Jump to content

Photo

Biometrisch paspoort ingevoerd!

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 28 August 2006 - 11:35 AM

Elektronisch paspoort in gebruik

Het biometrische paspoort wordt deze morgen in gebruik genomen. Het nieuwe document moet dankzij allerlei digitale technieken minder fraudegevoelig zijn dan het huidige paspoort. Er zit onder meer een chip in die draadloos kan communicieren.

Op die chip worden gegevens als naam, geslacht en geboortedatum opgeslagen. Ook de pasfoto staat op de chip. De foto moet aan scherpe eisen voldoen. Er mag niet op gelachen worden en hij moet met een grijze achtergrond zijn genomen.

De vingerafdrukken van de houder worden er over 3 jaar ook opgezet. Als eerste krijgt minister Nicola? een paspoort.

NOS Teletekst 105 - maandag 28 augustus 2006

Het begint wel heel opvallend te worden wat van ons verwacht wordt:
- Nooit meer lachen.
- Een grijs leven leiden.

2006: het jaar van het biometrisch paspoort
[..]
De invoering van RFID-chip in het paspoort komt voort uit een eis van de Verenigde Staten, na de aanslagen van 11 september 2001. Maar de plan voor een biometrische identiteitsvereiste lag er al langer, vertelde de baas van de Amerikaanse paspoorten, Frank Moss, onlangs tijdens een klein congres met internationale experts op het gebied van elektronische paspoorten in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
[..]
Maar in 2006 is het dan echt zo ver: Amerika laat alleen nog reizigers zonder visa toe uit landen die op 25 oktober 2006 zijn begonnen met het invoeren van biometrische paspoorten. Alle EU-landen spraken in een verordening van december 2004 af de paspoorten uiterlijk vanaf augustus 2006 te voorzien van de draadloze chips. Nederland zit achterin de middenmoot bij de invoering van het e-paspoort. De deadline voor het Nederlandse e-paspoort is eind augustus. Maar diverse buurlanden zijn al klaar: Belgi? (november 2004) en Duitsland (november 2005) geven al paspoorten met chips uit.
[..]

netkwesties.nl

Welkom bij het verzet!

Nederland wordt een controlestaat!
Per 1 januari 2005 is de Wet op de uitgebreide identificatieplicht in werking getreden. Vanaf die datum geldt er voor iedereen vanaf 14 jaar een toonplicht. Daarmee is de belangrijkste stap richting controlestaat gezet. Omdat in de nieuwe wet niet is aangegeven waarvoor deze is bedoeld, brengt de identificatieplicht de verhouding overheid burger uit balans, het evenwicht tussen rechten en plichten is zoek, iedere burger wordt beschouwd als een potenti?le verdachte en daarom is deze wet principieel fout. In specifieke duidelijk omschreven situaties kan een identificatieplicht gerechtvaardigd of noodzakelijk zijn. In de nieuwe wet is dit doelbindingsprincipe dat nodig is voor de rechtspositie van de burger, losgelaten. De wet bevat geen duidelijke bepaling wanneer de politie of andere bevoegde ambtenaren, wel en wanneer zij niet om een identiteitsbewijs mogen vragen. In de debatten met de Tweede en Eerste Kamer heeft minister Donner het zwaarwegend belang van de identificatieplicht niet kunnen aantonen. Er heeft geen onderzoek plaatsgevonden naar de noodzaak van de identificatieplicht conform de 'social pressing need' in het kader van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, evenmin of het offici?le doel, de handhaving van de openbare orde, met andere meer doelgerichte maatregelen kan worden bereikt. Omdat het zwaarwegend belang van de identificatieplicht niet is aangetoond en geen onderzoek heeft plaatsgevonden is de wet in strijd met Art. 8 lid 2 van het EVRM.

