Jump to content

Photo

BlueberryWil je een idee krijgen van de werking van ayahuasca?

• Please log in to reply
18 replies to this topic

#1 Psyraisor

Psyraisor

Darwin Award nominee

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 27 June 2006 - 01:47 AM

Wie heeft hier de film blueberry gezien?

Ik heb deze een aantal maanden geleden gezien.
De film speelt zich af in het Wilde Westen van zo'n 200 jaar terug. Het gaat over een cowboy die gedurende een deel van zijn jonge jaren opgroeid bij de mensen achter de bergen: de indianen. Hier bouwt hij een band met hen op en leert hij dingen over de leefwijze van de indianen. Hij leert de taal en ontdekt hun spirituele rituelen waaronder het roken van entheogene middelen en het drinken van een heilige drank waarmee de indianen in de geestenwereld terecht komen om zo oa dingen te weten te komen over hun vijanden (de goudzoekers, premiejagers etc. kortom; de blanken dus).
Op een bepaald moment in de film (ik zeg niet wat want ben bang dat ik dan teveel verklap) moet en zal Blueberrie het geheim van de Indianen te weten komen, want er is gevaar! Blueberrie moet een stap wagen die hij nooit heeft durven maken: het drinken van de heilige drank!
Blueberrie reist door het diepst van zijn ziel en komt in de meest vreemde dimensies terecht waarvan hij het bestaan nooit geweten heeft. Hij komt, zoals aangekondigd door de indiaan die hem de drank geeft, zijn angsten onder ogen en lijdt pijn, heel veel pijn. Hij leert zijn emoties kennen en leert wat angst is.
Uiteindelijk zal hij in z'n 2e trip oog in oog komen met zijn doel. Verder verklap ik niks (vage omschrijving dit, sorry :P)...

De film is echt MEESTERLIJK! Het is ontzettend mooi in beeld gebracht allemaal...adembenemend mooi... Prachtige special effects! De dimensies die worden laten zien in de film zijn ontzettend mooi gemaakt. Als je een idee wilt krijgen van waar je in terecht kunt komen tijdens een ayahuasca(dmt) trip is deze film een absolute aanrader. Dat wordt ook bevestigd door Lars Faber, schrijver van het boek: "De gewijde Reis"(ook een dikke aanrader!).

Ik weet niet of mensen deze film gezien hebben, maar bij deze raadt ik 'm aan! Zeer vette film.. :)

Ik ben verder nooit zo goed in het beschrijven of reporten van een film, dus hij is wel wat anders als dat ik 'm beschrijf. Veel vetter! :)

Ben benieuwd wat jullie er van vinden... Ik zal zeggen: huren/kopen die hap! :)

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9425 posts

Posted 27 June 2006 - 06:10 AM

Absoluut een ultra vette film. Eerste keer dat ik 'm zag was btw onder invloed van lsd, maar dat is absoluut niet nodig!! Die film is an sich als ZO visueel, dat je echt geen drugs nodig hebt om 'm indruk op je te laten maken. Overigens gebruiken ze in de film mescaline en geen ayahuasca (hoewel het purgen en de belevenis waarschijnlijk erg sterk overeenkomn natuurlijk).

Zeker een aanrader voor de psychonaut en absoluut de vetste western die ik ooit gezien heb. Met veel clich?s en grappige western-stukjes, doorwoven met de spiritualiteit van de indianen.

#3 Floodgear

Floodgear

floodnoob

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 27 June 2006 - 07:01 AM

ik ben al een tijdje opzoek naar deze film maar helaas nog nergens kunnen vinden..

#4 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7693 posts

Posted 27 June 2006 - 10:46 AM

^ torrents?

heb em ooit tot de helft gezien zonder ondertiteling en vond er echt totaal geen fuk aan omdat er niets van te begrijpen was. Denk dat het wel een coole film is, maar moet het duidelijk nog een keer met subs zien... Die visuals waren overigens wel heel erg cool gemaakt!

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#5 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 27 June 2006 - 12:24 PM

Lage score op imdb . .. :s
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#6 Psyraisor

Psyraisor

Darwin Award nominee

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 27 June 2006 - 01:28 PM

Overigens gebruiken ze in de film mescaline en geen ayahuasca (hoewel het purgen en de belevenis waarschijnlijk erg sterk overeenkomn natuurlijk).

Aah... dus toch? Ik wist het al niet helemaal zeker...
Het is idd wel zo dat je in de film alleen Peyote cactici ziet er verder geen liaan ofzo. Maar daar door de drank en de manier van doen dacht ik toch dat het om Ayahuasca ging. Ze noemen het in de film ook verder niet bij naam ofzo. En daarnaast tipte de schijver van De Gewijde Reis deze film ook om een indicatie te krijgen van de dimensies waarin je terecht kan komen met ayahuasca. Maargoed, dat het mescaline is vind ik ook opzich toch ook wel vrij logisch. Ik twijfelde al die tijd eigenlijk ook al... :)

ik ben al een tijdje opzoek naar deze film maar helaas nog nergens kunnen vinden..

