Jump to content

Photo

Vliegenzwam (Amanita muscaria)het officiële rood-met-witte-stippen-topic!

• Please log in to reply
137 replies to this topic

#121 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 03 February 2019 - 01:44 PM

Het kook punt van muscimol zwitter ion is 70°C bij 0,01 Torr, dus als je dat omgerekend naar normale atmosferische druk, dan zal het kookpunt rond de 1076°C liggen.

Zoals ik eerder al zei, het weg kook van de muscimol is niet een issue, maar als je het voor langere tijd kookt in water zal het ongetwijfeld op een gegeven moment kapot gaan.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#122 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 07 March 2019 - 10:05 PM

Hmm, het kookpunt ligt erg hoog dus. Maar aangezien ik overal hele verschillende dingen lees, durfde ik het risico niet te nemen door het te verhitten, aangezien ik toch veel lees dat de werkzame stof kan degraderen hierdoor. Helaas want hierdoor kan ik ook minder makkelijk een geconcentreerde thee drinken door het water sneller te laten verdampen. Ik heb er uiteindelijk 'sun tea' van gemaakt, over 3 uren verspreid 15g van genomen, met zo goed als geen effect. Teleurstellend, aangezien ik hiervoor ook 2 pogingen heb gedaan, wat alweer een aantal weken terug is, met een nog kleinere hoeveelheid, zonder noemenswaardig effect. Dit was wel van een andere partij van dezelfde bron.

Nou wil ik het alsnog weer proberen, is er iemand bekend hoe dit zit met eventuele tolerantie hiervan? Ik was van plan om vanavond van dezelfde thee die ik heb, in één keer 15g te nemen, aangezien dat gister verspreid over 3 uren niks deed. Of is het verstandig om hiermee een aantal weken te wachten voor de eventuele tolerantie?

#123 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 58 posts

Posted 10 March 2019 - 11:35 PM

Ik weet niet hoe het zit met tolerantie. Ik weet wel dat door een aantal mensen die een wetenschappelijke achtergrond hebben (ik heb zelf niet de inhoudelijke kennis, dit is anekdotisch dus), echt benadrukt wordt dat je moet decarboxyleren omdat er anders een relevante hoeveelheid iboteenzuur in blijft zitten, en dat kan erg riskant zijn voor je gezondheid. Omdat je niet weet hoeveel iboteenzuur er in jouw zwammen zit, zou ik goed oppassen met hogere doseringen, tenzij je ze zou kunnen testen. De vliegenzwammen die hier groeien, zijn in het algemeen niet erg potent. Ik heb het door de jaren heen een aantal keer geprobeerd, maar vliegenzwammen uit noordelijkere gebieden lijken veel sterker te zijn.

In de 'bestanden' op de Shroomery facebook staat een aardige up-to-date FAQ met wat bronnen, kan hem nergens anders vinden dus hier ook niet linken. Maar misschien helpt dit je een klein beetje verder: http://www.freepaten...VexY_YZl8oamEic

#124 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 11 March 2019 - 12:48 AM

Het decarboxyleren gebeurd grotendeels tijdens het drogen, en ze zijn kurkdroog. Ik heb de thee de hele dag in het zonlicht gezet, hierdoor schijnt nog meer Iboteenzuur te worden omgezet in Muscimol zonder degradatie. Deze komen uit de Baltische staten ergens, dus had ze ook wel sterker verwacht. Met een nieuwe partij begin ik altijd met niet meer dan 5 gram om te testen hoe sterk ze zijn.

Die website wat je deelde had ik al eens gelezen.

#125 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 11 March 2019 - 07:52 AM

Om te beginnen wil ik, ongetwijfeld, overbodig zeggen dat dit plant materiaal is en erg kan verschillen per specimen. Dit geldt zeer voor de vliegenzwam. Dus dat je 15g nu niks deed wil niet automatisch zeggen dat de volgende 15g ook nauwelijks potent is.

Dat gezegd hebbende is 3 uur wel een lange tijd, vooral gezien de werkingsduur van muscimol zelf.

Mijn advies is om een grote batch te kopen dit allemaal te blenden en dan de juiste dosis van deze batch zoeken, op deze manier minimaliseer je de grote verschillen per stoel.

Voor tolerantie hoef je niet heel bang te zijn, zeker als je een week er tussen laat.

Geen idee of mensen dit geprobeerd hebben, maar je kan ook proberen een extract te maken met vodka, de 40% alcohol damp je er zo af bij 76C. En dan weet je ook zeker dat je nagenoeg volledige decarboxylatie hebt. In dit geval zou ik geen zuur toevoegen. Hoogstens achteraf, na het inkoken.

