Jump to content

Photo

Amfetamine en de geestelijke schade

• Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 Moonshine

Moonshine

is goed bezig

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 426 posts

Posted 15 March 2004 - 11:02 AM

Dat dit goedje schade
aanricht aan je lichaam is mij wel duidelijk (en ook wel te voelen :? ). Toch vind ik het leuk om
zo nu en dan eens te nemen (1x in de 6-8 weken ongeveer). Ik vroeg me af wat de impact op
de hersenen precies is van dit goedje.
Aleyhup

#2 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 15 March 2004 - 11:29 AM

Geestelijke schade is niet hetzelfde als schade aan je
hersens (lichamelijke schade).
maar wat wil je precies weten, de geestelijke schade die speed zou kunnen
aanrichten/veroorzaken?
of meer de lichamelijke kant, dus de eventuele neurotoxiciteit ?
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#3 C@ndyman

C@ndyman

paddo-palsy

• Members
  • PipPipPip
  • 365 posts

Posted 15 March 2004 - 06:03 PM

ik denk dat die schade komt door niet slapen, para zijn,
teveel nemen enz.
k denk als je dr goed mee omgaat en genoeg vitamines, slaap neemt er weinig aan de hand
is
==========================
De Hollandse PsychoWausssss!

#4 oma

oma

Totally Engaged

• Donateurs
  • PipPipPipPip
  • 757 posts

Posted 15 March 2004 - 06:17 PM

Wie gaat er hier nog meer trippen als ie pep opheeft en dan
vitamines naar binnenwerkt?
Ik heb dit zelf wel gehad en sommige vrienden van me hebben dit ook wel eens. Die nemen
dan ook expres vitamines erbij, zodat ze vaag gaan trippen (tekenfilms, pinguins etc.).
Mijn trips zijn dan niet zo sterk, meer vage idee?n, lampjes heel mooi vinden, raar beeld....
Of is dit algemeen bekend ofzo?

#5 fastcore

fastcore

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 213 posts

Posted 15 March 2004 - 08:20 PM

Ervaring die ik heb met speedverslaafden:
-knipperende ogen
-argwanend
-angstig
-trillende handen
-beverig praten
-helemaal kierewiet zijn
wat ik gezien heb van mensen die chronisch speed gebruikten.....
Ik heb zelf ook rare trekjes gekregen van speed toen ik er aan verslaafd was (+/- 8 jaar
geleden) ik begon op de speedfreak te lijken in de film the Crow...........met fluiten en dan
rondjes met je vingers draaien, hele rare trekjes.....
Speed kills your brain!! bij chronisch gebruik dan............

#6 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 15 March 2004 - 08:27 PM

jah die bepaalde trekjes komen me wel beetje voor, 1
stopwoordje ofzo of een handeling met je vingers ofzo..

• Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#7 Dhalsim

Dhalsim

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 290 posts

Posted 16 March 2004 - 01:04 PM

Dat dit goedje schade aanricht aan je lichaam is mij wel duidelijk (en ook wel te voelen).

