Jump to content

Photo

Gabapentine (Neurontin) & Pregabaline (Lyrica)Iemand ervaring mee?

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 27 October 2005 - 02:16 PM

Heeft er nog iemand ervaring met gabapentine (Engels: gabapentin, merk: Neurotonin)?

Het wordt voorgeschreven tegen epilepsie, zenuwpijn en stemmingswisselingen.

Bij proefdieren, die tot 8000 mg/kg gabapentine kregen toegediend kon geen letale dosering worden vastgesteld. Tekenen van acute toxiciteit waren onder andere: ataxie, moeite met ademhaling, ptosis, hypo-activiteit of excitatie. Bij mensen werd, na overdoseringen tot 49 gram geen acute, levensbedreigende toxiciteit waargenomen. Symptomen van een overdosering waren duizeligheid, diplopie, onduidelijke spraak, sufheid, lethargie en milde diarree. Alle pati?nten herstelden van deze symptomen. Bij hoge doseringen wordt gabapentine verminderd geabsorbeerd, hetgeen de toxiciteit ten gevolge van een overdosering beperkt.

Gabapentine is structureel verwant met de neurotransmitter GABA (Gamma-Aminoboterzuur), maar het werkingsmechanisme verschilt van andere geneesmiddelen welke interactie vertonen met GABA-nerge synapsen[..]

http://www.epilepsie.../neurontin.html

Nadat iemand die ik ken gabapentine kreeg voorgeschreven tegen zenuwpijn had ik er wat over opgezocht op internet.
Het bleek non-toxisch en had weinig bijwerkingen.
Op erowid stonden wat ervaringen, die overwegend positief waren in doseringen tussen 400 en en 3600 mg.
Degene die ze op voorschrift had kon er niet tegen, dus ik kon wel 6 capsules van 100mg krijgen.

Gisteren na het werk, om 17:00 besloot ik 300 mg in te nemen op een lege maag. Ik zou om 18:00 eten, dus het had nog even de tijd om in te werken.
Rond 17:45 begon ik me erg ontspannen te voelen.
Ik ging om 18:15 eten en merkte dat ik erg vrolijk was.
Tijdens mijn tweede bord nasi begon ik zeer enthousiast tegen mijn vader te praten,
na het eten merkte ik dat ik echt veel meer te vertellen had dan normaal.
Ik moest nog ergens een brief posten, waar ik overdag geen tijd voor had gehad. In nuchtere toestand had ik hier waarschijnlijk niet veel zin in gehad, maar met de gabapentine was ik zeer gemotiveerd en ben er heel hard heen gefietst.
Uiteindelijk heb ik nog de hele avond met iemand zitten praten. Het effect begon tussen 22:00 en 24:00 wat te verminderen, maar om 02:00 was ik toch nog steeds onder invloed.
Heb van 02:15 tot 08:15 heerlijk geslapen en gedroomd en ondanks dat het kort was, werd ik uitgerust wakker.
Er was geen katereffect of zo. Ben de hele dag vrolijk geweest.

#2 Shiva

Shiva

DHP entertainer

• Members
  • PipPip
  • 188 posts

Posted 27 October 2005 - 03:00 PM

het is een verbinding met gaba die door de bloedhersenbarriere komt, zodat er simpelweg meer gaba in je hersens komt, niet meer afgifte of heropnameremmer, gewoon van buiten. en van gaba wordt je ontspannen ja. zeker een goed middel heeft ook weinig bijwerkingen en veel toepassingen

#3 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 27 October 2005 - 03:12 PM

Ik geloof dat het een iets andere werking heeft dan natuurlijke GABA.
Ik werd er niet echt rustig van, wel ontspannen, maar toch erg fanatiek.
Zoiets als MDMA, maar niet zo speedy
of
als GHB, maar energieker.
Vond het in ieder geval een stuk vermakelijker dan GHB.

#4 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 27 October 2005 - 04:32 PM

Gabapentine ja, is een aparte GABA-analoog die idd opwekkend en relax is :)

#5 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 26 November 2005 - 05:25 PM

heb gelezen dat de opvolger lyrica veel beter werkt en onlangs op de drugslijst is gezet in de v.s

zou dit spul graag proberen

Poelster: Kleine aanpassing gemaakt aan de post en bovenstaande posts verwijderd, omdat deze niks met dit topic te maken hadden

#6 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 26 November 2005 - 05:58 PM

Eindelijk!
Maar zou dat net zo'n fijn effect geven als gabapentine?
Wat is het verschil tussen de twee?
Zit zeker nog patent op, dus veel duurder.

#7 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 26 November 2005 - 06:05 PM

Lyrica (Pregabalin) is de "opvolger" van Pfizer voor Neurontin (Gabapentin).

