Jump to content

Photo

Vliegenzwam (Amanita muscaria)het officiële rood-met-witte-stippen-topic!

• Please log in to reply
137 replies to this topic

#81 2_muffins

2_muffins

dos muffinos

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2057 posts

Posted 20 December 2010 - 04:04 PM

Er wordt in de literatuur en ook in enkele eerdere posts in dit forum gewaarschuwd voor het zelf plukken van Muscaria.
Je zou ze makkelijk kunnen verwisslen met andere heel giftige soorten.

Mijn inziens is dit volstrekte onzin!!!

sommige mensen nemen toch het risico/letten niet goed op en plukken per ongeluk een verkeerde paddenstoel, het is dus geen onzin om hiervoor te waarschuwen en deze waarschuwing dient dan ook serieus genomen te worden. het is goed om te horen dat jij weet waar je mee bezig bent, maar het blijft oppassen.
A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimensions. - Oliver Wendell Holmes

#82 yookai

yookai

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 163 posts

Posted 20 December 2010 - 09:35 PM

Zeg eumh, de vliegenzwam heeft een veel gevaarlijker broertje, en als deze in zijn buurt staat ben je gezien(ook al pluk je de juiste).
Ik heb mijn twijfels over dat "weten waar je mee bezig bent" maargoed ;)

Verder is niet iedereen even goed in het inschatten van zaken.
Geloof me ik heb al wel gemakkelijkere zaken als het plukken van een vliegenzwam heel verkeerd zien aflopen.

Mensen vertellen dat er niks kan fout lopen zolang ze hun best maar doen vind ik verkeerd.
Meer nog het is niet juist en gevaarlijk om te doen, Ik zou er niet voor verantwoordelijk willen zijn in ieder geval :bubbles:

#83 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 21 December 2010 - 09:15 AM

Zeg eumh, de vliegenzwam heeft een veel gevaarlijker broertje, en als deze in zijn buurt staat ben je gezien(ook al pluk je de juiste).

Over welk broertje heb je het hier? De groene knolamaniet?

wikipedia.org/wiki/Groene_knolamaniet

En wat bedoel je met "ook al pluk je de juiste"? Als je uitsluitend de Amanita muscaria plukt is er volgens mij niks aan de hand hoor.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#84 yookai

yookai

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 163 posts

Posted 21 December 2010 - 11:32 AM

Wel haha ik hoopte dat iemand het hier wist.
Heb hier jaren en jaren geleden van alles over gelezen.
Ook effectief mensen die er problemen mee hebben gehad trouwens.
Dat paddenstoelen wel eens giftige stoffen uit de bodem mee opnemen is gekend juist?
Maar nu zou als er een bepaalde amanita in de buurt staat ook de vliegenzwam daarvan overnemen.
Ik weet zeker dat de groene knolamaniet enkel vernoemd werd als "giftig" maar het was een andere soort die via het mycelium giftige stoffen kon uitwisselen.
Ben er wel zo goed als zeker van dat het zo is want heb verschillende bronnen gehad.
Stond zelfs op Erowid maar ook daar vind ik het niet terug.
Sorry hiervoor, ik hoopte eigenlijk dat het algemeen geweten was.
Ik heb er toch voor opgelet toen ik jaren geleden Amanita's ging zoeken.
Heb deze thread niet door gelezen maar wat wij ook deden was enkel de bovenste laag en vlies van amanita nemen omdat deze veel potenter zou zijn.
Doel was het uiteindelijk te gaan roken, maar na eens een hele dag ziek te zijn van het roken van een mix van 2 extracten heb ik er geen zin meer in gehad :)

#85 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 21 December 2010 - 11:50 AM

^Bedoel je niet Amanita pantherina? Ik heb weleens ergens gelezen dat die een hogere concentratie muscarine zou bevatten tov de muscaria en sowieso sterker zou zijn, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat was.

#86 Caduceus Mercurius

Caduceus Mercurius

Trolled!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1926 posts

Posted 21 December 2010 - 12:52 PM

Ik had begrepen dat de werkzame stoffen in de hele paddenstoel aanwezig zijn. Zonde dus om vruchtvlees weg te gooien.
"Autonomy is the essence of freedom. Free people will never be slaves. They will be natural meritocrats."

#87 yookai

yookai

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 163 posts

Posted 21 December 2010 - 05:05 PM

Is muscarine een verzamelnaam voor de actieve stoffen?
-alpha-Amino-2,3-dihydro-3-oxo-5-iso-(o)xazoleacetic
en
-5-(Aminomethyl)-3(2H)-isoxazolone

Het was niet de hogere concentratie die het probleem was maar wel dat er andere (giftige) stoffen werden overgenomen van een andere amanita.

