Jump to content

Photo

Verslaving

• Please log in to reply
45 replies to this topic

#21 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,262 posts

Posted 27 June 2006 - 04:47 PM

^hm vreemd, sos is een serotonine heropname remmer en zou het effect van MDMA dus grotendeels verpesten (denk aan SSRI's en xtc)...

#22 JD86

JD86

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 364 posts

Posted 27 June 2006 - 04:57 PM

ja vreemde zaak maar ik spreek toch echt uit eigen ervaring.. viel me elke keer weer op

#23 killerfish

killerfish

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 327 posts

Posted 05 August 2015 - 09:30 PM

Mijn ervaring met verslaving van alcohol, wiet en tabak, is dat hunkering eigenlijk al een stap te ver is en je dat dus voor moet blijven.

#24 hazolater

hazolater

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 96 posts

Posted 06 August 2015 - 11:45 AM

Killerfish wat bedoelje precies met: dat hunkering eigelijk al een stap tr ver is

#25 killerfish

killerfish

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 327 posts

Posted 06 August 2015 - 12:46 PM

Nou ja, het moment dat ik verslaafd raakte aan roken, was dat ik merkte dat ik er hunkering naar had. Dat was iets wat ik niet kon ontkennen en moest op dat moment heel veel wilskracht tevoorschijn toveren om het te weigeren. Terwijl op het moment dat ik die hunkering nog niet had, ik nog elk moment kon stoppen.

Hoe het met blowen is gegaan weet ik niet zo goed meer, die drang was toch minder sterk maar het was vooral dat ik het zo leuk vond om stoned te zijn dat ik veel blowde.

Maar met alcohol was het eigenlijk hetzelfde als met tabak. Op het moment dat ik merkte dat ik er echte hunkering naar had, was het eigenlijk al een stap te ver omdat de alcohol zich al teveel in mijn geest had gewroet om zomaar te zeggen.

Ik denk dat het zo is, dat op het moment dat je hunkering ervaart, je geestelijk aardig sterk in je schoenen moet staan om het te weigeren, en je het daarom het beste een stap voor kunt blijven.

#26 hazolater

hazolater

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 96 posts

Posted 06 August 2015 - 12:49 PM

Oke op die fiets, ik herken dit wel met wiet roken in mij zelf

#27 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 11 August 2015 - 08:02 PM

Afgaande op de reacties is het uit den boze om de deterministische eigenschappen v de drug te ondergaan. Wft.. Deze website gaat over een zeer deterministisch onderwerp... Of je het nu hebt over mystieke ervaringen of afhankelijkheid v stoffen. Waar is d eigen verantwoordelijkheid gebleven... Zo commentaar geven kan iedereen

#28 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 11 August 2015 - 08:13 PM

Afgaande op de reacties is het uit den boze om de deterministische eigenschappen v de drug te ondergaan. Wft.. Deze website gaat over een zeer deterministisch onderwerp... Of je het nu hebt over mystieke ervaringen of afhankelijkheid v stoffen. Waar is d eigen verantwoordelijkheid gebleven... Zo commentaar geven kan iedereen

We hebben het totaal niet over dat we de verantwoordelijkheid bij niemand niet wegnemen! Wij verbieden ook niemand niks om te doen! Sterker nog ik ben blij met de recente posts in dit topic. Dat laat maar weer eens zien sneaky sommige middelen kunnen zijn.

En ik hoop van harte dat Daturae het bij het rechte eind heeft en dat wij het gebruik overschatten, maar dat is lastig in te schatten van achter een scherm. En in dit geval geldt zeker better safe then sorry. Ik zeg liever een paar keer te veel 'wees voorzichtig' en 'ken de gevaren', dan een keer te weinig.

Bovendien is een van de hoofddoelen van dit forum is harm reduction en daar vallen de recente waarschuwingen ruimschoots binnen, mocht je deze insteek niet bevallen, dan mag je gerust een ander forum gaan vervelen.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#29 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 11 August 2015 - 08:37 PM

Harm eduction... Laten we eerlijk zijn...nonder invloed v een roes ben je daar echt niet mee bezig. Voor de duidelijkheid, ik wil niet met twee maten meten... Drugs zijn drugs... Je ontkomt niet aan hun deterministisch gedrag...

