Jump to content

Photo

Benzodiazepines en slapen

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Shiva

Shiva

DHP entertainer

• Members
  • PipPip
  • 188 posts

Posted 04 December 2004 - 02:16 PM

Ik heb een beetje ongewoon iets met alprazolam aka xanax. Als ik het neem om rustig te kunnen slapen, slaap ik wel, maar het lijkt eerder een vorm van buitenbewustzijn ipv gewone slaap, want ik droom niet, ik ben niet wakker te krijgen (4x in 2 uur heen en weer geschud maar ik bleef maar in de stoel hangen en mezelf onderkwijlen naderhand van iemand gehoord), en achteraf heb ik niet het gevoel wakker te worden uit een goede slaap maar ben ik nog een dag doodmoe, net alsof ik helemaal niet geslapen heb dus.

Ik heb ook temazepam gebruikt en daarbij had ik dit niet echt, wel het droomloze gedeelte enzo, maar daarvan werd ik dan weer wakker zodra het uitwerkte (rond 4 uur meestal).

Nou weet ik dat Xanax normaal niet voorgeschreven wordt bij slaapstoornissen, (ik heb ook geen medicijnen nodig voor mn slaap), maar toch vraag ik me af hoe het komt, en waarom benzo's dan toch zo geliefd zijn als slaapmiddelen, verschilt bv. lorazepam dan hiervan?

Mijn vraag is dus, ligt het aan mij dat ik op benzo's (m.n. alprazolam) wel slaap maar niet het gevoel heb goed geslapen te hebben?

#2 hELiuM

hELiuM

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 66 posts

Posted 12 December 2004 - 10:16 PM

nee dat ligt niet aan jouw. mijn ervaringen is: de meest verkwikkende slaap is een natuurlijke. er zijn wel middelen die gezonde slaap stimuleren.
maar benzodiazepinen doen dat niet. je legt je zelf kunstmatig plat. mijn ervaring is wel hoe lager de dosering hoe minder de nadelige effecten; zoals niet dromen en ochtend dufheid. dat verschil is merkbaar vergelijk 0.25 mg alprazolam en fris wakker 0.5 mg en zo duf als een kanarie.

benzos werken stimulerend op de GABA receptoren. GABA is verantwoordelijk voor het in rust brengen van het lichaam en geest.
door die werking zal in principe elke benzo je in slaap kunnen krijgen. de verschillen liggen meer in de snelheid waarmee ze gaan werken en hoe lang de werking aanhoudt. zo is temazepam een ultra kort werkend middel, diazepam lang werkend en alprazolam en lorazepam kortwerkend. deze laatste 2 vind ik qua gevoel elkaar niet echt ontlopen, maar dat is bij benzos volkomen sujectief.

ook hebben ze allemaal een net iets andere affiniteit voor de verschillende GABA receptoren. daardoor zijn er verschillen in anxiolytische (angsten), sederende, spierverslappende, anti-convulsieve en slaapverwekkende eigenschappen van een specefieke benzo.

dus voor een goede slaap zijn de middelen geen genezing. maar een pleister op de wonde. melatonine vind ik wel een middel dat een gezonde slaap opwekt. al wil je soms je bed ook dan niet uitkomen. maar je krijgt wel gewoon dromen etc. groeten

#3 T3RM!N4T0R

T3RM!N4T0R

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 491 posts

Posted 13 December 2004 - 07:46 PM

Je moet es benzo's nemen in combinatie met weed --> slapen gegarandeerd. :lol:

Rivotril (clonazepam), 25 druppels en al een half jointje gaan je gemakkelijk 10 uur doen slapen.
Drink daar nog een biertje bij en het feest is compleet. :dhp:

"Nadeel" van benzo's is dat je de volgende dag iets hebt van "WTF is er gisterenavond gebeurd en hoe kom ik in godsnaam in m'n bed terecht???"

#4 T-mo

T-mo

Participation Mystique

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1062 posts

Posted 14 December 2004 - 09:52 AM

Het slapen was het probleem toch ook niet??

#5 A.Shulgin

A.Shulgin

Certainly Active

• Members
  • PipPip
  • 117 posts

Posted 14 December 2004 - 10:35 AM

Heren,

kijkt u uit met wat u aan het doen bent.

De ene Benzo is de andere niet!

Rivotril is een aniti epeleptica maar word ook gebruikt als anti psychotica.
En ga nou geen Benzo's combineren met andere shit, kan steeds goed gaan, maar kan ook een keer goed fout gaan.

Benzo gebruiken als hypnotica is echt geen probleem, maar zorg dan wel dat je de benzo heb die als zodanig bedoelt is (Temazepam bijv.) en dan niet langer als 3 weken!
Gebruik het alleen bij ernstige slaap stoorinissen en niet zomaar voor de fuck.

@Shiva:
Overmatig speeksel aanmaak is geen bijzonder verschijnsel bij gebruik van bezodiazepines, dus niets om zorgen om te maken.

En probeer is een een inslaper(temazepam) i.p.v een doorslaper. Of probeer is een lagere dossering.

#6 dil

dil

dilettantisch

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2262 posts

Posted 11 February 2005 - 09:17 PM

Dames en heren,

Er zijn nu ook benzo-ligands (geen 100% benzodiazepines maar die slechts op een aantal benzodiazepine-receptoren effect hebben). Bijvoorbeeld zoldipem, zaleplon en zopiclone.

Deze middelen hebben als voordeel veel minder verslavend te werken en minder in de slaapstructuur in te grijpen. Dit las ik op www.med.umich.edu

Recently though, two new anti-insomnia drugs, zolpidem (Ambien) and zaleplon (Sonata) have been developed which have much lower risks of abuse. These constitute significant improvements over past drug therapies because they do not interfere with REM sleep and typically cause less rebound insomnia. They are also rapidly eliminated from the blood so they cause less morning sedation. Finally, while they may cause psychological dependence, unlike the older classes, they do not cause physical addiction.

Echte benzodiazepines als slaapmiddel gebruiken lijkt me een gepasseerd station. Misschien alleen idd kort en krachtig sederende benzo's om in te slapen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users