Jump to content

Photo

Het veld in!Zijn dit kaalkopjes?

• Please log in to reply
369 replies to this topic

#341 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 14 October 2011 - 06:53 PM

^^ Het was inderdaad toen nog iets te vroeg. Maar wat wel zo is, is dat de zomer zo nat is geweest dat het eind augustus de bodem al even zompig was als normaal rond deze tijd. In combinatie met de lage temperatuur...

Iig vandaag wat kaalkopjes gevonden. Het waren er niet veel, helaas geen dozijnen geplukt, maar een stuk of wat. Hopelijk komt er nog meer en blijft het een beetje droog. Op de plek waar we zijn geweest was de bodem namelijk op veel plaatsen zo doordrenkt dat je tot je middel in de drek kon zakken.

#342 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 16 October 2011 - 01:11 PM

Iemand anders al iets gevonden???

#343 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 826 posts

Posted 16 October 2011 - 02:58 PM

Een misindetificatie, de gazonvlekplaat alles wat ik tot nu toe heb. Maar ik ga zeker ff terug naar die plek ik zag nog wat meer stoetljes.

#344 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 21 October 2011 - 05:28 PM

Vandaag naar een gebied gegaan waar ik ooit geleerd heb ze te vinden. Tot grote spijt was het zo drassig dat er in de verste verte geen paddestoel te bekennen was in het gras. Andere jaren waren er weleens zeeën van kaalkopjes te vinden.

Uit het niet-reageren van andere forumleden kan ik afleiden dat niemand op zoek gaat, of ook niks gevonden heeft? Tot nu toe heb ik 5 kaalkopjes gevonden dit jaar... :-/

#345 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 21 October 2011 - 06:33 PM

Geen tijd om te zoeken, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik in Amsterdam en omgeving ook nog nooit op zoek ben geweest, dus geen ijkpunt heb hier. Als ik al tijd had, zeg maar...

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#346 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 24 October 2011 - 08:35 PM

1 kaalkopje nog gevonden ...

zal nog wel even een fotootje uploaden tzt ...

tis droevig dit jaar ...

#347 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 826 posts

Posted 24 October 2011 - 10:58 PM

Is het niet al te laat? 't heeft al gevroren.

#348 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 24 October 2011 - 11:22 PM

Ik heb stuk of 50 stoeltjes gevonden.
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#349 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 09 October 2012 - 07:31 PM

Ze zijn er weer :woej:

#350 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 09 October 2012 - 07:43 PM

foto's, macaco?
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#351 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 09 October 2012 - 08:33 PM

Posted Image

Van de shrooms zal ik morgen ofzo wel ff een kiekje online zetten. Dit is iig the place to be :thumbsup:

Heb er nu ongeveer 50 of 60. Vreemde is, hier lopen enkel koeien, geen paarden of schapen. Aub geen plaats noemen, mocht je het herkennen.

#352 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 09 October 2012 - 09:33 PM

Ahh, dit is in pittoresk *beeeep* ;)

Maar even serieus, dat is dan wel vroeg of valt dat wel mee?

Als ik me goed herinner had je hier vorig jaar toch ook gevonden? Waar ik wel eigenlijk benieuwd naar ben is als je eenmaal ergens stoeltjes heb gevonden op een veld, of ze dan het volgende jaar nog op exact dezelfde plek staan of dat het zich verplaatst heeft?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#353 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 09 October 2012 - 10:07 PM

Kijk, dit is tot nog toe. Er zitten een paar twijfelaars in, maar om echt goed te kunnen duiden heb ik die meegenomen (zodat je het verschil kunt zien :P ) (edit: weer thuis nog eens goed gekeken, ze zijn iets donkerder maar hebben wel die typische punt. of het nou verschil in fenotype is?)

Posted Image

Ze stonden dicht op de plek van vorig jaar. Specifiek geconcenteerd (dit was interessant qua ligging ivm hoogteverschil), daaromheen kwam ik vrijwel niks tegen. Op een ander veldje vond ik er maar 1. Misschien is dat wel een indicatie om er nog een keer terug te komen.

Een gast van SB had het over 500 vorige week in 1 veld, dus het lijkt wel wat te kunnen gaan worden dit jaar :)

#354 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 14 October 2012 - 06:02 PM

Ik heb er dit jaar nog niet eentje gezien, maar ben ook niet echt op geschikte plekken geweest. Een weekje terug wel een perfect ogend oud weiland (zonder vee en met het hek open) gevonden, daar ga ik snel nog eens kijken. Het valt me wel op dat er deze herfst ontzettend veel paddenstoelen zijn. Vandaag deze geplukt om er een lekker soepje van te maken. Die kastanjeboleten hebben echt een aparte smaak, weer heel anders dan champignons.

