Jump to content

Photo

Alweer een vraag over paddestoelen!

• Please log in to reply
59 replies to this topic

#41 Bomba

Bomba

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 posts

Posted 09 November 2008 - 10:06 PM

3) Is er iets waar ik speciaal op moet letten? Vers/gedroogd maakt niet zoveel uit begrijp ik.. Is er een soort die beter is voor beginners?
Begin niet met hawaiiaanse! Die zijn wel erg heftig, ik zou mexicaanse paddo's aanraden maar colombiaanse kan ook best!

Even deze thread bumpen omdat ik van plan ben weldra ook eens te trippen met paddo's :D

Wat is juist het verschil tussen Colombiaanse, Mexicaanse en Hawaiiaanse (en ...) paddo's?

Wat een wereld...

#42 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9424 posts

Posted 09 November 2008 - 10:29 PM

Het verschil is het uiterlijk, de smaak en de dosering.

Daarnaast zitten in sommige soorten minieme hoeveelheden van aan Psilocybine gerelateerde stoffen zoals Baeocystin.
Sommige mensen zeggen dat deze stoffen het effect van de soort beinvloeden, maar het is nooit aangetoont dat deze stoffen actief zijn dan wel een significante dosering betreffen.

Ik zelf vind dat set en setting meer invloed uitoefenen op het soort trip dat je krijgt.

#43 Bomba

Bomba

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 posts

Posted 10 November 2008 - 05:43 PM

Oke, bedankt dreamer, zou je (of iemand anders) me kunnen zeggen wat de aangeraden dosering is voor dus Colombiaanse, Mexicaanse en Hawaiiaanse?

Klopt het dat Hawaiiaanse 'veel straffer' zijn en wat is juist dan straffer, meer visueeler? meer opgeslorpt worden in de trip? dus best m'n eerste keer geen Hawaaiiaanse?
Welk verschil zit er dan tussen Colombiaanse en Mexicaanse?

De meeste van m'n vragen over paddo's zijn door deze en andere threads al beantwoord, alsook de dhp wiki en erowid, maar op bovenstaande vragen vond ik niet meteen een (duidelijk) antwoord.

Alvast bedankt ;)

Wat een wereld...

#44 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9424 posts

Posted 10 November 2008 - 06:11 PM

"Colombiaanse" en "Mexicaanse" zijn beiden van de soort Psilocybe cubensis en hebben dus ook een zelfde sterkte en dosering. Vers is dit meestal 25-30 gram tegen 3 gram gedroogt.

"Hawaiaanse" zijn van de soort Panaeolus (of Copelandia) cyanescens waar de dosering meestal op ongeveer 1 gram gedroogt (oftewel 10 gram vers) ligt.

#45 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 11 November 2008 - 10:23 AM

beginnen met cubensis, wanneer dit bevalt kun je eens copes proberen

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#46 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 04 January 2009 - 02:09 PM

beginnen met cubensis, wanneer dit bevalt kun je eens copes proberen

Waarom adviseer je dit? Vanwege het gemak van doseren? Of zie je ook inhoudelijk verschil in effect?
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#47 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 04 January 2009 - 02:50 PM

niet perse vanwege het doseren (alhoewel dat wel een stuk stricter komt met een dosis van minder dan een gram gedroogd in het geval van copes) maar meer vanwege de meer grillige en visuele aard van de trip.
Dat zou misschien beangstigend kunnen zijn wanneer je nog nooit iets dergelijks hebt meegemaakt.

maar dit is zeker geen wetmatigheid en per persoon verschiilend natuurlijk. Met cubes heb je gewoon minder kans om de eerste keer gelijk bad te gaan omdat ze meestal vrij mellow en voorspelbaar zijn. Zie het meer zo.

kaalkopjes zijn ook erg geschikt voor een eerste keer imho omdat ze van nature vrij stoned zijn en dus voor een psilo vrij kalmerend en ontspannend werken.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#48 d0gmaz

d0gmaz

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 198 posts

Posted 07 January 2009 - 02:13 PM

niet perse vanwege het doseren (alhoewel dat wel een stuk stricter komt met een dosis van minder dan een gram gedroogd in het geval van copes) maar meer vanwege de meer grillige en visuele aard van de trip.
Dat zou misschien beangstigend kunnen zijn wanneer je nog nooit iets dergelijks hebt meegemaakt.

maar dit is zeker geen wetmatigheid en per persoon verschiilend natuurlijk. Met cubes heb je gewoon minder kans om de eerste keer gelijk bad te gaan omdat ze meestal vrij mellow en voorspelbaar zijn. Zie het meer zo.

kaalkopjes zijn ook erg geschikt voor een eerste keer imho omdat ze van nature vrij stoned zijn en dus voor een psilo vrij kalmerend en ontspannend werken.