En het is inderdaad zonde van de rest weg te gooien.
Maar wanneer je het wil roken/niet extraheren is het natuurlijk wel aangenaam maar de helft te moeten nuttigen ;)
Zeker als je een bos vol hebt en geen 100 monden te voeden :)

Ben wel al even geïnteresseerd in een manier om een rookbaar extract te maken.
Dit is nogal populair maar heb nooit een degelijke methode gezien om deze te maken.
Het gaat hier dan om een isolatie van de stof 5-(Aminomethyl)-3(2H)-isoxazolone "muscimol" als ik het nog goed herinner.
Alle sinds maar 1 stof die trouwens niet meteen de typische effecten veroorzaakt en naargenoeg altijd gerookt word.
Lekker vaag allemaal :baby:

#88 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 21 December 2010 - 08:16 PM

Muscarine

5-(Aminomethyl)-3(2H)-isoxazolone is een tautomeer van muscimol

En ik vermoed dat je het woord 'acid' bent vergeten achter alpha-Amino-2,3-dihydro-3-oxo-5-iso-(o)xazoleacetic en ik denk dat je dan iboteen zuur bedoelt, maar dan is die naam als nog niet helemaal goed geschreven, maar dat doet er verder niet toe.

En de reden waarom amanita's (in het algemeen) zo gevaarlijk zijn is vanwege de aanwezigheid van amanitins en niet zo zeer iboteen zuur, alhoewel dat ook een zeer giftige verbindingen is..

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#89 yookai

yookai

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 163 posts

Posted 21 December 2010 - 10:03 PM

Had het maar ge copy paste om een wat duidelijkere naam te hebben enzo te weten waar we over spreken :)
Maar het is xazoleacetic of oxazoleacetic.
Maargoed ik zat dus mooi helemaal mis :bloos: bedankt voor je uitleg :)
Maar is het dan volgens jouw ook een fabeltje dat je moet kijken naar de paddenstoelen errond?
Dat zou wel verklaren waarom ik het nergens meer terugvind.

#90 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 21 December 2010 - 10:17 PM

Dat zeg ik niet, want dat weet ik niet, kan me best voorstellen dat als er een giftige ammaniet in de buurt groeit, doet er even niet toe welke, want de meest zijn zeer giftig, dat ze via het mycelium toxines kunnen 'uitwisselen'.
Want bij een schimmel is het moeilijk om te zeggen waar de een ophoudt en de volgende schimmel begint, en als er meerdere vergelijkbare soorten bij elkaar staan zullen die ook gewoon door elkaars mycelium heen groeien.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#91 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 08 January 2011 - 07:20 PM

Hoort dit eigenlijk niet thuis bij de dissociatieve middelen ?

#92 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5414 posts

Posted 08 January 2011 - 08:49 PM

Nee, de werking is overlappend: Psychedelisch, maar ook delerium en dissociatief, in enige mate ook verdovend.
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#93 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 22 January 2011 - 04:18 AM

Nee, de werking is overlappend: Psychedelisch, maar ook delerium en dissociatief, in enige mate ook verdovend.

Dus eigenlijk kun je het dan nergens goed bij plaatsen. :)

#94 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 07 February 2011 - 05:19 PM

Is er iemand die wat meer informatie heeft over muscasophine ? Dat is de enige van de 4 actieve bestanddelen waar ik zo goed als niks over kan vinden...

#95 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 07 February 2011 - 08:04 PM

Heb je een referentie naar de bron waar beweerd wordt dat er vier actieve bestanddelen zijn, want volgens mij zijn het er een stuk meer.
Maar van muscasophine had ik zelf nog nooit gehoord, heb je iets van de structuur daar wel van kunnen vinden, ben wel benieuwd.. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#96 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 07 February 2011 - 08:50 PM

Hoewel dat stofje genoemd wordt op Erowid, staat er op internet inderdaad zo goed als niets over. Sterker nog, alle sites die de stof noemen, quoten uit hetzelfde boek. (Mushrooms, poisons and panaceas - Denis R. Benjamin, ISBN 0716726491)

Dan vraag ik me toch af waar de auteur van het boek de naam vandaan heeft, en welk molecuul hij er mee bedoelt. Misschien is het wel een synoniem (of oude benaming) voor een andere stof... tricholomic acid? Dat is volgens mij een van de weinige stoffen naast muscimol, iboteenzuur en muscazone waarvan echt bekend is dat het in vliegenzwammen als psychoactieve stof aanwezig is. Veel nare klachten worden veroozaakt door de 4 isomeren (diastereoisomeren? voordat ik weer van poelster met de zweep krijg...) van muscarine, maar muscarine heeft alleen effect op het perifere zenuwstelsel, en is niet echt psychoactief te noemen.
Dus zo zou je 5 oxazoles/isoxazoles kunnen tellen, waarvan 4 psychoactief.