Dit waag ik te betwisten, uiteraard met onderbouwing:
Wanneer je af en toe voor recreatieve doeleinden speed gebruikt, betekend dat voor 99% van
de mensen dat slapen en eten na gebruik praktisch onmogelijk is. Daarbij komt nog dat
(doordat speed nauw aanverwant is aan adrenaline) het spijsverteringsstelsel door speed op
een laag pitje wordt gezet (omdat er meer bloed naar de hersenen en spieren wordt gestuurd)
wat ervoor zorgt dat zelfs als je zou kunnen eten, de praktische voedingswaarde nihil is.
Tel hierbij op dat speed vocht onttrekt aan het lichaam en dorst onderdrukt, waardoor je
automatisch uitdrogingsverschijnselen krijgt. Ik hoor wel vaker van mensen dat ze na een
weekend speed-gebruik 6 kg lichter zijn...ik weet uit ervaring dat dat inderdaad niet ongewoon
is. Het spreekt voor zich dat het hier om 6 kg -> 6 liter vocht gaat.
Wanneer je in nuchtere toestand actief bezig bent, 1 of 2 nachten achter elkaar niet slaapt,
vrijwel niks eet en 6 liter vocht kwijt bent zul je je in ieder opzicht een compleet wrak voelen.
Met name de uitdrogingsverschijnselen zijn zeer schadelijk en gevaarlijk voor het lichaam,
ongeacht of je speed hebt gebruikt of niet. Maar in nuchtere toestand zul je nooit 6 liter vocht
kwijtraken (tenzij je verdwaald in de Sahara rondloopt) omdat je dan wel zo extreem dorst hebt
dat je nog slootwater zou drinken. Door de speed wordt dit gevoel echter onderdrukt.
Wat ik probeer te zeggen is dat het niet de speed op zich is die slecht is, maar de bijkomende
zaken (die uiteraard wel grotendeels te danken zijn aan het speedgebruik).
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, ontrekt speed vrijwel geen vitamines aan het
lichaam. Ook het calcium-gehalte wordt niet beinvloed door speed (de reden dat dit wel vaak
verondersteld wordt is dat langdurig speed-gebruik voor veel mensen een verslechterd gebit
veroorzaakt. Dit komt echter niet door een gebrek aan calcium, maar door een gebrek aan
speeksel). Het magnesium-gehalte is eigenlijk het enige wat door speed fors verlaagd wordt.
De alom bekende ondervoedingsverschijnselen die met name methamfetamine-gebruikers
hebben wordt niet veroorzaakt door het middel op zich, maar door het niet eten. Zonder
speed-gebruik zou een dergelijk voedingspatroon net zo slecht zijn.
Wat betreft de invloed op de hersenen is speed betrekkelijk onschuldig. Chronisch gebruik
verlaagt enkel de natuurlijke aanmaak van adrenaline en noradrenaline en als gevolg
dopamine wat ervoor zorgt dat na gestopt te zijn met chronisch speed-gebruk een periode
bestaat waarin deze hormonen/neurotransmitters in verlaagde hoeveelheden aanwezig zijn.
Het gevolg is een verdomd belabberd gevoel en depressiviteit. Dit is gelukkig van tijdelijke
duur en hersteld voor 100%.
Bij een overdosis speed kunnen echter wel hersenbeschadigingen optreden welke enigzins
vergelijkbaar zijn met die van langdurig alcohol-misbruik.
Ten slotte wil ik heel even opmerken dat speed op sommige vlakken positieve effecten op de
gezondheid kan hebben. Ik neem even mezelf als voorbeeld: Vroeger had ik minimaal 2 x per
week een knallende koppijn (waar enkele artsen de meest uiteenlopende verklaringen voor
hadden zoals "allergies voor zonlicht") en minimaal 3x per jaar een luchtwegeninfectie (die
pas na een antibiotica-kuur weg was om een paar maanden later weer terug te komen).
In de afgelopen 4 jaar dagelijks speed-gebruik heb ik precies 0 keer luchtwegeninfectie gehad
en heb ik misschien 2x per jaar hoofdpijn.
-------------------------------------------------------------------------------------
Het is niet mijn bedoeling speed-gebruik te promoten. Ik heb in mijn omgeving talloze personen
gezien die door speed-gebruik in allerlei problemen zijn gekomen...van neurotische
verschijnselen (dwangmatig handelingen) tot psychoses (volledig de weg kwijt zijn, absurde
paranoia etc.) tot overspanningsverschijnselen. Ik weet dat het een destructieve uitwerking
kan hebben en het is zodoende alles behalve een ongevaarlijk middel.
Het is alleen mijn bedoeling ook even wat diepere achtergrond-informatie te geven en uiteen
te zetten dat het niet zo simpel ligt als sommige denken.
Iedereen die met beide benen op de grond
staat, staat stil.

#8 ksi

ksi

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 680 posts

Posted 16 March 2004 - 02:29 PM

^^ Hmm al 4 jaar dagelijks speed gebruik? Hoeveel gebruik
je inmiddels op een dag 1 gram!?!
Speed gebruik is echt niet zonder gevolgen. Zowieso al niet door de indirecte gevolgen (slaap,
weinig eten). Onderschat deze niet, denk dat het de belangrijkste reden is waarom
speedfreaks er niet altijd zo gezond meer uitzien :thumbsup: .
Maar ook puur lichamelijk. Zo is het bewezen dat je er hersenschade door oploopt en is het
ook gevaarlijk voor je lever.
Maargoed, elke dag meerdere biertjes nemen, is ook niet goed voor je :?

#9 BiZaR

BiZaR

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 169 posts

Posted 16 March 2004 - 03:35 PM

Ervaring die ik heb met  
speedverslaafden:
-knipperende ogen
-argwanend
-angstig
-trillende handen
-beverig praten
-helemaal kierewiet zijn
wat ik gezien heb van mensen die chronisch speed gebruikten.....
Ik heb zelf ook rare trekjes gekregen van speed toen ik er aan verslaafd was (+/- 8 jaar  
geleden) ik begon op de speedfreak te lijken in de film the Crow...........met fluiten en dan  
rondjes met je vingers draaien, hele rare trekjes.....
Speed kills your brain!! bij chronisch gebruik dan............