Vind je dit echt?? kaalkopjes meer stoned zijn...hmm ik heb zelf nooit kaalkopjes geprobeerd maar ik kan echt niet geloven dat er verschil inzit, behalve dat de ene soort wat sterker is dan de andere maar als je daar rekening mee houd is is er in mijn ogen geen verschil per soort. Mischien verteerd een kaalkopje langzamer in je maag waardoor de trip wat minder hard komt binnenknallen :laugh:

#49 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 07 January 2009 - 03:02 PM

denk je dat alle psilo soorten precies dezelfde uitwerking hebben?
paddestoelen zijn levende organismen en dus hebben ze hun eigen genetische opmaak en dus verschillen de soorten van elkaar o.a in de hoeveelheid en de verscheidenheid aan stofjes die ze aanmaken.

deze stofjes hoeven niet eens actief te zijn wanneer je ze zou isoleren en een bioassay zou uitvoeren. Maar ze kunnen wel de werking van een andere actieve stof beinvloeden. Kijk bijvoorbeeld eens naar CBN een op zichzelf niet psychoactieve cannabinoid die wel de uitwerking van delta 9 THC aanzienlijk veranderd.

dat de actieve "psilos" toevallig allemaal of psilocine of psilocybine aanmaken wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld hawaiaantjes, golden teachers, stones en kaalkopjes qua effecten zomaar over een kam kan scheren. Ze hebben wel degelijk elk hun eigen karakter net zoals je dat onder de wiet en hash soorten hebt. Iemand die nog maar 2x heeft geblowed zal dit echter niet zo snel merken.

van kaalkopjes is bijvoorbeeld bekend dat ze behalve heel veel psilocybine ook een relatief hoog gehalte aan baeocystine bevatten. Een stofje dat je in de cubensis niet of nauwelijks zult aantreffen maar wel weer in de azurescens. Door het gebrek aan gedegen wetenschappelijk onderzoek tot dusver weten we nog maar heel erg weinig over de meeste paddestoelen trouwens.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#50 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1018 posts

Posted 07 January 2009 - 03:40 PM

Ik sluit me aan bij Anijn. We kunnen het niet eens eens worden over of een 100 mg pil anders is dan een 100 mg bommetje. Dan zijn paddestoelen nog complexer. Laten we er voor het gemak gewoon vanuit gaan dat er verschil zit in iedere trip. En dat alle mogelijke factoren hierin meespelen.

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#51 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9424 posts

Posted 07 January 2009 - 11:59 PM

Naar mijn ervaring (tegen de 200 paddestoel-trips met in totaal zo'n 6 verschillende soorten) maakt set en setting meer uit voor de uitkomst van je trip dan de soort die je gebruikt.

#52 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 08 January 2009 - 09:59 AM

^ zeker maar geldt dit niet voor trippen in het algemeen dat set en setting eigenlijk belangrijker zijn dan het middel?
maar de middelen op zich kunnen dan nog steeds een eigen karakter hebben.

ik denk trouwens dat er heel weinig psychonauten zijn die wanneer je ze een willekeurig bekend psychedelicum zou toedienen vervolgens precies kunnen zeggen welk middel het was met alleen de trip als referentie.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#53 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9424 posts

Posted 08 January 2009 - 10:30 AM

Ik zie alle paddestoelen (en truffels) dan ook als 1 middel met allen een gelijk karakter (die van een paddo-trip).

Dat je van te voren in de smartshop eventueel te horen krijgt "ja deze is visueel en deze philosofisch" beinvloed je vervolgens meer om zo'n trip te krijgen dan dat die specifieke soort ook een dergelijke trip geeft.

#54 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7691 posts

Posted 08 January 2009 - 06:53 PM

^ zeker maar geldt dit niet voor trippen in het algemeen dat set en setting eigenlijk belangrijker zijn dan het middel?

ik denk trouwens dat er heel weinig psychonauten zijn die wanneer je ze een willekeurig bekend psychedelicum zou toedienen vervolgens precies kunnen zeggen welk middel het was met alleen de trip als referentie.

Met het eerste ben ik het eigenlijk niet eens, maar met het tweede wel. Raar he?

Ondanks dat ik ook denk dat de meeste psychonauten (ook als ze zelf anders beweren) de meeste psychedelica niet uit elkaar zouden houden (met uitzondering van [5-MeO-]DMT en dissociatives) denk ik dat het middel en de dosering ervan net zo belangrijk zijn als set en setting.
Ik bedoel, zonder het middel doen de set en setting er helemaal niet zoveel toe, en misschien nog wel belangrijker: de dosering van het middel. Het is eerder de interactie tussen de hoeveelheid van een bepaalde stof, gecombineerd met hoe je je voelt en wat de omstandigheden zijn waarin je iets neemt, die zorgen voor hoe de trip zich uit.

