atropine
Posted 30 January 2008 - 10:28 PM
Je kan toch meerdere psychoses hebben, maar dat maakt je niet persé schizofreen toch?
Je kan bv een psychose hebben waarbij je je gedachten niet op orde hebt, woorden niet op hun plaats terecht komen, als je dit vaker hebt, ben je denk ik niet schizofreen.
Posted 01 February 2008 - 01:26 AM
Posted 01 February 2008 - 01:49 PM
Schizo wikiEen belangrijk kenmerk is dat er tijdens het verloop van de ziekte minimaal eenmaal een psychotische episode is opgetreden. Doorgaans komen deze episoden vaker voor. Ze gaan gepaard met een afwijkende beleving van de werkelijkheid, resulterend in onlogische gedachtepatronen, wanen, hallucinaties en in wisselende mate emotionele, denk- en gedragsstoornissen.
Als je vaak psychoses hebt, en last heb van andere psychische problemen, zullen ze je waarschijnlijk wel als schizofreen bestempelen. Maar iemand met een achtergrond in psychatrie of psychologie kan waarschijnlijk meer vertellen over wanneer je nou wel of wanneer niet een schizofreen bent. Het zal uiteindelijk weel een checklist zijn waarin je punten krijgt als je bepaalde problemen hebt, zoals:
Enkele voorbeelden van symptomen
Enkele voorbeelden van symptomen die zich kunnen voordoen tijdens het dagelijks leven
Op een voor de ander onbegrijpelijke manier angstig of in de war zijn.
Er niet in slagen om in werk, studie of hobby te presteren wat er normaal gesproken van hem of haar verwacht kan worden.
Beweren te praten met en luisteren naar denkbeeldige, niet werkelijk aanwezige personen.
Verhalen verzinnen over complotten of geheime organisaties en daarin soms het eigen gezin of de partner betrekken.
Vreemd lopen of bewegen, op een dergelijke manier dat anderen zich er ongemakkelijk bij voelen.
Mensen in de omgeving afschrikken of irriteren door zelfverwaarlozing.
Onvoorspelbare woede-uitbarstingen hebben.
De hele dag in bed liggen, maar ‘s nachts door het huis spoken of in de stad ronddwalen.
Geen vrienden maken of hooguit korte oppervlakkige contacten hebben
Zeggen iemand anders te zijn.
Zeggen dat anderen gedachten uit zijn/haar hoofd kunnen lezen of er juist gedachten inbrengen.
Onzeker zijn.
Gebrek aan concentratie, niet (fulltime) kunnen werken.
Veel slaap hebben, of juist slapeloosheid.
Het idee hebben dat anderen niet te vertrouwen zijn.
Emotioneel erg gevoelig zijn.
Veel moeite hebben om zich te verzorgen; zichzelf verwaarlozen.
Enkele symptomen die zich kunnen voordoen tijdens een psychose of waan
Denken achtervolgd te worden.
Denken groot en machtig te zijn (bv Jezus of een president) en denken een belangrijke rol te vervullen te hebben in de wereld.
Stemmen 'in het hoofd' geven 'imperatieve hallucinaties', dat zijn dwingende opdrachten, waaraan geen weerstand kan worden geboden.
Interne stemmen geven voortdurend commentaar op het gedrag.
Denken dat er een complot tegen jou bestaat.
Vreemde dingen zien; bijvoorbeeld reeds overleden mensen of vrienden die er eigenlijk niet zijn.
Een rottingsgeur of gaslucht ruiken, terwijl deze er niet zijn.
Allerlei vreemde dingen in of aan het lichaam voelen.
Denken dat de omgeving, bijvoorbeeld de televisie, bestraalt.
Een hele hoge piep horen en denken dat die de gedachten beïnvloedt.
Posted 03 February 2008 - 06:16 PM
Tune up, turn around, drop in.
Posted 03 March 2008 - 09:53 PM
Bij een hartstilstand wordt er toch adrenaline ofzo in het hart gespoten? Of is dit van die onzin wat ze altijd in films doen, maar in de werkelijkheid nooit gebeurd?
Scopalamine en atropine zijn toch de werkzame stoffen in Datura? Ik denk niet dat ik voorlopig de behoefte heb om hiermee te gaan experimenteren.
Klopt, bij hartstilstanden doen ze wel eens adrenaline spuiten zodat het slachtoffer een extreme kick krijgt waardoor zijn hart mogelijk weer kan gaan kloppen, overigens is het recreationeel gebruik van adrenaline ernstig af te raden omdat het hardnekkig is en je weinig zin meer hebt om te leven.
Ik had ooit eens een doosje met 200 buisjes adrenaline in bezit, maar heb ze gelijk weggegooid toen ik reports las.
Posted 10 March 2008 - 01:47 PM
Atropine word toch vooral in druppelvorm gebruikt om massive pupil dilation te krijgen? en ik geloof niet ze adrenaline gebruiken voor hartstilstanden maar nitroglycerine..
Posted 10 March 2008 - 03:31 PM
ik zag een aflevering van try before you die waarin sander gewichtsloosheid ging ervaren in zo'n duikend vliegtuig.
hij had dus ook atropine pilletjes meegekregen waarvan hij er eentje slikte en zwaar begon te hallucineren en zich super slecht begon te voelen. Bleek dat ze op het lab een 'foutje' hadden gemaakt en in die pilletjes iets van 4 mg atropine hadden gestopt ipv 4 microgram ofzo. Hij had veel geluk dat hij het nog na kon vertellen. doh!
If I was scared, I would
And if I was pure, you know I would
And if I was yours, but I'm not
Now I'm Ready to start
Posted 10 March 2008 - 06:03 PM
Helemaal waus van de saus!
0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users