Jump to content

Photo

Ritalin vs. Dexamphetaminesplit uit 'verschillende soorten'

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Lloyd

Lloyd

Silent one

• Members
  • 5 posts

Posted 03 May 2006 - 10:49 PM

[dreamer: volgende keer een nieuw topic openen bitte]

Ik kwam in deze topic terecht omdat ik het verschil wil weten in effect tussen Ritalin en Dexamphetamine (ander AD(H)D-medicijn) in recreatief gebruik. Kan iemand hier informatie over kwijt?

Edited by Poelster, 02 January 2010 - 06:58 PM.

#2 killerfish

killerfish

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 327 posts

Posted 04 May 2006 - 12:44 PM

Ik kwam in deze topic terecht omdat ik het verschil wil weten in effect tussen Ritalin en Dexamphetamine (ander AD(H)D-medicijn) in recreatief gebruik. Kan iemand hier informatie over kwijt?

ik dacht dat het verschil tussen ritalin en dextro-amphetamine was dat ritalin de heropname van bepaalde neurotransmitters (dopamine en noradrenaline) vermindert , terwijl dextro-amphetamine de aanmaak van die neurotransmitters stimuleert.

het effect van dextro-amphetamine is daarom dacht ik sterker.

#3 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 04 May 2006 - 03:37 PM

Beide stoffen releasen monoamine-transmitters (vn. dopamine en noradrenaline) en remmen ook de heropname hiervan. Methylfenidaat geeft volgens Pharmacology (4th edition rang, dale, ritter) minder euforie en minder eetlustonderdrukking dan dexamfetamine.

#4 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 04 May 2006 - 06:25 PM

voor het geval je het nog niet wist:
dex-amphetamine is het dextro isomeer van amphetamine (ook wel bekend als speed/pep).

Persoonlijk (en ik denk dat best veel lui het hiermee met me eens zijn) is dex-amph. beter geschikt voor recreatief gebruik.
zie ook de post van Fenobarb hierboven.

Schadelijkheid van methylfenidaat weet ik eigenlijk niks van, misschien kan een andere member hier een lichtje op laten schijnen.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#5 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 05 May 2006 - 04:03 PM

Animal studies have demonstrated convincingly that methylphenidate, unlike amphetamine, lacks dopamine neurotoxic potential (Yuan et al., 1997)and does not appear to increase seizure frequency (Wroblewski et al., 1992).

Uit review: Hum Psychopharmacol Clin Exp 2004; 19: 151?180.

#6 Static Search

Static Search

Glossolalia

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1049 posts

Posted 13 February 2008 - 08:02 AM

voor het geval je het nog niet wist:
dex-amphetamine is het dextro isomeer van amphetamine (ook wel bekend als speed/pep).

Persoonlijk (en ik denk dat best veel lui het hiermee met me eens zijn) is dex-amph. beter geschikt voor recreatief gebruik.
zie ook de post van Fenobarb hierboven.

Schadelijkheid van methylfenidaat weet ik eigenlijk niks van, misschien kan een andere member hier een lichtje op laten schijnen.

Is alle straat speed dextroamphetamine? Ik zou wel een pillreports achtige site willen zien waar straat speed getest word. Zit levoamphetamine dan enkel in adderall?

En bestaat er zoiets als dextro-levo-amphetamine als een aparte drug of verwijst dit gewoon naar een mengsel van de twee?

#7 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 13 February 2008 - 10:39 AM

Dude, wat is er mis met je geheugen?

(:

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#8 dreadska

dreadska

woeste heldin

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 356 posts

Posted 20 November 2009 - 04:46 AM

Ik weet dat het topic niet heel recent meer is, maar wilde toch even reageren. Aangezien hier iedereen het over het verschil in werking heeft wil ik graag het verschil in gevoel uitleggen.
Ik heb zowel methylfenidaat (ritalin) als dex als medicijnen gehad, en heb vaak in periodes afgewisseld tussen de 2, aangezien de bij-effecten van beide medicijnen anders zijn. En die ga je bij dagelijks gebruik echt merken.

Ritalin: Bij het gebruik van ritalin merkte ik sterk dat ik heel afgesloten werd, minder empatisch dan ik normaal ben, en ik leek mensen (nog) minder goed te kunnen " lezen" en begrijpen. Ik raak heel erg in mijn eigen wereldje van dit medicijn, wat mijn neiging tot kluizenaren juist erg opwekt. De hoofdwerking is een betere concentratie door afstomping, en stimulatie in de zin van: meer energie. Er komt simpelweg veel minder input binnen, dus echt gestimuleerd van dingen word je niet. De afstomping gaat niet weg met gewenning, wel gaat het niet kunnen eten weg. Ook het gespannen (opgefokt) zijn bij de uitwerking blijven als bij effect.

