Jump to content

Photo

Slaaptopic

• Please log in to reply
196 replies to this topic

Poll: Slaapkwaliteit (124 member(s) have cast votes)

Waarop slaap je het beste?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#181 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 05 February 2011 - 11:37 AM

Hier (Ubuntu 10.10) werkt het niet. Zou het kunnen liggen aan dat ik de closed source drivers van nVidia gebruik?

#182 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 05 February 2011 - 11:43 AM

^ nee hoor, werkt daar prima mee.

Ik gebruik trouwens wel de CLI versie. gewoon './xflux -l 52.22 -g 4.53' en gaan!

#183 Elentherelien

Elentherelien

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 825 posts

Posted 05 February 2011 - 05:58 PM

We zijn ondertussen best off-topic maar ik ben zeker tevreden over f.lux!
Kan niet direct zeggen dat ik verschil voel in het slapen maar heb wel het idee dat het beter is voor mijn ogen. Vooral tijdens de nacht minder last van me ogen!
Misschien placebo, maar ik blijf het gebruiken ^_^

#184 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 05 February 2011 - 06:14 PM

Rohypnol (Flunitrazepam) is voor mij gewoonweg het beste middel om fatsoenlijk te slapen.:hartje:

#185 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 June 2012 - 02:54 PM

EDIT: ben even te moe om het goed onder woorden te brengen. Sorry voor de warrige post, misschien eerst wat slapen allicht. :wacko:

Ik slaap inmiddels zo slecht dat nuttig advies welkom is.

Iedere nacht is het raak, met af en toe een nacht of 2 twee dat het relatief gemakkelijk gaat. Inslaap tijd is minstens een uur en vaak zelfs 4 tot 6 uur. Met uitzonderingen dat het er helemaal niet van komt. Is erfelijk overgeleverd, maar inmiddels is in mijn geval echt vele malen heftiger dan bij mn ouders.

Ervaar het als geestelijk erg moe zijn, maar lichamelijk op aan het branden - als een kaars die maar niet uit wil gaan. Slaap komt pas bij lichamelijke uitputting. Dan val ik in coma, maar minder dan 8 uur later weer wakker en voel me dan echt zwaar klote. Voel me alles behalve uitgerust.

Wat ik doe is sufblowen dat lijkt dan ook de enige effectieve remedie. Alcohol dat geeft me juist die nachten dat er helemaal geen slaap mogelijk is. Meds blijf ik ivm verslavingsgevoeligheid vanaf en kruiden zijn niet echt effectief hierbij. Heb natuurlijk valeriaan, hop, kattekruid en kava. Maar geen merkbaar effect.

Daarbij is het ook zo dat ik overdag niet kan slapen ivm licht. Daarom is het deze dagen extra lastig want het is maar kort donker. Mijn vermoeden is dat er een chronisch tekort aan melatonine is, maar dat kan ik verder niet onderbouwen.

Als iemand hier ervaring mee heeft, alle tips zijn welkom.

#186 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 June 2012 - 07:19 PM

Ok, dit is duidelijke taal als ik het zo lees:

Delayed sleep-phase disorder (DSPD), also known as delayed sleep-phase syndrome (DSPS) or delayed sleep-phase type (DSPT), is a circadian rhythm sleep disorder, a chronic disorder of the timing of sleep, peak period of alertness, the core body temperature rhythm, hormonal and other daily rhythms, compared to the general population and relative to societal requirements. People with DSPD generally fall asleep some hours after midnight and have difficulty waking up in the morning.[1]

Often, people with the disorder report that they cannot sleep until early morning, but fall asleep at about the same time every "night". Unless they have another sleep disorder such as sleep apnea in addition to DSPD, patients can sleep well and have a normal need for sleep. Therefore, they find it very difficult to wake up in time for a typical school or work day. If, however, they are allowed to follow their own schedules, e.g. sleeping from 4 a.m. to noon (04:00 to 12:00), they sleep soundly, awaken spontaneously, and do not experience excessive daytime sleepiness.

The syndrome usually develops in early childhood or adolescence.[2] An adolescent version disappears in adolescence or early adulthood; otherwise DSPD is a lifelong condition. Depending on the severity, it can be to a greater or lesser degree treatable. Prevalence among adults, equally distributed among women and men, is approximately 0.15%, or 3 in 2,000.

DSPD was first formally described in 1981 by Dr. Elliot D. Weitzman and others at Montefiore Medical Center.[3] It is responsible for 7–10% of patient complaints of chronic insomnia.[4] However, as few doctors are aware of it, it often goes untreated or is treated inappropriately; DSPD is often misdiagnosed as primary insomnia or as a psychiatric condition.[5] At its most severe and inflexible, it is an invisible disability.

wiki pagina

Denk dat ik me hierop ga laten testen. Als ik het zo lees, is dit een stuk betere beschrijving dan mijn vorige post.