Registreren, legtimeren, biometrie
We worden nu geconfronteerd met een stortvloed aan maatregelen die Nederland veranderen van een vrij land in een controlestaat. Op voorhand moet de burger meer vrijheden inleveren dan in een democratische samenleving noodzakelijk is. Per 1 januari 2005 werd de identificatieplicht ingevoerd. Op 24 januari werd aangekondigd dat de foto en vingerafdrukken voor het biometrische paspoort dat in augustus 2006 wordt ingevoerd, centraal in een databank zullen worden opgeslagen. Per januari 2006 treedt de Wet vorderen gegevens in werking. Het is de bedoeling dat het Burger Service Nummer waardoor al onze gegevens nog makkelijker kunnen worden uitgewisseld, ook in 2006 wordt ingevoerd. Vanaf 2007 worden telefoongegevens, e-mail en internetgegevens uitvoeriger geregistreerd dan voorheen en tenminste twee jaar bewaard. Op steeds meer plaatsen zullen we ons moeten legitimeren, er komen detectiepoortjes die onze gegevens registreren, en er komen nog meer camera's waarvan een aantal worden uitgerust met gezichtsherkenning. Ook worden in de nabije toekomst politieagenten uitgerust met een vingerscanner.

De kern van al deze maatregelen waarbij de bewijslast wordt omgekeerd is de identificatieplicht waarmee alle informatie aan bestaande personen kan worden gekoppeld. Met biometrie gebeurt dit letterlijk. Dit is Big Brother optima forma; een aantasting van onze rechtspositie. Omdat deze technieken niet perfect zijn en bovendien het principe van de omgekeerde bewijslast grootschalig wordt toegepast, moet aan de effectiviteit van deze maatregelen ernstig worden getwijfeld. Het kan bovendien zeer ernstige gevolgen hebben als informatie aan de verkeerde personen wordt gekoppeld.

U krijgt een identificatiechip.
Dit brengt ons bij het eigenlijke probleem, het biometrisch paspoort. In Europa is Duitsland het eerste land met een biometrisch paspoort. Nederland volgt in augustus 2006. Het is de bedoeling dat het paspoort met machinaal leesbare strook met sofinummer, ook een chip krijgt waarop behalve uw naam, geboortedatum ook een gezichtsscan en twee vingerafdrukken worden opgeslagen. In 2005 zijn er in de gemeenten Almere, Apeldoorn, Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Utrecht 14.500 testversies van het biometrische paspoort geproduceerd in een pratijkproef met de naam 2 be or not 2 be. Als het gaat zoals men in EU verband over ons heeft besloten, hebben we over een paar jaar allemaal een verplicht identiteitsbewijs op zak met een chip waarvan het signaal ook zonder ons medeweten kan worden geregistreerd. Op 30 september 2004 is in de VS het Visa Waiver Program ingegaan. Iedereen die naar de VS reist, moet een biometrische pasfoto laten maken en zijn vingerafdrukken laten inscannen. Voor reizigers zonder biometrisch paspoort geldt bovendien een visumplicht. Biometrie is niet zo veilig als men ons wil laten geloven. De foutmarge voor een gezichtsscan is ongeveer 10%. Bovendien kan het biometrische paspoort worden gekraakt . Wanneer het biometrische identiteitsbewijs is ingevoerd, is het nog maar een kleine stap naar een ge?mplanteerde chip, natuurlijk eerst vrijwillig maar de vraag is; hoelang nog?

Veiligheid of privacy, een valse tegenstelling!
Na de elfde september spreken politici voortdurend over een nieuwe balans tussen de bescherming van de democratische rechtsstaat en de privacy. De overheid stelt dat we privacy moeten inleveren voor veiligheid. Dit is een valse tegenstelling omdat de privacy van terroristen en criminelen of zelfs verdachten niet hetzelfde is als de privacy van een meerderheid van de bevolking die niets heeft misdaan. Die valse tegenstelling komt niet alleen tot uiting in maatregelen als de identificatieplicht en biometrie maar ook in het bewaren van e-mail, internet en telefoongegevens van iedereen. Wij zijn niet tegen een harde aanpak van de criminaliteit en terrorisme. Wij zijn wel tegen disproportionele maatregelen, tegen een volledige omkering van de bewijslast en tegen de fundamentele uitholling van de democratische rechtstaat! Een verplicht biometrisch identiteitsbewijs voor iedereen is een aantasting van onze privacy evenals het bewaren van elektronische verkeersgegevens. Deze maatregelen leveren geen zinvolle bijdrage aan criminaliteits of terrorismebestrijding. De effectiviteit van identificatieplicht als middel om criminaliteit te bestrijden is ook in andere landen nooit aangetoond..