Dexamfetamine: Dex zal ik eerder aanraden als recreatief gebruik, omdat het naast een stimulerende en concentratie verhogende werking ook een opvrolijkertje is. Je word letterlijk meer gestimuleerd om dingen te doen. De eerste 2 weken dat ik aan deze medicijnen zat heb ik alles wat ik in een jaar had moeten regelen, geregeld. Deze drugs is ook veel empatischer dan ritalin, had weer zin om mensen te zien, en voelde me een stuk meer connected. Mijn creativiteit werd niet zo afgestompt als met ritalin, het werd er zelfs beter op. Ik werd snel geïnspireerd en had vervolgens ook de concentratie om iets te produceren. Ik bouwde echter (veel sneller dan ritalin) een tolerantie op, en heb veel zitten kloten met dosis. Bij een te lage dosis had ik nog steeds moeite met concentratie, en een te hoge dosis val ik bij in slaap (i kid you not)
En dan het grote nadeel van dex: de terugval en instabiliteit. Ik ervaar bij dex echt een vervelendere comming down dan bij ritalin. Ik ben echt meteen "all over the place" de minuut dat het uitgewerkt is voelde ik me zo waus als een konijn. Niet alleen is alle concentratie weg, ik wist echt meteen niet goed meer waar ik mee bezig was, was gewoon even de weg kwijt. Had moeite om überhaupt te denken. Ze hebben daar in het engels een prachtig woord voor: Scattered.
Daarbij werd ik emotioneel heel instabiel van dex, vooral toen ik (met arts en psycholoog) zoekende was naar een geschikte dosis werd ik binnen no-time een brokje emotionele instabiliteit. Terwijl ik juist altijd bijna eng goed mijn emoties onder controle heb.

Waarom ik dex dan toch aanraad? Omdat het veel meer " joy!" effect heeft dan ritalin. Je gemoedstoestand word positief beïnvloed, en als je het snuift krijg je er een rush van. Je bent empatischer en word door je omgeving gestimuleerd. Als je de rebound van pep gewend bent (ik dus niet) geloof ik dat de dex rebound wel mee zou vallen. Ritalin voelt gewoon veel meer als medicijn aan, je bent een stuk stabieler, maar ook minder happy.

Hoop dat je hier wat mee kan,
Jis

Edit: Over de schadelijkheid weet ik ook weinig feitelijks te zeggen. Ik weet wel dat dokters je liever aan de ritalin willen hebben voor een langere tijd dan aan de dex. Maar dit kan ook met de meekomende instabiliteit te maken hebben. (en de prijs, dex is een veel duurder medicijn)

“It's not denial. I'm just selective about the reality I accept.”
-Bill Waterson-

*veni vidi vomui*

#9 anjin

anjin

metalmania!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2498 posts

Posted 20 November 2009 - 10:14 AM

En hoe is het nu?
Gebruik je nog regelmatig dex en ervaar je nog steeds de anti depressieve werking die je beschrijft?
Ik heb geen ervaring met d-amphetamine maar wel redelijk wat met vrij zuivere racemische amphetamine en mijn ervaring is dat na 3-4 max 5 dagen gebruik, de positieve mind boost er wel af is en je echt eerst een paar dagen rust en onthouding nodig hebt om deze weer enigzins te kunnen ervaren.

en de simpele regel van 'the greater the rush, the harder the fall' gaat hier zeker op.
snuiven van amphetamines is leuk voor een nachtje (of 2) feest maar ongeschikt voor langdurig gebruik waarvoor je beter af bent met de minder recreatieve 'controlled release' formulaties zoals ritalin of iets dergelijks imho.

nadeel van bijna alle amps vind ik overfixatie waardoor je moeilijk kan stoppen met iets waar je aan begint en je zo veel tijd kwijtraakt aan pietluttigheden en futiliteiten en je het contact met wat er om je heen gebeurt verliest en dan 'the big picture' niet meer ziet.
maar misschien is dit anders voor adhd'ers.

overfixatie werkt ook het 'kluizenaar' effect in de hand dat je beschrijft.