Gabapentin kwam ruim 20 jaar geleden op de markt en aangezien een patent op medicijnen (zoals de meeste andere octrooien) slechts 20 jaar geldig is, waarna er zgn. generische versies door andere fabrikanten gemaakt mogen worden, heeft Pfizer Lyrica vorig jaar op de markt gebracht. Lyrica lijkt potenter dan haar voorganger, je hoeft er minder van te nemen voor hetzelfde effect, zodat eventuele bijwerkingen minder zouden moeten worden.

Beide medicijnen zijn ge?ndiceerd bij dezelfde aandoeningen: adjunctief bij epilepsie, tegen bepaalde zenuwpijnen en off-label ook bij extreme stemmingswisselingen, voorgeschreven.

Een thread van een Engels forum (over spinal cord injuries) vat het aardig samen: http://www.spinal.co...=3&id=3187&f=15

#8 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 26 November 2005 - 06:38 PM

Dus het is gewoon ongeveer hetzelfde.
Sommige mensen vinden gabapentine beter en een persoon vind dat lyrica beter is voor zijn maag.

Aangezien ik geen zenuwpijn heb, ben ik vooral ge?nteresseerd in de stemmingsverbeterende kwaliteiten van dit soort middelen.

Met gabapentine op kan ik rustig uitgaan. Lekker uit mijn dak en toch op mijn gemak en geen kater.

#9 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 28 November 2005 - 05:34 PM

Evert dan zou lyrica je juist moeten interesseren zoals dil zei ongeveer t zelfde iets sterker maar veel belangrijker bij veel meer mensen een euforisch / stemmingsverbeterend effect.

#10 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 29 November 2005 - 12:23 AM

Gabapentin kwam ruim 20 jaar geleden op de markt en aangezien een patent op medicijnen (zoals de meeste andere octrooien) slechts 20 jaar geldig is, waarna er zgn. generische versies door andere fabrikanten gemaakt mogen worden, heeft Pfizer Lyrica vorig jaar op de markt gebracht. Lyrica lijkt potenter dan haar voorganger, je hoeft er minder van te nemen voor hetzelfde effect, zodat eventuele bijwerkingen minder zouden moeten worden.

Het patent duurt idd 20 jaar, maar dat begint vanaf het moment dat de stof voor het eerst gesynthetiseerd is. Hierna moeten dus nog alle pre-klinische en klinische studies worden uitgevoert (duurt bijmekaar zo'n 10 jaar als je geluk hebt). Dus je hebt nog 10 jaar over om winst te maken voordat andere farmaceutische firma's mee gaan eten.

Van de 120 gebruikers die gestart waren met Lyrica toen het net in Nederland op de markt was zijn er 116 gestopt binnen een maand vanwege bijwerkingen een/of onvoldoende effect. Veel patienten voelden zich dronken zelfs op lage doseringen en wilden terug op gabapentine of oxcarbazepine. Lyrica schijnt wel ook effectief te zijn tegen angststoornissen.

#11 francois

francois

franswa

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1066 posts

Posted 30 November 2005 - 07:29 PM

Ik heb gister naar aanleiding van dit tripreport ook nog een beetje ge?xperimenteerd met Neurontin.

Ik had een startdosis van 300mg nam er na ongeveer 1,5 uur nog een keer 300mg bij. Hiermee op ben ik met een vriend de stad in gegaan.
Het effect, zo viel mij op, kwam zeer langzaam op. Ik dacht 45 minuten na inname ook al iets te voelen maar schreef dit toe aan placebo effect. De effecten waren ongeveer 3-4 uur na inname het meest aanwezig. Het is wel zo dat de effecten, zelfs op de piek, vrij mild aanwezig waren. We hadden beide zoiets van: "Er is wel iets aan de gang maar we kunnen niet precies de vinger erop leggen..."
Ik had er een flinke lulkick van, voelde me erg relaxed en op mijn gemak. Slapen ging naderhand ook prima! Verder had ik er totaal geen nare bijwerkingen van. Erg leuk goedje om eens mee te experimenteren.... :duimpje:
Hoe is het!
Helemaal waus van de saus!

#12 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 03 December 2005 - 07:00 PM

Quote van Fenobarb bij topic 'Angstremmende alternatieven', maar past hier natuurlijk ook uitstekend bij:

Pregabaline was veilig en effectief bij de behandeling
van gegeneraliseerde angststoornissen [Am J Psych
2003;2160:533-40]. Het middel is een analoog van de
neurotransmitter GABA. In een dubbelblind,
gerandomiseerd onderzoek kregen 276 pati?nten met
een gegeneraliseerde angststoornis pregabaline 150
mg/dag of 600 mg/dag, lorazepam (6 mg/dag) of
placebo. De behandeling duurde vier weken. De
respectievelijke afname in een score voor
angstsymptomen was 9,2, 10,3 en 12,0 vergeleken
met een afname van 6,8 bij placebo.
Het effect van pregabaline trad al op in de eerste
week. In de lorazepamgroep maakten minder
pati?nten het onderzoek af dan in de andere groepen.
Bij beide middelen meldden de deelnemers
slaperigheid en duizeligheid als bijwerkingen.
Pati?nten die pregabaline gebruikten, vertoonden
geen ontwenningsverschijnselen. Het middel vormt
mogelijk een goed alternatief voor benzodiazepines;
het is effectief, snel werkzaam en veilig. Men
bestudeert het ook als behandeling voor andere
psychiatrische aandoeningen.