#30 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 12 August 2015 - 09:03 AM

Harm eduction... Laten we eerlijk zijn...nonder invloed v een roes ben je daar echt niet mee bezig. Voor de duidelijkheid, ik wil niet met twee maten meten... Drugs zijn drugs... Je ontkomt niet aan hun deterministisch gedrag...

Sorry maar wat een onzin is dit!

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#31 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 12 August 2015 - 12:38 PM

Aanval is de beste verdediging, of niet? Ik zoek overigens geen discussie over wel/niet verantwoord gebruik en harm reduction, ik merk op dat er buitensporig negatief wordt gesproken over heroine, terwijl alcohol echt niet onder doet aan heroine als het gaat om de overgang van gewenning naar afhankelijkheid. Afhankelijkheid voor heroine komt misschien sneller dan bij alcohol, maar alcohol is meer verspreid en algemeen geaccepteerd en daardoor minimaal zo verslavend. Probeer maar eens te minderen of te stoppen met drinken voor een half jaar als je hele sociale leven zich afspeelt rondom alcohol (zoals bij velen van ons), dat zal vies gaan tegenvallen. Er is meer dan alleen een lichamelijk component van verslaving en hunkering. Deze nuance mis ik in de bovenstaande posts. 

Hoe kijken andere mensen van het forum hier tegenaan?

#32 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 12 August 2015 - 01:36 PM

Ook ik sluit me bij alle waarschuwingen aan. Dit is echt extreem herkenbaar gedrag van iemand die binnenkort verslaafd is aan heroine. En zo hard als ik het zag, zo hard bedoel ik het ook. Serieuze waarschuwing!. Neem Poelsters suggestie serieus en laat de hero een maand of wat links liggen.

Het hele probleem is nu just dat het zo probleemloos lijkt. Niks aan de hand. Geen kater, gewoon autorijden, je kan het best aan. Kan best nog een keertje. Niks mis met elk weekend toch? Ben toch niet verslaafd, zo makkelijk gaat dat niet... Minder heftig dan cannabis, joh. Waarom zegt iedereen dat heroine zo verslavend is?

Trust me, als je op deze manier doorgaat raak je verslaafd. Je bent nog op een punt waarop je je gebruik in toom kunt houden, maar wat ze zeggen over heroine is wel degelijk waar... het is echt héél moeilijk om gecontroleerd te gebruiken. Zeker als beginner.

Zoals iedereen al zei, heroine is heel sneaky omdat het niet zo heftig lijkt en omdat het zo'n langzaam glijdende schaal is. Voor je het weet heb je 't nodig omdat je anders ziek wordt en dan wordt het pas écht lastig om te stoppen.

Tot slot, sorry voor de serieuze toon en mijn schuddende vingertje, maar besef je asjeblieft hoe sneaky heroine is. Het is niet gevaarlijk omdat het zo heftig is, maar juist omdat er niet zoveel aan de hand lijkt en je je gebruik onder controle lijkt te kunnen houden.

:)

Hoe bedoel je vervuilend... sorrie snaap.  

Volgens mij past de post die net verplaatst is zeer goed binnen deze posts. Het onderwerp van verslaving lijkt mij er een van nuance. Ik ken het goedje niet en heb ook niet die behoefte. Jullie meten met verschillende maten. Jammer.

#33 Fool

Fool

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 133 posts

Posted 22 August 2015 - 03:29 PM

Aanval is de beste verdediging, of niet? Ik zoek overigens geen discussie over wel/niet verantwoord gebruik en harm reduction, ik merk op dat er buitensporig negatief wordt gesproken over heroine, terwijl alcohol echt niet onder doet aan heroine als het gaat om de overgang van gewenning naar afhankelijkheid. Afhankelijkheid voor heroine komt misschien sneller dan bij alcohol, maar alcohol is meer verspreid en algemeen geaccepteerd en daardoor minimaal zo verslavend. Probeer maar eens te minderen of te stoppen met drinken voor een half jaar als je hele sociale leven zich afspeelt rondom alcohol (zoals bij velen van ons), dat zal vies gaan tegenvallen. Er is meer dan alleen een lichamelijk component van verslaving en hunkering. Deze nuance mis ik in de bovenstaande posts. 

Hoe kijken andere mensen van het forum hier tegenaan?

Ik heb laatst 6 weken niet gedronken (noch andere drugs gebruikt) en ik moet eerlijk zeggen dat dat helemaal niet zo lastig was, maar misschien is het wel lastiger als we over een half jaar spreken.

