de hersencellen of neuronen bewegen in het wilde weg en zorgen voor hyperexcitability waardoor het bewustzijn en het lichaam niet normaal meer functioneren. ofwel je neurotransmitters worden overmatig geprikkeld met als gevolg een overmatige ontlading van groepen hersencellen: een aanval.
wat ik mijzelf nu afvraag is of bepaalde drugs een dergelijke aanval bij mensen met epilepsie gemakkelijk kunnen opwekken. intuitief kan ik mij zo voorstellen dat wanneer er in je hoofd extra impulsen komen die enkele delen van de hersenen zoals de neurotransmitters of neuromodulatoren als acetylcholine, aminine, choline, noradrenine en seratonine. dit zou dan betekenen dat het enigszins gevaarlijk is voor mensen met epilepsie (al dien niet clinisch aangetoond of actief) om bepaalde drugs te gebruiken.
zijn er mensen met epilepsie die drugs gebruiken? ken je iemand met epilepsie die gebruikt? of mensen die clinisch gezien geen epilepsie meer hebben nu wel probleemloos gebruiken?
er is kortgeleden onderzoek gedaan naar een combinatie effect van schizophrenie, epilepsie en drugsgebruik. hierin kwam naar voren dat de neurotransmitter glutamate bepaalde receptoren actief maakt die mogelijk hallucianties en aaanvallen verstreken )NMDA, AMPA en kainate).
(zie bv. Hobson 2001, MIT Press, pag 240-245 voor vergelijkbare hypothesen)
wat ook hierin naar voren kwam dat ketamine en PCP waarschijnlijk de kans op schizophrenie verhogen door de glutamate te depolarisen (ofwel, aan te steken)
elke keer wordt er weer een zwak maar significant verband gevonden tussen de amine (dopamine en seratonine) en psychose of dus zelfs aanvallen als epilepsie.
ik ben wel vaker geneigd af te dwalen van mijn ware vraag, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die meer weten of:
a) de relatie tussen epilepsie aanvallen en drugsgebruik

c) epilepsie en seratonine-, naradrinene- en dopamine-gevoeligheid of liever, effecten bij veranderingen in de verhouding in de cholineric en amineric balans....
een bekende maar zeer lichte vorm van epilepsie is bijvoorbeeld dat een kind soms gewoon enkele seconden of soms minuten afwezig is: het is een dromerig kind. eigenlijk heeft dit kind een epileptische aanval. veel die hard drugsgebruikers lopen een verhoogde kans om rond hun twintigste epilepsie op te lopen, waarschijnlijk door al het gemeng van externe middelen in je hoofd... alleen: waardoor komt het? en zijn die dromerige staten ook terug te vinden bij gebruikers? die niet als epilepsie of psychose worden erkend?
anyway, ik laat het verlopig hierbij, misschien zit ik hier op het verkeerde forum voor dit type vragen, misschien ook niet...
*disclaimer: ik ben geen arts of whatsoever.... fouten onder voorbehoud*