Jump to content

Photo

De snelle werking van DMT

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Epser

Epser

Silent one

• Members
  • 13 posts

Posted 16 December 2005 - 07:31 PM

Nou heb ik een tijdje terug, nee... dit verhaal ken ik al net zo lang als dat ik DMT ken! :)

DMT is een lichaams eigen stof en wordt daardoor door het lichaam niet herkend als een toevoeging. Hierdoor wordt het door het hersenmembraan doorgelaten en is de trip zo heftig. De korte duur van de trip zou te wijten zijn aan het feit dat eenmaal in de hersenen het lichaam wel door heeft dat er iets niet klopt en als een gek tegenmiddelen gaat aanmaken waardoor het binnen enkele ogenblikken ook weer afgebroken is...!
Dat het lichaam het zou herkennen als eigen stof is te wijten aan de situatie dat het op twee momenten in een mensenleven door het lichaam zelf wordt aangemaakt; bij geboorte en overlijden!

Het klinkt naar mijn idee allemaal wel mooi, vooral dat het door het lichaam aangemaakt wordt bij overlijden... oeeeeeeh :welcome:

Maar wie kan me wat meer vertellen over dit verhaal, klopt het (niet)...?

#2 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 16 December 2005 - 07:36 PM

Nee het is een en al kul (behalve dat DMT een lichaamseigen stof is, maar het is nog nooit bewezen dat het een werkende neurotransmitter is), van leary of niet?
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#3 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 16 December 2005 - 07:53 PM

Rick Strassman deponeert de hypothese dat DMT aangemaakt wordt in ervaringen als de dood of andere mystieke ervaringen. Of in iedergeval, hij probeert die te onderzoeken. Of hij de eerste was die dit stelde durf ik niet te zeggen. Maar feit blijft dat hij niet in staat was concrete bewijzen voor deze these te vinden. Vaak zien mensen dingen gelijk als waarheid als iemand het onderzocht heeft. Maargoed, naar zulke dingen kun je nou eenmaal moeilijk onderzoek doen. Om sluitend bewijs te vinden zou je haast overmoeten gaan op erg onethische onderzoeks methodes. :welcome:
Interweaving symbolic streams with the embroideries of life

#4 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 16 December 2005 - 09:22 PM

Ik moet wel zeggen dat ik veel hypotheses van Strassman wel erg aannemelijk vind (zoals bijvoorbeeld de overeenkomst van acuute verhoging van dmt in het bloed met alien-abduction verhalen)

#5 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 16 December 2005 - 10:51 PM

Ik vind ze ook aardig aanemelijk, maar dat is nog geen rede om ze als waarheid te poseren!

#6 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 17 December 2005 - 01:41 AM

tjah, NIKS is daadwerkelijk als waarheid te poseren :)

#7 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 17 December 2005 - 05:15 AM

Tenzij op PDF in de infobase.... :)

#8 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 17 December 2005 - 10:59 AM

tjah, NIKS is daadwerkelijk als waarheid te poseren :)

Maar het ??n toch wel degelijk meer dan 't andere.

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 17 December 2005 - 11:26 AM

Laten we het er iig over eens wordendat Strassman een hoop interessante hypothesen naar voren heeft gebracht WAAROM we zo'n krachtig psychedelicum in ons hoofd hebben !! Niemand anders die ik daar ooit zo krachtig over uit heb horen spreken.

Verder vind ik de bijnadood- en wedergeboorte-ervaringen die mensen van DMT krijgen wel een sterk argument voor een mogelijke werking van endogene DMT bij de daadwerkelijke dood en geboorte.

En dat schilderij van Alex Grey op de voorkant :)
Posted Image

#10 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 17 December 2005 - 11:38 AM

Wel heh, dat plaatje past echt perfect bij het boek. Ik ben ook zeker blij dat ik het boek gelezen heb. Het is alleen jammer dat hij niets echt hard heeft kunnen maken. ?n dat hij er niet in is geslaagd om zijn onderzoek voort te zetten door die vervelende ethische commisie die niet vond dat je buiten het zieknhuis om proefen mocht doen met psilocybe. Terwijl hard trippen op de paddestoelen niet wenselijk is in een ziekehuis kamer. Maarja, door die achtelijke drugs wetten is goed onderzoek naar deze middelen haast onmogelijk. :)

#11 Epser

Epser

Silent one

• Members
  • 13 posts

Posted 17 December 2005 - 10:37 PM

Met andere woorden; het wordt tijd dat ik het boek ga lezen! ;) Maar zoals ik het nu begrijp is ook de aanwezigheid van DMT in het lichaam nog gewoon een raadsel, Strassman levert alleen hypotheses in zijn boek!?