People with normal circadian systems can generally fall asleep quickly at night if they slept too little the night before. Falling asleep earlier will in turn automatically help to advance their circadian clocks due to decreased light exposure in the evening. In contrast, people with DSPD are unable to fall asleep before their usual sleep time, even if they are sleep-deprived. Sleep deprivation does not reset the circadian clock of DSPD patients, as it does with normal people.[16]

Heb nu al 2 weken met geweld me proberen te resetten naar een normaal ritme. Afgelopen twee nachten kwam dat terug met een extra lange vertraging van de slaapcyclus.

Cannabis has been suggested as an aid to combat DSPD. However, no research has yet been done that shows cannabis works in DSPD. Sleep onset is affected by the two primary cannabinoids. THC, Δ9-Tetrahydrocannabinol, dramatically increased melatonin production in some subjects in a small study in 1986 where the authors state that "[t]hese preliminary results are difficult to interpret".[32] An older study showed that CBD, cannabidiol, was effective in helping insomniacs sleep.[33] Several studies have shown that acute administration of THC decreases sleep latency,[34] and is associated with reports of greater ease in getting to sleep.[35][36] Heavy cannabis use can lead to decreased levels of REM sleep and increased levels of slow-wave sleep along with reduced mental function the next morning; however, 5 mg doses of THC and CBD have been shown not to have these effects.[37]

Tis natuurlijk niet echt objectief om jezelf te diagnosticeren maar dit sluit wel erg feilloos aan.

Kent iemand dit trouwens?

#187 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 23 June 2012 - 07:23 PM

^ jezelf "sufblowen" betekend niet dat cannabis per se helpt met je 'conditie'.

Ik zou zeggen: niet blowen (of niet te laat op de avond meer, ik kan in ieder geval zeer moeilijk slapen als ik net geblowed heb).
Meer lichaamsbeweging: een goede avondwandeling.

Iets van een rustgevende kruidenmix als thee en 1-2 uur voordat je wil gaan slapen wat melatonine.

Probeer dat eens voor een week en kom dan terug.

#188 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2422 posts

Posted 23 June 2012 - 07:33 PM

Je zegt dat je minder slaapt, omdat het maar kort donker is. Heb je geen verduisteringsgordijnen?

#189 Neurofruit

Neurofruit

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 115 posts

Posted 23 June 2012 - 07:40 PM

Of een theedoek?

#190 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 23 June 2012 - 08:16 PM

Wat ik allemaal zei was niet vanuit een zo heldere geest. Inmiddels een uiltje geknapt, dat lukt op zich wel rond zessen. Voel een stuk beter nu.

Maar in het kort is de issue hier dat slaap zelden voor 5 uur 's ochtends komt en als ik de wekker niet zet, wordt ik steevast om 12:30 wakker. Daar heb ik geprobeerd een einde aan te maken, door continu eerder op te staan.
DMV mensen die me wakker bellen bijvoorbeeld. Of door de gordijnen niet dicht te doen etc. Maar is keer op keer een fiasco geworden omdat in de loop van de avond de slaap telkens maar niet wilde komen.
Dus echt geestelijk moe zijn, maar lichamelijk gewoon geen respons hebben in de vorm van slaperigheid.

There is an intractable delay in the phase of the major sleep period in relation to the desired clock time, as evidenced by a chronic or recurrent complaint of inability to fall asleep at a desired conventional clock time together with the inability to awaken at a desired and socially acceptable time.

When not required to maintain a strict schedule, patients will exhibit normal sleep quality and duration for their age and maintain a delayed, but stable, phase of entrainment to local time.

Patients have little or no reported difficulty in maintaining sleep once sleep has begun.

Als de slaap eenmaal komt, dan tuk ik ook heerlijk door.

Patients have a relatively severe to absolute inability to advance the sleep phase to earlier hours by enforcing conventional sleep and wake times.

En dat is nou juist waarom het momenteel een probleem lijkt te zijn.

Occasional noncircadian days may occur (i.e., sleep is "skipped" for an entire day and night plus some portion of the following day), followed by a sleep period lasting 12 to 18 hours.

Precies wat deze dagen het geval is.

If any of the following laboratory methods is used, it must demonstrate a delay in the timing of the habitual sleep period: 1) Twenty-four-hour polysomnographic monitoring (or by means of two consecutive nights of polysomnography and an intervening multiple sleep latency test), 2) Continuous temperature monitoring showing that the time of the absolute temperature nadir is delayed into the second half of the habitual (delayed) sleep episode.[6]

Dit zijn de criteria die voor DSPD gelden en moet zeggen dat ze akelig dicht in de buurt komen. Dus bij deze heb ik besloten om dit te laten onderzoeken. Vooral omdat het niet sinds een week of twee is, echt al wel veel langer. Maar dat wil niet zeggen dat het dit een zeker diagnose is!