Just my 2 offtopic cents.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#55 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 08 January 2009 - 08:47 PM

tuurlijk moet je wel een aangenaam geestverruimend stofje tot je nemen om een plezante trip te beleven :( Ik bedoel het meer in de trent van zeg je hebt 5 lekkere tryptamines die qua potentie redelijk overeenkomen zijn en je doseert goed dan is set en setting bepalend en niet of het nu 5 meo mipt of 4 ho dmt is waar je em op spaced. :(

maar het blijven verschillende stoffen met elk hun eigen psychedelische specifieke eigenaardigheden

maar on topic idd

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#56 MeneerCactus

MeneerCactus

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 34 posts

Posted 17 January 2009 - 11:57 AM

Ik ben van mening dat paddo's paddo's zijn.
Er zijn zelfs mensen die beweren dat bv B+ een meer visuele trip geven dan bv Golden Teacher.

Ik heb best wel veel getript en heb nog nooit de zelfde trip beleefd. Dat ligt echt aan mij en niet aan de stoeltjes. Its the mind en dat wordt wel zo zwaar onderschat.

Wij zijn geen onbezielde machines die standaart reageren. Als je denkt dat het anders de soorten zullen je trips gewoon anders zijn, denk je van niet dan zullen ze redelijk gelijk zijn. O ja dat denken is iets wat diep en onbewust zit, dus ik bedoel niet de oppervlakte gedachte die je waarneemt.

Ik heb het zelfde grapje uigehaald met lsd. De ene gaf ik het en vertelde dat dit bijzondere dance lsd was, en ander vertelde ik dat het een soort speed lsd was, etc etc. En waren er twaalf mensen tegelijk aan het trippen die geen eens verbinding met elkaar kregen dmv het collectieve bewustzijn/etc.
Een maand later herhaalde ik het experiment. Nu kreeg alle lsd de zelfde lading van me mee. De lsd die pink floyd vroeger ook gebruikt en het was een meesterlijke collectieve trip waar juist iedereen het zelfde beleefde en dacht.

Toen ik later vertelde van het experient werd ik als leugenaar versleten, ik had de ene had echt speed lsd gekregen, de andre echte dans lsd. En de lsd van de pinkfloyd was volgens 12 man toch echt de beste.

Sindsdien heb ik de overtuiging dat paddo's paddo's zijn, xtc xtc is, etc.

Ik geloof wel dat wat je de dagen ervoor hebt gegeten en wat je hebt gedaan (niks/sport/hard werk/relaxed werk) je biologische zooi in je lijf zo beinvloed dat de uitwerking anders zal zijn.

De beste test zo kunnen zijn om met een isolaat te hebben en dat met verschilende boodschap uit te delen, en later met de gelijke boodschap.

#57 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 17 January 2009 - 03:43 PM

ik denk dat het onvermogen van de menselijke geest om een trip te onthouden of om de tripervaring op enigerlei wijze in woorden uit te drukken, ook erg meespeelt bij het niet kunnen karakteriseren en categoriseren van een specifiek psychedelicum.

daarom vind ik inhoudelijke tripverslagen ook nooit zo interessant of enige practische of nuttige meerwaarde hebben eigenlijk.
een tijdslijn met daarop de meest opvallende en dominante effecten zie ik dan liever

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#58 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 17 January 2009 - 04:09 PM

daarom vind ik inhoudelijke tripverslagen ook nooit zo interessant of enige practische of nuttige meerwaarde hebben eigenlijk.

Misschien niet per se nuttig, maar ik vind het zeker wel meerwaarde hebben. Ik vind het altijd erg interessant hoe mensen een trip ervaren en hoe ze de verschillende aspecten duiden en mee om gaan.

Ik heb best wel veel getript en heb nog nooit de zelfde trip beleefd. Dat ligt echt aan mij en niet aan de stoeltjes. Its the mind en dat wordt wel zo zwaar onderschat.

De persoon in kwestie en de set in setting zijn naar mijn idee ook zeker van doorslaggevende factor in een strip, maar ik denk dat de verschillende stoeltjes wel degelijk ook een (kunnen) factor zijn. Doordat elke trip weer heel anders is, is het heel moeilijk precies te bepalen in welke verhouding de verschillende factoren een trip beïnvloeden en dit is waarschijnlijk ook elke trip weer anders. Maar ik zou zelf niet zomaar zeggen paddo's zijn paddo's.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#59 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 20 March 2009 - 07:23 PM

Op World Psychedelic Forum was een er ethnobotaniste die vertelde dat de mexicaanse shamanen echt enorm veel onderscheid maken tussen hun paddestoelen, met verschillen die volgens die in de standaard identificatie methodes niet verdisconteerd zijn. Ze schreven allerhande variaties verschillende eigenschappen toe. Of het zijn natuurlijk gewoon een stelletje zwetskabouters, of ze hebben een grotere gevoeligheid ontwikkeld wat betreft de effecten.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#60 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 20 March 2009 - 09:06 PM

Of het zijn natuurlijk gewoon een stelletje zwetskabouters, of ze hebben een grotere gevoeligheid ontwikkeld wat betreft de effecten.

Of allebei! ;)

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users