Sluit u bij ons aan.
De bedoeling van deze site is om informatie te geven en mensen die absoluut geen biometrisch paspoort of identificatiechip wensen, met elkaar in contact te brengen. Omdat door de identificatieplicht en de koppelingswet het recht op werk, zorg, onderwijs enz. aan een identiteitsbewijs is gekoppeld, wordt leven zonder identiteitsbewijs onmogelijk gemaakt. Binnen zes jaar moeten wij allen naar het stadhuis voor een biometrisch identiteitsbewijs. Doen wij dit niet dan betekent dat; geen recht op werk, geen uitkering, geen zorg, geen onderwijs enz. Volgens de overheid is het niet mogelijk om een uitzondering te maken voor personen die biometrie om principi?le reden afwijzen. Dit geloven wij niet!

Wij willen in een vrij land leven en niet in een Big Brother staat!

mailto:reacties@hetverzet.nl

Posted Image

Het Verzet

#2 Lip

Lip

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1493 posts

Posted 28 August 2006 - 12:00 PM

Kheb er eigenlijk niet zoveel problemen mee :)

#3 Toasted

Toasted

Totally Off-Topic

• RIP
  • PipPipPipPip
  • 832 posts

Posted 28 August 2006 - 12:04 PM

Ok, ik kan nou niet echt zeggen dat ik hier gelijk zo blij mee ben... Was het ook al niet met die identificatieplicht. Niet zo goed dit

#4 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 28 August 2006 - 12:31 PM

Als het er nou echt veiliger op zou worden en er zou geen mogelijkheid bestaan van corrupte politici en ambtenaren dan zou het mischien nog een beetje een goed idee kunnen zijn, maar zoals de wereld er nu uit ziet is het hele plan vragen om problemen.

Ik voel me trouwens nooit onveilig, behalve als ik de overheid weer bezig zie met plannen om onze rechten af te nemen en onze welvaart te beperken.

#5 gekke henkie

gekke henkie

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 509 posts

Posted 28 August 2006 - 01:13 PM

Dit is zeker een gevaarlijke ontwikkeling, niks "innocent until proven guilty", maar bij voorbaat verdacht! Een paspoort met biometrische kenmerken is op zich nog niet gevaarlijk, het is de centrale databank die er aan vast zit die gevaarlijk en privacyvernietigend is. Ik denk niet dat de overheid er op dit moment enge plannen mee heeft, maar ik denk wel dat hiermee het fundament voor een totalitaire staat gelegd wordt, dit alles onder de vlag van schijnveiligheid.

@lip Misschien heb je er nu geen problemen mee, maar wat als die centrale databank nou gebruikt wordt voor het handhaven van bv. de opiumwet? Nu is er nog geen reden daar bang voor te zijn, maar weten wij veel wie er hier over 10 jaar aan de macht is.

Parano?de? Ik hoop het! :)

(de RFID chip in je paspoort is overigens te slopen door em 10 sec. in de magnetron te leggen)

#6 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 28 August 2006 - 01:31 PM

Ik heb zo'n paspoort ..
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#7 JD86

JD86

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 364 posts

Posted 28 August 2006 - 01:50 PM

ik vind t ook maar niks

#8 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 28 August 2006 - 02:04 PM

Ik heb zo'n paspoort ..

Hoe lang al?

Openbaring 13:16-18:

"En het maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, [en] dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. Hier is wijsheid: wie verstand heeft berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens en zijn getal is zes honderd zes en zestig."

Bedenkt u eerst dat bovenstaande Bijbeltekst is geschreven aan het eind van de eerste eeuw na Christus door de Apostel Johannes ge?nspireerd door de Heilige Geest. Als u een Bijbel erbij pakt van bijvoorbeeld een paar honderd jaar geleden zult u hetzelfde lezen. Dus met andere woorden, deze profetie was al veel langer bekend, al wist men in het verleden niet hoe men het ??n en ander moest inpassen. Men kon dat ook niet weten. De laatste jaren begint het pas duidelijk te worden dat dit een high tech merkteken moet worden in combinatie met een geavanceerd door computers geregeld en gecontroleerd economisch systeem waarin dit merkteken vereist zal zijn om bijvoorbeeld financi?le transacties uit te voeren. En natuurlijk moet een profetie bekend zijn voordat deze in vervulling gaat anders is het geen profetie. De voorbereidingen tot de vervulling van deze profetie zien we inmiddels voor onze ogen gebeuren.

