Over placebo effect gesproken in betrekken tot antidepressiva. Vorige week heb ik een lezing van Irving Kirsch bijgewoond en zijn conclusie was dat alles een antidepressief effect heeft, zelfs een placebo. Zijn focus lag vooral op SSRI's en hun (niet aanwezige) klinische effectiviteit, maar daarin haalde hij ook andere middelen naar voren zoals benzodiazepines en MAOi's, welke net zo effectief zijn.
Ookal was er een statistisch significant verschil in effectiviteit met de placebo, was dit effect klinisch een stuk minder relevant en scoorde alles vergelijkbaar (ook de placebo), dus ik weet niet of ik zo stellig durf te beweren dat het geen placebo effect kan zijn..
Overigens is ook helemaal niet bekend hoe en waarom zo'n beetje alles werkt tegen MDD. Dus door aan te nemen dat effectieve antidepressiva het aantal serotonine receptor doet toenemen is ook een behoorlijke 'bold statement'. Als depressiviteit al een directe link heeft met de serotonine receptoren dan zal het eerder een gevolg zijn van toename van de receptoren, dan een afname. Aangezien SSRI's de heropname van serotonine blokkeren en MAOi de afbraak remmen, zal er in beide gevallen meer serotonine in de synpetic cleft aanwezig zijn, wat beide zal bijdragen aan een afname van de serotonine receptoren.
En overigens zijn de meeste (~50%) serotonine receptoren al geïnternaliseerd, dus als serotonine de key-role in MDD is, dan zal het hoogstwaarschijnlijk met het evenwicht tussen de expressed en geïnternaliseerd receptoren te maken hebben, wat dus nog maar de vraag is.
Jaja, ik heb ook eens een keertje opgelet tijdens een lezing, maar wel beetje offtopic.
Meer ontopic, ik zie dus niet direct hoe een MAOi het aantal serotonine receptoren kan doen verhogen en ik zie al helemaal niet hoe je dit vanuit bloed samples kan afleiden..!!
De meest logische verklaring die ik kan bedenken is dat na het nemen van een MAOi, het enzym MAO wordt ge-upregulated, waardoor het meer serotonine afbreekt dan normaal en als compensatie hierop verhoogd het lichaam het aantal serotonine receptoren..