Jump to content

Photo

Het veld in!Zijn dit kaalkopjes?

• Please log in to reply
369 replies to this topic

#81 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 25 September 2007 - 09:52 PM

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#82 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 25 September 2007 - 10:10 PM

sexyyyyy anjin! best veel al man. volgens mij moet ik dit weekend ook maar op avontuur.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#83 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

draagt een waar DHP hart!

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 26 September 2007 - 10:49 AM

Ant-O en ik gaan vrijdag in de polders rond alkmaar maar es banjeren. kijken of daar wat te halen valt. :bleh:

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#84 purple

purple

Silent one

• Members
  • 3 posts

Posted 26 September 2007 - 11:02 AM

Posted Image

nou dit zijn ze dus alsnog eem een foto.
ik sprong net op de fiets om trug naar huis te fietsen van me vriendin weg.
zag ik nog ene mooi stukje grasland,ik fiets aan de kant gedonderd en als ene malloot het land in gesprongen.en naar 2 minuten was het raak.ik heb er zown 10 verzameld even in de vlugheid.vlug weg gemofelt in een koffie filter zakje die ik nog in de buus had en op huis aan gefiets,had echter geen camera om even wat fotows te maken.

zou naarmate het weer wat minder word het aantal paddestoelen toe nemen??

[snaap] tags fixed

Hoi, als je ze op deze manier plukt zal je er volgend jaar niet weer zo veel vinden en zal de soort verdwijnen of sterk achteruit gaan in jouw weilandje.

Onderaan de steel van de paddestoel zit de zwamvlok: die moet je NIET meenemen tijdens het plukken; gebruik een mesje of wees iets voorzichter en rop ze niet met geweld uit de grond. Ik zie op jouw foto dat je bij minstens de helft (7) de zwamvlok hebt meegenomen. Weest u aub iets voorzichter met deze soort.

#85 metalm

metalm

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 26 September 2007 - 12:06 PM

Onderaan de steel van de paddestoel zit de zwamvlok: die moet je NIET meenemen tijdens het plukken; gebruik een mesje of wees iets voorzichter en rop ze niet met geweld uit de grond. Ik zie op jouw foto dat je bij minstens de helft (7) de zwamvlok hebt meegenomen. Weest u aub iets voorzichter met deze soort.

ja sorry ik geef je voledig gelijk.ik heb ook direct de dag hierna een handig schaartje gekocht.
maar overladen van enthousiastme,heb ik een beetje ondoordacht gehandeld.maar dat zal nie meer voor komen.want het zou zonde zijn als er volgend jaar niets meer staat.en ik voel me tog wel verantwoordelijk dat de paddo stand op ''mijn veldje'' in goede staat blijft. :thumbsup:

#86 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 26 September 2007 - 02:27 PM

nou, bij dat veldje hiernaast vond ik niks, maar in mijn tuin zag ik dat alles flink aan het opkomen is :thumbsup:

http://mrtoasted.com...Name=azurescens

Posted Image

#87 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 26 September 2007 - 02:48 PM

Whoaa!
Dat ziet er goed uit!

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#88 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 26 September 2007 - 02:50 PM

^ net zo'n 114 gram geoogst :thumbsup: (en nog vele oogsten te gaan waarschijnlijk :P)

#89 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 26 September 2007 - 03:04 PM

Check wel goed of er geen galerina autumnalis ofzo tussenzit. (dat ze allemaal blauw verkleuren).
Want ik zie in de foto dat er helemaal bovenin een andere tussen staat.

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#90 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 26 September 2007 - 03:06 PM

^ I know, maar die staat een stuk buiten de patch. Deze groeien allemaal op de houtsnippers die ik zelf heb uitgezaaid :thumbsup:

#91 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 26 September 2007 - 03:18 PM

Mooie stoeltjes ^ Zijn die ook te harvesten in NL, of heb je daarvoor speciaal de sporen in de grond gestopt?

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#92 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 26 September 2007 - 03:23 PM

^ het is een inheemse soort welke ik zelf heb opgekweekt en in de grond heb gestopt.