Merk op dat we niet met 100 procent zekerheid kunnen zeggen welke van de te bespreken technologie?n gebruikt zullen worden voor het merkteken. Dit is geschreven met het oog op de stand van de techniek op dit moment. We gaan enige mogelijkheden na. Wat wel 100 procent zeker is dat er een dictator (het beest uit de zee ofwel de antichrist, Openbaring 13:1-10) komt en dat er een merkteken zal worden gepropageerd en ingevoerd (door het beest uit de aarde.) Openbaring 13:11-18 dat of het getal 666 of de naam van deze dictator bevat. Immers, volgens het onfeilbare Woord van God, zullen ALLE profetie?n worden vervuld.

Er is in het verleden al veel geschreven en gespeculeerd over dit merkteken, maar nog nooit zo frequent als tegenwoordig en daar is dan ook alle reden toe. Constateert u zelf, dit merkteken bevat op de ??n of andere manier de naam van het beest (de komende werelddictator of antichrist) of het getal van zijn naam. De naam van het beest is op dit moment niet bekend, maar we zien de laatste jaren dat zijn getal (666) veelvuldig wordt gepromoot, bijvoorbeeld door middel van "onschuldige" (Disney) tekenfilms tot en met (satanische) teksten van hardrock groepen. Soms gebeurt dit promoten opvallend openlijk en een andere keer gebeurt dit op een zielig verkapte manier. En voor degenen die in de automatisering werkzaam zijn: juist hier komen we dit getal regelmatig tegen.Toeval?, natuurlijk niet.666 is het getal van satan en het is dan ook niet verwonderlijk dat we in onze tijd dit getal steeds vaker tegenkomen omdat het duidelijk is dat, mede gezien de overige tekenen van de eindtijd (terwijl ik dit artikel schrijf, 19 aug 1999 ligt de 6.8 zware aardbeving in Turkije nog vers in het geheugen, ??n van zwaarste van deze eeuw met tienduizenden doden en gewonden), we bijna aan het einde van de geschiedenis (zoals wij die kennen) zijn aangekomen en volgens de Bijbel neemt de demonische activiteit steeds meer toe naarmate dit einde nadert. Ook dat kunt u constateren.
Er vindt dus duidelijk een conditionering plaats om alvast aan dit getal te wennen, zodat mensen gemakkelijker in deze val zullen trappen. Mensen die hun Bijbel niet kennen en aldus een gemakkelijk prooi zullen worden omdat, zonder dit merkteken te aanvaarden, men praktisch alle geld en goederen zal kwijtraken en uiteindelijk zijn/haar leven. Dat wil zeggen dat, wanneer men dit merkteken weigert, men totaal uitgesloten zal worden van het financi?le en maatschappelijke verkeer en uiteindelijk, als men in Jezus Christus gelooft, ook nog de martelaarsdood zal sterven als hij of zij wordt gevonden. Bovenstaande Bijbeltekst duidt er ook op dat de economie uiteindelijk cashloos moet worden. Immers, als men op de ??n of andere manier nog aan contant geld kan komen zal dit economische systeem niet kunnen werken. En ook deze cashloze maatschappij komt er duidelijk aan en hoewel speculatief, dit proces zou versneld kunnen worden door de millennium bug of y2k (jaar tweeduizend), een totale beurscrash of een combinatie van beide.

Gaat nog verder: Henry V - Close-up

#9 koko

koko

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 15 October 2006 - 09:39 PM

oke ik kom er dan maar meteen uit de kast ik ben de antichrist :D
en het eind der tijden is over 4 jaar hmmm dat je het maar even weet.

maar verder heb ik het ook niet zo met al die controle nu moet ik zeggen dat ik er eigelijk nooit last mee heb gehad en zij het meschien niet uit prencipe maar gewoon luiheid dat ik mijn paspoort dan ook nooit mee heb.

en als ik hem kwijt raak wat mij niet zou verbazen gaat me dat ook nog eens veel geld kosten.
la la la hopjes vla

#10 Floodgear

Floodgear

floodnoob

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 16 October 2006 - 08:24 AM

Die draadloze chippies zijn het begin van het einde..
Stel je eens voor dat je door een poort heen loopt en ineens een piepje gaat..afkomst: westerling..BOEMM!

Het feit dat die chipjes zo klein gemaakt kunnen worden dat het in papier past vind ik helemaal beangstigend.