Hoe was de smaak van je thee?

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#126 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 11 March 2019 - 03:35 PM

Ik zei toch ook 15g uit dezelfde thee, lijkt me sterk dat als ik van 30g 1 pot thee zet, dat de ene 15g veel sterker zal zijn dan de andere 15g.. Ik snap dat de sterktes enorm kunnen verschillen, en daarom zei ik ook al, dat ik nooit meer dan 5g in 1x keer neem van een ongeteste partij. En waarom is 3 uren wel een lange tijd? Ik heb per dosis 1,5 uur gewacht met bij doseren, wat ik begrijp kan het soms wel 2 a 3 uren duren voordat het inslaat.

De smaak was ontzettend smerig en slijmerig.

#127 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 12 March 2019 - 07:11 AM

Ik dank dat we elkaar verkeerd begrijpen. Sorry daarvoor, maar ik bedoelde dat je een grote hoeveelheid koopt, als in enkele 100de grammen (of hoeveel dan ook), dit belden of sprokkelen, goed schudden en dat elke keer als je een ervaringen uit deze blent je gewenste dosis halen. Omdat je nu de individuele verschillen van de stoelen (deels) hebt genormaliseerd.

De reden dat sommigen mensen 2-3 uur moeten wachten op het effect is dat iboteen zuur nog niet volledig is gedecarboxyleerd naar muscimol. Muscimol zelf zou binnen half uur moeten werken (waarschijnlijk zelfs sneller als het al in een thee zit). De werkingsduur is enkele uren en de werking, vooral in lage doseringen, is subtiel. Dus vandaar mijn opmerking over dat 1.5 uur een lange periode is tussen redoseringen. Na 30-45 minuten kan je al zeker zijn van wat het gaat brengen.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#128 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 13 March 2019 - 12:29 AM

En precies zoals jij het zegt, had ik 't ook gedaan, van een grotere hoeveelheid thee maken en hier de gewenste dosis uit halen.

#129 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 58 posts

Posted 19 March 2019 - 11:21 PM

Ik wil me er niet te veel in mengen, maar het decarboxyleren gebeurt dus NIET in voldoende mate met alleen drogen, ongeacht wat anekdotisch wordt beweerd. Ik grijp terug op het patent dat ik hierboven al heb genoemd:

“Fresh A. muscaria typically contains 258 to 471 ppm of ibotenic acid within the entirety of the fungi. Nearly all the ibotenic acid concentrated in the caps, and very little muscimol present.2 Typically, the ibotenic acid to muscimol ratio of fungal cap tissue would be 9:1 or greater in fresh samples.2 While drying of the fungal tissue has been reported to convert a portion of the ibotenic acid to muscimol, such conversion is incomplete and highly variable according to sample variation and conditions. Indeed, a relatively low conversion rate of only 30% is typical by merely drying fungal tissue, leaving an unacceptably high concentration of ibotenic acid, typically 180 to 1800 ppm” Dr Austin’s patent and conversion information is here: http://www.freepaten...om/8784835.html

Dat zou ook kunnen verklaren waarom het effect zo lang op zich laat wachten, wat Phlogiston al aankaart. Dus, enkele 100den grammen, en zo volledig mogelijk gedecarboxyleerd ;) 

#130 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 01 April 2019 - 11:38 PM

Wat ik begrijp, gebeurt het decarboxyleren met hitte in de oven/voedseldroger wel voor het grootste deel.

Ik heb er tot nu toe nog steeds geen effect van gehad. Dit na 5 keer te hebben geprobeerd van 3 verschillende ladingen van dezelfde bron. De laatste keer nam ik 30g over 1,5 uur verspreid, hier werd ik op een gegeven moment wel heel erg misselijk van (andere keren helemaal niet). Gelukkig was dit voor korte duur, en dacht ik wel wat slaperig te worden, maar geen idee of dit door de zwammen kwam.

#131 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 58 posts

Posted 08 April 2019 - 12:29 AM

Met alle respect, wanneer het om dit soort stoffen gaat, houd ik toch de wetenschap aan, en niet persoonlijke interpretaties. Natuurlijke producten kunnen uiteraard enorm verschillen qua (hoeveelheid) werkzame bestanddelen, maar met dit soort stoffen moet je weten waar je mee bezig bent. Als je op deze manier de wetenschap negeert en uitgaat van 'wat ik begrijp' lijkt het me niet verstandig voor anderen om er op in te gaan, omdat goedbedoelde (of onwetende) adviezen hier echt onomkeerbare schade kunnen aanrichten.

