Hoi allemaal.
Ik wil graag Ayahuasca thuis gaan maken.
Uitgangsproducten zijn:
1x Banisteriopsis caapi (50 gram) Versneden
2x Psychotria viridis (50 gram) Bladeren
Materialen:
1x 4 liter roestvrijstalen aspergepan
1x 2,5 liter hogedrukpan
4 liter demiwater
1x electrische verwarmingsmantel, tezamen met destillatiekolf (3 liter), refluxkollom en condensor buis
1x vacuüm filtratie kollom
1x geijkte thermometer (0-120 degrC)
Recept zoals ik dat tot nu toe heb bedacht:
Kook het het mengsel door het 2x te gaan koken in demiwater.
De Caapi in een gewone rvs pan (aspergepan) bij 100 degrC en de Viridis in een snelkookpan bij 119 degrC.
Het kookvocht daarna samen filtreren door een vacuümfilter.
Elke kooksessie van het mengsel 3 uren, kooktemperatuur Caapi bij 100 degrC en de Viridis bij 119 degrC.
Daarna het filtraat gecontroleerd indampen via de elektrische verwarmingsmantel met de refluxkolom en de condensorbuis.
Ik mis nog wat gegevens;
1. Hoeveel kookvocht (milliliter) moet ik toevoegen per kooksessie? Zelf denk ik 350 ml per 50 gram.
2. Is het handig om eiwit toe te voegen om de tannine te binden uit de Caapi?
2. Welk filter is aan te bevelen (koffiefilter of fijnfilter of zelfs steriel filtratie)?
3. Op welke temperatuur moet ik gaan indampen? ik denk zelf net boven de 100 degrC.
4. Tot welke resthoeveelheid (milliliter) moet ik het filtraat gaan indampen met deze hoeveelheid basisproducten (50 gram Caapi en 100 gram Viridis)
Zelf denk ik uitgaande van 350 ml per 50 gram per kooksessie = 2100 ml , reduceren na filtratie en indampen tot 1/6 deel = 350 ml
5. Hoe lang kan ik dit ingedampte filtraat bewaren? (koelkast / vrieser -20degrC)
6. Kan ik smaakstoffen toevoegen na het indampen en afkoelen tot 20degrC?
Zoals Thaumatine (E 957), neohesperidine-DC (E 959) en steviolglycosiden (E 960) die gewonnen worden uit de natuur, of E 957 die gewonnen wordt uit zaden van een boom, E 959 uit sinaasappelschil of E 960 uit de ‘steviaplant’.