#12 Dreadmanneke

Dreadmanneke

bolle retoriek

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7617 posts

Posted 17 December 2005 - 10:43 PM

Juist. Hij poogt ze te bewijzen, maar daarin slaagt hij niet. Maargoed, zulke dingen bewijzen is gewoon erg lastig zonder het doorbreken van ethische codes.

#13 experience

experience

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 45 posts

Posted 01 March 2006 - 12:04 AM

Een paar jaar geleden de eerste x ayahuasca gedaan en ik herinderde me de sfeer van mijn geboorte
(hoe ik me toen voelde en wat er gebeurde)

Ik had het gevoel dat ik dmt eerder gedaan had en kwam tijdens de trip tot de conclusie dat dit met mijn geboorte was (hoewel ik er toen nog niet van had gehoord dat dmt met geboorte en sterven had te maken)
Ik concludeer hier dus ook uit dat dmt wel degelijk met je geboorte heeft te maken.

met sterven zou ik et niet weten maar daar komen we vanzelf 8er :P

#14 BoriZ

BoriZ

Unmistakably Apparent

• Donateurs
  • PipPipPip
  • 376 posts

Posted 01 March 2006 - 12:08 AM

Tof om the horen experience!

Who knows.....:P

#15 MTY

MTY

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1089 posts

Posted 01 March 2006 - 09:17 AM

aannemelijk vind ik bijvoorbeeld de overeenkomst van acuute verhoging van dmt in het bloed met alien-abduction verhalen.

als het werkelijk zo aannemelijk is vraag ik me toch af waarom? ik kan me voorstellen dat mensen die alien-ervaringen hebben twee dingen kunnen ondergaan:
1) ze komen werkelijk in contact
2) hun hoofd slaat op hol en het contact is illussie/hallucinatie (onderscheid is troebel en wazig, meningen erover verdeel)
als we het eerste verwerpen, wat ook aannemelijk is omdat het nog nooit bewezen is, dus waarom zouden er aliens zijn hier en nu bij die mensen?
nu blijven we zitten met het tweede argument. ik kan hieruit echter niet logisch afleiden dat dit DOOR DMT komt, hoe leuk bv Strassman ook in zijn overigens zeer interessante boek deze stelling blijft aannemen en aannemelijk wilt maken.
1) is er echt dmt actief in ons hoofd? l

- laat ik voor het gemak ervan uitgaan:
1b) hoe kan deze hoeveelheid plotseling toenemen en WAAROM leidt dit dan tot alien-hallucinaties?

kortom, ik vind het helemaal NIET aannemelijk dat eht door dmt komt, om nog maar niet over het geboorte en sterven te spreken... het ligt denk ik puur aan de context van gebruik!
ik vond de documentary Sacred Weeds - Salvia Divinorum dan ook zeer interessant waar een vrouwelijke wetenschapper star vasthoudt aan het feit dat salvia en spirituele ervaringen samenhangen, terwijl een neuroloog blijft hameren op het feit dat een stof onmogelijk (voor onze kennis dusver) een BEPAALDE ERVARING als GEBOORTE, DOOD, ALIEN ABDUCTION etc. kan triggeren!

Een paar jaar geleden de eerste x ayahuasca gedaan en ik herinderde me de sfeer van mijn geboorte (hoe ik me toen voelde en wat er gebeurde)

mooie verhaal! ongelovelijk om zo een dergelijk gevoel te denken te hebben.

denk je dat dmt/ayahuasca een herinnering kan triggeren als geboorte? nogmaals: fysiologisch zou dit een groot wetenschappelijk mysterie zijn (en niet een raadsel!).

zeker interessant, maar ik dnek dat je lucky bent geweest! anderen ervaren weer verschillende (bizarre/schitterende) dingen

its a lame excuse for all idots
drinking beer and rubbing up against each other
in hopes of distracting themselves

from pathetic emptiness
of meaningless consumer-driven lifes

open my third eye
devoid, destitute: empty of pity
I am a whore to you
but I admire

#16 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 01 March 2006 - 09:28 AM

Volgens mij is het fysiologisch vastgesteld dat er bij de geboorte en de dood verhoogde n,n-DMT levels in het bloed zijn. Ik meen te herinneren dat dit juist een van de aanleidingen is geweest voor Strassman om zijn onderzoek door te zetten. Het mysterie rondom deze verhoogde serum-levels. Ervaringen van spirituele dood en wedergeboorte zijn bij DMT eerder algemeen dan een uitzondering. Dat deze stof dan ook een belangrijke rol in deze 2 gebeurtenissen in een menselijk leven heeft vind ik dan ook onvermijdelijk.