Het is voor zover ik weet toch wel een vrij dure hollywood-productie en volgenns mij ook wel een redelijke grote hit geweest(maar dat weet ik niet zeker). Dus het lijkt mij dat ie toch echt wel bij de beter videotheek te vinden is. Bij filmclub stond ie geloof ik bij avontuur. Anders gewoon ff vragen aan degene achter de balie uiteraard.

heb em ooit tot de helft gezien zonder ondertiteling en vond er echt totaal geen fuk aan omdat er niets van te begrijpen was.

Er wordt ook indianentaal in gesproken, dus dat is idd zonder ondertiteling voor een Nederlander niet te doen, hehe.. :)

Lage score op imdb . .. :s

Ik heb er ook ooit eens een totale afkraakpreek over gelezen op internet (een belgische site btw :baby:) die heel duidelijk geschreven was door een christen ofzo die niet voor de mogelijkheid open stond wat deze film allemaal laat zien...
Ik zal daar niet teveel waarde aan hechten.

#7 merijn

merijn

DHP-Hater

• Members
  • PipPipPip
  • 423 posts

Posted 27 June 2006 - 05:05 PM

ja wel een leuke film ,
tijdens de paddo's een keer opzoek gegaan naar dat stukje met die gruwelijke visuals.

totdat we bijna 'bad' gingen omdat we het niet konden vinden en toen hebben we m maar weer uitgezet hehe

ja wel een leuke film ,
tijdens de paddo's een keer opzoek gegaan naar dat stukje met die gruwelijke visuals.

totdat we bijna 'bad' gingen omdat we het niet konden vinden en toen hebben we m maar weer uitgezet hehe

#8 Psyraisor

Psyraisor

Darwin Award nominee

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 27 June 2006 - 11:33 PM

Je valt in de herhaling, merijn! :)

#9 occam

occam

The Artist

• Members
  • PipPipPip
  • 360 posts

Posted 29 June 2006 - 10:43 AM

Ik heb de film (nog) niet geziem maar het karakter blueberry komt uit de pen van Moebius (aka Jean Giraud), de meester-striptekenaar die uebertrippy verhalen maakt! Vooral de incal-, edena- en gekroonde hart-reeksen zijn verplichte kost voor de psychonaut. Het vorm- en kleurgebruik laten zien dat Moebius zelf ook wel eens snoept van de psychedelica.

Wanneer ik thuis trip zorg ik altijd dat ik een paar boekies bij de hand heb. Fijn om in te bladeren tijden de coming-up/down.

Posted Image

#10 Floodgear

Floodgear

floodnoob

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 29 June 2006 - 03:58 PM

Ik heb de film (nog) niet geziem maar het karakter blueberry komt uit de pen van Moebius (aka Jean Giraud), de meester-striptekenaar die uebertrippy verhalen maakt! Vooral de incal-, edena- en gekroonde hart-reeksen zijn verplichte kost voor de psychonaut. Het vorm- en kleurgebruik laten zien dat Moebius zelf ook wel eens snoept van de psychedelica.

Wanneer ik thuis trip zorg ik altijd dat ik een paar boekies bij de hand heb. Fijn om in te bladeren tijden de coming-up/down.

Posted Image

shit die man is geniaal!

ff gepikt van wikipedia:
Film work
Alien (1979)
The Time Masters (1982)
Tron (1982)
Masters of the Universe (1987)
Willow (1988) Deze film heb ik toen ik klein was zooooooooo vaak gekeken dat de videoband kapot ging :)
The Abyss (1989)
Little Nemo: Adventures in Slumberland
The Fifth Element (1997)
Thru the M?bius Strip (2005)
Giraud worked on Alejandro Jodorowsky's film adaptation of Dune which was never completed.
Giraud's artwork for the Dan O'Bannon short story comic "The Long Tomorrow" was a key visual reference for Blade Runner.
George Lucas used one of Giraud's designs for the Imperial Probe Droid in Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back. Lucas' later Star Wars films also share many visual characteristics with Giraud's work, particularly the depiction of the city-planet Coruscant.
Giraud also shared "Story by" credit on the animated film Little Nemo: Adventures in Slumberland.
Strange frame (2009)

Video game work
Panzer Dragoon (1995)
Panzer Dragoon Zwei/II (1996)
Panzer Dragoon Saga (1998)

Posted Image

#11 occam

occam

The Artist

• Members
  • PipPipPip
  • 360 posts

Posted 30 June 2006 - 09:14 AM

shit die man is geniaal!

