Jump to content

Photo

Synesthesie: samenwerking van zintuigenkleuren horen?

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 SpaceBoy

SpaceBoy

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 343 posts

Posted 17 September 2007 - 07:32 PM

Naar aanleiding van mijn laatste trip waarbij ik (naar mijn mening) kleuren kon horen ben ik gaan zoeken of dit echt mogelijk is.

Het blijkt dat het niet vaak voorkomt (ong. 1 op de 2100) maar sommige mensen kunnen dus bijvoorbeeld vormen horen of woorden proeven.

Mensen die dit in het dagelijkse leven niet ervaren kunnen dmv psychedelica als mescaline, shrooms of lsd deze kruiszintuiglijke waarneming opwekken.

Jammer is wel dat er nergens vermeld staat wat er precies waargenomen kan worden als je zintuigen samenwerken.
Het lijkt mij logisch dat als je bijvoorbeeld geluiden kunt zien, je zintuiglijke kracht vermenigvuldigt wordt omdat waarnemingen nu veel duidelijker vertaald kunnen worden.
Als je dus een zacht geluid ergens in de verte hoort let je hier normaal niet op, maar omdat het nu 'zichtbaar' is kan je het nu wel waarnemen.

Ook lijkt het mij logisch dat energieën (ja daar ga ik weer) die normaal niet opgemerkt worden nu zichtbaar zijn.
Dus ook energieën van mensen en als je hier in gelooft; van locaties of wezens (entiteiten, lichtwezens of engelen; ik ben er nog niet uit).

Hier is een site waar het allemaal staat vermeld.
En hier is een site waar het wat simpeler staat maar er zijn geen duidelijke bronnen vermeld en is niet meer te vinden op google (alleen in cache).

[snaap] heb even de vrijheid genomen om synesthesie in de topictitel te zetten. sorry! ;)
Psychedelic salon podcasts

Everyone join DHP, we will be great some day!

How are you above the structure?

#2 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 17 September 2007 - 08:36 PM

Ik had het vaak op paddo's, dat ik een geluid zag en aan een vriend vroeg of hij ook vond dat het fris, mintachtig smaakte. Hij "wtf? :hippie:".

En waarschijnlijk op dmt, maar dat kan zo intens zijn dat ik op zo'n moment niet eens meer het verschil tussen geluid en visual herken.

#3 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 17 September 2007 - 08:53 PM

interessante findings, nu geen zin om de bronnen te checken, maar ik denk dat dit subject het zeker waar dis om er aan serie paddo-trips aan te wijden :hippie:

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 17 September 2007 - 09:22 PM

Ik heb op psychedelica altijd wel een paar synergistische momenten.

#5 iluminado

iluminado

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1476 posts

Posted 17 September 2007 - 10:02 PM

Toch jammer, ik heb erg mijn best gedaan maar heb het nooit mogen ervaren. Zeker vroeger had ik dat wel verwacht met lsd met alle hippieverhalen er omheen, je weet toch vogel :hippie:

Wel heb ik stemmen gehoord zoals een schizo die ws. zal horen, ik kan me daardoor voorstellen dat je geen leuk leven hebt als je denkt dat het echt is. Volgens mij heb ik gelezen dat schizo's ook wel eens synergie hebben qua zintuiglijke waarneming dus lsd is nog steeds een waardig middel voor zelfexploratie in de psychiatrische mens (duimpje)
Feest voor de baisseurs des fourmis, of de gouden medaille Chinenglish op de para-lympic?

2) The quality are topnotched .We 100% belive that you will satisfy with our quality.
4) We could dropship shoes to your customers which would save your domestic freight charge!
5) We will offer the lowest price you could ever have
宋体All order and payment from new clients with {imitatiewebsite} March 1st,2005 should be verified with Ms.zheng {e-mail} to avoid fraud from cheat not work for our company.

#6 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7682 posts

Posted 18 September 2007 - 10:31 AM

Ik heb op psychedelica altijd wel een paar synergistische momenten.

Je bedoelt synesthetische.

Lees wiki over synesthesie
Het is ook een aandoening, waarvan mensen die het hebben, er meestal eigenlijk niet van af willen. Ik heb nog nooit echt synesthesie ervaren, als in kleuren horen of geluiden proeven ofzo.

Maar enkele malen op 5meo-DMT zijn al mijn zintuigen wel into 1 superzintuig geblend: geen verschil meer tussen voelen, proeven, horen, zien. Alles is 1 en alles is niets.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#7 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 18 September 2007 - 10:37 AM

^ohja, wth, ik dacht al: er klopt iets niet aan dat woord :(

Iig, het is gruwzaam om geluid te zien of kleuren te proeven :hippie:

maar altijd wel moeilijk om te defineren.

#8 theseBoetz

theseBoetz

Reële Borrelaar

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2167 posts

Posted 18 September 2007 - 01:30 PM

Autisten hebben vaker dan andere mensen 'last van' synesthesie. Dan krijgen ze bijvoorbeeld bepaalde zintuigelijke waarnemingen of gevoelens bij getallen.
Rust in vrede Toasted.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

#9 iluminado

iluminado

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1476 posts

Posted 18 September 2007 - 03:49 PM

Dat ^ hebben alle mensen toch -in minder mate dan authisten- met kleuren? Al die kleurentherapie is toch gebaseerd op het gevoel dat een bepaalde kleur met zich oproept?
Feest voor de baisseurs des fourmis, of de gouden medaille Chinenglish op de para-lympic?

