Jump to content

Photo

Verschil tussen opiaten en opioidengesplit topic > medicatie

• Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 Shiva

Shiva

DHP entertainer

• Members
  • PipPip
  • 188 posts

Posted 04 December 2004 - 10:53 AM

Ja maar das een opiaat daar kunnen we allemaal denk ik wel verliefd op raken. :thumbsup:

Niet helemaal correct, er is een verschil tussen opium, opiaten en opio?den.

Opium: het sap uit de papaver somniferum bevattend morfine, code?ne, papaverine, noscapine.

Opiaten: stoffen die direct (bv. code?ne) of indirect (bv. hero?ne uit morfine) uit opium zijn gemaakt. Dat laatste wordt ook wel semi-synthetisch opiaat genoemd.

Opio?den, ofwel synthetische opiaten: kan iedere stof zijn die pijnstillend werkt zoals een opiaat, maar hoeft helemaal niet uit opium voort te komen. Zoals het medicijn Vicodin genoemd bevattend hydrocodone, en bv. de stof fentanyl.

Gesplit uit het topic "medicatie"
http://www.dhpforum....topic=1067&st=0

ONJUISTE INFO: check http://en.wikipedia.org/wiki/Opioid
An opioid is any agent that binds to opioid receptors found in principally in the central nervous system and gastrointestinal tract. There are four broad classes of opioids: endogenous opioid peptides, produced in the body; opium alkaloids, such as morphine (the prototypical opioid) and codeine; semi-synthetic opioids such as heroin and oxycodone; and fully synthetic opioids such as pethidine and methadone that have structures unrelated to the opium alkaloids.

& de volgende post:
http://www.dhpforum....st=0#entry14600

Edited by mind, 06 December 2004 - 07:44 PM.

#2 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 04 December 2004 - 01:44 PM

Hydrocodon wordt toch uit codeine gemaakt en dat wordt weer uit morfine gemaakt wat uit papavers is gewonnen dus dan is toch semi-synthetisch ?

#3 Shiva

Shiva

DHP entertainer

• Members
  • PipPip
  • 188 posts

Posted 04 December 2004 - 01:56 PM

Hydrocodon wordt toch uit codeine gemaakt en dat wordt weer uit morfine gemaakt wat uit papavers is gewonnen dus dan is toch semi-synthetisch ?

Een correctie, code?ne wordt niet uit morfine gehaald, code?ne zit al in opium (ik geloof zo'n 10-15%).

Ik geloof dat hydrocodone synthetisch is (wordt gesynthetiseerd uit andere stoffen dan opiaten) dus een opio?d maar dat weet ik niet zeker. Als het waar is wat jij zegt, dat het uit code?ne wordt gemaakt, is het idd een (semi-synthetisch) opiaat, zoals hero?ne. Ik zal even opzoeken en posten als ik wat vind.

#4 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 04 December 2004 - 08:02 PM

Er zit idd een hele kleine hoeveelheid codeine in opium (denk eerder 1-2%) dat is de rede dat het niet veilig te injecteren valt maar is niet genoeg om t eruit te halen en tot codeine fosfaat te verwerken.

Codeine (methylmorfine) wordt in de pharmaceutische industrie altijd gemaakt door morfine te methyleren. Ik weet t lijkt zonde :thumbsup: , maar er is zo'n enorme vraag naar codeine in vergelijking met morfine dat het winstgevend is.

Hydrocodon en oxycontin enzo worden meestal vanuit thebaine gemaakt aangezien dat t makkelijkst is en papaver een redelijk hoog gehalte thebaine bevat.

Als je t zelf wilt gaan maken kan je t beste vanaf codeine doen denk ik aangezien zuivere thebaine bijna onmogelijk is om aan te komen. (geen therapeutische waarde ofzo alleen goede precursor voor allerlei opiaten)

#5 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 257 posts

Posted 05 December 2004 - 11:03 AM

(geen therapeutische waarde ofzo alleen goede precursor voor allerlei opiaten)

Opio?den toch dan zeker? :lol:

#6 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 05 December 2004 - 01:17 PM

nope spul wordt direct uit de papavertjes gehaald

#7 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 257 posts

Posted 06 December 2004 - 12:18 PM

Ja, maar het is dan toch een precursor voor opioiden?

#8 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 06 December 2004 - 03:41 PM

nee voor opiaten , opioden zijn geheel synthetisch

#9 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 06 December 2004 - 03:55 PM

Een opiaat is een drugs ge-extract van de poppy, deze term is gebonden aan de 2 stoffen die daarvan in nature worden gevonden: Morphine en Codeine.