Hehe als pas gestopte speedverslaafde sluit ik me aan bij deze ervaringen, alhoewel
lichamelijk minder last is dan geestelijk in mijn geval :thumbsup:

#10 Dhalsim

Dhalsim

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 290 posts

Posted 16 March 2004 - 05:37 PM

^^ Hmm al 4 jaar dagelijks speed gebruik? Hoeveel gebruik je inmiddels op een dag 1 gram!?!  

Een jaar geleden rond de 12 gram per week...nu ongeveer de helft.
En even voor de goede orde: Ik ben in de afgelopen 2 jaar precies 1 kg afgevallen (ik ben
1.83m en weeg 79kg).
Ongeacht hoeveel speed ik heb gebruikt, op het moment dat ik op bed ga liggen slaap ik
binnen een minuut.
Ik moet wel zeggen dat ik een verdomd gezond voedingspatroon heb (qua drinken: geen
frisdrank, maar melk, jus d'orange en dagelijks 1.5 liter mona goedemorgen) (qua eten: geen
friet, weinig zout, veel fruit, iedere morgen 2 borden brinta, muesli, minimaal 4 stuks fruit per
dag etc). Ik denk dat dit wel vrij veel verschil maakt. De laatste keer dat ik ziek ben geweest
was op 1 januari 2003 en dat heeft precies 1 dag geduurd.
staat, staat stil.

#11 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 16 March 2004 - 08:04 PM

Amphetamine is neurotoxisch. Elke keer dat je het gebruikt
doet het schade, ookal merk je dit niet hoeft niet te zeggen dat dat het niet doet.
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#12 Cad0

Cad0

(ex-) koffie junk

• Members
  • PipPipPipPip
  • 723 posts

Posted 16 March 2004 - 10:00 PM

Inderdaad, goed eten is zeer belangrijk. Goed en gezond
bewegen helpt ook heel erg mee.
Zolang alles goed blijft gaan is er natuurlijk ook niets aan de hand. Maar wat Blowmonkey zegt
is zeker waar, het is neurotoxisch.
Recent lees ik een aardig boek, een biografie over een zeer begaafde wiskundige. Deze man
gebruikt elke dag benzedrine (een synoniem voor de 'ampethamine' anno 1932, weet niet
zeker over er andere verschillen/overeenkomsten zijn, die de drug betreffen) en bedrijft
wiskunde 19 uur per dag, geniale dingen bedacht hij. Hij beleefde geen enkele lichamelijke
complicatie ervan, en toen een vriend van hem vroeg om een maand 'cold-chicken' te zijn,
voor 500$ deed hij dat. De maand hield hij vol, ondanks dat stopte de stroom wiskundige
theorems en inzichten. Na de maand vervolgde hij zijn gebruik en de stroom papers en
bewijzen kwam weer op gang.....
Hoe dan ook, de praktijk voor vele mensen is anders, sommige mensen krijgen veel negatieve
bijverschijnselen, etc. anderen weer niet, en tsjah, het is de keuze die je maakt. Of je elke dag
nu liters koffie drinkt, bier zuipt, onveilig vrijt, over de A2 rijdt of amphetamines gebruikt,
iedereen loopt (vrijwillig of niet) zo z'n eigen risico's.

#13 Moonshine

Moonshine

is goed bezig

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 426 posts

Posted 17 March 2004 - 07:47 AM

Dat dit goedje schade aanricht aan je lichaam is mij wel duidelijk (en ook wel te voelen).

Dit waag ik te betwisten, uiteraard met onderbouwing:
-knip-
.

Dus als ik het goed begrijp kan een keertje speed gebruiken geen kwaad, voor zowel het
lichaam als geest. Ik behoor tot de gelukkige 1% die wel prima kan eten, ongeacht wat ik
gehad heb. Maar volgens jou heeft dit dus weinig zin, omdat ik weinig voedingsstoffen
opneem? Hoe rijm je dat dan met je eigen speedgebruik? Want je kaart het aan dat je
gezondheid voor een groot deel te danken is aan je gezonde voedingspatroon. Ik ga eens de
proef op de som nemen. Ik ga dit weekend op stap en het zal voor het eerst sinds tijden wel
eens een heftig weekendje kunnen worden. Ik probeer er alles aan te doen om niet uit te
drogen (nee rustig maar ik ga niet teveel water drinken) en zal zorgen dat ik mijn vitamines.
mineralen en voedsel binnen krijg. Ik zal mijn brakheid dan wel hier rapporteren.
Aleyhup

#14 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 17 March 2004 - 07:59 AM

1 keer speedgebruik zal echt niet schadelijk zijn.
(okay moet je natuurlijk niet meteen 3 nachten doorgaan)