#17 Khandi

Khandi

de off-topic slet

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts

Posted 01 March 2006 - 10:32 AM

^ja instinctief ben ik ook geneigd bovenstaande theorie wel waarde toe te kennen... ik weet alleen nog niet in hoeverre ik erin mee wil gaan.... welicht dat ik na mijn ayahuasca experience daar wel uit ben... misschien ook niet :P

#18 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 01 March 2006 - 01:32 PM

Volgens mij is het fysiologisch vastgesteld dat er bij de geboorte en de dood verhoogde n,n-DMT levels in het bloed zijn. Ik meen te herinneren dat dit juist een van de aanleidingen is geweest voor Strassman om zijn onderzoek door te zetten. Het mysterie rondom deze verhoogde serum-levels. Ervaringen van spirituele dood en wedergeboorte zijn bij DMT eerder algemeen dan een uitzondering. Dat deze stof dan ook een belangrijke rol in deze 2 gebeurtenissen in een menselijk leven heeft vind ik dan ook onvermijdelijk.

Volgens mij zijn beide beweringen niet waar, dreamer. Ik ben niet 100% zeker maar volgens mij is juist NIET vastgesteld dat er verhoogde dmt-levels in het bloed zijn bij geboorte en dood (hoe wil je dat ook vast stellen? echt moeilijk om hier onderzoek naar te doen!)

En het is ook niet waar dat ervaringen van spirituele dood en wedergeboorte eerder regel dan uitzondering zijn. Er was juist een heel breed scala aan ervaringen die dmt veroorzaakte en dat is ook wat Strassman zo verbaasde. De hoeveelheid extraterrestial contacts was bijvoorbeeld enorm; veel mensen die zeker meenden te weten contact te hebben gehad met wezens in andere realiteiten, onder andere. Dat was ook wat hem uiteindelijk zo tegenviel, helemaal aangezien hij daar in eerste instantie enorm skeptisch tegenover stond.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#19 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9416 posts

Posted 01 March 2006 - 01:39 PM

^ ik doelde dan ook niet op de ervaringen in zijn onderzoek, maar de ervaringen van 'drugsgebuikers' als op dhp.

#20 Khandi

Khandi

de off-topic slet

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1060 posts

Posted 01 March 2006 - 01:51 PM

haha eigenlijk vreemd dat een psychedlica de dood zal inleiden... van de geboorte begrijp je het wel, hoewel het maar de vraag is of het DMT is natuurlijk.

Maar dat er een stof vrijkomt en dat baby's veel minder zintuigelijke filters gebruiken in hun eerste levensmomenten lijkt mij niet meer dan logisch.

Filters kan je pas hebben als je dingen hebt leren onderscheiden (gaat overigens alleen op voor dingen die hulpeloos geboren worden eno overlevingstechnisch weinig instinct vanaf de geboorte meekrijgen)

Het hoort bij de geboorte dat je filters ontwikkeld met betrekking tot je zintuigen die noodzakelijk zijn voor je eigen overleving.

Dus kan je ervan uitgaan dat baby's massas informatie te verwerken hebben en dat de hersenen min of meer automatisch een beetje essentiele filters gaan opzetten totdat het kind oud genoeg is om dit proces zelf over te nemen.

Maar bij de dood verwacht je toch veel eerder een dissociatieve functie.. het langzaam verliezen van je zintuigelijke impulsen....

maar goed dat is wat ik vreemd vind haha

ik heb geen wetenschappelijke basis voor bovenstaande argumenten, het is puur geredeneerd vanuit een logica dat er altijd wel stoffen vrijkomen in je hersenen bij gebeurtenissen, zo werken hersenen nou eenmaal. Maar als ik er hypotetisch vanuit zou moeten gaan dat er DMT loskomt bij de geboorte dan loopt mijn logica klem op het feit waarom de stof die vrijkomt bij de dood niet dissociatief is...

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users