Jump to content

Photo

Levering grondstoffen GHB via internet: 3 verdchtn

• Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 25 May 2004 - 10:58 PM

Vandaag heeft de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst en Economische Controledienst (FIOD-ECD) drie personen aangehouden, die verdacht worden van het leveren van GBL (Gamma Butyrolactone) en BDO (1,4-Butanediol) via internet aan derden. GBL en BDO zijn grondstoffen voor de productie van GHB (Gamma Hydroxyboterzuur).
Tegelijkertijd werden op vijf locaties doorzoekingen verricht: ??n woning in Den Haag, ??n woning in Apeldoorn, twee woningen en een loods in Amsterdam. Hierbij werd in beslag genomen:
Enkele honderden liters chemicali?n (vermoedelijk GBL/BDO), tientallen pakketjes met vermoedelijk GBL/BDO klaar voor zending, administratie, drie wapens, computers, verpakkings- en verzendingsmateriaal, tientallen XTC-tabletten.

De verdachten zijn een 28-jarige man uit Den Haag, een 22-jarige man uit Amsterdam en een 28-jarige man uit Amsterdam. Tevens werd een 67-jarige man uit Apeldoorn aangehouden voor vuurwapenbezit.

Aanleiding onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek was een aantal verdachte pakketjes die door de Douane onderschept zijn. In verschillende landen werden zendingen GBL in beslag genomen, die mogelijk afkomstig zijn van de aangehouden personen. Vanaf de zomer 2003 zijn enkele honderden liters in beslag zijn genomen.
De goederen worden na bestelling via het internet geleverd aan klanten over de gehele wereld, waaronder ook Nederland, door koeriers en/of per post. Deze klanten zijn personen, die alleen bekend zijn via een e-mailadres. De verdachten weten niet aan wie ze de zendingen leverden, met alle gevaren van dien.

De verdachten hebben vermoedelijk op bestelling via internet grote hoeveelheden GBL en andere stoffen en producten verkocht voor de vervaardiging van GHB. GBL is een grondstof voor het vervaardigen van GHB, dat vermeld staat op lijst II van de Opiumwet. GBL zelf valt niet onder de bepalingen van de Opiumwet en wordt ook niet genoemd op de lijst van geregistreerde stoffen van de Wet Voorkoming Misbruik Chemicali?n, omdat deze stof ook voor enkele legale doeleinden wordt gebruikt (chemische industrie).

Gevaren GHB
GHB kan gemaakt worden door GBL samen te voegen met andere stoffen, maar GBL kan ook in het lichaam worden omgezet in GHB indien het puur wordt ingenomen.
Inname van GHB/GBL kan leiden tot verschillende effecten: kalmerende werking, ‘licht gevoel in het hoofd’, euforische gevoel, seksuele stimulans, duizeligheid, vermoeidheid, misselijkheid, verlaagde bloeddruk, verlaagde lichaamstemperatuur, verlaagde hartactiviteit, samentrekken van spieren, co?rdinatiestoornis, onderdrukking van de ademhaling, bewusteloosheid of in comateuze toestand raken.

Strafbare feiten
De verdachten worden verdacht van overtreding van:
Het opzettelijk in de handel brengen van voor de gezondheid schadelijke stoffen (artikel 174 Wetboek van Strafrecht)
Het produceren van een niet geregistreerd geneesmiddel (artikel 2 en 3 van de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening).
Het produceren van een stof, vermeld op lijst II van de Opiumwet (artikel 3 Opiumwet)

Samenwerking
De actie is uitgevoerd door FIOD-ECD onder leiding van een officier van justitie van het Landelijk Parket. Er werd samengewerkt met de politieregio’s Amsterdam-Amstelland, Haaglanden en Noord- en Oost-Gelderland en het speciale ontmantelingsteam (de landelijke faciliteit ontmantelen) van de Nationale Recherche.

http://www.om.nl/inf...hp?p=pg&id=2399

Ik denk dat de meeste wel weten om welk bedrijf dit ging.