#11 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 03 November 2006 - 11:16 PM

het begin was al het begin van het einde...

we moeten ons er gewoon niet zo druk om maken dat we er ooit niet meer zijn. ik bedoel: boeie!!! we leven toch nu?! korte termijn plannen, ok. maar profetieën als dit.... dikke kolder.

DNA overleeft toch wel, daar maak ik me geen zorgen over en uiteindelijk zijn we niks anders dan dat.

weet niet waarom maar word heel blij als ik dit zo opschrijf :)
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#12 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7675 posts

Posted 03 November 2006 - 05:40 PM

post Vandaag, 23:16

hoe kan dat nou weer?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#13 aap

aap

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 40 posts

Posted 09 November 2006 - 06:12 PM

probleem met die paspoorten is ook dat er een chip in zit deze is mischien wel beveiligd maar zal vast in de toekomst nog wel kunnen gelezen worden.

dat betekend dus ook dat ze dan altijd kunnen zien waar je "bent gescand" als je het bij je hebt en aangezien der legitimaiteplicht is...

ook ben ik er nou niet echt van gecharmeerd dat me vingerafdrukken moeten worden genomen leuk waarschijnlijk in een langdelijke database "nou van wie zou dit zakje poeder zijn geweest"

#14 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 630 posts

Posted 09 November 2006 - 09:49 PM

Ik ben er ook tegen, al deze verautomatiserings maatregellen maakt het echter wel makkelijker om een identiteit te stelen.

Iedereen loopt altijd te klagen dat we hierdoor een veel gecontroleerdere staat krijgen en meer big brother acties en alhoewel dit waar is en de normale mens die werkt voor de man een minder leuk leven zal leiden waar ze natuurlijk zelf voor hebben gekozen aangezien we in een manipulatief maar democratisch systeem leven denk ik dat het voor criminelen makkelijker gaat worden om ongestraft weg te komen.

In dit geval worden onder criminelen ook mensen gerekend die natuurlijk niet conformeren aan wat de man in gedachte had (gedachte crimes) het grappige van een controle systeem is dat deze vanuit het design af gedoemd is om te falen.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#15 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 19 June 2012 - 03:01 PM

Zeer slechte ontwikkelingen!
Onder het mom van ''het is voor je eigen veiligheid'' in combinatie met bangmakerij worden er veel van dit soort maatregelen doorgevoerd.
En het ergste is nog dat de meeste burgers het allemaal slikken als zoete koek...
Meer veiligheid betekent niet per definitie minder vrijheid en privacy!

#16 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2398 posts

Posted 19 June 2012 - 04:40 PM

Wat doe je eraan in de praktijk? Dat is iets waar ik nog niet helemaal over uit ben. Misschien toch maar brieven gaan schrijven naar ministers of iets dergelijks? Zou daar iets mee gedaan worden?

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9403 posts

Posted 19 June 2012 - 06:22 PM

Kijk of ze er met https://dichterbijdenhaag.nl/ iets aan kunnen doen.

Ze stellen van de verschillende partijen de prominenten op bepaalde issues (gerelateerd aan privacy en technologie) samen met hun contact-gegevens en een email-form.
Dus zet dit issue evt. met hun weer op de kaart.

#18 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 19 June 2012 - 06:56 PM

Mijn ID is verlopen, ik ga geen nieuwe aanvragen. Heb een rijbewijs voor identificatie.
Voornaamste reden is dat je je vingerafdruk moet afgeven, terwijl er een rechtszaak is gewonnen dat dit afgeschaft moet worden. Maar ze nemen het nog steeds af wat ik had begrepen.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#19 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9403 posts

Posted 19 June 2012 - 07:32 PM

Heb een rijbewijs voor identificatie.

Lijkt me wel kut om Nederland niet uit te kunnen.

Ik denk in ieder geval niet dat je rijbewijs in het buitenland als geldige legitimatie kan.

#20 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 19 June 2012 - 09:33 PM

Hoewel ik het volledig met je eens ben qua beslissing Mind,
houd er wel rekening mee dat je geen uitkering aan kunt vragen en over het algemeen niet bij een nieuwe werkgever (wit) kunt gaan werken.
En (officieel) het land niet uit kunt, omdat buitenlandse overheden alleen ID-kaarten/paspoorten accepteren.

http://www.rijksover...e-situatie.html
Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users