Jump to content

Photo

Uitgesteld benzo-effect

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 09 January 2006 - 06:53 PM

Ik ben niet echt een benzo gebruiker, maar pas geleden toch om rustiger te worden om wat benzo's gevraagd bij m'n psych. Diazepam 5 mg tablet en temazepam 20 mg in de welbekende gelcapsule gekregen. Zaterdag met wat vrienden in de kroeg afgesproken en begonnen met 5 mg diazepam, na anderhalf uur en wat bier verder nog eens 5 mg. Na ongeveer een uur 1 temazepam capsule genomen. Weer aantal bier verder en nog steeds bijna geen effect (wel wat overmoedig) en toen 2 temazepams genomen. Werd toen beetje gemoedelijk dronken, maar niet echt heftig ofzo, dus nog 2 temazepams genomen. Hierna nog naar de shoarma gegaan en daar gegeten en nog een paar biertjes gedronken. Toen ik naar huis fietste voelde ik me wel wat aangeschoten, maar niet echt zwaar in de war ofzo wat ik wel had verwacht na die benzo's. Half 2 's nachts in me bed gaan liggen en werd pas 18.00 wakker. Toen ik probeerde op te staan was ik echt van de kaart, ik moest echt blijven liggen om niet te vallen. Net of al die temazepams in me maag zijn blijven liggen die avond en pas later zijn gaan werken. Maar het zijn gelcapsules die snel worden opgenomen dus dat kan tog haast niet. Vond het iig maar raar. :elmo:

#2 waldo

waldo

D'opa

• Members
  • PipPipPipPip
  • 594 posts

Posted 10 January 2006 - 11:27 AM

Ik ben niet echt een benzo gebruiker, maar pas geleden toch om rustiger te worden om wat benzo's gevraagd bij m'n psych. Diazepam 5 mg tablet en temazepam 20 mg in de welbekende gelcapsule gekregen. Zaterdag met wat vrienden in de kroeg afgesproken en begonnen met 5 mg diazepam, na anderhalf uur en wat bier verder nog eens 5 mg. Na ongeveer een uur 1 temazepam capsule genomen. Weer aantal bier verder en nog steeds bijna geen effect (wel wat overmoedig) en toen 2 temazepams genomen. Werd toen beetje gemoedelijk dronken, maar niet echt heftig ofzo, dus nog 2 temazepams genomen. Hierna nog naar de shoarma gegaan en daar gegeten en nog een paar biertjes gedronken. Toen ik naar huis fietste voelde ik me wel wat aangeschoten, maar niet echt zwaar in de war ofzo wat ik wel had verwacht na die benzo's. Half 2 's nachts in me bed gaan liggen en werd pas 18.00 wakker. Toen ik probeerde op te staan was ik echt van de kaart, ik moest echt blijven liggen om niet te vallen. Net of al die temazepams in me maag zijn blijven liggen die avond en pas later zijn gaan werken. Maar het zijn gelcapsules die snel worden opgenomen dus dat kan tog haast niet. Vond het iig maar raar. :huh:

heb je de bijsluiters goed gelezen ?

zo maar uit een online bijsluiter :

# Use extreme care while doing anything that requires complex alertness, such as driving a car, operating machinery, or piloting an aircraft. As with any medications used to help people sleep better, you should be very careful when you first start taking temazepam until you know how the medicine will affect you.
# NEVER drink alcohol while you are being treated with temazepam or any benzodiazepine medicine.

Persoonlijk klinkt het hier alof de alcohol voorrang heeft gekregen in je nieren en daardor de -zepams later werden afgebroken ,
ook hebben de dia/tema een redelijke halfwaarde tijd , in combie met de alcohol.
Als ik dan ook nog kijk naar de dosis die jij hier neemt ( meer dan 3 x de geadviseerde start dosis) dan klinkt het bijna logisch dat je lang door slaapt.

Persoonlijk zou ik deze combi nooit doen , vanwege de gevaren die het op kan leveren : van stikken in je eigen kots tot comatose toestanden.

:)
"Circular logic works because circular logic works."

#3 MTY

MTY

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1089 posts

Posted 10 January 2006 - 11:38 AM

mee eens, denk dat het om 18:00 wakker worden en je daarna niet lekker voelen nog meevalt. (een niet echte)benzo (gebruiker) en alcohol is geen goede combinatie.

sorry dat ik het vraag maar wat wilde je bereiken die avond met het gebruik van benzo's?

goed dat je deze ervaring hier post. succes volgende keer met opstaan

its a lame excuse for all idots
drinking beer and rubbing up against each other
in hopes of distracting themselves

from pathetic emptiness
of meaningless consumer-driven lifes

open my third eye
devoid, destitute: empty of pity
I am a whore to you
but I admire

#4 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 10 January 2006 - 02:03 PM

Als toevoeging bij de bijsluiter van waldo citeer ik het artikel: reportage: Pilletje tegen paniek uit de volkskrant magazine nummer 304 van 7 januari 2006.

