Jump to content

Photo

Citalopraminfo nodig

• Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 kevf1980

kevf1980

Silent one

• Members
  • 3 posts

Posted 06 February 2006 - 11:13 PM

Hey mensen (lang geleden alweer, en waarom kan ik mijn oude account-ww niet resetten :) )

Ik wil graag wat info over bovenstaand middel. En dan niet in bijsluitertaal, maar echte info. Is dit erg ongezond voor je? Kan je er nou helemaal niet bij drinken en wat gebeurt er als je het wel doet. Hoe zit het met de combi met andere drugs (al meer dan een halfjaar gestopt trouwens!)? Is het verslavend etc etc.

Groeten Kevf (nu dus Kevf1980)

#2 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 07 February 2006 - 09:58 AM

Citalopram is een SSRI (antidepressivum, die de heropname van serotonine tegengaat). Citalopram lijkt een aantal voordelen boven andere SSRI's te hebben:

Citalopram, selective serotonin reuptake inhibitor could offer some advantages over those agents currently marketed. Theoretically, it should also be effective in the treatment of OCD. In treating depression, it has been shown to have minimal side-effects, low risk of withdrawal symptoms, and little possibility of interaction with other agents.

Lees hier nog meer feitjes over Citalopram (merknamen Cipramil, Celexa).

#3 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 07 February 2006 - 10:05 AM

helemaal niet bij drinken? staat dat in je bijsluiter?

raad je wel aan de wikipedia artikels te lezen over deze compound:
http://en.wikipedia....wiki/Citalopram [EN]
http://nl.wikipedia....wiki/Citalopram [NL]

volgens het FDA fact sheet "If you plan to drink alcohol, talk to your healthcare professional." dus even met je dokter praten hierover.

Ik ben zelf geen dokter maar er is mij niks bekend over nare interacties van SSRI's met wat alcohol.
check ook de faq

Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#4 kevf1980

kevf1980

Silent one

• Members
  • 3 posts

Posted 07 February 2006 - 10:40 AM

helemaal niet bij drinken? staat dat in je bijsluiter?

raad je wel aan de wikipedia artikels te lezen over deze compound:
http://en.wikipedia....wiki/Citalopram [EN]
http://nl.wikipedia....wiki/Citalopram [NL]

volgens het FDA fact sheet "If you plan to drink alcohol, talk to your healthcare professional." dus even met je dokter praten hierover.

Ik ben zelf geen dokter maar er is mij niks bekend over nare interacties van SSRI's met wat alcohol.
check ook de faq

Citalopram is ook een zwakke remmer van het leverenzym CYP2D6, dat veel verschillende verbindingen omzet. De therapeutische dosering van citalopram is echter zo laag dat de kans op gevaarlijke interacties vrij klein is.

Kan ik hier dus uit afleiden dat je er gewoon erbij kan drinken? (Had de site ook al gelezen, maar kon niks specifiek vinden over alcohol). En wat die dokter betreft: die weet het gewoon niet :)

edit: aangezien het voorkomt dat serotonine heropgenomen wordt (snap ik trouwens niet helemaal, dat moet toch juist weer opgenomen worden? ga ik zo even opzoeken), is mdma dus uit den boze?

edit 2: Serotonine blijft zo langer in de synaps, duidelijk :P

edit 3: FaQ is lekker duidelijk. Als ik het zo lees kan ik bij een SSRI dus gewoon drinken en is mdma (zoals verwacht) nutteloos. @dil: de info daar berust op een onderzoek op ratten. Wat nou bijvoorbeeld het effect is van alcohol (icm) is mij onduidelijk.

#5 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 07 February 2006 - 01:13 PM

@Kevf: Je hebt ??n en ander al goed zelf uitgezocht: normaal alcoholgebruik is niets op tegen (wist niet dat je dat specifiek met 'drugs' bedoelde) en de werking van MDMA en MDMA-achtigen (denk aan voorheen Explosion etc.) vermindert enorm bij gebruik van SSRI's.

Overigens was mijn link bedoelt als inzicht in de enorme database waarover biopsychology.com bezit.

De database van DHP is voor wat betreft Anti-Depressiva en drugs ook uitstekend, met dank aan mind.

#6 kevf1980

kevf1980

Silent one

• Members
  • 3 posts

Posted 07 February 2006 - 02:30 PM

@Kevf: Je hebt ??n en ander al goed zelf uitgezocht: normaal alcoholgebruik is niets op tegen (wist niet dat je dat specifiek met 'drugs' bedoelde) en de werking van MDMA en MDMA-achtigen (denk aan voorheen Explosion etc.) vermindert enorm bij gebruik van SSRI's.

Overigens was mijn link bedoelt als inzicht in de enorme database waarover biopsychology.com bezit.

De database van DHP is voor wat betreft Anti-Depressiva en drugs ook uitstekend, met dank aan mind.

Andere drugs ben/was ik op zich ook wel geinteresseerd in. Echter die spelen nu gewoon geen rol in mijn leven. Maar ook geen biertje op mijn verjaardag vind ik gewoon ronduit klote. Ben sowieso best wel geschrokken van dit goedje. Zo heel 'licht' is het nou ook weer niet :)

en bedankt voor de link trouwens!

#7 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 07 February 2006 - 09:44 PM

Citalopram is ook een zwakke remmer van het leverenzym CYP2D6, dat veel verschillende verbindingen omzet. De therapeutische dosering van citalopram is echter zo laag dat de kans op gevaarlijke interacties vrij klein is.

Kan ik hier dus uit afleiden dat je er gewoon erbij kan drinken? (Had de site ook al gelezen, maar kon niks specifiek vinden over alcohol).

Ja dat kan je idd. Probeer gewoon voorzichtig wat alcohol te drinken, gaat dit goed dan iets meer. Niet teveel natuurlijk, maar dat is nooit goed.

Je kan sneller dronken worden /heftigere katers krijgen doordat je minder CYP2D6 in je systeem hebt, pas hier dus wel mee op.
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users