Het wordt voorgeschreven tegen epilepsie, zenuwpijn en stemmingswisselingen.
Nadat iemand die ik ken gabapentine kreeg voorgeschreven tegen zenuwpijn had ik er wat over opgezocht op internet.Bij proefdieren, die tot 8000 mg/kg gabapentine kregen toegediend kon geen letale dosering worden vastgesteld. Tekenen van acute toxiciteit waren onder andere: ataxie, moeite met ademhaling, ptosis, hypo-activiteit of excitatie. Bij mensen werd, na overdoseringen tot 49 gram geen acute, levensbedreigende toxiciteit waargenomen. Symptomen van een overdosering waren duizeligheid, diplopie, onduidelijke spraak, sufheid, lethargie en milde diarree. Alle pati?nten herstelden van deze symptomen. Bij hoge doseringen wordt gabapentine verminderd geabsorbeerd, hetgeen de toxiciteit ten gevolge van een overdosering beperkt.
Gabapentine is structureel verwant met de neurotransmitter GABA (Gamma-Aminoboterzuur), maar het werkingsmechanisme verschilt van andere geneesmiddelen welke interactie vertonen met GABA-nerge synapsen[..]
http://www.epilepsie.../neurontin.html
Het bleek non-toxisch en had weinig bijwerkingen.
Op erowid stonden wat ervaringen, die overwegend positief waren in doseringen tussen 400 en en 3600 mg.
Degene die ze op voorschrift had kon er niet tegen, dus ik kon wel 6 capsules van 100mg krijgen.
Gisteren na het werk, om 17:00 besloot ik 300 mg in te nemen op een lege maag. Ik zou om 18:00 eten, dus het had nog even de tijd om in te werken.
Rond 17:45 begon ik me erg ontspannen te voelen.
Ik ging om 18:15 eten en merkte dat ik erg vrolijk was.
Tijdens mijn tweede bord nasi begon ik zeer enthousiast tegen mijn vader te praten,
na het eten merkte ik dat ik echt veel meer te vertellen had dan normaal.
Ik moest nog ergens een brief posten, waar ik overdag geen tijd voor had gehad. In nuchtere toestand had ik hier waarschijnlijk niet veel zin in gehad, maar met de gabapentine was ik zeer gemotiveerd en ben er heel hard heen gefietst.
Uiteindelijk heb ik nog de hele avond met iemand zitten praten. Het effect begon tussen 22:00 en 24:00 wat te verminderen, maar om 02:00 was ik toch nog steeds onder invloed.
Heb van 02:15 tot 08:15 heerlijk geslapen en gedroomd en ondanks dat het kort was, werd ik uitgerust wakker.
Er was geen katereffect of zo. Ben de hele dag vrolijk geweest.