Jump to content

Photo

Dextro-amphetamine

• Please log in to reply
48 replies to this topic

#21 Ex-Aspie

Ex-Aspie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 41 posts

Posted 01 July 2012 - 05:27 PM

Ik neem tegenwoordig dagelijks 15 mg dextro-amphetamine op voorschrift ter behandeling van mijn ASS. Ik neem het nog niet lang genoeg om te duiden welk het effect op lange termijn is, maar op korte termijn zijn de resultaten zeker positief.

Posted Image

#22 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,056 posts

Posted 01 July 2012 - 07:10 PM

om welke stoornis binnen het autistisch spectrum gaat het hier precies? en wat is de wijze waarop dit zou horen te werken en op welke wijze werkt het?
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#23 Ex-Aspie

Ex-Aspie

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 41 posts

Posted 01 July 2012 - 07:21 PM

om welke stoornis binnen het autistisch spectrum gaat het hier precies? en wat is de wijze waarop dit zou horen te werken en op welke wijze werkt het?

In mijn officiële diagnose is geen subtype gespecifieerd, maar zelf herken ik mij volledig in de DSM-IV van Asperger's Syndroom.

Dextro-amphetamine werkt vooral door het stimuleren van mijn intuitieve kant, die bij mij omwille van mijn ASS onderontwikkeld is.

Zie verder deze draad rond mijn eerste ervaringen met empathogenen(vooral Methylone) een tweetal jaar geleden en hoe dit mij op veel vlakken permanent heeft veranderd.

Posted Image

#24 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 10 October 2013 - 02:38 PM

Rare vraag in een oud topic:

Heeft iemand wel eens belachelijk sterke wisselwerking/synergie tussen (dex)amfetamine en chocolade bemerkt?

5mg dex doet voor mij niet extreem veel, het is een "treshold" dose. Soms is het wel genoeg, maar meestal gebruik ik toch iets meer (15-20mg) op dagen dat ik echt functioneel wil zijn.
Een stuk pure chocolade (30-50g) doet normaal ook niet veel psychoactiefs, lichte disparate buzz die op "koffie met valium" lijkt als ik een héél groot stuk naar binnen werk (200g+).

Maar ik heb toch echt onmiskenbaar de ervaring dat chocolade de amfetamine een behoorlijke boost geeft, of andersom. Er gebeurt in ieder geval onevenredig veel in mijn subjectieve beleving. Of focus ook verbetert kan ik nog niet echt beoordelen, maar er is toch echt meer effect "voelbaar" dan 1+1=2.

Vind het wel opvallend, aangezien chocolade toch vaak beschouwd wordt als "amper psychoactief" :)

Verbing weirds language.

#25 Claviceps

Claviceps

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 166 posts

Posted 10 October 2013 - 06:48 PM

Ik vind de website naturalnews.com nogal shady maar misschien is de onderstaande informatie wel een goed beginpunt voor meer informatie. Het onderstaande stukje gaat over pure cacao:

Cacao is derived from Theobroma Cacao beans, which literally means "Food of the Gods". Cacao contains over 300 compounds including: protein, fat, carbohydrates, fiber, iron, zinc, copper, calcium and magnesium. Magnesium helps to build strong bones and is a muscle relaxant associated with feelings of calmness. Cacao is also high in sulfur, which helps form strong nails and hair.

In addition, cacao also contains the chemicals phenylethylamine (PEA) and anandamide. PEA is an adrenal-related chemical that we create naturally when we're excited. It also plays a role in feeling focused and alert because it causes your pulse rate to quicken, resulting in a similar feeling to when we are excited or fall in love!

Another 'bliss' chemical found in chocolate is the lipid anandamide. It's there in our brain when we feel great. Anandamide is also called "chocolate amphetamine" as it causes changes in blood pressure and blood-sugar levels, leading to feelings of excitement and alertness.

Anandamide works like amphetamines to increase mood and decrease depression, but it is not addictive like caffeine or illegal with undesirable side-effects like amphetamines. Anandamide is quite unique in its resemblance to THC (tetrahydrocannabinol), a chemical found in marijuana.

The good news is that even though the anandamide in chocolate helps to create feelings of elation, the effect is not the same as the THC in marijuana. It would take approximately twenty five pounds of chocolate to achieve a 'high' similar to marijuana and the nausea would overpower any feelings of bliss at all.

Tevens zit er in pure cacao ook caffeine, hoeveel dit zal zijn zal mede afhankelijk zijn van het product dat je eet. Genoeg substanties die mogelijk dus een wisselwerking of synergie kunnen creëren met andere substanties. 