Een andere stof in vliegenzwammen (gevonden in Amanita Pantherina, maar nog niet in A.Muscaria) is S-(1,2-dicarboxyethyl)cysteine, een NMDA receptor antagonist die mogelijk zorgt voor de dissociatieve effecten. Dat vind ik dan wel weer een interessante stof. :D

Edited by Feroxium, 07 February 2011 - 08:59 PM.

Verbing weirds language.

#97 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 07 February 2011 - 10:04 PM

Een mooi artikel die volgens mij een goede samenvatting geeft van de 'actieve' stoffen in de vliegenzwam:
Amanita muscaria: chemistry, biology, toxicology, and ethnomycology

(Mocht er behoefte zijn aan de full-text, roep maar, dan load in de file wel up ;))

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#98 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 08 February 2011 - 01:06 AM

Dat was een van de docs die ik een maand terug had gelezen, naar aanleiding van wolfs post over overlappende werking. :laugh:

2 Fulltext mirrors:
http://www.erowid.or...aria.review.pdf
http://files.shroome...itaMuscaria.pdf
Verbing weirds language.

#99 Sublimo

Sublimo

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 243 posts

Posted 06 March 2011 - 09:04 AM

Ik heb uiteindelijk een mooi topic kunnen maken, maar wat een hoop onzin er over geschreven staat op internet... :blah:

Nu zat ik me wel nog iets af te vragen, is er iemand die weet hoe de decarboxylering van iboteenzuur tot muscimol precies verloopt ? Dan weet ik namelijk ook wat het drogen voor effect heeft, want dat is eigenlijk de stelling die ik probeer te bewijzen of ontkrachen. :)

Doordat het hier over het biochemische proces gaat, zijn de opties al minder. En aangezien we het hier over een schimmel hebben, is er sprake van fermentatie en dus decarboxylering. Over welk enzym het gaat lijkt me lastig te achterhalen, maar welke factoren dit proces beïnvloeden, die zouden toch te vinden moeten zijn...

Als je ze laat drogen bij kamertemperatuur verandert eigenlijk alleen het volume, de paddenstoel verlies al zijn vocht. Nu zou ik dus niet weten waarom dit de decarboxylering gaat versnellen, als ik al zou weten waar het proces precies plaats vind en of de aanwezigheid van vocht vereist is, daar zou de reden eventueel te vinden zijn.

Dan blijft er nog over de temperatuur verhogen, wat al heel wat logischer klinkt, chemisch gezien toch, hoe dat biochemisch gezien zit weet ik ook niet precies helaas.

Ben benieuwd wie me hierbij kan helpen. :)

#100 Rainbow Warrior

Rainbow Warrior

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 50 posts

Posted 02 May 2011 - 05:14 PM

Interessant topic, ik zat op een andere site en daar kwam ik dit tegen:

In ieder geval is deze paddestoel die in Nederland te vinden is, niet de beste in zijn soort. Deze kun je beter plukken in bepaalde gebieden van Duitsland, of in 't hoge Noorden. En alleen het rode vlies wanneer die gedroogd is gebruiken. Je neemt een half vierkant centimetertje van het gedroogde vlies, legt dat op of onder je tong. Het geeft een ietwat prikkelend gevoel. Het stukje vlies wordt na een tijdje een beetje gelatine-achtig en dat kun je uitspuwen of inslikken. Wat je dan krijgt is een hallucinogene/entheogene ervaring. Te gebruiken bij bepaalde rituelen, in een bepaalde setting en voor een bepaald doel. Dus mijn advies is, altijd sacraal gebruiken. Niet voor de kat z'n ... of alleen voor fun secu nieuwsgierigheid.
't Heeft bijna hetzelfde effect als het gebruik van ayahuasca alleen zonder die godsdienstige poespas.

weet niet of het enige waarde van toevoeging heeft, maar ik wist deze techniek nog niet

hoe dan ook, prachtig werkje van moeder natuur

:woej: doeii
and they will say things like blippedy blippedy blip
T. Mckenna

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users