Jump to content

Photo

Psilocybe Azurescens kwekenEen leuke bezigheid

• Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 18 October 2004 - 11:00 AM

Gisteren heb ik mijn groene vingers eens aan het werk gezet in de tuin.
Na leuke verhalen over de Psilocybe azurescens te hebben gehoord en gelezen, wilde ik deze paddestoel zelf uitproberen. Aangezien hij bijna nergens verkocht wordt, is er maar 1 mogelijkheid: zelf kweken. Het lijkt me ook leuk om je eigen paddestoelen in de tuin te hebben.
Deze soort groeit buiten in de tuin of in een bak. Het is nu nog de uiterste tijd om ermee te beginnen, had ik begrepen, dus actie. Gelukkig kon ik snel aan een zakje houtnippers met sporen komen.
Zelf heb ik geen tuin, maar mijn ouders wel, en mijn moeder vond het een leuk idee om deze paddestoelen te zaaien.
Ik had al eerder enthousiaste verhalen verteld over paddestoelen en mijn ouders vinden het wel grappig. Dus ik mocht een plekje in de tuin hebben. Wat ook handig is is dat mijn moeder veel van tuinieren afweet.
De paddestoelen moeten het hele jaar door in de schaduw staan. We hebben een goede plek gezocht en daar een ondiep breed en langwerpig gat gegraven.
De dag ervoor had ik een grote zak hardhout snippers gekocht ( geen tropisch hardhout, maar zo heet dat gewoon, deze zijn van beuken of berkenhout. Boomschors is niet goed. Maar houtsnippers kan je niet in het tuincentrum kopen, zoals op internet te lezen staat en zoals iedereen beweerd. Ik heb ze bij een dierenhokken timmeraar gekocht)
De snippers had ik in een ontsmette emmer gedaan en ze onder water gezet.
Dus een dag later hadden ze 24 uur geweekt.
Water weggegoten en in een andere, ontsmette emmer de houtsnippers gemengd met de sporen, met handschoenen aan (onsmet van te voren) en met een onsmette lepel goed gemixt.
Ik heb het in twee gedeeltes gedaan: eerst de ene helft van het zakje mengen, gestrooid, en dan de andere helft. Ook nog een klein beetje water erbij gegoten, want ze moeten goed vochtig blijven.
Nou, nu ligt het, afgedekt met plastic en stenen op de randen.

Ik ben benieuwd of het nog gaat lukken dit jaar. Er is een kans dat er niets komt, maar de temperatuur blijft vrij hoog 'snachts, wat ook nodig is, en als het over twee weken wat kouder wordt komen de paddestoelen.
Het is met deze paddestoelen blijkbaar zo, dat ze twee keer groeien achter elkaar in korte tijd. De eerste keer is nu, de tweede keer over een paar weken. Dus onze paddestoelen komen maar 1 keer op ( als ze gaan groeien)
Mijn verwachting is dat er over 3 weken wat gegroeid is.
Maar ja, het kan ook mislukken, dus ik heb er geen juichgevoel van : "ha we krijgen paddestoelen" over. Ik hoop het natuurlijk wel!!!!
Eerst maar even kijken wat er gebeurd.
Het geweldige vond ik ervan dat ik het binnen 1 dag geregeld heb en dat mijn moeder zo actief meedenkt erover. Ze zei dat we ook een constructie konden maken waardoor er toch twee keer paddestoelen gaan groeien met noppenfolie en een kooi van kippengaas, of een kasje eroverheen zetten.
We kunnen ook noppenfolie eroverdoen als het nu ineens koud gaat worden.
Ze zat ook echt te bedenken: "nou, als het nou goed gaat kunnen we het ook in bakken gaan doen", dat kan namelijk ook. Leuk he! Het was echt een gezellige bezigheid voor de zondagmiddag.
Nu moet eerst het mycelium groeien. De houtsnippers moeten helemaal wit zijn en dan kan het plastic eraf. Ik ga niet kijken stiekum tussendoor denk ik, maar over twee weken wel.
Spannend! Ik hoop dat het gaat lukken en ik zal het verloop ervan vertellen.

#2 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 18 October 2004 - 12:00 PM

Hoi, leuk dat je je bezig houd met het kweken van paddestoelen :) maar ik ben bang dat het op deze mannier echt niet gaat werken :(

Als je een butienbed P. Azurescens had willen doen had je echt al voor de zomervakantie moeten beginnen. Het mycelium heeft tijd nodig om te groeien en te ontwikkelen en dat gebeurd echt neit eventjes in een paar koude herfstweken.

Hier een goede PDF over het maken van een Azurescens buitenkweek

Met een beetje geluk heb je volgend jaar wel stoeltjes op je buitenbed, maar dit jaar gaat het er echt niet van komen ben ik bang.