Yep, dat is ie zeker. En ook nog eens een zeer productief baasje. Ga nou maar eens snel die stripboeken van m checken en je zult me eeuwig dankbaar zijn :mf_party:

Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

#12 Floodgear

Floodgear

floodnoob

• Members
  • PipPipPipPip
  • 578 posts

Posted 30 June 2006 - 10:36 AM

ik weet dat het niet mag...maar ik doe het lekker toch :mf_party:

^_^ klik :thumbsup:

#13 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 26 June 2012 - 12:38 PM

Goedendag allemaal,

Vorig jaar heb ik blueberry gekeken, en gister avond weer.
Het is een hele boeiende film over hoe een cowboy zijn jeugd trauma verwerkt door middel van ayahuasca gebruik met een bevriende sjamaan. Een deel van zijn opvoeding heeft hij doorgebracht bij indianen en daar heeft hij deze sjamaan leren kennen.
De film visualiseert heel goed hoe zo´n trip in zijn werk gaat, en welke rol de sjamaan hierbij heeft. Hele mooie en intense visuals ook.
Heeft iemand anders deze film ook gezien? en zo ja, wat vond je ervan?
Ik heb zelf nog geen ervaring met ayahuasca maar ik ben benieuwd wat mensen van deze film vinden die wel ervaring hebben met ayahuasca (of anahuasca).

Hier eent trailer:

En hier de Wiki Page
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blueberry_%28film%29
Ik vind het wel raar trouwens dat ze op de wiki page zeggen dat blount mescaline neemt, ik dacht dat hij ook ayahuasca dronk?

Groet,

DutchPassion

[Admin: titels aangepast]

#14 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9425 posts

Posted 26 June 2012 - 12:54 PM

^ waarom denk je dat het ayahuasca is?

Ze zitten ergens in de woestijn in Mexico en er staan in die grot allerlei cactussen.
Lijkt me dus veel logischer dat het drankje mescaline bevat.

Verder gaat het in de film ook niet specifiek over WELK middel het is maar om het effect en de manier waarop het gebruikt wordt.

Ik heb de film een stuk of 5-6-7x gezien. Zeker 1 van de beste trip-scenes ooit gemaakt en een van m'n favoriete westerns (hou normaal totaal niet van het genre, maar deze film is zeer spiritueel en zit echt goed in elkaar).

Overigens klopt er niet veel van die nederlandse wiki-pagina. Er staat dat Blount voor het goud gaat en Prosit voor de 'heilige krachten', dit is precies andersom.

Trouwens, er was natuurlijk allang een topic over deze film.
[Poelster: Daarom ook maar de topics gemerged]

#15 Unfolder

Unfolder

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 183 posts

Posted 26 June 2012 - 02:09 PM

Voor de liefhebber is hier een interview met de regisseur Jan Kounen (gedaan voor 'DMT - The Spirit Molecule')

http://www.youtube.c...F9&feature=plcp

#16 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 26 June 2012 - 03:04 PM

^ waarom denk je dat het ayahuasca is?

Omdat ayahuasca als drank word gedronken en peyotl meestal gewoon gedroogd gekauwd worden. Maar een mescaline drank ik wel mogelijk.

Overigens klopt er niet veel van die nederlandse wiki-pagina. Er staat dat Blount voor het goud gaat en Prosit voor de 'heilige krachten', dit is precies andersom.,

Klopt er staat inderdaad meer onzin tussen

Trouwens, er was natuurlijk allang een topic over deze film.

Ow oke, ik had de search gebruikt maar had niks gevonden vandaar...

[Admin: quotes gefixed]

#17 leipe wimpie

leipe wimpie

leipe staartjes

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4744 posts

Posted 26 June 2012 - 03:12 PM

maargoed, mooie film idd, k vond m laatst terug zonder hoes in een doosje van iets anders, dat was een leuke verassing aangezien ik m al had opgegeven als "uitgeleend aan iemand die m verder heeft uitgeleend en niet meer weet aan wie, maar het maakt ook niet uit want film die iedereen moet zien..." :D
Posted Image T h e N a t i v e A l i e n.
- Je suis le nomade qui marche la nuit, et qui attends le jour, et l'oublie. -

#18 Keesoe

Keesoe

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 205 posts

Posted 27 June 2012 - 01:45 PM

Ik weet eigenlijk bijna zeker dat het om mescaline gaat. Die indianen die erin voorkomen zijn duidelijk de cactus indianen namelijk :rolleyes: . Neemt niet weg dat het er veel van weg heeft.
Zeer mooie film... ik was hem al vergeten maar ga hem zeker vandaag of morgen kijken !
"We are a way for the Cosmos to know itself"
-Carl Sagan

#19 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 27 June 2012 - 04:56 PM

Hoort bij mijn favo films.
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users