Jump to content

Photo

mushroom growbox

• Please log in to reply
149 replies to this topic

#1 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 15 March 2008 - 12:21 PM

hey,
ik heb gisteren een growkit gekocht (cubensis)
eerste poging tot het cultiveren van mushies.
ik heb vrijveel instructies gelezen en groeimethodes bekeken.
enkel zit ik met een bepaalde onduidelijkheid van 2 instructiemethodes die elkaar...tegenspreken?

via ***
staat er bij stap 4 -> 'Vul de growbox met lauw water tot aan de rand' wat ik ook gedaan heb.
om het na 24 uur te soaken in de zak te plaatsen op de juiste temperatuur.

via *** staat er dan weer -> Spray the kit until the top soil is slightly moist; do, at this time, not poor water directly into the kit. Note! Only spray water onto the kit when there is no growth visible yet.

ja ik heb reeds de eerste methode gebruikt,die vermeld stond in de instructies verkregen bij die kit.

weet wel nadat ik ze in de zak plaatste ze achter met een plantenspuit lichtjes moet besproeien om de 1-2 dagen. om het vochtig te houden.

hopelijk heb ik nog niks verkeerd gedaan ?

#2 gekke henkie

gekke henkie

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 509 posts

Posted 15 March 2008 - 12:26 PM

Geen verstand van paddokweek, maar ik zou de linkjes naar verkopers even uit je post halen ivm. met het no sources beleid hier.

#3 Forkbender

Forkbender

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1753 posts

Posted 15 March 2008 - 12:35 PM

Dunken/soaken werkte prima met mijn growkit.
The mind is a jungle.

#4 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6387 posts

Posted 15 March 2008 - 01:01 PM

Zelf denk ik dat sprayen beter was geweest. En zelf had ik het water ook eerst steriel gekookt, je weet maar nooit wat er uit de leiding komt. Maar het is zeker niet dat je nu al op voorhand gedoomed bent.

Wens je heel veel succes en een vruchtbare oogst toe :rolleyes:

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#5 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 15 March 2008 - 01:25 PM

Zelf denk ik dat sprayen beter was geweest. En zelf had ik het water ook eerst steriel gekookt, je weet maar nooit wat er uit de leiding komt.

het water koken is een goeie tip voor men volgende case,mocht deze (mis)lukken.
eveneens kan ik het nog steeds toepassen als ik de volgende dagen nog moet sprayen of voor de andere flushes na men eerste oogst.

ik zal foto's nemen en later nog posten.

#6 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9420 posts

Posted 15 March 2008 - 03:22 PM

Ik heb voor te dunken altijd een flesje waterstofperoxide aan de emmer (of waar het water dan ook in zit) toegevoegd.

#7 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6387 posts

Posted 15 March 2008 - 03:37 PM

^ dat is idd ook geen overbodige luxe. (wel pas de waterstofperoxide toevoegen na het steriliseren van het water, want waterstofperoxide breekt af bij een temp van rond de 60 C dacht ik, het ligt iig onder de 100 C)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#8 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9420 posts

Posted 15 March 2008 - 03:43 PM

^ het water wordt juist steriel door de waterstofperoxide.

Gewoon koken is btw niet hetzelfde als steriliseren.

#9 Videlic

Videlic

Nederlandse pussy

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1429 posts

Posted 15 March 2008 - 03:43 PM

Soaken werkt ook prima hier. Met leidingwater lijken de kits ook geen problemen te hebben. Maar steriliseren lijkt me idd beter. Ik heb ook weleens gehoord dat je demiwater kunt gebruiken.

Life is too interesting to be bored.

#10 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6387 posts

Posted 15 March 2008 - 03:47 PM

^ het water wordt juist steriel door de waterstofperoxide.

Gewoon koken is btw niet hetzelfde als steriliseren.

Maar het is dubbel zo safe. En wat voor moeite is het om het water steriel te maken??
(ik had het ook steeds over steriel maken van water, wat dus even voor de duidelijkheid bij een temp van rond de 120 C moet gebeuren en dit kan je bereiken in een snelkookpan, door de hogere druk.)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9420 posts

Posted 15 March 2008 - 04:29 PM

^ nja, ik vond het altijd veel te veel moeite om eerst een dikke pan water te steriliseren. Dan te wachten tot het is afgekoelt, en dan pas te dunken ...

