Jump to content

Photo

Vliegenzwam (Amanita muscaria)het officiële rood-met-witte-stippen-topic!

• Please log in to reply
137 replies to this topic

#21 koraks

koraks

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 69 posts

Posted 05 November 2006 - 01:26 PM

' date='Sat Nov 04, 2006 13:31' post='54660']
^is een idee! maar de wereld van koken met paddo's gaat veel verder dan dat. je kunt er vele kanten mee op. nou zie ik regelmatig wat rood/witte stoeltjes staan maar ik beschik niet over een paddenstoel-enceclopedie iemand tips om de echte vliegenzwam te herkennen??(fototje)? :huh:

Met vliegenzwammen is het uitkijken geblazen!! Van de vliegenzwam weet een beetje psychonaut wat de te verwachten effecten zijn, hoeveel je (ongeveer) moet nemen, hoe te bereiden, enz. Waar echter veel mensen totaal geen rekening mee houden, is de vraag of ze wel de juiste soort aan het plukken zijn. En dat is iets waar je je met vliegenzwammen NIET in wilt vergissen, aangezien er een aantal andere DODELIJKE amanieten zijn. En met dodelijk bedoel ik dat ca. 50% van de vergiftigingen dodelijk afloopt, ondanks al onze moderne, medische kennis (een paar decennia geleden was de death-rate in de buurt van de 90%, kun je nagaan. Thank God for liver transplants.) Ok, wil je dus niet genoodzaakt worden om binnen 5 dagen na je mislukte psychonautische experimentje iemand met de juiste bloedgroep dood te moeten knuppelen om vervolgens zijn lever te rippen voor eigen gebruik, zorg dan dat je de vliegenzwam met 100% zekerheid kunt determineren. Hier volgen de kenmerken van de vliegenzwam (amanita muscaria) zoals te vinden in o.a. de Paddenstoelencyclopedie van G.J. Keizer:

Hoed: bolvormig in jonge exemplaren, later vlak, doorsnee 8-20cm, helderrood (later vaak verblekend tot oranje/geel) met witte vlokken.
Plaatjes: wit
Sporee: wit
Vlees: wit met zwakke geur
Steel: 8-18cm hoog met een doorsnee van 1-2cm, met witte tot gelige ring
Steelbasis: sterk verdikt met concentrische ringen, vlokkig.

Je moet vooral goed letten op de steelbasis, aangezien deze de meeste informatie verschaft om amanieten op soort te kunnen determineren. Hiervoor is het nodig dat je de steel uitgraaft tot het verdikte deel. De paddenstoel afsnijden, zoals in dit topic wordt aangeraden, lijkt weliswaar een sympathiek gebaar naar de paddenstoel zelf, maar het maakt het onmogelijk om met 100% zekerheid te bepalen dat je een vliegenzwam hebt. Nu zijn er in Nederland weinig andere rode amanieten en is de vliegenzwam degene die veruit het meeste voorkomt, maar zoals je hierboven kunt lezen, kan een vergissing dodelijk zijn. Neem hier dus geen risico's mee.

Dan nog een paar plaatjes van de vliegenzwam:
Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image
Op het laatste plaatje kun je de steelbasis goed zien. Erg belangrijk dus!

Tot slot: als je paddenstoelen gaat zoeken (eetbare of psycho-actieve) en je wilt zeker zijn van je determinatie, dan kan het Shroomery forum van pas komen. Je kunt daar (in de Mushroom Hunting afdeling) je vondst melden, voorzien van een goede omschrijving en foto's. De Shroomerites kunnen je dan zinnige input geven over je vondst en je eigen vermoeden omtrent de gevonden soort bevestigen of juist weerleggen.

