Jump to content

Photo

Handleiding voor het kweken van paddo's voor de beginner

• This topic is locked This topic is locked
3 replies to this topic

#1 fastcore

fastcore

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 213 posts

Posted 22 March 2004 - 09:21 PM

Aangezien er genoeg mensen zijn die hier interesse in hebben (zoals
ik het zie zijn er genoeg), zal ik in deze post een stappenplan opstellen om homegrown
paddo's te verkrijgen, ik neem hierbij mijn eigen kweeksetup als voorbeeld en er kan door
iedereen aangevuld worden.......

Het kan zijn dat in eerste instantie er dingen ontbreken, ik doe het nu uit mijn hoofd, dus het
kan ook zijn dat er later dingen bijgezet gaan worden...............

Benodigdheden:
  • 1 snelkookpan (hogedruk)
  • glazen potten (720ml appelmoes potten bijvoorbeeld)
  • plastic bakjes van ongeveer 1 liter met deksel (ijsbakken of die bakken van de
    chinees)
  • aluminium folie
  • sporenprint (verkrijgbaar via de FSRE http://www.fsre.tk )
  • spiritus
  • 1 glovebox
    klik hier voor een primitief voorbeeld van een growbox
  • dettol
  • scalpels of mesjes
  • Groeimedium: rogge, stro/koeiestront, rijst.
  • vermiculiet
  • plantenspuit
  • brander (het beste is een bunsenbrander maar een verfbrandermoet ook
    lukken)
  • turfstrooisel
  • kalk (bijv. voor in de tuin)
  • emmer
  • plastic folie
  • 1 grote doorzichtige curverbox (groet bak waar je paddo's in kunnen groeien)
  • ph-papiertjes
Het belangrijkste bij het kweken van paddo's is steriel leren werken,
onderstaand is een lijstje met punten waar je iig aan moet denken bij steriel
werken:
  • Haal alle tocht uit je huis...Stop de luchtstroom
  • Steriliseer de lucht met je dettol spray of zet een alchol vlam vlakbij je werk
    plek (steriele paraplu om je werkplek)
  • NIET ROKEN...roken bevat veel bacterien en je lucht is zo weer besmet
  • Maak gebruik van een glovebox
  • Zorg dat je gereedschap steriel is en blijft ........ bijv spiritus afvegen en dan in
    zilver folie in de oven/snelkookpan,,haal gereedschap(vork) pas uit de foli als je het nodig
    hebt.
  • Zorg dat altijd alleen maar een schoon T-Shirt of je mouwen hebt opgestroopt.
  • zorg dat je lekker fris bent(net gedouched) dit voorkomt veel narigheid.
LEER STERIEL TE DENKEN
was je handen met anti bacteriele zeep. Let op alles wat je nu aanraakt is een mogelijk
besmettings bron dus raak alleen aan wat je moet.
zorg dat je alles steriel klaar hebt liggen ...plakband ,magnetron foli,schaar ,mes ,dettolspray
,bakken,handschoentjes ,mondkapjes en meer
werk snel, soepel en gericht....voordat je alles losmaakt denk eerst na over je bewegingen en
plan van te voren in welke volgorde je wat doet.
werk alleen ...... ga er niet met zijn 2en om heen staan hangen ...werk alleen snel en soepel en
raak geen domme dingen aan ...en zorg dat je geen lucht verplaatsingen krijgt...
Gebruikte potten laat je 12 uur in een chloorsoda bad schoontrekken.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/////////////////////////////////////////////
In den beginne (ik ga nu uit van rogge als medium):
men neme 175gram rogge en 200ml water, welke in de 720ml pot wordt gedaan. Deze pot sluit
je af met de deksel (losjes) en de bovenkant wordt met folie bedekt.
Maak ook 1 potje met alleen water.
Zet deze potten in de snelkookpan op het vuur en steriliseer de rogge en het water 1 uur.
Nadien als de druk van de pan is moet de pot flink worden geschud, zorg dat de rogge flink
door de pot heen wordt geschud en dus ook wordt losgeschud. Sluit de pot niet af (dekselmag
losjes blijven zitten) en plaats de pot in een steriele omgeving (met dettol gedesinfecteerde
emmer met folie eroverheen). Door het afkoelen van de pot wordt de deksel aangezogen, zorg
ervoor dat de deksel goed losjes zit en dat de folie alles min of meer afsluit. Na afkoelen kan
de deksel worden aangedraaid.
Nu hebben we gesteriliseerd medium (rogge) en steriel water.
Het steriele water moet nu beent worden met sporen.
Dit moet allemaal gebeuren in de glovebox aangezien er nu besmetting kan optreden. Dus
desinfecteer alle spullen scalpel en glovebox. Zet de spullen in de glovebox, desinfecteer
opnieuw. Sluit de glovebox af en breng met de scalpel sporen over van de print naar het
water.
Je krijgt dan een hoopje sporen in water, dit moet een aantal dagen staan zodat de sporen
gaan zwellen en uiteindelijk groeien.
Je hebt nu sporenwater, dit water wordt gebruikt om de potten te beenten.
Nu gaan we de sporen overbrengen in de pot met rogge, dit moet ook steriel gebeuren en dus
ook in de glovebox, dit is samen met het maken van het sporenwater de belangrijkste stap en
moet absoluut steriel gebeuren.
Giet wat van het sporenwater in de pot met rogge. Niet teveel water gebruiken anders wordt
de rogge te klef. Sluit de pot af en schud goed. Nu verdelen de sporen zich over de rogge.
Zet de pot in de schone emmer met folie eroverheen, en zet dit donker en warm weg, zorg
ervoor dat de deksel van depot er losje op zit (met natuurlijk daar weer folie overheen zodat
geen bacterien de pot in kunnen).
Elke dag even schudden en kijken of er al witte schimmel zichtbaar is, bij andere kleuren
schimmel is het mis.
Na een week a 2 weken moet de pot aardig wit zijn geworden. IS dit het geval dan kan de