2) The quality are topnotched .We 100% belive that you will satisfy with our quality.
4) We could dropship shoes to your customers which would save your domestic freight charge!
宋体All order and payment from new clients with {imitatiewebsite} March 1st,2005 should be verified with Ms.zheng {e-mail} to avoid fraud from cheat not work for our company.

#10 Lerez

Lerez

Morosoof

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5699 posts

Posted 18 September 2007 - 06:38 PM

Kleur wel, maar getallen niet. Kleur heeft en sterkere emotionele connotatie, de natuur heeft kleur ook vaak een signaal functie.

Kleur is ook een zintuigelijke waarneming, een getal niet. Dat is een concept van het verstand. Ik vraag me af in hoeverre het zien van kleur bij getallen dan ook synethesie is (keuizing van zintuigen), maar ik denk wel dat het begrip wat ruimer is dan puur zintuigen, ook kruising van andere mentale toestanden en zintuigen. Iig is het zien van kleur bij getallen vaak de een reden dat autisten zo goed zijn in rekenen. Ook kunstenaars hebben vaak synergie. Ik weet van een vader van een vriend van me van de basisschool die 'klankbeelden' schilderden, door muziek aan te zetten en schilderen wat hij 'zag'. Dit zijn ook wel de redenen dat mensen er niet zozeer last van hebben, maar eerder baat. Kan me ook wel voorstellen dat er vormen van synesthesie zijn die misschien wel lastiger zijn (bijvoorbeeld geluid horen bij waarnemen van kleuren, dan kan het soms een kakafonie in je hoofd zijn als je bv door een winkelstraat loopt).

[edit:\/ veranderd]
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society." - Jiddu Krishnamurti -

"It's better to destroy peoples beliefs, than to give them beliefs." - Alan Watts -

Als Dreadmanneke een plant zou zijn; zou hij een vetplant zijn.

Niks overleeft het leven.

#11 iluminado

iluminado

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1476 posts

Posted 18 September 2007 - 08:40 PM

^ Om snaap voor te zijn ( hehehe) het is geen synergie maar synesthesie.

#12 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 19 September 2007 - 09:39 AM

Bij aanvulling van Lerez, wat schilderijtjes van Boomsma, een schilder die tevens zanger is van de band De Shavers, met liedjes zoals: 'halvarine, gatverdamme!'

Posted Image

Posted Image

en dit is de man:

Posted Image
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#13 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 25 September 2015 - 04:36 PM

Jammer is wel dat er nergens vermeld staat wat er precies waargenomen kan worden als je zintuigen samenwerken.

De huidige onderzoeksgolf naar synesthesie, begonnen in de jaren 90 met de toenemende populariteit van hersenscanners, heeft een toepassingsgericht kader. Er zijn verschillende typen zintuig koppelingen gedefinieerd, dwz gangbare ervaringsvormen van synesthesie. Een korte samenvatting. Bij zogenoemde grafeem-kleur synesthesie koppelen kleur ervaring en cijfers. Bij kleur-letter synesthesie koppelen kleur ervaring en letters. Koppelingen tussen zintuig ervaring en cognitieve ervaring zijn ook bekend. Een zintuiglijke sensatie kan via deze weg invloed uitoefenen op de informatieverwerking van bijvoorbeeld een gedachten of gevoel. Ook kunnen de vijf zintuigen een op een koppelen (horen van kleur en het zien van geluid) of in multi-zintuiglijke configuraties. Uiteraard bestaan nog andere typen koppelingen, maar dit is de grote lijn.

Om antwoord te geven op je vraag, een van de belangrijkste redenen dat nergens vermeld staat wat precies waargenomen kan worden als de zintuigen samenwerken is volgens mij dat het in de praktijk niet eenvoudig is gebleken om synesthesie onder woorden te brengen. Het gemiddelde individu beschikt niet over een effectief vocabulaire om de fenomenologie van die ervaringen exact te duiden, en de gemiddelde wetenschapper beschikt niet over de juiste conceptuele modelbouw en terminologie om de studie van synesthetische ervaring naar een hoger abstractieniveau te brengen, dwz verbinding van verschillende typen zintuig koppelingen.

Ondanks het feit dat wetenschappelijke populariteit voor toepassingen van synesthesie stijgt is en blijft het slecht gesteld met de theoretische ontwikkeling van het gebied. Een gegeneraliseerde benadering, vereenvoudigde beschrijving van de complexiteit van de synesthetische ervaring, komt binnen de academie niet van de grond. Volgens mij een flinke tekortkoming.

Leestip. Luke en Terhune (2013) hebben onderzoek gedaan naar drugs-geinduceerde synesthesie

The induction of synaesthesia with chemical agents: a systematic review

http://www.ncbi.nlm....les/PMC3797969/

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users