Wat nu zou kunnen doen is niet blowen en gewoon wachten tot 5 uur 's ochtends en kijken hoe het dan gaat.

Je zegt dat je minder slaapt, omdat het maar kort donker is. Heb je geen verduisteringsgordijnen?

Heb paarse gordijnen en ze zijn niet zo heel erg dik. Nu zegt deze pagina dit:

It is principally blue light, around 460 to 480 nm, that suppresses melatonin,[31] increasingly with increased light intensity and length of exposure.

Probeer dat eens voor een week en kom dan terug.

Bedankt voor je advies, maar het is die fase allang gepasseerd. Al de dingen die je noemt (plus meer) heb ik dus tot in den treure gedaan. Ik ga me laten testen op deze conditie en dan kom ik terug.

Heb vandaag nog een supersterke aangezuurde passiebloem thee lopen doorkoken. Eergisteren 10 kilometer gelopen, totdat mn longen uit mn bek hingen - en juist die nacht heb ik helemaal niet kunnen slapen. Tis echt bizar, hoe meer activiteit - hoe langer het duurt om in te slapen - en hoe meer cannabis erbij te pas komt.

Maar hoe dan ook, de oplossing is hier onderzoek. Tis alleen dat die fucking huisarts alleen tussen 8 en 12 bereikbaar is... Net de tijd waarop de slaap wil komen.

#191 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 23 June 2012 - 08:31 PM

Maar blow je dagelijks? Blow je 's avonds? Drink je koffie?
Ik heb nog steeds niet echt een normaal slaapritme, maar ik slaap in ieder geval meestal wel van 0:30 tot 6:30 nu ik gestopt ben met blowen.

Om te zien of je een "afwijking" hebt, moet je wel eerst een tijd compleet nuchter leven. Wiet kan best wel met je slaapritme fucken, net als koffie (zelfs als je alleen 's ochtends een kop drinkt). En dan niet na een week of een maand, maar dan moet je echt wel een paar maanden stoppen met alles wat je geest beïnvloedt.

Anders is het net zoiets als jezelf heel hard met een hamer slaan en aan de dokter vragen waarom je een blauwe plek hebt.
Verbing weirds language.

#192 macaco

macaco

Pinguin mascotte

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1046 posts

Posted 24 June 2012 - 04:37 PM

Dat is inderdaad een goed punt. Deze dingen moet ik dan (helaas) gaan doen. Zie er wel zwaar tegenop, vooral omdat keer op keer een nacht niet blowen totaal geen slaap betekent. Daarbij dan die genoemde criteria van die aandoening, de dag erop herhaalt het zich weer. Het lichaam schijnt niet te weten wanneer het moet gaan slapen en kan alleen op zn eigen tijden gaan slapen.

Hoe ervaar jij het om maar 6 uur per nacht te slapen? Is het moeilijk om in slaap te komen, denk aan andere slaapplaats of samen met iemand in een bed liggen etc.

Voor mij is om wekenlang minder dan 6 uur slaap per nacht te hebben echt slopend. Mijn lichaam herstelt zich niet meer goed. Spierpijn(en) gaan niet weg, en bijvoorbeeld een schouderpees ontsteking, daar loop ik al een jaar mee.

Of neem afgelopen donderdag op vrijdag: 10km hardlopen, een feest en daar flink bier gedronken, daarna 5 km naar mn ouders lopen en vervolgens op bed liggen en zweten, last van ieder geluidje. Totdat ik na een uurtje maar weer opstond en weer 5 km moest lopen om bij het station te komen en daarna nog een kloterit naar huis. Dan ben je echt kapot, maar nee hoor het duurde na thuiskomst nog 3 uur en 3 joints voordat ik kon gaan liggen, zonder als een veer weer overeind te springen. Toen kwamen er 4 magere uurtjes slaap, onderbroken door het een en ander en dan moet je weer een hele rit... Dat is echt zo slopend, zoiets wil je niet keer op keer.

Dus als blowen verlichting brengt, tsja dan is het niet moeilijk om te kiezen. Koffie doe ik trouwens niet aan. Heb een tijdje guayusa gebruikt in de ochtend. Maar bijvoorbeeld enkele koppen groene thee overdag is al funest, zelfs is het meer dan 8 uur voor slapengaan. Die gevoeligheid heb ik ja.

Maarja we gaan het zien. Eerst onderzoeken en dan pas conclusies trekken.

PS heb vandaag van 4:30 tot 14:30 geslapen. Geen onderbrekingen en ook geen last van het vroege licht.