Ik wil trouwens niet zeggen dat alcohol ongevaarlijk is, ik zie wel menig mensen die het niet lukt om een maand niet te drinken. Wel denk ik dat opiaten er over het algemeen net iets sneller insluipen dan dat alcohol dat doet. Bij alcohol lijkt er veel meer tijd voor bezinning te zijn, het wordt echter maatschappelijk wel lastiger om alcohol te ontlopen dan de zwaardere opiaten.

#34 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 24 August 2015 - 08:21 PM

Interesante TED talk over verslaving.

Johann Hari: Everything you think you know about addiction is wrong
What really causes addiction — to everything from cocaine to smart-phones? And how can we overcome it? Johann Hari has seen our current methods fail firsthand, as he has watched loved ones struggle to manage their addictions. He started to wonder why we treat addicts the way we do — and if there might be a better way. As he shares in this deeply personal talk, his questions took him around the world, and unearthed some surprising and hopeful ways of thinking about an age-old problem.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#35 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 03 September 2015 - 10:14 PM

Goed, met de billen bloot dan maar. Jullie hadden me genoeg gewaarschuwd, maar...Om met een joekel van een cliché in huis te vallen: "Goh, ik wist niet dat het zó verslavend was..." Ik ben dus wel iets te vaak heroïne gaan gebruiken, tot het punt kwam waarop ik met twee vrienden gezellig een weekendje weg zou gaan en wel degelijk m'n doosje met dope en toebehoren in m'n koffer stopte.

Wat zijn goede vrienden een zegen! Een van m'n vrienden heb ik dat weekend eerlijk over m'n gebruik verteld. Hij heeft me na m'n lang dralen en uitvluchten goed klem weten te zetten, een spiegel voorgehouden en me de belofte laten doen er in elk geval dit kalenderjaar vanaf te blijven. Zo gezegd zo gedaan, onder zijn toeziend oog diezelfde avond nog de boel door de plee gespoeld. Ben een week nog depressiever geweest dan anders, heb me ook blowen voor een paar weken ontzegd. Het enige dat ik van mezelf mag is koffie en zo nu en dan een Valdispert. Heb na m'n periode van burn-out ondertussen m'n werk ook weer voorzichtig opgepakt, daarom móest ik ook wel stoppen met m'n onbesuisde gedrag. De intervallen dat je gebruikt worden steeds kleiner. Dit ging langzamerhand echt fout. Alleen al dat het spul je gedachten continue beheerst. Als je de geur van heroïne af en toe nog in je neus krijgt, als de eerste kantinekoffie op je eerste werkdag naar heroïne smaakt...

Wat me het meeste toegrauwde aan mijn voortschrijdend gebruik was de kans dat met de verslaving ook een zekere demoralisatie van mijn geest zou optreden, rottig en onbetrouwbaar gedrag waardoor je iedereen die je lief is kwijt raakt...

Ik ben er met die vriend ook expres over begonnen in de hoop dat hij me zou helpen. Met mijn man er over praten, dat was net iets te dichtbij. Ik heb het hem na t weekend wel allemaal opgebiecht, ook dat ik nog een paar keer crack had gebruikt. Schone lei nu, geen geheimen meer! Opluchting!
Een bizarre zomer, met diepe dalen en (vaak door drugs aangewakkerde) euforische hoogten. Afijn, het is nu herfst, tijd om weer normaal te doen... zucht...maar het was wel lekker, soms, zo nu en dan... niet te vaak...

Blessed Be, Daturae

#36 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6,340 posts

Posted 04 September 2015 - 08:38 AM

Ben blij om te horen dat het nu weer beter met je gaat!

En nu volhouden! :) Hoe lang heb je nu al niet meer gebruikt?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#37 Daturae

Daturae

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 82 posts

Posted 04 September 2015 - 08:52 PM

Hoi Poelster,

Dank voor je reactie. Sinds maandag 24 augustus. Die vriend van me heeft me ook de belofte laten doen door me te laten zweren in naam van  bij de God en Godin, als je gelovige wicca's bent zoals wij, dan breek je dat niet, dan is die belofte echt sterker dan de zucht naar dope. Maar voor m'n hele leven beloven van de harddrugs af te blijven, wat die vriend eerst wilde, dát ging me te ver. Ik ga geen belofte doen die ik niet voor 100% zekerheid kan waarmaken.