#93 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7699 posts

Posted 26 September 2007 - 04:50 PM

nice one dreamer! ziet er smakelijk uit! :thumbsup:

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#94 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 26 September 2007 - 05:35 PM

Ps azurescens is niet inheems (komt oorspronkelijk uit het duinen gebied rond astoria in de pacific northwest van amerika.)
Een vergelijkbare soort die wel inheems is is het blauwverkleurende kaalkopje ,ps cyanescens dat ook op houtsnippers groeit.

ps dreamer sommige van jouw stoeltjes lijken erg op cyanescens met die wavy caps :whistle:

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#95 Ant-O

Ant-O

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 184 posts

Posted 26 September 2007 - 07:21 PM

ja sorry ik geef je voledig gelijk.ik heb ook direct de dag hierna een handig schaartje gekocht.
maar overladen van enthousiastme,heb ik een beetje ondoordacht gehandeld.maar dat zal nie meer voor komen.want het zou zonde zijn als er volgend jaar niets meer staat.en ik voel me tog wel verantwoordelijk dat de paddo stand op ''mijn veldje'' in goede staat blijft. :whistle:

Over het algemeen valt het wel mee hoe schadelijk het voor de nakomelingen is de stoeltjes zonder werktuig uit de grond te trekken. Het essentiƫle gedeelte van het mycelium zit als een groot netwerk vertakt in de grond. Een schaartje is over het algemeen niet nodig. Als je de steel helemaal onderaan vastgrijpt en de paddestoel dan voorzichtig uit de grond draait is dat genoeg. Je moet het alleen een beetje liefdevol doen ;) :bloos: :bloos:

#96 Iorek Byrnison

Iorek Byrnison

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1075 posts

Posted 26 September 2007 - 09:18 PM

Vandaag tijdens een incidenteel banjerkwartiertje kwam ik plots een prachtig mooi, klein kaalkopje tegen. 5 cm ernaast lag een veel groter exemplaar, geen tepeltje, wat blauw-bruiner dan het kaalkopje. heb vergeten ze beide mee te nemen, helaas... maar, ik ga snel gericht zoeken!

Aan mijn appel
Bungelt een boom

Okboter

#97 Ant-O

Ant-O

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 184 posts

Posted 26 September 2007 - 09:56 PM

Dan kom je tijdens een incidenteel wandelingetje incidenteel wat paddo's tegen en dan vergeet je incidenteel ook nog eens om ze mee te nemen??? :whistle:

Weet je zeker dat alles goed met je is?

#98 metalm

metalm

Silent one

• Members
  • 15 posts

Posted 27 September 2007 - 01:35 PM

hey ik heb vandaag echt een super veld je gevonden heb er net zown 200 geplukt samen met een maat van me,dit is echter een beetje teveel om allemaal in een keer op te eten want heb er ook nog wat koel staan in de koelkast.dus heb ik besloten ze te drogen.ik heb een witte 30 liter emer gepakt daarin op de bodem een pak zout gegooit een thee doek in de emer gemaakt op een 10 cm van het zout af,en de bovenkant afgeplakt met vershoud folie.is dit een goede manier om ze te laten drogen?? en wat is jullie meening over het op deze manier drogen van paddestoelen?

#99 SpaceBoy

SpaceBoy

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 343 posts

Posted 27 September 2007 - 01:46 PM

lijkt mij wel een handige manier, je kan natuurlijk ook anti-vocht zakjes gebruiken maar waar je die kan halen zou ik niet weten
Psychedelic salon podcasts

Everyone join DHP, we will be great some day!

How are you above the structure?

#100 Ant-O

Ant-O

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 184 posts

Posted 27 September 2007 - 02:16 PM

Zout en vochtzakjes?
Je moet ze gewoon ergens op een droge, liefst zonnige plaats (bv vensterbank) lekker luchtig op een theedoek versprijden. Dan een paar dagen wachten en klaar. Het duurt even voor ze droog worden, maar op gegeven moment, als ze krimpen, gaat het ook erg hard. Denk er aan ze elke dag even om te draaien.

Zeker niet met vershoudfolie in een emmer! Dan helpt ook geen zout.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users