#193 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 24 June 2012 - 05:03 PM

klinkt super fucked up voor je macaco. zou het misschien kunnen dat je jezelf erop voorbereid dat je niet kunt gaan slapen en daardoor ook echt niet kunt slapen, soort van self fulfilling prophecy? heb je al wel eens een hypno-therapeut of acupuncturist geprobeerd?

succes en sterkte iig!
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#194 DutchPassion

DutchPassion

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 288 posts

Posted 26 August 2012 - 11:44 AM

Ik denk dat een flinke periode volledig stoppen met blowen ook wel zal helpen. Ik weet niet of je verder uppers of downers gebruikt? maar die kunnen je slaap waak ritme ook nogal in de war schoppen. Een paar weken elke dag om de zelfde tijd gaan slapen en opstaan zal ook helpen. Dat in combinatie met niet blowen zal wel eens kunnen helpen om je natuurlijke slaap waak ritme terug te krijgen.

#195 Guest_Mindgamer_*

Guest_Mindgamer_*
  • Guests

Posted 26 August 2012 - 01:31 PM

Valium is mijn favoriete middel als het aankomt op slapen. En ook op leven eigenlijk. Heerlijk spul. Valium. Cannabis zorgt voor een ondiepe slaap waar ik weinig aan heb. Over uppers hoef ik niet te spreken. Na een trip kan ik heftig dromen en/of juist heel kort en diep slapen. Alcohol zorgt voor een slaap waar ik ook weinig aan heb geloof ik (slaap is beter dan geen slaap lijkt mij). Opiaten zoals kratom, tramadol en gewoon smack; daarop kan ik nauwelijks op pitten. Hoe zwaarder de opiaat is, hoe moeilijker ik erop kan slapen lijkt wel.

Valium, LSD & Heroïne is de shit! Al is alcohol en cannabis ook best lekker. Rook in je longen is mogelijk een substantie dat daar niet thuis hoort, maar zuivere cannabisrook in je longen opnemen resulteert in een comfortabel gevoel.

#196 azgaza

azgaza

Gotchic

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1115 posts

Posted 29 August 2012 - 02:12 PM

Beste slaapmiddel voor mij was denk ik flunitrazepam; 0.5 mg werkt al ideaal en meer werkt nog beter. Ik word er alsnog vrij makkelijk op wakker, vrij snel en niet al te suf maar ik kan ook in enkele seconde weer inslapen; ik vind de mild euforische en angstremmende werking er van ook prettig in balans. Diazepam werkt ook redelijk. Ik kan overigens ook erg goed slapen op GHB, alleen niet zo lang dus dat is niet vreselijk nuttig, wordt dan na 2-3 uur wakker al slaap ik daarna vaak prima door. Het is wel bv een fijne inslaper na stimulanten, maar gezien ik die niet meer doe is dat niet enorm relevant.
Aliens take me home.
Tune up, turn around, drop in.

#197 continuum

continuum

vergelijkt continue

• Members
  • PipPipPip
  • 410 posts

Posted 21 May 2016 - 09:36 AM

C2W, Arjen Dijkgraaf, maandag 2 mei 2016

Celbiologie, Medicijnen & Drugs, Toxicologie

Of je wakker bent of niet hangt af van de kaliumconcentratie in je hersenvocht. Die bepaalt namelijk hoe gevoelig je neuronen staan afgesteld, schrijven Amerikaanse en Deense onderzoekers in Science.

Maiken Nedergaard en collega’s hebben zelfs al muizen laten switchen tussen slapen en waken via een infuus met synthetisch hersenvocht, verrijkt met toepasselijke zoutconcentraties. Tot nu toe dacht men dat wakker worden puur werd geregeld door signaalstoffen of ‘neuromodulatoren’ zoals acetylcholine en dopamine, die inwerken op neuronen. Dat er een verschil was in ionenconcentratie was wel waargenomen, maar leek een bijverschijnsel.

Nedergaards experimenten suggereren echter zien dat het anders werkt. De neuromodulatoren regelen op de een of andere manier de ionenconcentraties, en die bepalen op hun beurt de gevoeligheid van de neuronen voor prikkels. Daarbij geldt dat in de ‘slaapstand’ de K+-concentratie wordt verlaagd, terwijl die van Ca2+ en Mg2+ juist hoger worden.

Het voordeel zou moeten zijn dat het relatief gemakkelijk is om binnen het gehele hersenvolume die ionenconcentraties stabiel te houden. Als je rechtstreeks op de neuromodulatoren moet sturen, wordt de respons letterlijk en figuurlijk nogal zenuwachtig.

De auteurs hebben tevens waargenomen dat de overgang van slapen naar waken veel sneller verloopt dan omgekeerd (maar dat viel te verwachten), en dat de kaliumconcentratie zich sowieso vijfmaal sneller stabiliseert dan die van calcium en magnesium. Gesuggereerd wordt dat hierin misschien de verklaring schuilt voor de desoriëntatie die optreedt na anesthesie.

bron: University of Copenhagen

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users