Wat ik me nu al een tijd heb afgevraagd en na het lezen van de wet op geneesmiddellen voorziening is het nogsteeds niet duidelijk, is een ongeregistreerd geneesmiddel een stof die op een lijst voorkomt van "ongeregistreerde geneesmidellen" of is dit de definitie voor een (chemische) stof die wordt verkocht voor consumptie ?

Persoonlijk denk ik dat er ergens een raar lijstje wordt bijgehouden want als ik het me goed herinner zou 2c-t-2 hier ook op moeten staan.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#2 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 25 May 2004 - 11:40 PM

godverd, hopelijk is dit niet het bedrijf waar ik binnenkort ga bestellen
kan je zeggen om welk het gaat? het is nu toch opgedoekt ..
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#3 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 25 May 2004 - 11:52 PM

QualityGrade.
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#4 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 26 May 2004 - 12:00 AM

G*DV*RD*MM* :'(

als er iemand goedkoper alternatieven kent ... pm ze me dan es .. 't is niet voor mij.. 't is voor een vriend :lol:
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#5 Bitterbalist

Bitterbalist

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 220 posts

Posted 30 May 2004 - 03:53 PM

Uh, ja PM mij ook, voor een bekende, niet voor mezelf :blink:

#6 Moonshine

Moonshine

is goed bezig

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 426 posts

Posted 30 May 2004 - 09:15 PM

Als ik dit zo lees snap ik het toch niet helemaal, GBL is toch niet een verboden stof? Het feit dat mensen er GHB van kunnen maken zegt toch helemaal niets? Op het moment dat ik een cd-brander koop met een stapel cd's is de kans ook 99,9% dat ik een keer een illegale copie ga maken. Maar goed, weet hier iemand nog een url voor GBL, want ik neem aan dat ik dat mag vragen gezien het feit dat het goedje op geen enkele manier verboden is.
Aleyhup

#7 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 30 May 2004 - 09:37 PM

Als ik dit zo lees snap ik het toch niet helemaal, GBL is toch niet een verboden stof? Het feit dat mensen er GHB van kunnen maken zegt toch helemaal niets? Op het moment dat ik een cd-brander koop met een stapel cd's is de kans ook 99,9% dat ik een keer een illegale copie ga maken. Maar goed, weet hier iemand nog een url voor GBL, want ik neem aan dat ik dat mag vragen gezien het feit dat het goedje op geen enkele manier verboden is.

Ik weet niet of ze op deze manier redeneren maar het lullige van GBL is dat als deze niet compleet droog is en er zit altijd wel een molecuul water in zon vat GBL dan is er vanwege de evenwicht reactie (equilibrium) altijd wat GHB aanwezig.

Het zou tevens ook nog kunnen dat ze GBL op de vreemde en tevens onvindbare lijst van ongeregistreerde medicijnen hebben geplaatst, blijkbaar word deze geweldige truuk van de overheid gebruikt om "amerikaanse" taktieken toe te passen ter zodat personen bewustzijnsveranderende verhandellen die niet op de lijsten van de opiumwet staan alsnog kunnen worden aangeklaagd.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#8 Svenson

Svenson

i'm your puppet

• RIP
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1865 posts

Posted 31 May 2004 - 12:12 PM

Ik zat ook al te denken hoe willen ze iemand arresteren voor het verhandelen van een middel dat niet verboden staat en niet staat geregistreerd op een openbare lijst van ongeregistreerde medicijnen (achja we leven in een rare wereld die teveel onder invloed staat van amerika)

mzzl
Dit is dope!

#9 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 31 May 2004 - 01:37 PM

Wanneer justitie kan aantonen dat de gbl werd verkocht als grondstof voor GHB productie, dan kunnen de verkopers worden veroordeeld.
Ook wanneer de gbl wordt verkocht zonder genoeg waarschuwingen voor mogelijke gevaren van de stof, dan is dat ook strafbaar.

Gbl mag ook naar een hoop landen niet worden verstuurd omdat het daar wel een illegale stof is. Qualitygrade bijvoorbeeld heeft zich hier niet aan gehouden.

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users