Vond dit in oud pharmaceutisch weekblad. (2003, PW nr. 20, blz 700)

#13 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 03 December 2005 - 07:52 PM

Francois, had je erbij gedronken?
Ik drink zelf geen alcohol, maar ben benieuwd of dit problemen op kan leveren.

#14 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 04 December 2005 - 02:03 PM

Heb zelf ook en batch gabapentine besteld, ben benieuwd!

Overigens lijkt me combineren met alcohol een beetje dubbelop en niet aan te raden, gezien mensen vaak al een lichtelijk dronken gevoel met Neurontin en (blijkbaar nog meer met) Lyrica krijgen...

Iemand tips over de te nemen hoeveelheden voor een leuk avondje met Neurontin, zoals 600 mg. francois?

Iemand overigens al ervaring met Neurontin ?n Lyrica (m.b.t. vergelijking tussen deze GABA-analogen)?

#15 francois

francois

franswa

• Donateurs '18
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1066 posts

Posted 04 December 2005 - 02:50 PM

Ik had eerst een startdosis genomen van 300mg en na ongeveer 2 uur nog eens 300mg erbij. We hadden er een paar pilsjes bijgenomen en inderdaad is er een soort van 'tevreden, dronken'gevoel waar te nemen. Ik zelf vond deze dosis erg prettig, goed erop kunnen slapen en echt totaal geen enkel negatief neveneffect waargenomen. :P
Hoe is het!
Helemaal waus van de saus!

#16 Evert

Evert

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 520 posts

Posted 04 December 2005 - 02:51 PM

Ik heb op twee gelegenheden 300 mg genomen en op twee andere eerst 300 en twee uur later nog 200 erbij, dus 500 mg totaal.

300 mg lijkt me goed om de eerste keer te proberen.
De keren dat ik 500 mg nam had ik er ook andere middelen bij genomen, dus kan niet veel over het effect zeggen, maar in combinatie met lorazepam en GHB was ik mijn co?rdinatie behoorlijk kwijt. Alleen dat was zonder gabapentine ook het geval.
Had op alleen 300 mg geen dronken gevoel of zo.

Ben nog wel van plan om een keer 500 mg in ??n keer te nemen, zonder andere middelen er bij.
Ik vermoed dat voor mij de lekkere recreatieve dosering tussen de 300 en 600 mg ligt.

#17 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 14 December 2005 - 06:19 PM

Ik had vandaag 2x 400 mg op, echt 10 punten voor gabapentine! Lees hier mijn tripreport over vandaag :)

#18 Bloempje

Bloempje

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 100 posts

Posted 14 December 2005 - 09:19 PM

Klinkt interressant B)

Zou het ook iets zijn om een 'dinsdag-dip' te verzachten? Of is dit juist niet echt verstandig? :respect:

#19 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 14 December 2005 - 09:27 PM

Lijkt me op zich helemaal niet verkeerd.

Vooralsnog heb ik geen aanwijzingen dat gabapentine je serotinine imbalans na MDMA gebruik zal herstellen, maar je zal die dinsdag iig beter doorkomen, dwz beter geluimd, actiever en tegelijkertijd ontspannender (3 zaken waar het nog wel eens aan schort op die dinsdag-dip :respect: )

#20 MTY

MTY

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1089 posts

Posted 21 December 2005 - 06:34 PM

cool report dil!

Over de combinatie-effecten vand eze stof kan gezegd worden dat gabapentine niet gemetaboliseerd wordt en daardoor weinig interacties te verwachten zijn (het wordt niet gebonden aan plasma-eiwitten).

ikzelf heb epilepsie (niet-meer klinsch gezien overigens) en ben minder positief te spreken over dit middel, in tegenstelling tot de berichten hier. het kan goed te maken hebben met mijn zwaar ondergewicht. als ik dit stofje neem (300-400 mg) wordt ik echt hyper en duizilig. ze dachten altijd dat ik ADHD had, maar nu ik die troep niet gerbuik ben ik een rustig mannetje gworden: en ik chill, en ik chill, peace and relax...

Ook de effecten zijn heel verschillend, van gabapentine wordt je niet suf (au contraire!) en heeft je geheugen niks te leiden. Verder is het een mood lifter

dit is zeer de vraag. vanuit mijzelf spreken heb ik weldegelijk gemerkt dat dit effect heeft op het geheugen

its a lame excuse for all idots
drinking beer and rubbing up against each other
in hopes of distracting themselves

from pathetic emptiness
of meaningless consumer-driven lifes

open my third eye
devoid, destitute: empty of pity
I am a whore to you
but I admire

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users