Het veld in!Zijn dit kaalkopjes?
Posted 14 October 2011 - 06:53 PM
Iig vandaag wat kaalkopjes gevonden. Het waren er niet veel, helaas geen dozijnen geplukt, maar een stuk of wat. Hopelijk komt er nog meer en blijft het een beetje droog. Op de plek waar we zijn geweest was de bodem namelijk op veel plaatsen zo doordrenkt dat je tot je middel in de drek kon zakken.
Posted 16 October 2011 - 01:11 PM
Posted 16 October 2011 - 02:58 PM
Posted 21 October 2011 - 05:28 PM
Uit het niet-reageren van andere forumleden kan ik afleiden dat niemand op zoek gaat, of ook niks gevonden heeft? Tot nu toe heb ik 5 kaalkopjes gevonden dit jaar...

Posted 21 October 2011 - 06:33 PM
Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 24 October 2011 - 08:35 PM
zal nog wel even een fotootje uploaden tzt ...
tis droevig dit jaar ...
Posted 24 October 2011 - 10:58 PM
Posted 24 October 2011 - 11:22 PM
Posted 09 October 2012 - 07:31 PM

Posted 09 October 2012 - 07:43 PM
Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.
Posted 09 October 2012 - 08:33 PM

Van de shrooms zal ik morgen ofzo wel ff een kiekje online zetten. Dit is iig the place to be

Heb er nu ongeveer 50 of 60. Vreemde is, hier lopen enkel koeien, geen paarden of schapen. Aub geen plaats noemen, mocht je het herkennen.
Posted 09 October 2012 - 09:33 PM

Maar even serieus, dat is dan wel vroeg of valt dat wel mee?
Als ik me goed herinner had je hier vorig jaar toch ook gevonden? Waar ik wel eigenlijk benieuwd naar ben is als je eenmaal ergens stoeltjes heb gevonden op een veld, of ze dan het volgende jaar nog op exact dezelfde plek staan of dat het zich verplaatst heeft?
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 09 October 2012 - 10:07 PM

Ze stonden dicht op de plek van vorig jaar. Specifiek geconcenteerd (dit was interessant qua ligging ivm hoogteverschil), daaromheen kwam ik vrijwel niks tegen. Op een ander veldje vond ik er maar 1. Misschien is dat wel een indicatie om er nog een keer terug te komen.
Een gast van SB had het over 500 vorige week in 1 veld, dus het lijkt wel wat te kunnen gaan worden dit jaar

Posted 14 October 2012 - 06:02 PM

no particular way
but our own
Posted 17 October 2012 - 08:08 PM
Ook vind ik ietsje verder op dat veld een groepje ook zo donkere paddenstoelen, sommige best fors in vergelijking met de typische lichte kaalkopjes. Daar weet ik het dus ook niet van.

Dus links is de typische kaalkop, daarnaast 1tje die al een beetje aan het vergaan was. Rechts liggen een paar die er ietsje verder op het stuk gras stonden. Daarvan vraag ik me dus af, wat zijn het?
Posted 17 October 2012 - 09:46 PM

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.
Thank you, the mdgt.
Posted 21 October 2012 - 01:16 PM

Als dit ze zijn staat de Veluwezoom er vol mee
*srry krijg het plaatje dr niet fatsoenlijk op met [img]
[Poelster: Fixed]
Posted 21 October 2012 - 01:31 PM
Het tepeltje op de top, maar dat is niet bij alle exemplaren even duidelijk, ze zijn ook vaak lichter van kleur dan andere stoeltjes, maar er zijn ook andere die een vergelijkbare kleur hebben.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ze donker sporen moeten hebben, klopt dat?
En wat zijn nog meer kenmerken waar je deze stoeltjes van de rest mee kan onderscheiden??
En misschien een minstens net zo belangrijke vraag hebben de stoeltjes die er op lijken typische kenmerken, die de kaalkop overduidelijk niet heeft??
Drugs against War
... R.I.P. Toasted ...
Posted 21 October 2012 - 02:33 PM
Ik heb het nog wel lastig met correct determineren. Heb nu een stuk op het veld waar ze zo goed als zeker zullen staan. Op die strook vind ik dan 1 of meerdere exemplaten bij elkaar. Dus licht gekleurd, een tiet en wat donkerder net aan de rand van de hoed, echt de typische kaalkop, maar dan staat daar tussen een exemplaar dat compleet bruin is (dus hoed en steel). Verder komt dat exemplaar, afgezien van de kleur, vrijwel compleet overeen met de lichtere exemplaren.
Ook vind ik ietsje verder op dat veld een groepje ook zo donkere paddenstoelen, sommige best fors in vergelijking met de typische lichte kaalkopjes. Daar weet ik het dus ook niet van.
Dus links is de typische kaalkop, daarnaast 1tje die al een beetje aan het vergaan was. Rechts liggen een paar die er ietsje verder op het stuk gras stonden. Daarvan vraag ik me dus af, wat zijn het?
Die rechter paddestoelen lijken hierop
http://www.soortenba...nstoelen&id=443
gazonvlekplaat. Hij heeft bruine sporen en verschompelt snel. volgens mijn paddestoelen boek zijn ze dodelijk. Maar op die site staat dat je er op kan trippen.
http://www.mycologen...vdm_n_jun10.htm
Wordt gezegd adt je er niet op kan trippen
Posted 23 October 2012 - 05:36 PM
Als dit ze zijn staat de Veluwezoom er vol mee
*srry krijg het plaatje dr niet fatsoenlijk op met
[Poelster: Fixed]
He Ayahuasquero. Dit zijn volgens mij franjevlekplaatjes.
Naast gazonvlekplaatjes zijn dit de meest voorkomende paddenstoelen die net of precies hetzelfde habitat hebben. Wat ik op jouw foto zo gauw zie is dat het een beetje mossig is. Kaalkopjes hebben het liefst veel gras, dus echt een weideveld.
Je kunt trouwens ook onderscheid maken in de mate waarin het een tepel of een punt is. Puntig kaalkopje heet niet voor niets zo. Wat mij veel heeft geholpen is gewoon veel topics lezen waarin mensen hun foto's posten. Dit topic is een goede start trouwens.
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users