Hallo medepsychonauten,
Ik studeer klinische psychologie en sta aan het begin van mijn scriptie. Ik ga deelnemen aan een groot onderzoek vanuit de verslavingszorg en ga een gedeelte van dit onderzoek op mij nemen. Ik ben nu veel literatuur aan het lezen en werk toe naar een afgebakende vraagstelling, zodat ik een goed onderzoek kan doen.
Wat duidelijk moet zijn is dat ik nog helemaal aan het begin van het proces sta en dus eigenlijk nog 'leek'ben op het gebied van afkicken bij opiaat afhankelijkheid. Met mijn scriptie begeleider heb ik eens wat lopen brainstormen en ben daarbij tot het de volgende begin opzet gekomen. Er liggen in een grote data-base veel gegevens klaar die verzameld zijn tussen 1997 en 2001. Heroine verslaafden hebben tijdens hun afkick procedure met regelmaat vragenlijsten ingevuld, dus er zijn een heleboel data beschikbaar. Wat ik wil gaan doen is de traditionle afkickmethode met methadon vergelijken met een snelle afkickmethode namelijk een afkickmethode waarbij een opiaat antogonist (bv naltrexone) toegdient wordt waardoor er versneld ontgiftigd wordt, en high worden tijdens gebruik niet meer mogelijk is. Snelle detox vindt wordt ook toegedient onder narcose.
Naar dit onderzerp is redelijk wat onderzoek uitgevoerd en het is voor dan ook zaak tot een nieuwe, iets toevoegende, vraagstelling te komen.
Mijn vraag aan jullie is of jullie misschien tips hebben of verwijzingen naar literatuur (boeken en artikelen) die bruikbaar voor mij kunnen zijn? Hebben jullie ideeen met betrekking tot hypotheses en wat verwachten jullie zelf. Voorbeelden zijn; bij snelle detox verwacht ik minder craving, een hogere piekwaarde in de omthouding, een korter verloop en minder onthouding onder de curve. Wat denken jullie? Waarop kun je deze twee methoden met elkaar vergelijken en wat is jullie verwachting, hebben jullie tips en verwijzingen naar literatuur? Heb je misschien ervaring op dit gebied en vind je het leuk om erover mee te denken?