24 PM

Amphetamine
Benzo's
Lyrica
MAOI's (zoals nardil en parnate)
Opiaten

Is zowat alles wat effectief is bij social angst.

#25 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 30 September 2010 - 08:46 PM

EMDR als therapie, propranolol+xanax voor op de moeilijke momenten...

#26 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 09 October 2010 - 03:51 PM

Meh, alles wat effectief dopamine kan verhogen.

#27 Naoto

Naoto

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 164 posts

Posted 13 October 2010 - 07:58 AM

Qua drugs?
XTC & Amphetamine vind ik.

Qua meds?
Ritalin, Paroxetine & Benzo's.

SSRI's & Benzo's zijn iew.
Geprobeerd: Alcohol, Wiet, Hash, Salvia, Codeine, DXM, Truffels, Speed, XTC, MCPP & Methylphenidate
Officieel diagnose: ASS

#28 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 13 October 2010 - 08:00 AM

^ geen van die 3 lijken me verstandig om dagelijks te gebruiken.

#29 Naoto

Naoto

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 164 posts

Posted 13 October 2010 - 02:16 PM

^ geen van die 3 lijken me verstandig om dagelijks te gebruiken.

Dat spreekt voor zich :P
Spreek ook uit eigen ervaring, heb 1x speed gebruikt en ik moet eerlijk wezen voor iemand als mij met een sociale fobie werkte het zeer goed.
Zou eig geen eentje van ze dagelijks willen gebruiken.
Of het nou 1mg of 40mg is boeit me niet.
Geprobeerd: Alcohol, Wiet, Hash, Salvia, Codeine, DXM, Truffels, Speed, XTC, MCPP & Methylphenidate
Officieel diagnose: ASS

#30 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 13 October 2010 - 02:18 PM

40mg memantine + 10mg dexedrine 3x per dag, problem solved.

#31 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 13 October 2010 - 02:57 PM

Nog wat verdere info:

School avoidance and social phobia triggered by haloperidol in patients with Tourette's disorder

EJ Mikkelsen, J Detlor and DJ Cohen

Fifteen patients with Tourette's disorder developed school and work avoidance syndromes when treated with low doses (mean 2.5 mg/day) of haloperidol for short periods of time (mean, 8 weeks). The phobic syndromes disappeared completely with discontinuation or reduction of the haloperidol dose. Haloperidol's effects on dopaminergic functioning support a role for catecholamines in the pathogenesis of phobic syndromes. It is not known whether phobias are precipitated by haloperidol only in patients with Tourette's disorder as a consequence of the specific metabolic alterations in this disorder or are a medication side effect in other psychiatric disorders as well.

Altough this is about patients with tourette this further confirms that dopamine is highly implicated in social behaver, and that dopamine antagonism can significantly worsen symptons of social anxiety.

Study's have confirmed that people with social anxiety are at a much higher risk for developping parkinson (1), indicating that we are suffering from dopaminergic dysfunctioning. Dopamine has also been implicated in social status (2) and as last the D2 gene's have been associated with extrovertism (3).

This data supports that dopaminergics are the best treatment for social anxiety, possible options are either MAOI's (parnate, nardil), dopamine agonists (pramipexole, ropinirole) and stimulants (dexedrine, adderall etc).

Anecdotal reports confirm the effiacy of those treatments in social anxiety disorders.

1. Frequency of social phobia and psychometric properties of the Liebowitz social anxiety scale in Parkinson's disease. PMID: 18661550
2. Dopamine Type 2/3 Receptor Availability in the
Striatum and Social Status in Human Volunteers Full text
3. Variation in DRD2 dopamine gene predicts Extraverted personality. PMID: 19897017

#32 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 13 October 2010 - 07:54 PM

^ hoe is dat verdere informatie over Memantine? Gezien dit een noncompetitive NMDA antagonist is.

Wat dat artikel over die antipsychotic (Haloperidol) er dan weer ineens mee te maken heeft ...

#33 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 13 October 2010 - 07:57 PM

^ hoe is dat verdere informatie over Memantine? Gezien dit een noncompetitive NMDA antagonist is.

Wat dat artikel over die antipsychotic (Haloperidol) er dan weer ineens mee te maken heeft ...

Dat artikel bewijst dat de dopamine receptoren en CRUCIALE rol spelen in sociaal gedrag en dat deze blokkeren voor negative effecten zorgt, dus bij social angst moet je dopamine stimuleren.

Dat was gwn een artikeltje dat ik een tijdje terug gescreven had om aan te tonen hoe dopamine in verband staat met social angst.

Memantine vermelde ik omdat het tolerantie voor dexedrine kan voorkomen, wat wel gebeurd als je zo dexedrine neemt.

#34 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 13 October 2010 - 08:25 PM

Volgens een docent (ik weet niet wat zijn eigenlijke titel is) van het vak "biopsychology of emotion" wat ik nu volg, zou testosterone erg goed moeten werken. Voor meer informatie kan ik je van harte aanraden om die cursus te volgen :P

#35 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 13 October 2010 - 08:31 PM

Maar dat is niet iets wat je systematisch wilt blijven nemen, in ieder geval als je haar en je geslachtslengte je lief is.

(weet natuurlijk niet bij welke dosis het al werkzaam zou zijn tegen een sociale fobie en bij welke dosis deze bijwerkingen optreden)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#36 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 13 October 2010 - 08:35 PM

Testosterone tijdens confrontatietherapie zou erg goed moeten werken. Na het college had die docent het erover dat hij dit wil gaan onderzoeken, maar dat er op het moment verder weinig aandacht voor is omdat er met hormonen (vrij) weinig geld te verdienen valt.

#37 CrazyMeD

CrazyMeD

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 80 posts

Posted 13 October 2010 - 08:39 PM

Volgens een docent (ik weet niet wat zijn eigenlijke titel is) van het vak "biopsychology of emotion" wat ik nu volg, zou testosterone erg goed moeten werken. Voor meer informatie kan ik je van harte aanraden om die cursus te volgen :P

Daar heb ik mijn twijfels over.

#38 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 13 October 2010 - 08:39 PM

Das niet helemaal waar, ik bedoel met de anticonceptie pil wordt grof geld verdient en zo zijn er nog wel wat andere medische toepassing, maar dat wijkt af van het onderwerp..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users