Jump to content

Photo

N,N-dimethyltryptamine and the pineal gland: Separating fact from mythJournal of Psychopharmacology - 10.1177/0269881117736919

Review DMT

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 22 January 2019 - 11:06 AM

Bron: https://journals.sag...269881117736919

N,N-dimethyltryptamine and the pineal gland: Separating fact from myth

Abstract
The pineal gland has a romantic history, from pharaonic Egypt, where it was equated with the eye of Horus, through various religious traditions, where it was considered the seat of the soul, the third eye, etc. Recent incarnations of these notions have suggested that N,N-dimethyltryptamine is secreted by the pineal gland at birth, during dreaming, and at near death to produce out of body experiences. Scientific evidence, however, is not consistent with these ideas. The adult pineal gland weighs less than 0.2 g, and its principal function is to produce about 30 µg per day of melatonin, a hormone that regulates circadian rhythm through very high affinity interactions with melatonin receptors. It is clear that very minute concentrations of N,N-dimethyltryptamine have been detected in the brain, but they are not sufficient to produce psychoactive effects. Alternative explanations are presented to explain how stress and near death can produce altered states of consciousness without invoking the intermediacy of N,N-dimethyltryptamine.

Conclusion
Based  on  the  studies  reviewed  above,  a  number  of  conclusions   seem to merit consideration.
1.   DMT  is  not  produced  in  concentrations  significant  to   activate  CNS  5-HT 2A   receptors,  and  is  rapidly  broken   down by MAO if it is produced.
2.  There is no evidence to suggest that DMT can accumu- late within the brain or within neurons at physiologically  relevant  concentrations;  such  inferences  are  either  not   supported by direct experimental evidence or are based  on flawed experiments.
3.  Endorphins, especially DYN, are released during stress,  and DYN has very high affinity for the KOR, which can  mediate  hallucinations  and  out  of  body  experiences.   Other  endorphins  can  mediate  euphoria  and  analgesia   through activation of mu or delta opioid receptors.
4.  Asphyxiation or cardiac arrest paradoxically lead to brain  activation and result in marked increases of brain neuro- transmitters such as dopamine, norepinephrine, and 5-HT,  the latter of which can stimulate 5-HT 2A  receptors.
5.   Asphyxia  induces  excessive  release  of  the  excitatory   amino  acid,  glutamate.  Drugs  such  as  ketamine,  which   also  raise  cortical  glutamate,  can  produce  out  of  body   experiences.
6.  Although the romantic notion that DMT is released from  the pineal gland to produce altered states of conscious- ness at various times of stress is appealing to some, more  well-studied  systems  provide  more  sound  explanations   for out of body experiences.

Case closed. En nu wil ik hier niemand meer over horen. :)

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#2 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 22 January 2019 - 03:34 PM

Deze is toch al een paar jaar oud?

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#3 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 22 January 2019 - 04:27 PM

Een jaartje. Deze review dan in ieder geval.

Maar kom deze myth nog vaak genoeg online tegen en blijkbaar was dit review van Nichols nog niet gedeeld hier op het forum.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#4 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 30 January 2019 - 07:10 AM

Wat maakt dit artikel opeens heilig dat er geen DMT word vrijgemaakt in je pijnappelklier tijdens de geboorte, dromen en bijna dood ervaringen? Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van..

#5 dreamer

dreamer

dingen

• Engineering
  • PipPipPipPipPipPip
  • 9431 posts

Posted 30 January 2019 - 08:04 AM

^ wat maak jij het dan heilig dat dit wel zou zijn? er is hier nog nooit enig bewijs voor aangetoond behalve de aanwezigheid van minuscule hoeveelheden die nooit genoeg zouden kunnen zijn om dergelijke ervaringen voort te brengen.

#6 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 30 January 2019 - 08:42 AM

Wat maakt dit artikel opeens heilig dat er geen DMT word vrijgemaakt in je pijnappelklier tijdens de geboorte, dromen en bijna dood ervaringen? Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van..

Heb je het artikel gelezen?

En geen enkel wetenschappelijk artikel is heilig, deze review is niet anders. En totdat het tegendeel wordt bewezen kunnen we alleen afgaan op de feiten die hier zijn samengevat. En dat is dat de concentratie DMT simpel te laag is om deze ervaringen te verklaren, en daar bovenop wordt een alternatief mechanism voorgesteld dat, gebaseerd opd e huidige kennis, een stuk meer aannemelijk is als oorzaak van deze ervaringen.

Het is een romantische hypothese die ik ook graag zou willen geloven, maar de feiten liegen niet en het meest namelijke is dus dat het een foute hypothese is.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#7 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 31 January 2019 - 01:15 AM

@ dreamer: Voor mij is dit meer een vorm van logica, alhoewel dromen en bijna dood ervaringen niet perse in de buurt komen van DMT verdampen. Maar het klinkt voor mij aannemelijk.