“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”

#26 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 10 October 2013 - 08:46 PM

Thanks! En inderdaad, dat stukje bevat wat nuttige informatie, en een hoop shit waar een rode stift doorheen moet. :beuk:

Verbing weirds language.

#27 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,389 posts

Posted 11 October 2013 - 10:34 AM

Ik heb het idee dat onder invloed van sterke uppers caffeine meer doet dan normaal. Misschien is het dat, icm de hoge energetische waarde van chocola?

#28 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3,479 posts

Posted 11 October 2013 - 11:18 AM

Yup, best goed mogelijk. Ik eet vrij weinig suiker/carbs verder, dus tolerantie voor suiker is ook superlaag.

Maar ik dacht zelf aan een wisselwerking, aangezien het effect echt méér lijkt dan de som van de onderdelen.
Maar chocolade schijnt geen MAO inhibitors te bevatten, en kan verder ook niet echt veel relevants in die richting vinden.

Hoe je een effect ervaart hangt natuurlijk ook wel van zo veel factoren af, psilocybine binnen vs. buiten lijken al twee totaal verschillende middelen.

Verbing weirds language.

#29 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7,662 posts

Posted 17 October 2013 - 10:06 PM

Het is toch niet zo heel raar dat de effecten van twee stimulanten samen meer doen dan de opgetelde effecten? Dat is in elk geval vaak zo bij alle andere klassen middelen, dus niet zo gek als dat bij amfetamine en de verschillende stimulantia in chocola (cafeïne, theobromine) evengoed werkt?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#30 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,850 posts

Posted 18 October 2013 - 04:19 PM

Clavikleps:

choc kan juist blood pressure verlagen: http://www.npr.org/b...-blood-pressure

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#31 Claviceps

Claviceps

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 166 posts

Posted 18 October 2013 - 05:50 PM

Je zegt het alsof ergens staat dat het bloeddruk verhogend is.

> Anandamide is also called "chocolate amphetamine" as it causes changes in blood pressure and blood-sugar levels, leading to feelings of excitement and alertness.

> Theobromine makes up between 1-2% of the cacao bean and it stimulates the central nervous system and dilates blood vessels.

When blood vessels dilate, the flow of blood is increased due to a decrease in vascular resistance. Therefore, dilation of arterial blood vessels (mainly the arterioles) decreases blood pressure. - Wikipedia Vasodilation 

“Scientists do not speak in absolutes, they present the results that support the hypothesis and the tolerance for error.”

#32 Ozymandias

Ozymandias

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 73 posts

Posted 17 October 2014 - 10:23 PM

Krijg sinds maandag dex voorgeschreven. Begonnen met twee maal daags 2,5 mg. Merk dat ik daar nerveus van word. Als ik 5 mg in eenmaal neem word ik wel rustig en helder. Apparte is dat ik met zo een lage dosering begin omdat ik ook last heb gehad van angsten. Het zou dit namelijk kunnen versterken. Nu heb ik juist het tegenovergestelde. Zelfs een grote vermindering van spanningen juist. 

#33 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,010 posts

Posted 23 October 2014 - 07:52 PM

Bij mensen met adhd werkt pep rustgevend...

Vind ik echt zwaar bizar weet iemamd of bekend is hoe dat neurologisch werkt?
"For is not impermanence the very fragrance of our days" 

#34 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 23 October 2014 - 10:16 PM

Mensen met ADHD hebben een te laag dopamine-niveau/dopamine-efficientie. (ik dacht dopamine, zou ook norepinefrine kunnen zij), als deze omhoog gaat worden ze 'normaal'. 

#35 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,285 posts

Posted 23 October 2014 - 10:45 PM

Rustgevend kan hier denk ik op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.

Denk dat je het niet moet zien als een 'downer' effect, maar de gedachte stroom van mensen met AD(H)D is zeer chaotisch en ik heb het idee dat een stimulant zoals dex-amf of ritalin deze gedachte meer focussen, zoals ze dat ook bij jou en mij doen. En waar het bij ons een hyperfocus tot gevolg kan hebben, zal een gestructureerde gedachten stroom bij mensen met een dergelijke aandoening rust geven van de chaos.

Of dat is in ieder geval hoe ik het verklaar. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#36 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,389 posts

Posted 23 October 2014 - 10:57 PM

Het idee is dat ADHD (mede) het gevolg is van een onderactivatie van de (pre)frontale cortex en dat de extra dopamine (en volgens mij norepinephrine, maar die wordt vaak vergeten) dit compenseren.

Zie het als het activeren van een rem, waardoor extra activiteit tot rust kan leiden.