Vooruit, nog een laatste noot dan: gezien het gevaar van de dodelijke amaniten en de psychonautisch beperkte waarde van de vliegenzwam (hoewel de meningen daar eits over uiteen lopen), zou ik persoonlijk afraden om met vliegenzwammen te experimenteren. Soorten als het puntig kaalkopje zijn prima te determineren, komen veel voor en bij verwisseling zijn de resultaten vrijwel nooit dodelijk of zelfs maar schadelijk. Daarbij worden de effecten van psilocybine door de meeste mensen als veel prettiger en leuker ervaren dan die van muscarine.

#22 [XL]

[XL]

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 203 posts

Posted 05 November 2006 - 02:19 PM

vervolgens heb uik de gedrogde paddestoelen(alleen de hoed met het rode vlies)in een koffie vilter gedaan dicjt geknupt met een touwtje,toen heb ik ijsthee gekookt wand water leek me zow smaakloos ik heb de koffie filter gevuld met de paddestoelen in mijn thermoskan gehangen dit ongeveer tien minuten laten trekken en het daarna op gedronken.

^doe je dat altijd zo omslachtig? ik flikker mijn paddo's altijd gewoon in een pan met water en trek er een beste pot thee van en dan niet tien minuten in een koffiefilter in een thermoskan. gewoon ff aan de kook brengen, half uurtje/drie kwartier laten trekken, paddo's eruit vissen en drinken maar! :huh:
Steek de draak met haat, dood de tijd met liefde.

#23 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 05 November 2006 - 06:01 PM

ik had dit gedaan omdat de zoektocht naar het puntig kaalkopje niet zow veel op leverde ik heb er slechts 3 gevonden,er was een veldje waar ik ze wel zag staan alleen stond deze vol met ponny's,nu wacht ik gewoon tot die naar een ander land worden over gezet en hopen dat ik er dan genoeg vind om eens een keer te trippen. :huh:

Anders ga je gewoon een keer naar de smartshop.

#24 Spores

Spores

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 61 posts

Posted 08 November 2006 - 02:48 AM

Anders ga je gewoon een keer naar de smartshop.

Kan je in de sjop semilanceata krijgen?
Ben ze iig nog niet tegengekomen.
Maar wil ze nog wel ens doen.

#25 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9430 posts

Posted 08 November 2006 - 09:58 AM

De eerste keer dat ik paddestoelen at waren het Semilanceata. Niet alle smartshops hebben ze, maar dit ligt natuurlijk ook aan het seizoen. Over een paar weken zullen de eerste batches wel te koop zijn denk ik.

#26 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 16 August 2007 - 06:30 PM

Zo weer ff nieuw leven in blazen in dit topic :respect:

Ik heb inmiddels al heel wat over amanita muscaria gelezen en om eerlijk te zijn in ben echt onder de indruk van de effecten die deze paddestoel te weeg kan brengen, en dat is ook precies de reden waarom ik heel graag deze een keer wil proberen.

Maar ergens ben ik ook wat huiverig ervoor, omdat ik hier en daar toch ook wat negatieve berichten lees, daarom zou ik graag de mening willen van mensen die deze mooie paddestoel al eens serieus geprobeerd hebben.
Ik zou dus graag willen weten wat jullie er van vonden en misschien nog wel belangrijker hoeveel had je toen genomen.

Ik ben zelf van plan om de paddestoel te eten, deze effecten spreken mij meer aan, maar mensen met ervaringen met het roken hiervan, jullie meningen zijn uiteraardt ook welkom ;)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#27 Static Search

Static Search

Glossolalia

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1049 posts

Posted 18 August 2007 - 12:16 AM

heb deze eens gerookt wanneer ik al tripte op truffels en heel weinig van gemerkt..ik denk dat het eten een veel betere methode is en als je nuchter bent wss veel beter kan uitmaken wat het met je doet..

#28 Lamb0

Lamb0

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 337 posts

Posted 07 October 2007 - 07:37 PM

Weet iemand waarom de vliegenzwam uit Nederland zo weinig effect heeft?
Heeft dat iets te maken met de grondsoorten/klimaat/vochtigheid ofzo?
'I made you a drawing of a giraffe fucking an elephant. Notice how his moustache looks just like mine!'