Meestal wilde ik ook meerdere bakjes tegelijk dunken en dan heb je echt wel een emmer water nodig (wat neer komt op meer dan 1 snelkookpan vol water).

Flesje waterstofperoxide erin scheelt imho 2 uur werk :rolleyes:

#12 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7690 posts

Posted 15 March 2008 - 06:44 PM

Peroxide zou ik ook aanraden (maar heb geen ervaring met water zónder peroxide). Na het dunken het teveel aan water effe afgieten, waarschijnlijk stellen anderen daarom dat je het moet besproeien... maar heb goeie resultaten behaald met soaken, dus zou me er niet druk om maken. :rolleyes:

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#13 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 16 March 2008 - 04:10 PM

kheb de box in de zak opengezet,in de zak op de bodem zelf is een laagje lauw water toegebracht zodat het later kan verdampen en het vrij vochtig blijft in de zak.
vanaf morgen pas ga ik een plantensproeier halen zodat ik het elke dag een beetje kan vernevelen en de zak een paar min. openzetten.
(ik heb wel een plantensproeier waar vooraf chemische bestandsdelen inzaten maar niet de middelen om het steriel te maken,heb geen ontsmettingsmiddel/alcohol)
ik hoop enkel niet dat men kit na een dag al volledig zal uitdrogen,maar dat lijkt me haast onmogelijk :bounce:
voorlopig gaat het vrij goed.

#14 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9420 posts

Posted 16 March 2008 - 07:38 PM

^ als het een filter-patchbag is (met zo'n wit vierkantje/filter aan de bovenkant en je de zak verder dicht hebt. Dan zal dat zeker niet gebeuren.

Dunken/sproeien hoeft eigenlijk maar om de flush/oogst.

#15 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 17 March 2008 - 07:24 PM

^ als het een filter-patchbag is (met zo'n wit vierkantje/filter aan de bovenkant en je de zak verder dicht hebt. Dan zal dat zeker niet gebeuren.

Dunken/sproeien hoeft eigenlijk maar om de flush/oogst.

ja met het kleine laagje water aan de onderkant van de zak merk ik dat de zak op zich vrij vochtig is en sprayen overbodig is.
tevens heb ik men growkit ergens anders gezet,aangezien het anders te warm was op men kamer en weinig plaats heb. :P
hij staat nu beneden iets dichter tegen de chauffage (20c°)

#16 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 19 March 2008 - 05:41 PM

is het ok om de zak even te laten verluchten,of beter niet ?

gistern heeft hij even opengestaan paar minuten,om heel klein beetje te sprayen.

verder laat ik de zak gewoon dicht en het verder zijn werk laten doen.

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9420 posts

Posted 20 March 2008 - 09:15 AM

^ kan prima, maar is niet nodig. Als het te vochtig is merk je dat wel. Dan vormt er ook een zogenaamde laag 'overlay' ipv de pins.

#18 rhodes54

rhodes54

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 274 posts

Posted 20 March 2008 - 12:36 PM

Ik heb ook twee keer zo'n box gehad en gewoon onder de kraan vol laten lopen met water en dan 24 uur de koelkast in werkte prima. Heb per box zeker 6 of 7 flushes gehad.
Bier, Sigaretten en Mannenmuziek

#19 Cody

Cody

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 76 posts

Posted 20 March 2008 - 06:08 PM

Ik heb ook twee keer zo'n box gehad en gewoon onder de kraan vol laten lopen met water en dan 24 uur de koelkast in werkte prima. Heb per box zeker 6 of 7 flushes gehad.

cool,na hoeveel dagen kwamen de eerste pins ?

#20 rhodes54

rhodes54

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 274 posts

Posted 21 March 2008 - 01:06 PM

cool,na hoeveel dagen kwamen de eerste pins ?

Van wat ik me kan herinneren duurde het zo'n 7 tot 10 dagen. Vanaf het moment dat ze verschijnen kun je ze echt per uur zien groeien. Erg gaaf. Zorg ook dat je ze op tijd kunt plukken. Nog even een nachtje laten staan kan tot gevolg hebben dat ze hun sporen loslaten en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de volgende flush.
Bier, Sigaretten en Mannenmuziek

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users