#37 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,008 posts

Posted 24 October 2014 - 08:49 AM

Oh, jullie hebben het er hier ook al over. Wat ik in het andere topic ook zei en wat Poelie hier nu volgens mij ook duidelijk probeert te maken; dat het rustgevend werkt voor mensen met ADHD betekent niet dat het fysiologisch gezien geen upper meer is.

Ik ben geen expert op het gebied van ADHD, maar wat Immad zegt is volgens mij wel een van de mogelijke verklaringen inderdaad. Wat overigens niet per definitie betekent (zoals Fool zegt) dat mensen met ADHD een lager dopamineniveau hebben. Het zou ook goed het geval kunnen zijn dat de dopaminiactiviteit gewoon anders is, waardoor bepaalde delen in de hersenen minder efficient werken. Daarnaast is een andere mogelijke verklaring van ADHD juist wel overactiviteit. Zowel onderactiveit en overactiviteit zouden dus symptomen kunnen verklaren. En zeer waarschijnlijk hebben dergelijke symptomen ook gewoon verschillende oorzaken bij verschillende mensen en reageert iedereen daarom dus ook anders op een bepaalde behandeling. Dit soort dingen zijn helaas meestal niet zo simpel te verklaren als we graag zouden willen :)

The wisest mind has something yet to learn

#38 Icelus

Icelus

of je ijs lust!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,008 posts

Posted 24 October 2014 - 09:09 AM

Overigens vroeg McHennemAn om een neurologische verklaring. Ik heb even voor je lopen zoeken. Het volgende is een quote uit Stahl's Essential Psychopharmacology (2008). En vergeet niet dat het allemaal nogal hypothetisch is.

The normal rate of tonic firing of DA and NE neurons is hypothetically linked to being normally aroused and having efficient information processing in the prefontal cortext and thus normal levels of attention, motor activity, and impulse control. When arousing mechanisms are low, not only are the tonic firing rates low in arousal neurons utilizing NE and DA but pyramideal neurons in the prefrontal cortex are 'out of tune' and unable to distinguish important neuronal singnals from unimportant 'noise'. When prefrontal pyramidal neurons are out of tune in ADHD, patients cannot focus on one things more than another because all signals are the same; they cannot sustain attention because it is easy to be distracted from one signal to another; they may move or act impulsively, without thought. Increasing prefrontal arousal mechanisms by enhancing the activity of DA and NE can improve signal-to-noise detection in the prefrontal cortex and relieve ADHD symptoms. DA acting at D1 receptors may diminish the level of the noise, whereas NE acting at alpha 2A adrenergic receptors may enhance the size of the signal. This notion of malfunctioning prefrontal circuits that are 'out of tune' rather than too high or too low is introduced earlier.

In het geval van teveel arousal:

..... The last thing one might wish to do in this situation is to increase the arousal mechanisms and DA and NE activity even more, so what is one to do, since available ADHD treatments all increase DA and/or NE activity? The answer may be to give treatments that not only slowly reduce the excessive arousal over time by desensitizing postsynapictic NE and DA receptors but also steadily downregulate neuronal activity in order to return NE and DA neurons to normal phasic firing. Treatment that do this may be those that increase DA and/or NE actions tonically themselves rather phasically. That is, most stimulants have powerful, sudden, but abrupt actions on DA and NE. Even controlled-release stimulants act only intermittently throughout a 24-hour period (i.e., during part of the day but not at night), and their biological actions seem to be dependent upon the moment-to-moment amount of occupancy of the dopamine transporter (DAT) and the norepinephrine transporter (NET); stimulants are also critically dependent upon the rate of change in their blockade of DAT and NET. For these reasons, they are useful in states of deficient arousal but might not be ideal in states of excessive arousal.

The wisest mind has something yet to learn

#39 Ozymandias

Ozymandias

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 73 posts

Posted 24 October 2014 - 10:31 AM

Met rustgevend bedoel ik inderdaad niet een downer effect maar helderheid van geest. Rustig gestructureerd denken, meer oog voor detail en minder last van prikkels. Hoewel mijn hartslag en ademhaling toch wel versnellen gaan kan ik er wel prima op slapen. Dat vind ik ook vreemd. Mijn lichaam word toch wel degelijk gestimuleerd maar slapen gaat er prima op. En ik ben een vrij moeilijke slaper.

#40 Ozymandias

Ozymandias

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 73 posts

Posted 29 October 2014 - 08:46 PM

Ik ben nog bezig met het uitvogelen van de juiste dosis. Wat mij opvalt en erg verbaast is dat als ik 15 mg in eenmaal neem ik lichamelijk ook totaal ontspannen word en zelfs mijn hartslag daalt iets. 

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users