If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not

Now I'm Ready to start

#10 myx0r

myx0r

ben ik in beeld?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2449 posts

Posted 16 January 2010 - 03:04 AM

hey Dreadska thnx voor dit 'overizchtje', hier kan ik wel wat mee (niet voor recreatief gebruik maar omdat ik het als add-medicijn wil gebruiken). Wat je zegt over ritalin: HEEEEL herkenbaar. Alleen dat stukje over de dex-coming down: dat heb ik dus juist met ritalin. Ik wacht nu nog steeds op een uitnodiging van de psych omdat ritalin niet beviel en ik idd ook over wil stappen op dex. Ik heb het wel al een paar keer via iemand anders gebruikt. Ben trouwens ook een keer van 5 mg dex in slaap gevallen. 15 Uur lang aan een stuk geslapen O_o

Edit: Over de schadelijkheid weet ik ook weinig feitelijks te zeggen. Ik weet wel dat dokters je liever aan de ritalin willen hebben voor een langere tijd dan aan de dex. Maar dit kan ook met de meekomende instabiliteit te maken hebben. (en de prijs, dex is een veel duurder medicijn)

Dat de dokter je liever op ritalin dan op dex heeft, heeft volgens mij niks te maken met schadelijkheid maar alles met het nederlandse conservatieve klimaat, dat in geneeskunde vooral heerst mijns inziens. Kijk je naar Amerika, waar ze sowieso grof voorlopen op ons als het gaat om AD(H)D-behandeling en medicatie en onderzoek., dan zie je iets heel anders. Daar is dex-amfetamine al totaal geaccepteerd als goedwerkende medicijn gelijk aan ritalin, waar het in nederland een soort goed bewaard geheim is dat pas boven tafel komt als ritalin ECHT niet helpt. De reden daarvoor is denk ik simpel: van ritalin gebruik hebben ze meer gegevens en dus weten ze beter wat de goede EN slechte kanten zijn.
don't look at the finger that points to the moon, or you will miss all the heavenly glory...

#11 Immad

Immad

VVD'er

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2465 posts

Posted 19 January 2010 - 06:05 PM

^Ik denk dat het meer is dat - afaik - de dopaminergische neurotoxiciteit van (d-)amphetamine als gegeven wordt beschouwd en dit nadeel heeft ritalin niet, voor zover ik weet.

Op de lange termijn maakt dat toch vrij veel uit.

#12 Feroxium

Feroxium

ufo remix

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3479 posts

Posted 02 November 2010 - 05:27 PM

Voor mij is Dex duidelijk beter dan Methylfenidaat, van die laatste krijg ik een gevoel alsof er een migraine aan het opkomen is (geen werkelijke hoofdpijn, maar alsof m'n hoofd onder druk staat, strak elastiek of zo). Minder dromerig en meer gefocussed, maar ook minder zin in dingen, minder blij, minder menselijk. Totaal niet levenskwaliteit-verbeterend voor mij om te slikken, in welke dosis of frequentie dan ook.

Dex heeft veel van die bijwerkingen niet voor mijn gevoel, tolerantie bouwt wel snel op waardoor ik het liever incidenteel gebruik (drukke dag, veel moeten leren, veel sociale interactie of bv. het bedienen van electrisch gereedschap of grote machines).

Voor mij ligt de grens ongeveer bij maximaal 2 dagen achter elkaar en maximaal 30mg, waarna een rust van minimaal 3 dagen wenselijk is. In de praktijk gebruik ik ongeveer een á tweemaal per week 20mg; Niet zoals normaal voorgeschreven wordt dus, voor dagelijks gebruik.

Ik merk als sterkste werking van Dex trouwens iets dat het best te omschrijven is als:

"Een heldere euforie en scherpheid van geest, inspirerend en motiverend, het gevoel dat alles kan en alles mogelijk is; maar tegelijk een gevoel van schuld voortkomend uit de gedachte dat ik de verkeerde prioriteiten stel, of iets vergeet".

Zelfs als ik met Dex op datgene doe wat op dat moment echt belangrijk is, knaagt er toch een soort van onrust dat ik iets vergeet, iets wat ik eigenlijk zou moeten doen. Het is gemakkelijker om te concentreren, maar moeilijker om tevreden te zijn. Gecombineerd met een iets hogere hartslag, krampachtigere ademhaling en wat koudere handen en voeten geeft het verhoogde productiviteit maar een zeer onbehaaglijk gevoel. Prima afslankmiddel trouwens, op dagen dat ik het gebruik heb ik echt een afkeer van voedsel en elk ander soort drank dan water.

Een nuttig middel dus, maar voor mij zou het niet wenselijk zijn om langere tijd dagelijks te slikken. Familiefeestjes, dagje klussen in het huis of een dagje flink studeren zijn uitzonderingen. :)

Edited by Feroxium, 02 November 2010 - 05:44 PM.

Verbing weirds language.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users