#15 Dhalsim

Dhalsim

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 290 posts

Posted 17 March 2004 - 10:36 AM

Ik zou het volgende willen stellen: Ieder weekend speed
gebruiken is in veel gevallen slechter dan iedere dag speed gebruiken:
Bij dagelijks speed-gebruik treed al na vrij korte tijd een hoge tolerantie op voor de meeste
effecten. Na 2 weken dagelijks te hebben gebruikt is je eetlust al weer terug op het normale
niveau en slaap je net zo goed als zonder speed. (Aangenomen dat je niet continue de dosis
aan het verhogen bent met als doel hetzelfde effect te bereiken). Na 4 weken dagelijks
gebruik ga je al helemaal niet meer hard van speed en heb je -als positief gevolg - ook geen
last meer van een zwaar verrot gevoel de volgende dag.
Op dat moment is het recreatieve effect van speed dus ook nagenoeg verdwenen, wat door
de meeste mensen als negatief ervaren zal worden. Ikzelf zie dit als een voordeel
(waarschijnlijk mede omdat ik ADHD heb)...ik wil helemaal niet hard gaan en wil uiteraard ook
niet verrot zijn de dag erop.
De laatste keer dat ik een nacht niet heb geslapen is ongeveer 1.5 jaar geleden. Ik merkte
een week daarna nog zeer goed dat ik een nacht slaap had gemist.
Wanneer je alleen in het weekend gebruikt, betekend dat vrijwel automatisch dat je in ieder
geval 1 nacht niet slaapt en misschien meer. Het betekend ook automatisch dat je gedurende
de werking van de speed (inclusief de "rebound") in meer of mindere mate last hebt van
uitdrogingsverschijnselen. Het gevolg van deze 2 dingen is dat je je na het weekend gewoon
belabberd voelt. Aangezien deze (vrij irritante) bijwerkingen niet meer aan de orde zijn bij
chronisch gebruik - zijn ook meteen de schadelijke effecten sterk gereduceerd.
De neurotoxische effect van amfetamine staat in schril contrast met het neurotoxische effect
van slaapgebrek. Het is begrijpelijk dat dit vaak met elkaar geassocieerd wordt, maar dat
maakt het niet minder belangrijk de specifieke oorzaak van beide zaken in acht te nemen.
Het neurotoxische effect wat toegeschreven kan worden aan amfetamine als middel op zich,
is beperkt tot de verstoring van de natuurlijke dopamine regulatie. Dit hersteld na het staken
van het gebruik echter voor 100% waardoor blijvende schade nagenoeg uitgesloten is. Ik zeg
bewust "nagenoeg" omdat er - net als bij ieder andere stof - altijd personen zijn waar een
genetische "afwijking" ervoor zorgt dat de desbetreffende stof zeer
gevaarlijk/schadelijk/dodelijk kan zijn (voorbeeld: Een jaar of 2 geleden is er in Friesland een
jongen overleden toen hij voor de eerste keer in zijn leven 2 glazen bier had gedronken - zijn
lichaam brak de alcohol op een verkeerde manier af met de dood als gevolg).
-------------------------------------------------------------------------------------
Nogmaals: Het is niet mijn bedoeling om iemand speed-gebruik
aan te raden, laat staan de indruk te wekken dat speed-gebruik ongevaarlijk is. Er zijn
wereldwijd duizenden doden gevallen door oververmoeidheid, uitdroging, hersenbloedingen
etc. als gevolg van een overdosis speed. (Ik wil alleen even wijzen op het feit dat dit geen
gevolgen zijn van het middel op zich, maar de gevolgen van de effecten ervan. Ik hoop dat ik
dat enigzins begrijpelijk heb uitgelegd).
staat, staat stil.

#16 mike

mike

Special (K) member

• Members
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 17 March 2004 - 11:00 AM

Op dat moment is het
recreatieve effect van speed dus ook nagenoeg verdwenen, wat door de meeste mensen als
negatief ervaren zal worden.

Waarom neem je dan nog speed als het niks meer doet?
Drugs lead nowhere ... but it's the scenic route

#17 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 17 March 2004 - 11:01 AM

heeft ie al 100x uitgelegt voor zijn adhd..
wordt je van keta vergeetachtig ofzo :evil:

#18 mike

mike

Special (K) member

• Members
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 17 March 2004 - 11:02 AM

heeft ie al 100x uitgelegt voor
zijn adhd..

Maar hoe helpt het dan bij ADHD?

#19 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 17 March 2004 - 11:13 AM

het is toch algemeen bekend dat adhd'ers zich met uppers
(drugs dus) weer kunnen focussen?
daarom helpt ritalin ook zo goed...

#20 mike

mike

Special (K) member

• Members
  • PipPipPip
  • 434 posts

Posted 17 March 2004 - 11:29 AM

het is toch algemeen bekend
dat adhd'ers zich met uppers (drugs dus) weer kunnen focussen?

Dat was bij mij niet bekend.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users