Posted Image
Sometimes we live
no particular way
but our own

#355 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 17 October 2012 - 08:08 PM

Ik heb het nog wel lastig met correct determineren. Heb nu een stuk op het veld waar ze zo goed als zeker zullen staan. Op die strook vind ik dan 1 of meerdere exemplaten bij elkaar. Dus licht gekleurd, een tiet en wat donkerder net aan de rand van de hoed, echt de typische kaalkop, maar dan staat daar tussen een exemplaar dat compleet bruin is (dus hoed en steel). Verder komt dat exemplaar, afgezien van de kleur, vrijwel compleet overeen met de lichtere exemplaren.

Ook vind ik ietsje verder op dat veld een groepje ook zo donkere paddenstoelen, sommige best fors in vergelijking met de typische lichte kaalkopjes. Daar weet ik het dus ook niet van.

Posted Image

Dus links is de typische kaalkop, daarnaast 1tje die al een beetje aan het vergaan was. Rechts liggen een paar die er ietsje verder op het stuk gras stonden. Daarvan vraag ik me dus af, wat zijn het?

#356 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 17 October 2012 - 09:46 PM

Die linker twee zijn inderdaad kaalkopjes, die vier rechts daarvan niet. Soms wil je gewoon heel graag dat ze erop lijken... ;) Durf alleen niet te zeggen wat ze wél zijn. Iemand anders?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#357 Ayahuasquero

Ayahuasquero

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 444 posts

Posted 21 October 2012 - 01:16 PM

Posted Image
Als dit ze zijn staat de Veluwezoom er vol mee

*srry krijg het plaatje dr niet fatsoenlijk op met [img]
[Poelster: Fixed]
They don't like my lifestyle..

#358 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 21 October 2012 - 01:31 PM

Wat zijn nou de typische kenmerken van een kaalkopje?
Het tepeltje op de top, maar dat is niet bij alle exemplaren even duidelijk, ze zijn ook vaak lichter van kleur dan andere stoeltjes, maar er zijn ook andere die een vergelijkbare kleur hebben.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat ze donker sporen moeten hebben, klopt dat?

En wat zijn nog meer kenmerken waar je deze stoeltjes van de rest mee kan onderscheiden??
En misschien een minstens net zo belangrijke vraag hebben de stoeltjes die er op lijken typische kenmerken, die de kaalkop overduidelijk niet heeft??

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#359 DMTroy

DMTroy

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 131 posts

Posted 21 October 2012 - 02:33 PM

Ik heb het nog wel lastig met correct determineren. Heb nu een stuk op het veld waar ze zo goed als zeker zullen staan. Op die strook vind ik dan 1 of meerdere exemplaten bij elkaar. Dus licht gekleurd, een tiet en wat donkerder net aan de rand van de hoed, echt de typische kaalkop, maar dan staat daar tussen een exemplaar dat compleet bruin is (dus hoed en steel). Verder komt dat exemplaar, afgezien van de kleur, vrijwel compleet overeen met de lichtere exemplaren.

Ook vind ik ietsje verder op dat veld een groepje ook zo donkere paddenstoelen, sommige best fors in vergelijking met de typische lichte kaalkopjes. Daar weet ik het dus ook niet van.

Posted Image

Dus links is de typische kaalkop, daarnaast 1tje die al een beetje aan het vergaan was. Rechts liggen een paar die er ietsje verder op het stuk gras stonden. Daarvan vraag ik me dus af, wat zijn het?

Die rechter paddestoelen lijken hierop
http://www.soortenba...nstoelen&id=443
gazonvlekplaat. Hij heeft bruine sporen en verschompelt snel. volgens mijn paddestoelen boek zijn ze dodelijk. Maar op die site staat dat je er op kan trippen.

http://www.mycologen...vdm_n_jun10.htm
Wordt gezegd adt je er niet op kan trippen
Na 10 jaar ervaring weet ik nu wat de lompste drug is: NICOTINE!

#360 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 October 2012 - 05:36 PM

Als dit ze zijn staat de Veluwezoom er vol mee

*srry krijg het plaatje dr niet fatsoenlijk op met
[Poelster: Fixed]

He Ayahuasquero. Dit zijn volgens mij franjevlekplaatjes.

Naast gazonvlekplaatjes zijn dit de meest voorkomende paddenstoelen die net of precies hetzelfde habitat hebben. Wat ik op jouw foto zo gauw zie is dat het een beetje mossig is. Kaalkopjes hebben het liefst veel gras, dus echt een weideveld.

Je kunt trouwens ook onderscheid maken in de mate waarin het een tepel of een punt is. Puntig kaalkopje heet niet voor niets zo. Wat mij veel heeft geholpen is gewoon veel topics lezen waarin mensen hun foto's posten. Dit topic is een goede start trouwens.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users