Onderdelen:
- (L- of ) T-vormig onderdeel met afschroefbare kop.
- scherp, puntig schroefje
- (eventueel afsluitend onderdeel)
Benodigdheden:
- Boormachine (+ eventueel dun boortje)
- mesje of vijltje
- lijm
- (evt. kit)
Bovenstaand: de benodigde onderdelen, en op het derde plaatje al het volledige apparaatje.
Ik heb een geschikt T-vorming buissysteempje bij de Gamma gevonden (E 4,50) en de rest van de gebruikte onderdelen lag allemaal nog bij ons in de garage.
Het is heel eenvoudig in elkaar gezet. Je boort het schroefje er aan de onderkant precies door het midden in, zodat hij het midden van je patroon (dat je later boven in de afdraaibare dop duwt) doorboort. Je kunt ook eerst even boren met een heel dun boortje, zodat je het schroefje er makkelijker exact recht in krijgt. Ik kon zo?n boortje niet vinden, dus heb het maar ?op de gok? gedaan.
Daarna moest de andere uitgang nog afgesloten worden. Hier heb ik wat ge?mproviseerd door uit plastic (dop van een pringelsbuis) een rondje te snijden en erin te stoppen en vast te lijmen met bisonkit. Het plasticje zat al tussen de schroefrandjes, dus het zal niet los raken. Vervolgens heb ik het nog van de binnenkant dichtgekit met een kitspuit, omdat er zonder nog lucht door kwam.
Een paar onderdeeltjes die bij dat ding zaten heb ik er ook weer ingedaan, en de inmiddels luchtdichte schroefdop vastgelijmd op het geheel.
Het bovenste schroefdopje was iets te krap voor een patroon, dus die heb ik met een aardappelmesje even uitgeschaafd, totdat het patroon er precies inpastte. Dit moet wel exact gebeuren, want er mag geen gas tussen het patroon en de doprand door kunnen gaan.
Nu nog een ballonnetje erop, en ziedaar: uw lachgasavontuur kan beginnen. Mits u beschikt over ISI-slagroomspuit patronen, verkrijgbaar bij de Blokker (E 4,50 voor 10).
Gebruik:
Duw het patroon in de dop, zover dat hij precies tegen de schroefkop aanzit als je hem ?en slag in het geheel gedraaid hebt. Draai (met de ballon erop) de dop helemaal door, zodat de capsule doorgeprikt wordt en het gas eruit kan. Draai dan de capsule weer ?en slag terug, zodat het gas eruit loopt in de ballon. Doe dit voor de zekerheid de eerste keer met een handschoen, want er kan ijskoud gas achterlangs het patroon lopen.
Je hebt nu een ballon, gevuld met lachgas.