Jump to content

Photo

epilepsie en drugsgevaarlijk? en andere vragen

• Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 MTY

MTY

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1089 posts

Posted 14 August 2005 - 08:45 PM

epilepsie is een bekende hersenaandoening waardoor er een soort tijdelijke functionele kortsluiting ontstaat in delen of het geheel van de hersenen.

de hersencellen of neuronen bewegen in het wilde weg en zorgen voor hyperexcitability waardoor het bewustzijn en het lichaam niet normaal meer functioneren. ofwel je neurotransmitters worden overmatig geprikkeld met als gevolg een overmatige ontlading van groepen hersencellen: een aanval.

wat ik mijzelf nu afvraag is of bepaalde drugs een dergelijke aanval bij mensen met epilepsie gemakkelijk kunnen opwekken. intuitief kan ik mij zo voorstellen dat wanneer er in je hoofd extra impulsen komen die enkele delen van de hersenen zoals de neurotransmitters of neuromodulatoren als acetylcholine, aminine, choline, noradrenine en seratonine. dit zou dan betekenen dat het enigszins gevaarlijk is voor mensen met epilepsie (al dien niet clinisch aangetoond of actief) om bepaalde drugs te gebruiken.

zijn er mensen met epilepsie die drugs gebruiken? ken je iemand met epilepsie die gebruikt? of mensen die clinisch gezien geen epilepsie meer hebben nu wel probleemloos gebruiken?

er is kortgeleden onderzoek gedaan naar een combinatie effect van schizophrenie, epilepsie en drugsgebruik. hierin kwam naar voren dat de neurotransmitter glutamate bepaalde receptoren actief maakt die mogelijk hallucianties en aaanvallen verstreken )NMDA, AMPA en kainate).
(zie bv. Hobson 2001, MIT Press, pag 240-245 voor vergelijkbare hypothesen)

wat ook hierin naar voren kwam dat ketamine en PCP waarschijnlijk de kans op schizophrenie verhogen door de glutamate te depolarisen (ofwel, aan te steken)

elke keer wordt er weer een zwak maar significant verband gevonden tussen de amine (dopamine en seratonine) en psychose of dus zelfs aanvallen als epilepsie.

ik ben wel vaker geneigd af te dwalen van mijn ware vraag, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die meer weten of:
a) de relatie tussen epilepsie aanvallen en drugsgebruik
:duimpje: de neurotransmitter glutamate en epilepsie, schizophrenie en psychose
c) epilepsie en seratonine-, naradrinene- en dopamine-gevoeligheid of liever, effecten bij veranderingen in de verhouding in de cholineric en amineric balans....

een bekende maar zeer lichte vorm van epilepsie is bijvoorbeeld dat een kind soms gewoon enkele seconden of soms minuten afwezig is: het is een dromerig kind. eigenlijk heeft dit kind een epileptische aanval. veel die hard drugsgebruikers lopen een verhoogde kans om rond hun twintigste epilepsie op te lopen, waarschijnlijk door al het gemeng van externe middelen in je hoofd... alleen: waardoor komt het? en zijn die dromerige staten ook terug te vinden bij gebruikers? die niet als epilepsie of psychose worden erkend?

anyway, ik laat het verlopig hierbij, misschien zit ik hier op het verkeerde forum voor dit type vragen, misschien ook niet...

*disclaimer: ik ben geen arts of whatsoever.... fouten onder voorbehoud*

its a lame excuse for all idots
drinking beer and rubbing up against each other
in hopes of distracting themselves

from pathetic emptiness
of meaningless consumer-driven lifes

open my third eye
devoid, destitute: empty of pity
I am a whore to you
but I admire

#2 Static Search

Static Search

Glossolalia

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1042 posts

Posted 14 August 2005 - 09:27 PM

Ik ken iemand die last heeft van epilepsie en wel veel drugs gebruikt......Ze kreeg zelfs eens een aanval na redelijk veel gedronke te hebbe...Nie erg leuk om te zien...

#3 oma

oma

Totally Engaged

• Donateurs
  • PipPipPipPip
  • 757 posts

Posted 15 August 2005 - 11:22 AM

Een vriendin van mij heeft eens een epileptische aanval gehad nadat ze een joint had gerookt. Daarvoor had ze nog nooit eerder een aanval gehad. Volgens de artsen kwam het door haar drugsgebruik van het afgelopen half jaar (elk weekend mdma of amphetamines). Ze had wel vaker na een weekend gebruik last van vreemde lichamelijke klachten.
Epilepsie zit wel in haar familie, drugs was blijkbaar de trigger.
Sindsdien gebruikt ze geen drugs meer (zuipt wel elk weekend erg veel), maar nooit meer een aanval gehad..
Ze heeft trouwens veel onderzoeken gedaan in het ziekenhuis, maar daar konden ze niks vinden.