@ Phlogiston: Waarom vraag je zo vaak naar dingen die ik al heb vermeld, en waarom zo bijdehand? Uiteraard heb ik het gelezen anders zou ik er niet op reageren.. En over "tot dat het tegendeel word bewezen, kunnen we alleen afgaan op de feiten" heb je wel een goed punt. Maar dan nog vraag ik me af, wanneer zijn dingen voor jullie feiten? Is alle wetenschap per definitie een feit? Aangezien ik er van uit ga dat we dit zelf niet kunnen testen of dit ook daadwerkelijk zo is.

#8 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 31 January 2019 - 07:43 AM

Sorry als je denkt dat ik bijdehand over kwam, dat was niet mijn bedoeling. En ik kan nergens zien dat je gezegd had dat je het artikel gelezen had. En als je refereert naar andere topics, dan vraag ik enkel naar opheldering, zodat ik een beter antwoord kan geven.

En wat is een feit, dat is een zeer filosofische vraag. Voor mij bestaan harde feiten niet, want alles kan bewezen worden niet waar te zien. Hier niet anders, maar ik kan alleen afgaan op wetenschappelijke feiten. Dat is, dingen die aangetoond zijn, maar deze resultaten zijn vaak afhankelijk van de interpretatie van de onderzoeker. Maar dat is het beste dat we kunnen doen. Zeker als het om ons brein gaat, want er is zoveel dat we niet weten of niet begrijpen. En in dit geval wijzen alle (wetenschappelijke) feiten op dat DMT geen rol speelt in deze ervaringen.

En er zijn genoeg testen die wetenschappers kunnen doen om deze feiten te versterken, maar de meeste van die testen zijn niet ethisch. Zoals iemand een blokker van de serotonine 2a receptor te geven of een blokker van de enzymen die DMT maken en dan een bijna dood-ervaring induceren. Als deze testpersonen nog steeds vergelijkbare ervaringen hebben zou dat de huidige hypothese verstrekken, maar maakt dat dan een harde feit?

Daarnaast praten we hier over persoonlijke ervaringen, iets zeer subjectief. Terwijl wetenschap heel objectief behoord dat zijn, dat maakt dit alles nog een stapje ingewikkelder.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#9 snaap

snaap

anchorman

• Super Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7700 posts

Posted 31 January 2019 - 02:46 PM

Nexus: jouw 'logica' is eerder een soort geloof. Het is prima om het te willen geloven, maar dit is de sectie Wetenschap, en er is geen wetenschappelijk onderzoek (muv één onderzoek in muizen) waaruit blijkt dat DMT in de pijnappelklier wordt aangemaakt in significante hoeveelheden, en er is nul bewijs dat endogene DMT in hoog genoege concentraties voorkomt in mensen om psychoactieve effecten te veroorzaken, laat staan dat er aanwijzingen zijn dat DMT een rol speelt bij 'geboorte, dromen, bijna-dood ervaringen'. Dat is pure hypothese, en het is goed wetenschappelijk gebruik om hypotheses te testen, maar tot dusver is er niks dat erop wijst dat deze hypothese ook gestaafd door empirisch onderzoek.

M.a.w. als je theorieën of wetenschappelijke data onderuit wilt halen, dan moet je met data komen die je punt onderstrepen. Anders is het onmogelijk om ergens een goede discussie over te voeren.

Important notice: Due to the current financial crisis, we have decided to temporarily turn off the light at the end of the tunnel.

Thank you, the mdgt.

#10 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 31 January 2019 - 03:54 PM

In mijn ogen is wetenschap ook een soort geloof, wat maakt dat anders dan bijvoorbeeld religie? Het blijft altijd maar gissen, om klakkeloos zonder zelf het te kunnen testen de 'wetenschap' te geloven. En alsof 'wetenschappelijke data' perse een feit is?

#11 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 01 February 2019 - 07:46 AM

De hele ideologie van de wetenschap is dat alle resultaten reproduceerbaar moeten zijn. Het feit dat jij die mogelijkheden niet hebt wil niet zeggen dat de wetenschap alle resultaten klakkeloos als waar beschouwt.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

#12 Nexus

Nexus

Unmistakably Apparent

• Members
  • PipPipPip
  • 305 posts

Posted 01 February 2019 - 09:13 AM

Het is meer dat de indruk hier mij word gewekt dat dit klakkeloos als waar beschouwt word, aangezien je zei "Case closed. En nu wil ik hier niemand meer over horen.".

#13 Phlogiston

Phlogiston

poelitie

• Admin
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6422 posts

Posted 01 February 2019 - 09:58 AM

Omdat dit een samenvatting is van tig verschillende onderzoeken die allemaal naar dezelfde conclusie leiden. Als dit een enkel onderzoek was, had ik dat nooit gezegd.

Drugs against War

... R.I.P. Toasted ...

Also tagged with one or more of these keywords: Review, DMT

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users