[edit] nog een site over buitenkweken :) [/edit]

#3 Autsider

Autsider

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 65 posts

Posted 18 October 2004 - 12:01 PM

Het moet meestal 3 maanden groeien bij temps van boven de 20 graden... dus dat ga je niet halen.... maar volgend jaar waarschijnlijk wel.... het grote voordeel is dat je elk jaar gewoon weer bende hout er over gooit en met beetje geluk en lente en herfst kan oogsten

ik was er ook te laat mee maar hoop in de lente wel wat te oogsten

#4 JJJ

JJJ

Totally Engaged

• Members
  • PipPipPipPip
  • 515 posts

Posted 18 October 2004 - 02:44 PM

Helaas dus! Maar wat maakt het uit, kun je deze winter mooi een paar cubensis-binnenkweekjes doen! :)

Cool trouwens dat je ouders zo positief zijn! :)
Sometimes we live
no particular way
but our own

#5 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 24 October 2004 - 02:47 AM

Ja, leuk he, mijn vader wil het nu ook eens proberen, de paddestoelen.
Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan!!

Maar ondanks de donkere berichten dat het maanden duurt voordat er wat gebeurd:
het mycelium van mijn kweekkinders groeit als een tierelier!!!:
vandaag toch stiekum even gekeken en er zijn al reuze veel witte plekken te zien. En dat al na 1 week!!! Als dit zo doorgaat en het weer blijft goed, denk ik dat het toch nog gaat lukken dit jaar! Zou ik echt groene vingers hebben? We weten het over een paar weken!!!!

Bedankt voor de links naar de kweeksite's.
Maar even over de donkere berichtgeving van dat het nog wel maanden kan duren: hebben jullie ervaring met het kweken van deze soort en lukte het dan niet ofzo? Heeft iemand dit wel eens gekweekt?
Ik had ergens anders ook gelezen dat het soms lang duurt voordat het mycelium gegroeid is, maar de verkoper van de sporen zei dat het nog kon dit jaar en dat het juist heel snel groeit het mycelium.
Dus, nu wordt het extra spannend of ze nog gaan groeien of niet:
dan worden ze het levende bewijs dat er geen 3 maanden nodig zijn!!
Het kan nog mislukken natuurlijk, maar mijn gevoel is er uiterst positief over!!
Sowieso over de manier van kweken: er is niets moeilijks aan en ook niet heel duur, je hebt geen speciale spullen nodig enz.
Maar het lijkt me ook leuk om binnen een gezellig terrarium met paddestoelen te kweken.
Als dit nou niet gaat lukken, ga ik dat proberen.
Het lijkt me zo'n kick om je eigen paddestoelen te kweken en dat het dan echt lukt!!
Volgende week maak ik een foto van hoe het erbij ligt en die plaats ik dan hier.
Stay tuned voor de paddestoelenkweeksoap:
goede groeiers, slechte groeiers!!!

#6 Autsider

Autsider

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 65 posts

Posted 24 October 2004 - 12:04 PM

dat het een beetje wit is zegt niet alles.... aan de buitenkant gaat het vrij vlot maar heeft meer tijd nodig voor de binnen kant...

Sporen? je heb een print gebruikt? en zoja hoe heb je het geisoleert?

of wat het spawn? (zakje met witte snippers)

Posted Image

dat was 2 maanden geleden nu zijn ze lekker wit maar das nog niet genoeg om te fruiten de ruimte tussen de stukjes moet ook nog worden opgevult en dus een dikke koek worden waar je amper hout meer in ziet

#7 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 03 November 2004 - 10:09 PM

Wauw hee, wat een enorme, goede foto :D Zo ziet het houtsnipperbedje er bij mij ook uit ongeveer,meer wittigheid wel, maar het is nog geen geheel ofzo.
Ik ben niet in de gelegenheid geweest een foto te nemen, maar om een of andere reden heb ik er nu niet zo'n goed gevoel meer over, dat ze echt gaan groeien.

Zondag in het donker de plasticzakken en kranten eraf gehaald, dus ik kon toen even niets zien hoe het ermee staat.
Ik heb er een soort kooi van kippegaas omheen gezet, zodat er zeker weten geen katten in kunnen gaan graven en schijten enzo. Dat lijkt me niet echt goed voor de ongeboren kindertjes.

Maar, om je vraag te beantwoorden: ik heb geen sporenprint gebruikt, maar een doehetzelfzakje met houtsnippers met sporen die je door de gewone houtsnippers heen moest mengen.
Wel handig voor de beginner, dacht ik zo.
Nu maar hopen dat het nog gaat lukken!!!

#8 Autsider

Autsider

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 65 posts

Posted 04 November 2004 - 11:29 PM

Dus een zakje met witte hout snippers (spawn) (broed in nederlands)

#9 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 05 November 2004 - 01:50 AM

Dat scheelt je al wel een belangrijke stap van de groei, maar die spawn had je beter een maand of 3 eerder moeten hebben.