Ah, volgende week mag ik van mezelf weer 'ns een blowtje pakken. Daar zie ik wel naar uit hoor. :bouncing:

Blessed Be, Daturae

#38 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,398 posts

Posted 05 September 2015 - 09:54 PM

Ik kan niet zeggen dat het me verbaasd, maar mooi dat je nog op tijd gestopt lijkt te zijn. Ben je van plan om in het nieuwe jaar weer heroine te gebruiken?

Hoe reageerde je man?

#39 McHennemAn

McHennemAn

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1,018 posts

Posted 06 September 2015 - 11:10 AM

Burnout en opiaten is een gemene combinatie. Een opiaat is het ideale medicijn tegen geestelijke pijn. Vanadaar dat ze zo belangrijk zijn in de medische wereld. Het grootste deel van pijn is psychish. Opiaten doden niet de pijn (als in pijn perceptie en signaal transductie) maar veranderden pijnperceptie. In andere woorden: optimisme in een potje.

In mijn ervaring gaat ieder stressgevoelig persoon die meteen gecharmeerd is van opiaten vroeg of laat voor de bijl.

Het is namelijk erg subtiel en bij de meesten bestaat het beeld van de rappe achteruitgang tot onder de lokale brug op een vies matras. Die mensen zijn de extremen, en de meeste verloren huis en haard voordat ze verslaaft werden. Ze gebruiken omdat hun bestaan anders niet te overleven is.

Ik denk dat een groot misverstand over verslaving is dat het snel en extreem gebeurt.

Dat is niet zo in mijn ervaring. Ik zal vooral ove opiaten praten maar wil even aangeven dat alcohol en benzo's nog gemener (kunnen) zijn.

Eerst is er een lange periode van moraal verantwoord en ongevaarlijk recreatief gebruik. 1x per week. Dat kan jaren duren. Dan wordt het af en toe bij stress ook ter beloning van een zware dag. Dat is ook nog onschuldig en kan jaren duren. En dan wordt het langzaam makkelijker het ook vaker te doen. Ook. Een process van jaren. Dan is het dagelijks en bewijs je voor je zelf dat je best kan stoppen. Dat lukt de eerste keer meestal makkelijk. In die periode roep je, ha, het is helemaal niet zo verschrikkelijk! Ik heb het een paar weken dagelijks gebruikt en kan zomaar stoppen! Dan begint de cyclus opnieuw maar met veel kortere intervallen. (Op enig punt kan een emotionele ramp: scheiding, ontslag, verlies dierbare, etc, het in een stroomversnelling brengen, maar dat hoeft niet)

Vervolgens breekt een punt aan dat je gebruikelijke dosis het niet meer doen. Paniek. Je verhoogd de dosis en gelukkig, good old days are back. Zo gaat het een tijdje. Dan komt het gruwelijke moment dat je je zonder dagelijs gebruik niet meer ok voelt. Dat is meestal teken 2 om te stoppen. Na de acute afkick merk je dan dat het leven eigenlijk beter was voordat je stopte: Post Acute Withdrawal Syndrome (PAWS). Relapse is niet ver weg. Welkom too the machine. We praten over 5 tot 10 jaar dus het SLUIPT er echt in.

Mensen kunnen gevolgen over zulke periodes niet overzien maar je lichaam heeft een verdomd goed geheugen...

Stoppen omdat anderen dat willen (ouders, vrienden, partner) werkt ook niet. Het enige dat echt werkt is het vervangen met iets dat dezelfde voldoening geeft en je helpt met stress om te gaan. Een sport, meditatie, spiritualiteit, religie (US style = halleluja I found the lord).

Of een ander middel natuurlijk... :P

"Do you really believe the moon is not there when nobody is looking?"

"Prove me wrong..."

#40 ecstatic soul disaster

ecstatic soul disaster

Connaisseur de la musique

• Members
  • PipPipPipPip
  • 972 posts

Posted 06 September 2015 - 02:18 PM

Mc Hennemenan: voor de schrale hoeveelheid nieuwe posts op dit form van zijn jouw brijdrages een ruimschootse compensatie qua inzichtelijkheid en algehele kwaliteit.

Zoals je zegt heb je iets nodig dat dezelfde voldoening geeft, en dat is volgens mij het besef dat je niets nodig hebt. Ik leef al jaren met dit besef en combineer dit dagelijks met 7 mg Lorazepam (ook serdet jaren). 

omgekeerd gaat ook

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users