#132 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 08 April 2019 - 02:08 PM

Amen.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#133 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 08 April 2019 - 03:50 PM

Met alle respect, wanneer het om dit soort stoffen gaat, houd ik toch de wetenschap aan, en niet persoonlijke interpretaties. Natuurlijke producten kunnen uiteraard enorm verschillen qua (hoeveelheid) werkzame bestanddelen, maar met dit soort stoffen moet je weten waar je mee bezig bent. Als je op deze manier de wetenschap negeert en uitgaat van 'wat ik begrijp' lijkt het me niet verstandig voor anderen om er op in te gaan, omdat goedbedoelde (of onwetende) adviezen hier echt onomkeerbare schade kunnen aanrichten.

Met "wat ik begrijp" bedoel ik dat het internet er vol mee staat, dat door middel van het drogen in de oven de meeste Iboteen zuur word omgezet naar Muscimol. Ik heb persoonlijk iemand gesproken die het meer dan 100x heeft gebruikt, en het op deze manier altijd heeft bereid zonder enige vergiftiging verschijnselen.

Ook heb ik met ervaren mensen gesproken, die de giftigheid van Iboteen zuur sterk in twijfel trekken, dat het niet veel giftiger zal zijn dan Alcohol. Knoflook schijnt ook te helpen tegen Iboteen zuur vergiftiging, maar dit heb ik verder niet onderzocht. Ik heb verder geen effecten vernomen, dus lijkt me vergiftiging sowieso niet op z'n plaats in wat ik heb gebruikt.

#134 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 58 posts

Posted 09 April 2019 - 09:42 PM

Nexus, ik bedoel het niet vervelend of betweterig, en het staat je uiteraard helemaal vrij om je eigen interpretatie er op los te laten. Bij dit soort stoffen, die aantoonbaar schadelijk kunnen zijn, vind ik dat men beter van de (eventueel beperkte) wetenschappelijke, feitelijk aantoonbare gegevens uit kan gaan. Er zijn gegarandeerd 700 000 mensen die je kunnen vertellen dat ze zonder een autogordel te dragen, veilig thuis zijn gekomen. Zelfs zonder blauwe plekken. Ervaren chauffeurs zullen dit absoluut beamen. En een groot deel daarvan vindt vast ook dat je na een aantal biertjes veilig naar huis kunt rijden, als je eerst maar 2 glazen water drinkt...

Wat betreft je laatste zin, ik kan heel veel voorbeelden geven die het tegendeel bewijzen... Je kunt 20 jaar met asbest werken, er niks van merken, en er toch eerder aan dood gaan zonder dat je in eerste instantie 'effecten' opmerkt. Roken idem, alcohol idem, vroeger werden mensen 'resistent gemaakt' tegen arsenicum, idem, radioactieve stoffen, idem. Klinkt een beetje flauw, maar ik vrees dat het inhoudelijk best overeenkomt met jouw redenatie hierboven. (en ik bedoel niet dat jij vergiftigingseffecten zal hebben, waarschijnlijk niet, maar het gaat me om de risico-inschatting. Je kunt vast ook 10 keer geblinddoekt een weg oversteken zonder aangereden te worden, de vraag is of het je dat risico waard is). 

Zoals gezegd, het is jouw leven, jouw informatie en interpretatie, en het staat je helemaal vrij, maar het toont voor mij wel aan dat ik beter geen praktische tips meer kan geven, want ik wil op geen enkele manier verantwoordelijkheid dragen voor iemand die dat op een heel andere manier interpreteert dan ik. En dan gaat het mij niet om verschillende meningen, maar om afgewogen damage-control. 

#135 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 19 November 2019 - 04:05 AM

Je hebt het over 'aantoonbaar schadelijk kunnen zijn', maar ik kan alleen een onderzoek vinden dat Iboteenzuur neurotoxisch zou zijn bij craniale injectie.
Maar dit betekend toch niet dat het in dezelfde mate neurotoxisch is bij orale inname? Is het uberhaupt uit te sluiten als iets bij craniale injectie neurotoxisch is, dat het dan ook bij orale inname het geval is? Water is ook neurotoxisch bij craniale injecties.

Maar goed ik ben alsnog voorzichtig, maar ik kies er voor om een bepaald risico te lopen, net als ik daarvoor kies wanneer ik alcohol zou drinken.