(het is dan wel een beetje offtopic, maar ik wou het jullie niet onthouden!)

Het college voor zorgverzekringen en het Nederlands Huisartsen genootschap (NHG) stellen nadrukkelijk dat benzodiazepines niet langer moeten worden voorschreven dan twee tot vier weken. Wanneeer ze kort worden gebruikt, zijn het probate middelen met weinig bijwerkingen. Desalniettemin zijn er ongeveer 600 duizend chronische benzodiazepinegebruikers, van wie er 480 duizend verslaafd zijn. Vanwege spierzwakte en verminderd reactie vermogen veroorzaken deze mensen jaarlijks duizenden ongelukken. Alleen al 10 procent van de heupoperaties kan volgens onderzoek worden toegeschreven aan het langdurig slikken van benzodiazepines, alsmede tientalle verkeersdoden per jaar.

Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#5 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 10 January 2006 - 03:34 PM

Het ging mij er meer om dat ik op de avond dat ik de benzo's gebruikte er weinig van voelde, zeker in combinatie met de alcohol (ik had een 1+1=3 effect verwacht) wat ik dus niet kreeg. Pas uren na inname, toen ik alweer thuis was zijn ze schijnbaar gaan werken. Dit is tog raar, want van diazepam wordt de maximale bloedspiegel binnen een half tot 1,5 uur na inname bereikt en van temazepam na 50 minuten na inname.

Ja wat ik wou bereiken is kijken of het 1+1=3 effect van alcohol met benzo's geld. En dat ging dus niet op voor de tijd dat ik in de kroeg zat, maar wel voor de kater de dag erna, en dat vond ik tog merkwaardig omdat het snel werkende benzo's zijn.

#6 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 10 January 2006 - 06:56 PM

Idd vreemd dat 2 kortwerkende benzo's zo'n lang na-effect hebben gehad. Ik kan me indenken dat de 2 benzo's in combinatie met alcohol nieuwe verbindingen aan zijn gegaan (bijv. een metaboliet met nog een aantal anderen) en dat deze enigzins verlaat zo'n sterke nieuwe substantie(s) hebben gevormd, dat je daardoor zo lang knock-out bent gegaan.

Het lijkt me een prima voporbeeld hoe foute combinaties (benzo+alcohol) fouter uit kan pakken dan je op eerste gezicht vermoedt.

Heb zelf eens een dosis abecarnil (een benzo-ligand), toen deze in onderzoek was tegen angst (is nooit een medicijn geworden overigens) gehad met een paar milligram lorazepam, waadoor ik 3 volle dagen zo motorisch gestoord was als een totaal lamme (als in straalbezopen) gast, hoewel ik na een tijdje toch weer redelijk helder kon denken. Daardoor werd ik echt wanhopig, maar de 4e dag kwam de kater als de 'verlossing'. Heb mijn portie abecarnil ook gelijk aan Fikkie gegeven (als in weggegooid).

Daarna heb ik me altijd redelijk precies aan voorgeschreven doses gehouden, qua benzo's, met uitzondering na zware feestjes...

#7 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 10 January 2006 - 08:32 PM

Het rare is ik heb nu drie 5 mg tabletten diazepam op en een 20 mg temazepam in warme thee opgelost en opgedronken en ik voel bijna niks. Ik heb wel enkele uren tijdsbestek ertussen zitten, maar ik zou toch wat moeten voelen. Voel me wat slapper, maar echt niet dronken en zeker niet moe. Ik gebruik die zooi niet dagelijks dus weerstand zou ik niet moeten hebben. Vind het maar raar. Misschien komt het doordat ik antipsychotica gewend ben, maar die hebben tog een ander werkingsmechanisme.

Bij welke benzo en in welke dosering zijn jullie gewend een 'lekker'' effect te krijgen?

#8 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 10 January 2006 - 09:26 PM

Diazepam heeft een halfwaardetijd van 36 uur en heeft actieve metabolieten, dus echt kort zou ik de werkingsduur niet willen noemen.

Bij 'Lekkerste benzodiazepine - Welke benzo is recreatief het leukst?' staat meer over doseringen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users