Venetian Snares

#29 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 07 October 2007 - 10:32 PM

omgevingsfactoren over het algemeen denk ik.
de hoeveelheid iboteen zuur en muscimol kunnen heel erg verschillen van exemplaar tot exemplaar. ik denk dat er zeker wel nederlandse vliegenzwammen zijn die potent genoeg zijn maar je zal er met trial en error achter moeten komen.
het oude boerengebruik om vliegen te verdoven met melk waarin vliegenzwammen hadden geweekt is toch wel een goede aanwijzing dat deze stoffen moeten voorkomen in de nederlandse vliegenzwam.

muscimol is een gaba-a agonist en lijkt me interessant maar iboteen zuur, een stimulant van het centrale zenuwstelsel, lijkt me storend
iboteen zuur wordt gedecarboxyleerd (geloof ik) naar muscimol, gedeeltelijk door het drogen van de zwam, en gedeeltelijk in je lichaam maar dat verschilt van persoon tot persoon
een bewerking die zoveel mogelijk iboteen zuur naar muscimol omzet en daarna muscimol extraheren lijkt me eigenlijk wel wat :P

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#30 Solipsys

Solipsys

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 23 posts

Posted 08 October 2007 - 04:37 AM

Heb wel eens een buisje 10x amanita extract gehaald bij de smartshop en dat in zn geheel in mn drinken gegooid. 0,0 effect - kom ik later terug in die shop zegt die gast: 'Ja je moet het eigenlijk roken', ok hartelijk bedankt en 20 euro armer.
Ook wel eens een aantal met mn vader geplukt en gedroogd. Nooit het lef of idee gehad om ze maar eens op te eten, ben er nu niet zo geinteresseerd meer in aangezien er veel interessantere middelen beschikbaar zijn...

#31 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 08 October 2007 - 10:59 AM

10x extract zou ook gewoon oraal actief moeten zijn, ik weet de hoeveelheid en precieze concentraties werkzamen stoffen niet, dus zou kunnen zijn dat je nog onder de threshold dosis zat.

Loop ik gister de deur uit, staat er opeens nog geen twintig meter van mijn huis vandaan een amanita, midden in de stad :hippie: vond dat wel cool, als ik vamiddag thuis ben zal ik wel ff fototje uploaden

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#32 Solipsys

Solipsys

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 23 posts

Posted 11 October 2007 - 06:29 PM

10x extract zou ook gewoon oraal actief moeten zijn, ik weet de hoeveelheid en precieze concentraties werkzamen stoffen niet, dus zou kunnen zijn dat je nog onder de threshold dosis zat.

Ja het buisje had echt genoeg moeten zijn ook oraal. Die gast kletste uit zijn nek, op het buisje stond dat je voor de eerste keer max een halve moest nemen...

Loop ik gister de deur uit, staat er opeens nog geen twintig meter van mijn huis vandaan een amanita, midden in de stad :) vond dat wel cool, als ik vamiddag thuis ben zal ik wel ff fototje uploaden

Lol wat vet gewoon in de bebouwde kom idd! Zal er wel geinig uitzien dat ding. Ik vraag me trouwens af hoeveel anders die Amanita Pantherina oid eruit zien, of andere giftige varianten? Valt dat niet op?

hier het oog wil ook wat:
Posted Image

#33 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 11 October 2007 - 07:19 PM

muscimol is geloof ik iets van 5-10 mg maar ik heb gelezen dat de dosering nogal kan verschillen van persoon tot persoon

Posted Image

zonneschijn op een vliegenzwam :)

Posted Image

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#34 francois

francois

franswa

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1066 posts

Posted 11 October 2007 - 08:29 PM

Ey, waar heb je die witte stippen gelaten Anjin?
Hoe is het!
Helemaal waus van de saus!