#4 Bosgeest

Bosgeest

held op sokken

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1519 posts

Posted 15 August 2005 - 11:41 AM

merck manual over epilepsie

hier is wat algemene informatie op een overigens goede en duidelijke site voor allerlei aandoeningen

meer algemene informatie
die site kan nuttig zijn

Helaas kan ik op het moment niet bij een goede zoekmachine voor artikelen, daarvoor moet ik in de ziekenhuisbibliotheek zijn.

Ik ken persoonlijk maar een iemand met epilepsie, maar die gebruikt eigenlijk alleen marihuana en alcohol. Hij heeft vrij vaak een aanval, maar het wordt bij hem niet per se getriggered door gebruik van die stoffen.

Voor zover ik weet kan een aanval van eplepsie door van alles, en vooral drugs, getriggered worden. Vooral amphetamine kan je beter vermijden. Specifieke onderzoeken kan ik nu zoals gezegd jammer genoeg niet bij.

Ik heb nu nogal weinig tijd, maar over een week kan ik me wel goed inlezen in de eplepsie. dan zoek ik nog wel wat op (geloof dat m'n vader ook op pubmed, die zoekmachine, kan)

Je neemt trouwens steeds epilepsie en een psychose onder een noemer, maar voor hoeverre dit hetzelfde mechanisme heeft, weet ik niet zo. psychoses hebben, volgens huidige hypotheses, vooral ook te maken met een gebrek aan remmende werking van het brein. Ook het patroon is heel anders (aanvalsgewijs tegenover iets dat lang door blijft gaan). Wel komen de de twee vaker samen voor dan toevallig en ze kunnen door dezelfde dngen veroorzaakt worden (bijvoorbeeld drugsgebruik, hersenschade of infectie)

Al dit onder voorbehoud trouwens... ik ben wel medicijnen student maar kan niet zeggen dat ik nu heel veel les heb gehad over epilepsie, en ik heb zeker geen ervaring ermee. Het is wel interessant om volgende week uit te gaan zoeken dus dat hou je tegoed.

#5 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 630 posts

Posted 15 August 2005 - 10:50 PM

Benzos zijn prima drugs voor mensen met epilepsie (zolang ze niet opraken :D )
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#6 MTY

MTY

Participation Mystique

• Donateurs
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1089 posts

Posted 16 August 2005 - 10:50 AM

psychose en epilepsie kun jue clinisch als tegenovergestelde zien...

anyway, ikzelf had epilepsie en gebruik daarom (verlopig nog) geen drugs, behalve alcohol en marijuana (met nicotine dan)

ik ben ?blij? met de reactie dat amphetamines niet al te verstandig zijn voor mijn breintje... ik lees zelf ook verder over t onderwerp

greetz

its a lame excuse for all idots
drinking beer and rubbing up against each other
in hopes of distracting themselves

from pathetic emptiness
of meaningless consumer-driven lifes

open my third eye
devoid, destitute: empty of pity
I am a whore to you
but I admire

#7 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 16 August 2005 - 04:46 PM

Ik heb ooit 'vallende' buien gehad na inname van selegine (10 mg), PEA (100 mg), alcohol (weet ik niet precies) en 2c-b (10 mg), ik denk vooral dat de eerste 2 substanties de boosdoeners waren door een te hoog PEA en wellicht ook dopamine-gehalte in m'n bloed en dan vooral in m'n hersenen.

Gelukkig had ik benzo's en zelfs nog anti-epilepsie pillen Carbamazepine in huis.

Ik weet niet of het echt epilepsie was, maar de bovenbeschreven middelen werkten het wel tegen. Ik wil zoiets nooit meer meemaken en zal ook nooit meer combinaties in grote hoeveelheden met elkaar gebruiken.

Een zeer stomme, gevaarlijke en onzinnige actie van mij, gezien ik anders nooit iets met epilepsie van doen heb gehad... :blink:

#8 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 630 posts

Posted 16 August 2005 - 07:45 PM

Waar denk je dat het bij 2c-b aan lag ? In '98 (of was het '97?) toen 2c-b nog populair in de smartshops was hoorde je welleens negatieve reacties in combinatie met ethanol vandaar.

Edit: ik zie dat ik het verkeerd heb gelezen, ja die combo is idd een winnaar voor convulsies
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#9 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 18 August 2005 - 07:46 PM

Juistem, ik geloof dat 2c-b (nexus-pillen) idd in '97 uit de shops werd verbannen...