#10 Autsider

Autsider

Threshold Activity

• Members
  • Pip
  • 65 posts

Posted 05 November 2004 - 11:53 AM

de winter is het ideale moment om bergen spawn te maken... in de lente gooi je het in de tuin met bende zakken snippers er over.... en in de herfst heb je pret :)

#11 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 05 November 2004 - 12:39 PM

Ik wil ook een tuin !!!! :)

#12 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 23 December 2004 - 12:31 AM

En Kikker ? is er nog iets van je buitenbedje azurescens gekomen ? :zwaai:

#13 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 05 May 2005 - 12:35 AM

Nou, er is niets gebeurd helaas....het leek er eerst op dat ze nog gingen groeien ( de witte plekken breidden zich snel uit) maar het wordt nu afwachten tot de herfst. Ik hoop maar dat het allemaal goed gaat ermee. Het mycelium is niet meer echt verder gegroeid, aan de bovenkant te zien, en ik durf er niet in te woelen om te zien hoe het zich onder de bovenlaag ontwikkeld.
Maar ( en dan hoop ik dan maar dat het klopt) een jongen uit de smartshop zei dat het niet erg is als er niets zichtbaars gebeurd gedurende de zomer; het mycelium groeit gewoon door. Hmm ok. We wachten af. Het ergste wat er kan gebeuren is:
1. een jaar gewacht voor niets
2. geen eigen gekweekte bizondere paddestoelen!!

Opzich geen wereld rampen.
Zodra er iets veranderd op het kweekveld dan laat ik het weten.

#14 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 05 May 2005 - 01:33 AM

Ik denk dat het helemaal prima komt daar :osama: je kan ook spawn vermeerderen door wat beetje witte houtsnippers bij verse snippers te doen.

Ik zelf ben nog met mycelium op agar bezig, hopelijk ben ik nog op tijd :cake:

#15 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 24 September 2005 - 04:42 PM

Het gaat erg goed met het mycelium. Het wordt een dikke, witte massa en ik heb erg goede verwachtingen van wat er komen gaat. Nog een paar weken en dan wordt mijn geduld beloont!
Tenzij er niets gaat groeien, maar dat lijkt me sterk, nu het mycelium een jaar de tijd heeft gehad om te ontwikkelen.

Nog even geduld!!!!

#16 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 02 October 2005 - 05:48 PM

Ik heb een vraag voor ervaren kwekers van buitenpaddestoelen; kan de soort die ik aan het kweken ben ook in een schuur worden gekweekt?
Ik persoonlijk denk van niet; als je begint met een buitenbed, moet het eerst twee weken afgedekt zijn en daarna niet meer. Maar: het bed moet wel in de schaduw zijn het hele jaar door. Dus, hoe zit het. Hebben ze alleen indirect daglicht nodig?
Heeft iemand wel eens geprobeerd om een buitenpaddestoel in een schuurtje te kweken, waar geen goede isolatie en verwarming is, zodat de temperatuur binnen hetzelfde als buiten is?
Dank voor uw antwoord.

ps nog een paar weken. Ik hoop dat het flink gaat afkoelen,

#17 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 02 October 2005 - 07:44 PM

licht is eigenlijk alleen nodig zodat de mycelium weet dat ze boven de grond is en zo vruchtvorming kan starten (niet voor fotosynthese: de meeste paddestoelen zijn ook niet groen :zwaai: )

Over het kweken van buitensoorten in een overdekte/binnen-omgeving had ik een handige discussie op the shroomery maar kan die zo ff niet vinden.

Wat ik nog wel weet is dat een perkje in de tuin een natuurlijke bescherming geeft: bepaalde microorganismen waar het mycelium baat bij heeft vind je niet in een kunstmatige kweekbak.

#18 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 23 October 2005 - 10:35 AM

The dreamer, bedankt voor je tip. Ik kan die topic niet vinden, maar ik blijf zoeken.

Ik begin me toch zorgen te maken of het nog wel gebeuren gaat!
Er gebeurd bij mij namelijk helemaal niets!
Ik ga om de 2 dagen kijken (sinds begin september) maar heb nog geen paddestoeltje gezien.
Wat er fout gegaan kan zijn, is mij onbekend. Het mycelium is echt heel goed gegroeid, en ik zie geen schimmels of andere zaken. We hebben genoeg, maar niet teveel water gegeven, het bedje ligt in de schaduw, enz.
Het kan natuurlijk aan de te warme temp. liggen. Vandaar mijn vraag: bij wie zijn de buitenpaddestoelen al wel gegroeid?

#19 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9417 posts

Posted 23 October 2005 - 10:42 AM

Ik weet dat MrCactus/FSREric van Smartboard al 1-2 weken paddestoelen heeft groeien. Ik denk dat je dan tot volgend jaar zal moeten wachten :D

#20 Kikker007

Kikker007

Silent one

• Members
  • 18 posts

Posted 29 October 2005 - 05:01 PM

En heeft iemand een idee wat er mis kan zijn gegaan? Ik persoonlijk denk dat het aan de extreem warme herfst ligt. Dat lees je ook in de krant en op het knmi, dat dit de op 2 na warmste herfst is in 100 jaar, als het zo doorgaat.
Als het mycelium gegroeid is, kan het dan besmet zijn geraakt, en hoe kan je dat zien?
Iemand met veel ervaring in de buitenpaddestoelen is van harte welkom om antwoord te geven.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users