[dreamer-edit] hier 2 plaatjes van een Golden Teacher en een Cambodian pot ongeveer 2 weken na inoculatie[/dreamer-edit]
Posted Image Posted Image
schimmel uit de pot in de bak. We hebben nu ook casingaarde nodig waar de schimmel
doorheen groeit om paddo's te vormen.
Deze casing kan worden gemaakt van een mengsel van turf, vermiculiet en kalk, of gewoon
alleen vermiculiet. Aangezien ik altijd heb gewerkt met turfstrooisel zal ik dit ook toelichten....
Neem 1 deel turfstrooisel 1 deel vermiculiet en flink wat kalk (1 kop kalk op 3 koppen turf) en
meng dit, maak dit nadien flink nat met water. Het moet zo vochtig zijn dat je er ballen van kan
maken, maar mag niet te vochtig zijn (dat er vocht uitloopt zodra je er flink in knijpt). Meet deph
met een ph-papiertje, als de ph neutraal is ga je door, anders meer kalk toevoegen. Dit geheel
steriliseren in een snelkookpan (2uurtjes).
Nu hebben we 1 volgroeide pot, en steriele casingaarde. Aangezien de pot geheelis bedekt
met schimmel hoeven we nu niet meer zo steriel te werken. Schud de pot flink (je ziet de
pluizig schimmel dan verwijnen) en giet de beschimmelde rogge in de ijskobak.
Daarop komt ongeveer een laag van 2 cm aan casing aarde. Doe de deksel erop en leg dit
bakje donker weg (+warm). Na ongeveer een week begint de schimmel door de casingaarde
te groeien.
De bak kan nu worden geplaatst in de grote curverbox zoals weergegeven in de volgende
pic:
Posted Image
Benevel het bakje (en de pluizige schimmel) dagelijks met water en zet de bak op een plek
waar iig licht is en waar het lekker warm is. Na 2 weken beginnen de eerste pins te groeien. Je
ziet de shrooms groeien, oogst de paddo als het vlies begint te scheuren (bij de hoed).......
Succes.
Mocht ik nog wat zijn vergeten dan hoor ik het graag.....

#2 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 22 March 2004 - 10:25 PM

De post wordt gesloten, want het is niet de
bedoeling dat mensen hierin gaan posten.
als je vragen hebt maak dan een nieuw topic aan, zorg er wel eerst voor dat je dit topic goed
gelezen hebt

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#3 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 25 March 2004 - 01:56 AM

:baby:
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 23 December 2004 - 12:34 AM

De 2 sites uit het Azurescens-topic:

Hier een goede PDF over het maken van een Azurescens buitenkweek

nog een site over buitenkweken van Azurescens

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users