Een opiod is een drug (natuurlijk of synthetisch) die bind aan een opiaat receptor en daarmee een agonizerende werking veroorzaakt.

Codeine en Morphine worden dagelijks nogsteeds gebruikt in de productie van andere opiods.
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#10 Shiva

Shiva

DHP entertainer

• Members
  • PipPip
  • 188 posts

Posted 06 December 2004 - 06:10 PM

Ja, maar het is dan toch een precursor voor opioiden?

Nee, dan zou het toch een semi-synthetisch opiaat zijn. Lees de driedeling nog eens goed :book: :thumbsup: Opio?den zijn stoffen die niet direct of indirect zijn afgeleid uit opium, maar die wel als een opiaat werken voor het lichaam.

#11 Bal0n

Bal0n

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 257 posts

Posted 06 December 2004 - 06:46 PM

Ohja idd, ik las het verkeerd.. ;(

#12 wittig

wittig

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 631 posts

Posted 06 December 2004 - 07:10 PM

Mods kunnen jullie alle misinformerende posts er tussenuit halen? Of iig markeren als misinformerend?

Onder opiods vallen ook morphine en codeine.
Opioden hoeven niet geheel synthetisch te zijn.
Opiaten zijn altijd natuurlijke producten de 2 die in deze categorie vallen heb ik in mijn andere post genoemd.

Voor de geintreseerde lezer raad ik "A primer of drug action" van Robert M Julien aan (hoofdstuk 9).
Bass! / How low can you go? / Death row, what a brother knows

#13 Blowmonkey

Blowmonkey

Guess who's back?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2018 posts

Posted 06 December 2004 - 07:39 PM

mind?

[leef je uit :P ]
Newman: I'm a United States postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes.

#14 mind

mind

?

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6850 posts

Posted 06 December 2004 - 07:48 PM

mind?

[leef je uit  :P ]

was al bezig.. en vandaag blijf ik liev :P
Letterlijk, spreekwoordelijk, dubbelzinnig.

>> Regels DHP << (klikbaar)
  • Geen links naar online RC-vendors/smartshops etc
  • Vragen om sources of online dealen is niet toegestaan, in het laatste geval wordt de overtreder ook meteen permanent verbannen.

#15 Steelpiglet

Steelpiglet

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 465 posts

Posted 25 January 2006 - 11:39 PM

een opiode is bijvoorbeeld fentanyl of loperamide ,

wanneer iets natuurlijks is of semi-syntetisch is t een opiaat

#16 Svenson

Svenson

i'm your puppet

• RIP
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1865 posts

Posted 26 January 2006 - 10:51 AM

De goede antwoorden zijn al gegeven in dit topic, zie deze posts:

http://www.dhpforum....indpost&p=14592
http://www.dhpforum....indpost&p=14600

Dan bij deze nog even de terminology zoals gegeven in "A primer of drug action", Robert M Julien, 10th edition, pages 466-7:

Opiate: A drug extracted from the exudate of the poppy (Papaver somniferum), the term is restricted to two drugs that are naturally found in the exudate, morphine and codeine.
Opioid: Any exogenous drug (natural or synthetic) that binds to an opiate receptor and produces agonistic, or morphine-like effects.

Dit is niets meer als een herhaling van wat in de bovenstaande posts vermeld wordt. Alle stoffen die een agonistie werken hebben op opiate-receptors en geen morphine of codeine zijn, vallen dus onder de opioids.

Dit is dope!

#17 Fenobarb

Fenobarb

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 26 January 2006 - 11:49 AM

Opioden zijn zowel de opiaat agonisten, partiele agonisten als antagonisten.

Bovendien vallen papaverine, narceine en narcotine nog onder de opiaten buiten morfine en codeine.

Edit:

Zoals bovenstaand heb ik het tijdens m'n opleiding altijd geleerd.

Pharmacology (Rang, Dale, Ritter) geeft weer een andere definitie:

The term opiod applies to any substance, whether endogenous or synthetic, that produces morphine like effects that are blocked by antagonists such as naloxone

The older term, opiate, is restricted to synthetic morphine like drugs with non-peptidic structures.

De literatuur geeft nogal verschillende definities.

#18 Svenson

Svenson

i'm your puppet

• RIP
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1865 posts

Posted 26 January 2006 - 08:46 PM

Jouw definitie is voor 90% gelijk aan die van Julien, hij noemt de peptide structuren later in de tekst. Maar ik denk dat we nu wel op een aardige omschrijving van het verschil tussen opiaten en opioiden.
Dit is dope!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users