#136 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 05 June 2022 - 05:47 PM

Heb flink wat meer ervaringen met de Vliegenzwam en de Panteramaniet opgedaan. Dit is ondertussen jaren geleden alweer maar het leek me wel leuk om het alsnog te delen. Ik ben ze zelf gaan identificeren om ze zelf te kunnen plukken, alleen met de Vliegenzwam heb ik nooit echt een duidelijk effect ervaren. Na maanden me flink te hebben in gelezen, heb ik zelf wat Panteramaniet weten te plukken en hier heb ik uiteindelijk wel effect van gehad. Ik ben de eerste keer begonnen met 1g, maar dit gaf geen effect. Ik heb het uiteindelijk opgebouwd tot een dosis van 5g-7g droog (ik kan me het helaas niet meer goed herinneren hoeveel het precies was) om een duidelijk effect te kunnen ervaren. Ik vond het geen plezierig effect. Ik ben eerst in slaap gevallen en toen ik wakker werd duurde het even voordat ik besefte dat ik onder invloed was, het leek als een droom waar ik niet uit kon ontwaken. Ik probeerde mezelf wakker te schudden omdat ik in de eerste instantie dacht dat ik nog lag te dromen (zo'n droom waarvan je bewust bent dat je ligt te dromen). Maar na enkele minuten besefte ik pas dat ik onder invloed was. Ook vond ik het wat gejaagd aanvoelen en voelde ik mij wat duizelig alsof ik dronken was, ik ben toen ook vrij kort erna gaan slapen. Het had iets weg van een te hoge dosis Pregabaline wat ik in het verleden eens heb gehad, wat ik ook als onplezierig ervaarde. Ik kan me helaas geen levendige dromen herinneren wat je veelal leest. Ik heb het erna niet weer geprobeerd, ik weet ook niet of ik het ooit weer zal proberen.

Ik had ze op de volgende manier bereid:

De zwammen gedroogd in een oven op 80 graden totdat ze kraak droog waren, erna fijngemalen in een koffiemolen en in een pan met water en azijn gemengd tot dat de pH waarde minder dan 6 was. Dit heb ik zo’n 2-3 uren op een laag vuurtje gesudderd met de deksel erop. Erna de thee gefilterd door een kaasdoek en erna door een koffiefilter (als ik het mij goed herinner).

#137 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 07 August 2022 - 12:42 PM

Maar zitten er in de panteramaniet nog andere (giftige) stofjes, die bij het drogen niet volledige degraderen? 

Dit is altijd de reden voor mij geweest, om bij deze paddestoel weg te blijven. En omdat het ietsje moeilijker is om deze te identificeren, als in er zijn er een boel andere paddestoelen die er op lijken. Waarbij de vliegenzam, dit haast onmogelijk is om je te vergissen.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#138 Xplore

Xplore

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 58 posts

Posted 11 October 2022 - 01:46 PM

Wat betreft het gevaar van vergissing bij Panteramaniet, zit het gevaar vooral in de omgekeerde hoek. Mensen die eetbare Parelamanieten zoeken en ze niet kunnen onderscheiden van Panteramaniet. Dus mensen die een lekkere ragout denken te maken van parelamaniet, maar per ongeluk panteramaniet gebruikt hebben. Als je panteramaniet wil gebruiken als roesmiddel en je gebruikt per ongeluk parelamaniet, levert dat alleen een teleurstelling op, hoewel je parelamaniet, net als veel andere eetbare"" paddenstoelen, door en door moet verhitten tot 70 graden om de toxische stofjes door verhitting uit te schakelen die voor spijsverteringsklachten kunnen zorgen (zoals ook sommige boleten en morieljes). De andere paddenstoelen waar je panteramanieten mee kunt verwarren, hebben dezelde chemische eigenschappen als de "eetbare" parelamaniet.

Parelamanieten vind ik wel lekker, ik kook er in het seizoen een paar keer mee. Ik het eetbaar tussen aanhali ngstekens gezet, omdat ik vin d dat in de mycologie smaak subjectief is, maar vooral omdat in veel veldgidsen staat dat paddenstoelen eetbaar zijn, zonder erbij te vermelden dat verhitting essetieel is. Daarnaast bestaan veel paddenstoelen grotendeels uit chitine, dat voor veel mensen moeilijk verteerbaar is en tot buikklachten kan leiden, zeker bij onvoldoende verhitting. En in gebieden waar vossenlinktworm voorkomt, is verhitting uiteraard .

Voor identificatie en verwisselingen met parelamanieten die voorkomen in europa:  http://paddenstoelen...nooit-niet.html

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users