#35 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 11 October 2007 - 08:40 PM

Ik heb 1 keer vliegenzwam geprobeerd te eten: gedroogde zuid-afrikaanse hoeden, met nul komma nul effect. Datzelfde gold voor mijn andere drie mede-trippers.

Volgens mij is amanita muscaria gewoon heel erg onbetrouwbaar.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#36 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 11 October 2007 - 08:44 PM

@ Francois: Ik denk dat meneer herfst die in een stort bui van tranen er af heeft gespoelt.

@ Solipsys: Is dat een foto van jezelf, want als dat zo is, heb je een zeer geslaagde foto van een amanita gemaakt en misschien wel de mooiste die ik ooit gezien heb.

En hier zijn de beloofte foto's van de amanita midden in de stad:
Posted Image

Hier is duidelijk te zien in hoe klein perkje hij stond
Posted Image

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#37 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 11 October 2007 - 10:04 PM

ik zie dat je een hapje hebt geprobeerd :bloos:

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

#38 wolvenkind

wolvenkind

BBB

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5413 posts

Posted 11 October 2007 - 11:15 PM

wat soort boom is dat ?
'Den uitvreter, dien je in je bed vond liggen met zijn vuile schoenen, als je 's avonds laat thuis kwam. Den uitvreter, die je sigaren oprookte, en van je tabak stopte en je steenkolen verstookte en je kasten nakeek en geld van je leende en je schoenen opdroeg en een jas van je aantrok als-i in den regen naar huis moest. Den uitvreter, die altijd wat liet halen op den naam van een ander; die als een vorst jenever zat te drinken op 't terras 'Hollandais' voor de centen van de lui; die parapluies leende en nooit terugbracht; die een barst stookte in de tweedehandsch kachel van Bavink; die dubbele boorden droeg van zijn broer en de boeken uitleende van Appi, en buitenlansche reizen maakte als-i z'n ouwe heer weer had afgezet, en pakken droeg, die hij nooit betaalde.'

Mr.Toasted- wouldnt it be cool if one day you found out you were actually someone elses imagination.

#39 Elea

Elea

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 57 posts

Posted 12 October 2007 - 05:02 PM

ik zou ze ook van de slimwinkel halen, dan kun je in ieder geval een mens in elkaar slaan als ze niet werken. Je kunt wel op de grond van het bos gaan slaan, of een boom, maar daar schiet je zo weinig mee op.

Wat schiet je dan op met mensen in elkaar slaan?:blink:

Er staan trouwens hele grote vliegenzwammen in de efteling! ;)

Maar even serieus. Mij is altijd verteld dat je nooit vliegenzwammen mag eten, want die zijn heel erg giftig en daar ga je dood aan en alleen heksen koken ermee enzo. Ik wist helemaal niet dat je er ook op kon trippen!
Is het niet heel erg schadelijk enzo?

muscimol is geloof ik iets van 5-10 mg maar ik heb gelezen dat de dosering nogal kan verschillen van persoon tot persoon

Posted Image

zonneschijn op een vliegenzwam :)

Posted Image

Mooie foto's! :P

En er zitten wel vlekjes op hoor, helemaal onder aan het randje.

#40 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 12 October 2007 - 05:23 PM

Maar even serieus. Mij is altijd verteld dat je nooit vliegenzwammen mag eten, want die zijn heel erg giftig en daar ga je dood aan en alleen heksen koken ermee enzo. Ik wist helemaal niet dat je er ook op kon trippen!
Is het niet heel erg schadelijk enzo?

Mooie foto's! ;)

En er zitten wel vlekjes op hoor, helemaal onder aan het randje.

als je zo maar een paar vliegenzwammen zou opbakken en eten dan kan je er best goed ziek ervan worden.
maar wanneer je ze goed bereid en doseert dan kan het als een soort roesmiddel werken. maar dat kun je niet vergelijken met psilocybe "paddo's".

If I was scared, I would

Now I'm Ready to start

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users