#10 bor

bor

Silent one

• Members
  • 6 posts

Posted 19 August 2005 - 06:31 PM

Er zijn verschillende vormen van epilepsie van hele heftige (vallen schudden en schuimbekken) tot mildere(geestelijke afwezigheid) welke vorm dan ook kan worden getriggert door het gebruik van drugs (inclusief alcohol) Drugs kunnen ook de toevallen heviger maken en dat is echt niet goed voor het breintje want bij elke aanval sterven er hersencellen.
Ik denk dat het per persoon weer verschillend is en dat als iemand er voor kiest om het te doen hij/ zij zelf voorzichtig zal moeten x-perimenteren.
Maarja het kijken van mtv en computerspelletjes spelen kan er ook voor zorgen dat je een aanval krijgt (er zijn zelfs mensen die gaan stuiteren als iemand een tl verlichting aanzet)

#11 Static Search

Static Search

Glossolalia

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1042 posts

Posted 19 August 2005 - 06:50 PM

Jah, me zus kreeg een aanval na wat mtv te kijke... :huh: :bloos:

#12 C@ndyman

C@ndyman

paddo-palsy

• Members
  • PipPipPip
  • 365 posts

Posted 19 August 2005 - 06:52 PM

ken wel iemand met epilepsie die best vaak coke based en speed gebruikt, weet verder niet hoe vaak ie zo'n aanval heeft maar met regelmaat heeft ie nog wel ns een aanval zegt ie..
wel gebruikt ie al heel wat jaren!
==========================
De Hollandse PsychoWausssss!

#13 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 07 November 2011 - 10:46 PM

Hele ouwe bump. Respect voor mij!

Weet iemand inmiddels al iets meer over epilepsie en het gebruik van psychedelica? Ik vraag 't voor de vriend van een vriend van me, die nieuwsgierig is naar psychedelica en niet weet of het verstandig is. Any tips?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#14 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 07 November 2011 - 11:22 PM

Psychostimulants and Epilepsy

Summary: Purpose: The aim of this article is to review the literature on the effects of psychostimulants in epileptic subjects in order to reach a consensus statement regarding the use or abuse of these substances.

Methods: Psychostimulant substances have been considered the drugs that share the ability to produce excitation of the CNS leading to convulsions. The stimulation may be at cortical, brainstem, or spinal levels. In this article, the following cortical stimulants are analyzed and discussed: cocaine, amphetamine and related agents, caffeine, cannabinoids, and psychedelic drugs. This review is based on research done using pharmacological textbooks and Medline.

Results: The use of cocaine is associated with the occurrence of seizures. The reported frequency varies from 1% to 40% of addicted subjects, based on the typology of the considered study. Amphetamines and related drugs rarely induce epileptic seizures at therapeutic doses, but seizures may occur after the first dosing. Caffeine at high doses may induce epileptic seizures because of its adenosine receptor-antagonizing properties. Marijuana, at variance with other psychostimulants, owing to its serotonin-mediated anticonvulsant action, could have a medical use for the treatment of epilepsy. Psychedelic compounds rarely induce epileptic seizures, but the most common clinical CNS complication after ingestion of ecstasy is the occurrence of seizures.

Conclusions: The use of psychostimulants, except for marijuana, can induce single or multiple seizures in healthy subjects.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1528-1157.2002.043s2028.x/abstract

Volgens mij niet helemaal waar je naar vroeg, maar het is het beste wat ik zo snel kon vinden, hopelijk heb je er iets aan.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#15 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7681 posts

Posted 08 November 2011 - 12:10 AM

^Niet helemaal waar ik om vroeg? In tegendeel, dit is uiterst nuttig! Thanks Poelster. :)

Met name:

Marijuana, at variance with other psychostimulants, owing to its serotonin-mediated anticonvulsant action, could have a medical use for the treatment of epilepsy. Psychedelic compounds rarely induce epileptic seizures, but the most common clinical CNS complication after ingestion of ecstasy is the occurrence of seizures.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#16 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6362 posts

Posted 08 November 2011 - 12:14 AM

Okay, mooi. :)

Kan je bij de full-text en/of heb je daar interesse naar?

Overigens, ik kwam wel een aantal artikelen tegen die marijuana beschrijven als anti-epilepticum.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#17 DasBeer

DasBeer

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 64 posts

Posted 13 December 2011 - 07:20 PM

Zoals eerder op dit forum vermeld heb ik zelf epilepsie.
Ik ben voorzichtig aan het experimenteren en voorlopig heb ik er nog geen aanval van gekregen.
Wel is mijn medicatiespiegel enorm snel gezakt.
De middelen die ik zonder problemen gebruikt heb :

*wiet
*hasj
*alcohol
*XTC
*2C-b
*Vermoedelijk synthetische mescaline

Alleen van die XTC heb ik een zeer rare reactie gehad. Je zou het kunnen beschrijven als die tripreis dat je kan zien in "Blue Mountain State" maar dan mooier.
Ik denk dat het afhangt van persoon tot persoon en zoals eerder vermeld moet je voorzichtig experimenteren.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users